ژاکت و بافت

08 دی 1399
بافت-و-ژاکت

بافت و ژاکت چیست؟ بافت یکی از انواع متداول  پارچه می باشد و ژاکت لباسی  است که در فصل پاییز و زمستان مورد استفاده قرار می گیرد.

بافت چیست؟

پارچه بافت یکی از پارچه های پرطرفدار و محبوبی است که در تولید ژاکت مورد استفاده قرار می گیرد. البته همه لباس های بافتنی همچون پلیور، جوراب های بافتنی و لباس های زمستانی  نیز از پارچه بافتنی تولید می شوند.

ضخیم بودن پارچه های بافتنی و همچنین محافظت از بدن در مقابل سرما یکی از دلایل محبوبیت این قبیل لباس ها می باشد.

بافت از طریق بافندگی تولید می شود که طرح های متنوع آن جوابگوی هر سلیقه ای است. تار و پود پارچه بافت یا در دسته  تاربافت قرار می گیرد یا در گروه پود بافت. پارچه های تاربافت از ظرافت برخوردار هستند.

تاریچه ای نسبتا کوتاه از بافتنی ها

لباس های بافتنی دستباف هنوز طرفداران و علاقمندان خودش را دارد. این بافتنی های خوش رنگ و نگار  یک از محبوب ترین لباس های فصل سرد سال محسوب می شوند و همچنین یکی از سرگرمی های مادربزرگ ها و خانم های خوش سلیقه به شمار می روند.

تعیین قدمت بافتنی ها برای باستان شناسان دشوار است چرا که بافتنی ها با گذشت زمان از بین می روند. اما طبق شواهد اینطور به نظر می رسد که بافتنی ها از خاورمیانه به کشورهای غربی ورود پیدا کرده اند. جای تعجب است اگر بدانید که این هنر در گذشته مختص به مردان بوده است. اولین انجمن بافندگان در سال ۱۵۲۷ تأسیس شد و جالب اینجاست که ورود بانوان به آن ممنوع بود. در طول جنگ جهانی اول و دوم زنان گرد هم آمدند تا دستکش و جوراب سربازان را ببافند.

اولین ماشین بافندگی توسط یک کشیش به نام ویلیام لی اختراع شد. همین امر بعدها جرقه ورود سایر ماشین های بافندگی را به عرصه پوشاک باز کرد.

رایج ترین و محبوب ترین نخ های بافتنی

نخ پنبه ای و نخ ابریشم به مدت ۴۰۰ سال جزء محبوب ترین نخ ها برای بافتنی به شمار می رفتند تا اینکه با گذشت زمان پشم جایگزین پنبه و ابریشم شد.

ورود و حضور الیاف گیاهی نظیر لینن، بامبو و کتان در قرن ۲۱ سرآغاز تحولی عظیم در صنعت بافندگی بود. همچنین امروزه به راحتی می توانید با کمک یک سری از مجلات و همچنین اینترنت به الگوی های بافندگی ساده و واضح دست پیدا کنید.

ژاکت؟

ژاکت؟

در تعریفی ساده از ژاکت باید گفت که ژاکت لباسی است که در گروه لباس های بافتنی قرار می کیرد. شکل ظاهری ژاکت به نحوی است که از زیر گردن تا کمر را پوشش می دهد، همچنین ژاکت دارای آستین های بلند است که در قسمت جلو با دکمه یا زیپ بسته می شود.

ژاکت به عنوان پوشاک مناسب فصل پاییز و زمستان و یکی از لباس های محبوب این فصل ها محسوب می شود. ژاکت مردانه، ژاکت زنانه، ژاکت دخترانه، ژاکت پسرانه و ژاکت بچگانه از جمله مدل های متنوع ژاکت هستند.

جلیقه یا ژیله ؟

توجه داشته باشید که به ژاکت بی آستین جلیقه گفته می شود. اما اگر جنس جلیقه از پارچه بافت باشد به آن ژیله گفته می شود.

ژیله یکی از لباس های پاییزی مورد علاقه آقایان است که با پیراهن ست می شود و همچنین یکی از استایل های فصول سرد به شمار می رود.

پلیور؟

ژاکت را با پلیور یکی نکنیم، پلیور یک لباس بافتنی است که از جلو بسته می باشد.

هنگام خرید ژاکت باید فصل و موقعیتی را که می خواهید ژاکت بپوشید مد نظر قرار دهید تا متناسب با معیارهای خود یک ژاکت مناسب خریداری نمایید.

این لباس بافتنی در عین زیبایی دارای مدل های متفاوتی است که با در نظر گرفتن سبک لباس پوشیدن خود می توانید ژاکت را با لباس های متفاوت ست کنید و در نهایت استایل های متنوع و شیکی را خلق کنید.

ژاکت لباس مد روز

ژاکت لباس مد روز

دهه ۱۹۲۰ با ورود ژاکت به استایل جوانان مصادف شد؛ لباسی که براساس شکل یقه دسته بندی می شود و در میان مدل یقه گرد، یقه هفت و یقه اسکی، ژاکت مردانه یقه هفت یکی از مدل های پرطرفدار لباس بافتنی به شمار می رود.

ژاکت یقه هفت معمولا با استایل رسمی ست می شود. در زیر ژاکت یقه هفت بهتر است یک پیراهن دکمه دار بپوشید، همچنین یک شلوار پارچه ای با کت رسمی می تواند زیبایی و هماهنگی بی نقصی به استایل شما ببخشد.

سعی کنید که ژاکت طرح دار را با پیراهن ساده و ژاکت ساده را با پیراهن طرح دار ست کنید.در زیر ژاکت یقه هفت می توانید تی شرت یقه گرد یا بلوز یقه گرد بپوشید.

اگر مایل به پوشیدن ژاکت با کت و شلوار یا تک کت اسپرت هستید فراموش نکنید که رنگ ها باید طوری کنار هم قرار گیرند تا هماهنگی در استایل شما نمایان شود.

ژاکت زنانه

وقتی از بافت صحبت می کنیم مجموعه ای از لباس هایی همچون ژاکت، بلوز بافت، جوراب بافت، شال گردن و کلاه بافت، پلیور و … را شامل می شود. مدل لباس های بافتنی تنوع زیادی دارند برخی با دست بافته می شوند و برخی با دستگاه های بافتنی تهیه می شوند. برای داشتن استایلی شیک و جذاب می توانید در موقعیت های مختلف از انواع لباس های پرکاربرد و زیبای زمستانی استفاده کنید.

ژاکت زنانه در دو نوع بلند و کوتاه بافته می شوند، از ویژگی های بارز ژاکت زنانه این است که به راحتی با شلوار و دامن ست می شوند.

ژاکت بلند زنانه

همچنین…

بلوز بافت زنانه و بلوز کاموایی زنانه دستباف جزء پرطرفدارترین لباس های پاییزی و زمستانی به شمار می روند.

بلوز بافت زنانه یقه اسکی یکی از مدل های جذاب و مد روز محسوب می شود که می توانید برای مهمانی ها آن را با یک شلوار جین ست کنید.

راز استایلی زیبا

یکی از متداولترین جنس ها برای ژاکت همان ژاکت بافتنی زنانه و مردانه و بچگانه می باشد که طرح های مختلفی از آن ها وارد بازار شده است. این قبیل لباس ها در بافت های ریز و درشت طراحی می شوند و میزان گرم بودنشان به نوع بافت و ضخامت آن بستگی دارد.

ژاکت پشمی به دلیل بافت منسجم مانع از نفوذ سرما به بدن می شود بنابراین به عنوان یکی از لباس های زمستانی در صدر جدول بافتنی ها قرار دارد.

متناسب با اندام خود لباس یافتنی بپوشید به نحوی که ژاکتی با بافت سفت و محکم بهترین انتخاب برای افراد ریز اندام و لاغر می باشد. این افراد باید بافتی را انتخاب کنند که نسبتا تنگ باشد چون ژاکت شل و گشاد استایل زیبایی به این افراد نمی دهد.

البته ژاکت تنگ نمی تواند گزینه مناسبی برای افراد درشت هیکل باشد چون ضمن به هم ریختن استایلشان به طرز واضحی نامرتب به نظر می رسند. در نتیجه باید متناسب با فرم بدنتان یافتنی بپوشید همچنین در نظر داشته باشید که مدل های متفاوت ژاکت را باید با لباس هایی که با هم سنخیت دارند، ست کنید.

جنس ژاکت می تواند دارای بافت شل و گشاد یا بافت سفت باشد، باید متناسب با اندم خود و موقعیتی که می خواهید ژاکت را بپوشید، اقدام به خرید ژاکت و مدل مورد نظرتان کنید.

مدل های زیبای ژاکت زنانه، مردانه و بچگانه

در ادامه مقاله به معرفی تعدادی از محصولات فروشگاه پوشاک امی می پردازیم.

ژاکت زنانه دکمه دار
ژاکت دکمه دار اسمارا
ژاکت جلوبار اسمارا
ژاکت طرح دار اسمارا
ژاکت زنانه اسمارا
ژاکت دکمه دار اسمارا
ژاکت جلوباز اسمارا
ژاکت جلوباز اسمارا
ژاکت جلوباز اچ اند ام
ژاکت موهر اسمارا
ژاکت طرح دار اسمارا
ژاکت مردانه اچ اند ام

 شستشوی بافتنی ها

این لباس ها همچون هر لباس دیگری باید شسته شوند اما شستشوی این قبیل لباس ها از حساسیت برخوردار است به طوری که اگر شستشوی این لباس ها به درستی صورت نگیرد به بافت پارچه آسیب وارد شده و در نهایت لباس فرم و شکل اولیه خود را از دست می دهد.

برای شستن لباس های بافتنی خود از ماشین لباسشویی استفاده نکنید و بهتر است که پروسه شستشوی این مدل لباس ها با دست انجام گیرد. برای شستشوی پارچه های بافت از آب سرد استفاده کنید چون آب گرم باعث شل شدن بافت می شود. البته بر روی لیبل این لباس ها گاها شستشو با لباسشویی منع نشده است، فقط کا فی است تا دمای آب را مطابق دستورالعمل شستشوی لیبل لباس تنظیم کنید.

خشک کردن لباس های بافتنی

نحوه خشک کردن لباس های بافتنی متفاوت از سایر لباس ها می باشد. از آویزان کردن این لباس ها بر روی بند رخت اجتناب کنید چون خیسی لباس باعث سنگین شدن آن می شود. در نظر داشته باشید که آویزان کردن لباس سبب می شود تا لباس کش بیایید و از فرم اولیه فاصله بگیرد و در نهایت بافت لباس شل شود.

اتو کردن لباس های بافتنی

اگر دوست دارید دوام و ماندگاری لباس های بافتنی حفظ شوند این لباس ها را اتو نکنید چون به بافت پارچه آسیب وارد می شود. شاید اکثر ما با این موضوع روبه رو شده باشیم که توصیه مادربزرگ ها به ما برای محافظت و نگهداری از لباس های بافتنی استفاده از نفتالین بوده است. افزایش ماندگاری لباس های بافتنی مستلزم مراقبت است.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟