اکسسوری(لوازم جانبی)

01 اردیبهشت 1399
اکسسوری

تاریخچه

اکسسوری ( accessory) واژه ای انگلیسی است و معادل فارسی آن لوازم جانبی است. در دنیای مد و فشن به تمام لوازم جانبی به جز لباس های اصلی اطلاق می شود که انواع اکسسوری در کنار لباسهای اصلی برای افزایش جلوه و زیبایی کار می رود. قبل از اینکه به تاریخچه اکسسوری بپردازیم ابتدا باید تعریفی از اکسسوری داشته باشیم.

اکسسوری به لوازم جانبی می گویند که همراه لباس پوشیده یا حمل می شود. پس اکسسوری به دو دسته پوشیدنی و قابل حمل تقسیم می شود. در این مقاله اطلاعات لازم را در اختیارتان می گذاریم.

(( به نام آنکه به یادش همیشه آرامم بدون دلهره راحت به سیر ایامم ))

اکسسوری های قابل حمل

از جمله اکسسوری هایی که جمل می شوند می توان به: کیف پول و کیف‌های دستی، عینک آفتابی، بادبزن‌های دستی، چتر‌های آفتابی و چتر‌های معمولی، چوب‌های دستی، کروات، کیف جیبی، جاکلیدی، آویز های مختلف و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. بهتر است برای انواع اکسسوری های حمل کردنی از رنگ های و متفاوت استفاده کنید تا علاوه بر زیبایی در استایل شما همچنین ایجاد تنوع کند.

اکسسوری های قابل پوشش

از مجموع اکسسوری‌هایی که پوشیده می‌شوند می توان به: دستمال سر، دستمال گردن، شال گردن، کت، کراوات، کلاه، کلاه‌های بی لبه، چکمه و کفش، کمربند و بند‌های شلوار یا ساس بند، جوراب، دستکش، جواهرات، ساعت، دستبند، شال، روسری، جوراب و جوراب‌های ساق بلند اشاره کرد.

بعضی اوقات…

حتی زمانی که لباس ما کامل و بی عیب و نقص است، اضافه کردن لوازم جانبی می تواند جلوه زیباتری به لباس ما بدهد.

بعضی از انواع این لوازم جانبی مانند گوشواره ها، مرواریدها و کمربندهای چرمی کلاسیک ماندگار هستند و همواره مورد استفاده قرار می گیرند ولی برخی دیگر سریعاً از مد خارج می شوند. تغییر سریع مد در طول زمان باعث تغییر و تحول بر روی اکسسوری ها شده است.

از ابتدای تمدن بشریت مردم از اکسسوری ها (لوازم جانبی)، استفاده می کردند. تاریخچه لوازم جانبی مد موضوعی گسترده است، بنابراین ما جداگانه و مفصل به بعضی از اکسسوری های رایج می پردازیم.

کاربرد مهم

اکسسوری-مردانه
اکسسوری-مردانه

بسیاری از افراد بر این باورند که انواع اکسسوری ها در کنار خرید لباس های زیبا، در درجه ی دوم خرید کردن قرار دارند و نقش آن ها تزیینی می باشد. اما توجه کنید که اگر اکسسوری ها به درستی انتخاب شوند می توانند یک استایل تک رنگ و ساده را به استایلی بسیار چشمگیر تبدیل کنند.

یکی از خاصیت های اصلی اکسسوری تاثیر آن بر استایل و پوشش شماست و با انتخاب مناسب آن، سبک و استایل شما تغییر چشمگیری می کند. (باید جوری اکسسوری های موجود را با نوع پوشش خود استفاده کنیم که با هم گنجایش داشته باشند نه این که هر چیزی زیر دستان باشد از آن بلافاصله استفاده کنیم.)

گاهی اوقات استفاده از یک اکسسوری کوچک مانند یک گوشواره که به درستی انتخاب گردد، می تواند جلوه ای زیبا به لباس و تیپ شما ببخشد. توجه کنید که استفاده از هر نوع اکسسوری باید متناسب با فصل، محیطی که در آن حضور دارید و همچنین نوع فرهنگ و علایق شما باشد.

گردن بند / زنجیر

گردن-بند
گردن-بند

گردن بندها توسط تمدنهای اولیه در سراسر جهان مورد قبول هستند. اعتقاد بر این است که قدمت ۴۰۰۰۰ ساله دارند. قدیمی ترین گردن بندها از پوست حلزون، دندان یا استخوان مهره، پر پرندگان، چوب حکاکی شده، دانه بعضی گیاهان، سنگ ها و سایر عناصر موجود در طبیعت ساخته می شدند.

در برخی موارد از عناصر بسیار گران قیمتی که در مکانهای صعب العبور یافت می شد، استفاده می کردند. مانند گردنبد با ارزش ساخته شده از مهره های مرجان قرمز دریای مدیترانه که باقیمانده استخوان مرجان های مربوط به عصر حجر در حدود ۴۲۰۰ -۳۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می باشد.

زمانی که بشر فلز را کشف کرد، گزینه های جواهرات خود را نیز افزایش داد. یک گردنبند هلالی شکل از جنس فلز، متعلق به ۱۵۰۰-۱۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، متعلق به دوره عصر برنز در اسکاتلند و ایرلند کشف شده است.

در دوره قرون وسطی ، گردن بندها به شکل اصلی جواهرات امروزی جایگزین سنجاق سینه ها شدند. گردنبندهای زنجیره ای طلا با آویزها و ستهایی با سنگهای قیمتی، سبک آن دوره بود. لوازم جانبی همچون گردن بند معمولاً نشانگر وضعیت اجتماعی و میزان ثروت مردم آن دوره بود.

تا قرن ۱۸ این اکسسوری ها که بیشتر زنانه بودند، هم زنان و هم مردان از آن استفاده می کردند. به همین دلیل است که امروزه مردان گردن بند خود را زنجیر می نامند. در دهه ۱۹۶۰ فرهنگ پاپ آمریکایی استفاده از گردن بند را برای مردان به عنوان “مهره های عشق” و در دهه ۱۹۷۰ به عنوان ” شوق رقص ” دوباره زنده کردند.

برخی از این اکسسوری ها شامل زنجیره های طلا با حلقه هایی به مانند یک صلیب طلایی یا شاخ ایتالیایی می شدند.                 

اکسسوری دستبند

دستبند
دستبند

بعد از گردن بند، دستبند از قدیمی ترین شکل اکسسوری می باشد. این شکل از جواهرات را در دست، بازو یا مچ پا استفاده می کردند. باستان شناسان نخستین دستبند را در ترکیه پیدا کردند که قدمت آن را به ۷۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تخمین زدند. این دستبند از ابسیدین ساخته شده است.

انسانهای اولیه جواهرات خود را از سنگ، چوب و پوست می ساختند و بعداز کشف برنز از آن برای ساختن جواهرات استفاده کردند. چینی ها دستبندهای خود را برای مچ دست و از چوب، یشم و طلا می ساختند.

اکسسوری گوشواره

گوشواره
گوشواره

به گفته باستان شناسان، زنان سومری گوشواره های از جنس طلا و هلالی شکل را در حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد می پوشیدند. ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد، زنان و مردان مصری از گوشواره استفاده می کردند. در هزاره اول قبل از میلاد ، یونانیان گوشواره ها را به عنوان سمبل ثروت می پوشیدند. بعدها رومی ها شروع به استفاده از سنگهای قیمتی یا سنگهای رنگی در گوشواره ها کردند. این کار توسط تمدنهای دیگر تقلید شد تا اینکه نفوذ روم شروع به نزول کرد.

اکسسوری کمربند

کمربند
کمربند

کمربندها از عصر برنز توسط مردان باستان استفاده می شدند. در روم باستان، یونان و کرت، مردم از کمربند استفاده می کردند. در غرب کمربندها توسط زنان و مردان استفاده می شد ولی بیشتر برای مرادن رایج بود.

کمربند یکی از وسیله های ضروری مردان از گذشته تا به امروز بوده است. شاید در گذشته نقش این اکسسوری بیشتر فقط در جهت ضرورت بوده است اما امروزه نقش مهم کمربند در شکل گیری استایلی زیبا و متناسب با استایل به کار می رود.

در قرن بیستم ، مردان با هدف نیافتادن شلوار ، کمربندهای چرمی را پوشیدند. از طرف دیگر ، کمربندهای زنانه اغلب از همان پارچه لباس یا کت خود ساخته می شدند. کمربندهای پلاستیکی با سگک فلزی نیز به عنوان لوازم جانبی مد روز پوشیده شده اند.

همیشه سعی کنید تا یک ست کمربند و کفش زیبای هم رنگ را در کمد لباس های خود داشته باشید و متناسب با کت و شلوار و لباس های خود از رنگ های هم رده استفاده کنید. هرچند که امروزه خانم ها هم با توجه به استایل خود گاهی اوقات از کمرند استفاده می کنند، هم با شلوار های جین هم با شالوار های پارچه ای و کتانی .

اکسسوری کلاه

مدل-های-مختلف-کلاه
مدل-های-مختلف-کلاه

نخستین کلاه در عصر باستان توسط مردی به نام اوتزی پوشیده شده است، بدن مومیایی شده او که مربوط به ۳ هزار و ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می باشد در کوه های منجمد کشف شده است. این کلاه نخستین از پوست خرس که به مانند یک رو سری، سر را می پوشاند، ساخته شده بود.

مواردی که به آن اشاره شد از نخستین اکسسوریهایی بودند که توسط انسانهای اولیه استفاده می شد. همانطور که گفتیم اکسسوریها به دو دسته زنانه و مردانه تقسیم می شوند. در ادامه مطلب قصد داریم به به برخی از پراستفاده ترین اکسسوریهایی که توسط زنان و مردان استفاده می شوند، اشاره کنیم.

اکسسوری زنانه چیست؟

اکسسوری زنانه به زیورآلات و وسایل تزئینی که خانم ها جهت تکمیل کردن مد خود از آن استفاده می کنند، گفته می شود. این وسایل تزئینی می تواند شامل یک شال، گردنبد، دستبند و عینک و هر نوع لوازم جانبی دیگری که به زیباتر شدن و کامل تر شدن مد خانمها کمک کند، شود. اکسسوری های زنانه تنوع بیشتری نسبت به مردانه دارند.

انواع زیورآلات

انگشتر، گردنبند، دستبند، النگو، پابند، گوشواره، سنجاق سینه، چوکر، پیرسینگ و آویزهای ساعت و دستبند از دیگر انواع اکسسوری‌های زنانه هستند. در انتخاب زیورآلات باید حتماً به جنس لباس و رسمی یا غیررسمی بودن لباس‌هایتان توجه داشته باشید. برای مثال: شما یک لباس شب سنگدوزی‌شده بر تن دارید که بهترین گزینه برای ست کردن چنین تیپی، جواهرات براق و ظریف است.

نکته های اساس در مورد اکسسوری زنانه

  • درست انتخاب کنید: تعداد زیادی النگو ممکن است برای افرادی که در حرفه ها و زمینه های کاری هنری فعالیت می کنند جذاب باشد؛ اما برای افرادی که شغل های محافظه کارانه دارند چندان جالب نیست و چیز زیبایی به نظر نمی رسد. درحالی که النگوهای زیاد به یک عکاس حرفه ای اعتبار بیشتری می دهند اما اگر یک حسابدار همین النگوها را استفاده کند سوال برانگیز می شود. اینکه با اکسسوری های خود اصالت خود را به نمایش بگذارید به همان اندازه مهم است که حرفه ی خود را نیز با آن ها نشان دهید.
  • هماهنگ کنید: مدرن ترین نحوه استفاده از اکسسوری ها، هماهنگ کردن گردنبند و گوشواره و دیگر چیزهایی است که در برای پوشیدن استفاده می کنیم، نه ست کردن آن ها با همدیگر. گردنبند و گوشواره، یک ترکیب یا ست قدیمی و خیلی مناسب برای سنین بالاست. اگر گردنبند شما درشت است گوشواره های کوچک انتخاب کنید و اگر گردنبند کوچکی دارید، می توانید از گوشواره های درشت استفاده کنید.
  • از اندازه های مناسب استفاده کنید: اندازه ی اکسسوری مورد نیاز خود را مناسب فرم بدن خود انتخاب کنید. اگر اندام ظریفی دارید، از اکسسوری های کوچک استفاده کنید. اگر بلند قد هستید یا استخوان بندی درشتی دارید می توانید از اکسسوری های درشت استفاده کنید تا نوع استایل شخصیتی خود را نشان دهید.
  • به رنگ توجه کنید: اگر لباس شما با فلز خاصی مثلا نقره ای یا طلایی همرنگ است، رنگ اکسسوری های خود را با آن ست کنید.

اکسسوری زنانه: شال و روسری

مدل-های-مختلف-روسری
مدل-های-مختلف-روسری

بیشتر بانوان ایرانی از شال و روسری به عنوان اکسسوری استفاده می کنند. با بستن شال به شیوه ای جذاب می توان تیپ های ساده را به پوششی جذاب تبدیل کرد. این نوع اکسسوری دارا تنوع رنگی فراوانی هستند و گزینه مناسب و ارزان قیمتی محسوب می شوند.

اکسسوری زنانه: زیورلات مو

زیورآلات مو شامل؛ گل‌سر، سنجاق سر، تل سر، هدبند و گل مو است. هر کدام از این اقلام از هر جنس و با هر طرحی که باشند را می‌توان به عنوان نوعی از لوازم جانبی زنانه به شمار آورد که جزئی از اکسسوارات زنانه به حساب می آیند.

اکسسوری زنانه: انواع جوراب

از جمله اکسسوری های زنانه می توان به جوراب‌های ابریشمی، جوراب نخی، ساق بلند، ساق کوتاه، جوراب شلواری و تمامی مدل‌های جوراب یک نوع لوازم جانبی پوشاک به حساب می‌آیند، اشاره کرد.

اکسسوری زنانه : ساعت

ساعت-های-زنانه
ساعت-های-زنانه

ساعت یک اکسسوری پوشیدنی سبک و کاربردی است که می تواند تکمیل کننده استایل زنان باشد. ساعت ها دارای طرح ها و رنگ های گوناگونی هستند که با انتخاب صحیح مطابق با استایل و تم خود، جلوه خاصی را به مد بانوان خواهد داد. ساعت بیشتر نقش تزئینی دارد تا اینکه کاربردی باشد.

اکسسوری زنانه: انگشتر

این نوع اکسسوری ها را می توان در همه جا استفاده کرد. از چند تا حلقه های ظریف و باریک و یا آن هایی که یک نگین کوچک دارند می توان همه جا استفاده کرد حتی در ادارات هم قابل استفاده هستند. اما انگشتر هایی با نگین های برجسته و درخشان، مخصوص مهمانی ها است و باید به تنهایی از آن ها استفاده شود.

اکسسوری زنانه : کلاه و گردن بند

بانوان برای اسپرت کردن استایل خود در چهار فصل می توانند از کلاه و گردن بند استفاده کنند. اگر چه معمولاً با هم استفاده نمی شوند. شاید فکر کنید این اکسسوری های زنانه گران قیمت هستند. در حالی که شما می توانید با تهیه کردن گردن بندهای بدلی با قیمت زیر یک میلیون ریال که دارای تنوع و رنگهای متنوعی هستند در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

از کلاه نیز همانند عینک می توان در چهار فصل استفاده کرد. تناسب رنگ و فرم عینک و کلاه را می توانید در استایل بازیگران و خوانندگان معرف مشاهده کنید.

از دیگر لوازم جانبی مد خانم ها می توان به گشوراره های بزرگ، کیف های رودوشی، صندل ها، کلیپس مو، توربند مو و سایر موارد دیگر اشاره کرد که توضیحات مفصل درباره هر کدام از آنها در مقاله های بعدی ارائه می دهیم.

اکسسوری زنانه : عینک

عینک-های-زنانه
عینک-های-زنانه

عینک آفتابی یکی از اکسسوری های ضروری است که باید در طول سال استفاده شود مخصوصا در روزهای تابستان باید همراه شما باشد تا از چشمان شما در برابر نور خورشید محافظت کند. عینک های آفتابی به مانند شال و روسری دارای تنوع زیادی هستند. با عینک هم می توان همانند شال و روسری ترکیب های متنوع و فانتزی تا لاکچری خلق کرد.

اکسسوری زنانه: کیف دستی و کفش

یکی از اصلی ترین اکسسوری های زنانه کیف و کفش است و تکمیل کننده بسیار خوبی برای تیپ شما می باشند. سعی کنید کیف دستی شیک و کوچک را داشته باشید تا هم در ظاهر زیبا و هم براحتی قابل حمل باشد. اگر بتوانید کیف و کفشتان را ست کنید بسیار جذاب و باوقار جلوه خواهید کرد. پیشنهاد ما کیف دستی و کفش چرم است که تنوع و ظرافت آن اجتناب ناپذیر است.

اکسسوری مردانه

تا اینجا با مهفوم اکسسوری به خوبی آشنا شدید و به خوبی می توانید تعریفی از اکسسوری مردانه ارائه دهید. پس در ادامه مقاله به مهم ترین اکسسوری های مردانه نگاهی می اندازیم.

اکسسوری مردانه : عینک

اگر دوست دارید یک تغییر کلی در چهره تان دهید، عینک تنها اکسسوری است که می توانیم به شما پیشنهاد دهیم. چنانچه چشم هایتان نیازی به عینک طبی ندارند، پس به سراغ عینک های آفتابی و زیبا بروید.

عینک های طبی و آفتابی یکی از لوازمی هستند که افراد زیادی از آنها استفاده می کنند. شما هم نیز وقتی که از هر کدام یک از این نوع عینک ها که استفاده می کنید باید استانداردهای لازم را داشته باشند. لزوما عزیزان من، هر عینک گران قیمتی خوب نیست.

در تهیه عینک دقت زیادی داشته باشید و سعی کنید مرغوب ترین عینک را انتخاب کنید. اگر صورت گردی دارید عینک های مستطیلی و اگر صورت کشیده ای دارید عینک های گرد را انتخاب کنید. پیشنهاد می کنم هنگام خرید عینک حتما تمام عینک های مورد نظرتان را روی چهره تان تست کنید.کیفیت، میزان پوشش، ظاهر، راحتی و… همه مواردی هستند که موقع خرید عینک باید به آنها اهمیت داد.

اگر شما از عینک آفتابی استفاده می کنید، لازم است که این را بدانید که بسیار در استایل و شیک پوشی نقش مهمی را ایفا می کند. اگر از یک رنگ خاص برای عینک خود استفاده کنید استایل متفاوتی به شما می بخشد اما اگر از مدل و رنگ های عمومی تر استفاده کنید می توانید با هر نوع لباسی عینک خود را ست کنید.

اکسسوری مردانه : شال گردن

شال-گردن-مردانه
شال-گردن-مردانه

اگر می خواهید تیپ و استایل خود را بکلی دگرگون کنید از شال گردن استفاده کنید، شال گردن به دلیل بزرگ بودن بر خلاف ساعت و دستبند، در چشم مخاطب بسیار جلوه می کند و از سوی دیگر باید در انتخاب شال گردن توجه زیادی داشته باشید زیرا یک شال زشت و نامرتب می تواند استایل شما را بد کند.

البته استفاده از این اکسسوری در تابستان می تواند بسیار مسخره و اذیت کننده باشد، اما شما می توانید در تابستان از دستمال های گردن با کلاس و طرح دار استفاده کنید. فقط هنگام انتخاب شال گردن به طرح و رنگ آن دقت کنید زیرا ممکن است استایل شما را دگرگون کند.

اکسسوری مردانه : ساعت و انگشتر و دستبند

امروزه به دلیل استفاده از گوشی، لپ تاپ و تلویزیون های شهری برای زمان، ساعت های مچی تقریبا از این نظر کاربردی ندارند، اما این اکسسوری بیشتر به یک کالای لاکچری و تزئینی تبدیل شده و طراحان معروف ساعت به این نکته پی برده اند، و سعی در لوکس کردن این محصول می کنند، ساعت های طلا و تزئین شده با الماس یکی از این نمونه ها هستند.

برای خیلی از افراد پیرامون ما ساعت وسیله ای است برای نمایش زمان؛ اما هنگامی که می خواهید لباس رسمی بپوشید این وسیله نقشی مهم تر دارد. انتخاب ساعت مچی دارای اصولی است که حتما باید آن را رعایت کنید.

اگر شما دارای یک ساعت با بند پلاستیکی هستید برای زیباتر شدن استایل تان می توانید آن را با یک جفت کفش اسپرت ست کنید. همچنین برای مراسم ها و جلسات از یک ساعت با بند چرم به همراه کفش یا کیف چرم استفاده کنید.

انگشتر:

انگشتر-مردانه
انگشتر-مردانه

یکی از پر کاربردترین اکسسوری و جواهرات مردانه، انگشتر می باشد که در میان آقایان از محبوبیت زیادی برخوردار است.
انگشتر ها نیز مانند اکسسوری های دیگر آقایان باید متناسب با سایز و جنسی که دارد برای ست کردن با لباس انتخاب شود.

دستبند:

جوانان امروزه بسیار دوست دارند از اکسسوری هایی مانند دستبند و انگشتر و گردنبند استفاده کنند چون بسیار شیک و جذاب است. شما می توانید از دستبندهای استیل و یا چرمی استفاده نمایید. 

استفاده از یک دستبند مردانه از جنس چرم در کنار لباس های اسپرت و یا دستبند های لوکس تمام فلزی در کنار لباس رسمی می تواند استایل شما را چشمگیرتر و بی نقص تر جلوه دهد.

حتی ترکیب چرم و طلا نیز برای دستبند بسیار جذاب خواهد بود و بسیاری از آقایان نیز از آن استفاده می کنند. حتی می توان یک دستبند ساده طلا یا نقره یا بدلیجات یا… را با گردنبند آن ست نمود.

اکسسوری مردانه: کراوات

کراوات
کراوات

باتوجه به اینکه همه شما عزیزان کت و شلوار دارید مطمئن باشید که استفاده از یک کراوات در کنار کت شلوارتان می تواند استایلی بی نقص و خوش تیپ تر نشان بدهد. بنابراین برای کت و شلوارهایتان چند کراوات با طرح و رنگهای متفاوت خریداری کنید تا علاوه بر تکمیل استایل شما به پوشش شما تنوع بدهد.

اگر در قرارها و مهمانی های رسمی از یک کراوات شیک استفاده کنید زیبایی استایل شما چند برابر خواهد شد. سعی کنید از رنگی استفاده نمایید که مکمل بقیه لباس هایی باشد که پوشیده اید تا همخوانی آنها حفظ شود. به شما پیشنهاد می کنیم در قرارهای کاریتان بهتر است از کراوات های تیره استفاده کنید.

اکسسوری مردانه: کیف پول و جا سویچی

کیف-پول-مردانه
کیف-پول-مردانه

کیف پول شما باید در وهله اول محکم و مطمئن باشد و سپس به زیبایی آن دقت داشته باشید زیرا از کیف پول برای مرتب کردن و نظم دادن به کارت های بانکی و پول های نقدی استفاده می کنید. چنانچه دوست دارید کیف پولتان به سبک اسپرت باشد از کیف پول های تاشو (bulky) استفاده کنید و اگر دوست دارید کاملاً رسمی به نشر برسید، بهتر است که از کیف پول های slim از جنس چرم و یا جیر استفاده کنید.

توجه داشته باشید بهتر است کیف پولتان چرم و هم رنگ دیگر لوازم چرمی تان باشد. کیف پول و کیف های دوشی چرم شما را بسیار با اعتبار نشان خواهند داد.

البته…

هنوز از معرفی انواع اکسسوری های مردانه به پایان نرسیده ایم. مورد بعدی که می خواهیم آن را یه شما معرفی کنیم؛ جاسوئیچی می باشد. اگر ماشین دارید از جاسوئیچی فابریک ماشین خود استفاده نمایید. اما اگر علاقه دارید که جاسوییچی دیگری نیز داشته باشید، از انواع فلزی آن ها استفاده کنید چون در کنار کلیدهای فلزی زیباتر خواهند شد.

#اکسسوری #اکسسوری_زنانه #اکسسوری_مردانه #زیورآلات #ساعت_مچی #گوشواره_نقره #کیف #کلاه #دستبند #گردنبند #عینک #شال #کراوات

1
۰

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟