استاندارد ۱۰۰ OEKO-TEX

20 مرداد 1400
استاندارد ۱۰۰ OEKO-TEX

استاندارد ۱۰۰ OEKO-TEX که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم یکی از زیر مجموعه های موسسه ی OEKO-TEX است. OEKO-TEX یک علامت تجاری ثبت شده است که نمایندگی برچسب های محصول، صدور گواهینامه شرکت ها را بر عهده دارد. این موسسه همچنین خدمات مربوط به انجمن بین المللی تحقیق و آزمایش در زمینه اکولوژی نساجی و چرم موسوم به OEKO-TEX  را ارائه می دهد.

برچسب ها و گواهینامه های OEKO-TEX ایمنی انسانی و زیست محیطی محصولات نساجی و محصولات چرمی را در تمام مراحل تولید اعم از مواد اولیه و الیاف ، نخ ، پارچه ، محصولات نهایی آماده برای استفاده را در طول زنجیره ارزش نساجی تأیید می کند. همچنین گواهی شرایط مناسب اجتماعی و زیست محیطی در تأسیسات تولید را ارائه می دهند.

انجمن بین المللی تحقیق و آزمایش در زمینه ی اکولوژی نساجی و چرم، در سال ۱۹۹۲ در شهر زوریخ کشور سوئیس تاسیس شد. این انجمن به وسیله ی موسسه ی هاینشتاین آلمان و موسسه ی تحقیقاتی الیاف اتریشی(OETI) بنا شد. هم اکنون این انجمن ۱۸ مرکز آزمایشگاهی و موسسه ی تحقیقاتی در اروپا و ژاپن دارد که با دفاتر موجود در ۷۰ کشور در ارتباط هستند. 

استاندارد ۱۰۰ زیر نظر OEKO-TEX

برچسب محصول استاندارد ۱۰۰ در سال ۱۹۹۲ توسط OEKO-TEX ارائه شد. این استاندارد با عنوان Oeko-Tex Standard ۱۰۰ معرفی شد. تست و صدور گواهینامه مستقل در این سیستم ممکن است برای مواد نساجی ، محصولات میانی در تمام مراحل تولید و محصولات نساجی آماده اعمال شود. از موارد واجد شرایط برای صدور گواهینامه میتوان به نخ های خام و رنگ شده اشاره کرد. همچنین ، پارچه های خام و رنگ شده و کالاهای مصرفی را نیز شامل می شود. یعنی انواع پوشاک ، منسوجات خانگی، ملافه تخت خواب ، پارچه های حوله ای ، اسباب بازی های پارچه ای که از این دسته اند.

اهداف

هدف استاندارد ۱۰۰ OEKO-TEX این است که این موضوع را برای مصرف کنندگان روشن سازد که محصول منسوجات برچسب شده این موسسه تحت تست آزمایشگاهی وسیعی برای تشخیص مواد مضر موجود در الیاف قرار گرفته اند. در واقع میزان محتوای مضر آن پایین تر از حداقل میزان تعیین شده توسط انجمن OEKO-TEX است.

 معرفی استاندارد ۱۰۰ ، یک سیستم تضمین کیفیت جهانی استاندارد را برای تولیدکنندگان و خرده فروشان ایجاد کرد. در این سیستم کاهش دامنه عمودی تولید در تأسیسات فردی صنعت نساجی و پوشاک در نظر گرفته شد و جبران استانداردهای مختلف ارزیابی منطقه ای برای پتانسیل خطر مضر در نظر گرفته شد. شرایط اخذ گواهینامه OEKO-TEX حداقل سالی یک بار براساس اطلاعات علمی جدید به روز می شود.

پیش نیاز ها

محصولات نساجی تنها براساس استاندارد ۱۰۰ توسط OEKO-TEX تایید می شوند. یعنی اینکه تمام اجزای سازگار با معیارهای مورد نیاز برای لباس، علاوه بر پارچه بیرونی تایید می شود. این تایید شامل نخ ، آستر ، چاپ و همچنین لوازم جانبی منسوجات مانند دکمه ها ، زیپ ها ، پرچ ها یا سایر لوازم جانبی است.

میزان و مقداری که آزمایش OEKO-TEX برای مواد مضر به استفاده در نظر گرفته است به نوع محصول نساجی بستگی دارد. چهار کلاس محصول وجود دارد:

محصول سطح یک – وسایلی برای نوزادان و کودکان (تا ۳۶ ماهگی)

محصول سطح دو – مواردی که با پوست برای مدت طولانی تماس مستقیم دارند یا قسمت زیادی از پوست را پوشش می دهند.

محصول سطح سه – منسوجاتی که بدون تماس پوستی هستند یا با اینکه حداقل تماس رابا پوست دارند.

محصول سطح چهار – مواد مورد استفاده در مبلمان سازی برای کارهای تزئینی مانند پرده ، روتختی ، فرش و غیره.

آزمایش محصول سطح یک که مختص کودکان و نوزادان است، باید برای تشخیص مواد بالقوه مضر دقیق تر باشد. که در آن یک آزمایش اضافی برای مقاومت محصول نسبت به بزاق نیز گرفته می شود.

تست های آزمایشگاهی 

معیارهای آزمایش و محدود سازی مقادیر در سطح جهانی باید اجرا شوند. این مقادیر هر ساله به روز می شوند و گسترش می یابند. نسخه فعلی استاندارد ۱۰۰ در وب سایت رسمی با نشانی http://www.oeko-tex.com موجود است. پارامترهای آزمایش شامل موادی است که توسط قانون ممنوع یا تنظیم می شوند. مواد غیرقانونی که مشکل ساز شناخته شده اند نیز شامل آن می شود.

 محصولات نساجی با در نظر گرفتن محتوای صدها ماده ی جداگانه از ۱۷ گروه مواد شیمیایی، مورد آزمایش قرار می گیرند. این استاندارد موارد زیر را در نظر می گیرد:

 • مقررات قانونی مهم (به عنوان مثال ممنوع کردن استفاده از رنگهای آزو، فرمالدئید ، پنتاکلروفنل ، کادمیوم ، نیکل .)

 • الزامات پیوست های XVII و XIV از مقررات شیمیایی اروپا موسوم به REACh و لیست نامزدهای ECHA SVHC  که توسط گروه های متخصص انجمن Oeko-Tex برای پارچه ها ، منسوجات ،لباس یا لوازم جانبی مرتبط ارزیابی شده است.

• الزامات قانون بهبود ایمنی محصولات مصرف کننده ایالات متحده (CPSIA) در مورد سرب.

• سایر طبقات مواد مرتبط با محیط زیست دیگر.

• مواد متعددی که به عنوان مواد مضر برای سلامتی و یا مرتبط با محیط زیست شناخته می شوند اما هنوز تحت هیچگونه قانونی قرار ندارند.

 علاوه بر این ، تمام موارد آزمایش شده باید دارای pH مناسب پوست و ماندگاری رنگ مناسب باشند. این مواد از نظر انتشار مواد شیمیایی فرار نیز آزمایش شوند. همچنین تحت آزمایش بویایی قرار می گیرند. 

پس از صدور گواهینامه OEKO-TEX ، این گواهی به مدت یک سال معتبر است.

گستردگی و آگاهی بخشی

استاندارد ۱۰۰ توسط OEKO-TEX برچسب محصول منسوجات آزمایش شده برای مواد مضر دارای بیشترین گستره در سراسر جهان است. در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار تولید کننده در تقریبا ۱۰۰ کشور در صدور گواهینامه OEKO-TEX شرکت می کنند. تا به امروز، انجمن OEKO-TEX بیش از ۱۶۰،۰۰۰ گواهی استاندارد ۱۰۰ برای محصولات نساجی از تمام مراحل تولید (از ۱۲\۲۰۱۵) صادر کرده است.

یکی ازبرند هایی که از این استاندارد در محصولات خود استفاده می کند هلدینگ بزرگ لیدل آلمان است. این هلدینگ در بیشتر کارهای تولیدی خود علامت استاندارد ۱۰۰ را دارد.

 هلدینگ بزرگ لیدل آلمان

بر اساس نظرسنجی مصرف کنندگان توسط GfK در سال ۲۰۰۶ ، برچسب ‘اعتماد به نفس در منسوجات’ بیش از ۴۶٪ در آلمان شناخته شده است. نظرسنجی مصرف کنندگان توسط BBE Retail Experts که در هفت کشور اروپایی (اتریش ، سوئیس ، فرانسه ، ایتالیا ، اسپانیا ، پرتغال ، هلند) در سال ۲۰۰۸ انجام شد ، سطح متوسط ​​شناسایی برچسب OEKO-TEX را ۴۲٪ نشان داد. در یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۲ با ۳۳۴۹ شرکت کننده از ۱۳ کشور (آلمان ، اتریش ، سوئیس ، اسپانیا ، ایتالیا ، فرانسه ، پرتغال ، انگلیس ، دانمارک ، لهستان ، روسیه ، ترکیه ، چین) ، موسسه تحقیقات کلن در مسائل خرده فروشی (IFH) این میزان ۴۲٪ برآورد شد. 

1
۱

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • Omiudx
    ۱۶ شهریور ۱۴۰۰

    بسیار عالی ?????

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟