انواع مدل های کفش

18 شهریور 1400
انواع مدل ها کفش

انواع مدل های کفش، موضوعی است که در این مقاله به توضیحاتی پیرامون آن می پردازیم. در این مطلب به چند مدل کفش تخت همچون کفش قایقی، کفش اسنیکرز، کفش های آکسفورد و کفش های کالج اشاره کرده ایم، ضمنا از تاریخچه این کفش ها نیز مواردی مختصر را بیان نموده ایم.

مدل های مختلف کفش

کفش قایقی

کفش قایقرانی

کفش قایقی یکی از کفش های بسیار مشهور در جهان است. این مدل کفش دارای عناوینی مختلفی همچون کفش عرشه ای، کفش قایقی و داک ساید است. کفش های قایقی در سال ۱۹۳۵ توسط پاول اسپری آمریکایی اختراع شد. اما ماجرا به این صورت بود که وی متوجه شد که سگش بدون اینکه روی یخ ها لیز بخورد، می تواند بدود. بنابراین ایده کفش های قایقی شکل گرفت اما نه با این سرعت، بلکه پاول اسپری بعد از مشاهده دویدن سگ بر روی یخ، با استفاده از یک چاقو در کفه کفش بریدگی ایجاد کرد و سپس متوجه شد که با این کار در حین راه رفتن بر روی یخ لیز نمی خورد. وی از این ایده برای تولید کفش های قایق سواری استفاده کرد. امروزه کارخانه پاول اسپری همچنان در تولید انواع کفش های قایقی فعالیت دارد و جزو برندهای مطرح در این زمینه می باشد.

نحوه طراحی کفش های قایقی        

در رویه این مدل کفش معمولا از کرباس یا چرم استفاده می شود. زیره کفش از جنس پلاستیک است و دارای شیارهایی می باشد که از لیز خوردن بر روی عرشه و مکان های خیس جلوگیری می کند. رویه چرمی این مدل کفش دارای حالت روغنی هستند به این صورت که در مقابل آب و رطوبت مقاوم می باشد و از چرم در مقابل رطوبت محافظت می کند.

برند اسپری تاپ سایدرز

این برند برای ملوانان و خدمه کشتی کفش های قایقی را طراحی و تولید کرد در حالی که از دهه ۱۹۷۰ به بعد کفش های قایقی مورد استفاده افراد ساحل نشین نیز قرار گرفت. افرادی که در مناطق ساحلی همچون استرالیا، ایتالیا، اسپانیا، کانادا و آرژانتین زندگی می کردند از کفش های قایقی در استایل های روزمره خود استفاده می کنند.

ورود به ترند فشن

محبوبیت کفش های قایقی باعث شد تا در فاصله سال های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ به عنوان ترند فشن وارد صنعت پوشاک شوند. در سال ۲۰۱۰ کفش های قایقی یکی از کفش های مد روز محسوب می شدند که توسط مردان و زنان پوشیده می شدند. ورود این کفش ها به مدارس جزو استایل دانش آموزان مدرسه ای شد و سپس در میان دانشجویان محبوبیت پیدا کرد.

کفش اسنیکرز یا کفش های کتانی

کفش کتانی

در مورد عنوان اسنیکرز  که به کفش های تجاری داده شد باید بگوییم که این عنوان تجاری سال ها بعد از اینکه این کفش ها ساخته شد، بوجود آمد. البته کفش کتانی عنوان های بی شماری را به خود اختصاص داد. در طراحی این کفش یک لایه پارچه بالایی به چشم می خورد که به یک زیره لاستیکی سفت شده متصل است. لازم به ذکر است که هر کفشی که به گونه دیگری ساخته شده باشد، اسنیکرز نمی باشد.

عناوین متنوع کفش اسنیکرز

در تاریخچه کفش های اسنیکرز عناوینی همچون کفش شنی و کفش پلیمسول وجود دارد. با گذشت زمان، اسم های دیگری نیز ایجاد شد که برخی از آن ها طبق کارکرد و برخی بر اساس متریال و همچنین اصطلاحات خیابانی نام گذاری شدند. به عبارت دیگر کفش اسنیکرز در طول تاریخ دستخوش تغییراتی در طراحی و همچنین عنوان شده است تا جایی که امروزه این کفش در ویترین فروشگاه ها به نام اسنیکرز  خوانده می شود.

کفشی برای ورزشکاران

شاید تعجب کنید اما کفش های کتانی در ابتدا برای ورزشکاران طراحی شده بودند . امروزه برخلاف گذشته پوشیدن کفش های کتانی تنها مختص ورزشکاران نمی باشد بلکه افراد زیادی از این کفش ها استفاده می کنند. برندهای مختلفی اقدام به طراحی و تولید این نوع کفش نموده اند. کفش کتانی در موقعیت های ورزشی و غیررسمی پوشیده می شود.

تاریخچه کفش اسنیکرز

در سال ۱۸۸۰ میلادی برای اولین بار واژه اسنیکرز برای کفش‌های تنیس استفاده می‌شد چون کفش‌های تنیس جزو اولین کفش‌های ورزشی بودند که کف آن‌ها از لاستیک ساخته شده بود. ویژگی منحصر به فرد این کفش ها باعث محبوبیت بیشتر شد. چرا که این کفش ها برعکس کفش‌های آن زمان هنگام راه رفتن هیچ صدایی از آن ها ایجاد نمی‌شد به همین دلیل به آن‌ها اسنیکر به معنای راه رفتن بدون سر و صدا می‌گفتند.

کاربرد واژه اسنیکرز

این واژه به طور رسمی در سال ۱۹۱۷ توسط یک آژانس تبلیغاتی برای کفش‌هایی که کمی لژدار بودند و باعث می‌شدند صاحب کفش بتواند “یواشکی” راه برود، به کار برده شدند. افراد با این کفش ها می توانستند با خیال راحت راه بروند چون صدایی قدم‌هایش شنیده نمی شد.

ویژگی های کفش اسنیکرز

 اسنیکرزها در ویژگی هایی همچون راحتی و مناسب بودن برای ورزش تفاوت زیادی با کفش های پیش از خود داشتند. بنابراین پس از تولید این کفش ها، تقریبا تمام کفش‌های ورزشی با تکنولوژی همان اسنیکرزها ساخته شدند به عبارت ساده تر کف کفش ها از لاستیک ساخته می شد. بر همین اساس تا مدت زیادی در بعضی از مناطق جهان به همه نوع کفشی که برای ورزش استفاده می‌شد”اسنیکرز” می گفتند.

برندهای معروف

با ورود تکنولوژی به کارخانه های تولید کفش، کفش های ورزشی متنوع با کارکردهای متفاوتی به بازار عرضه شدند. بنابراین این تحول باعث شد تا از واژه اسنیکرز برای کفش های ورزشی استفاده نشود.

امروزه به کفش‌هایی که با کف صاف و لاستیکی ساخته می شوند، اسنیکرز گفته می شود. برندهای مختلفی به طراحی و تولید این مدل کفش روی آورده اند با این وجود برندهای کانوری و ونس همچنان در جایگاه برتر طراحی و تولید کفش اسنیکرز قرار دارند.

مدل های متنوع کفش اسنیکرز

کفش اسنیکرز ساده ساق کوتاه، کفش اسنیکرز مچ دار یا نیمه ساق، کفش اسنیکرز رسمی، کفش اسنیکرز ورزشی و کفش اسنیکرز ساق دار از جمله مدل های این نوع کفش می باشند. کفش های آل استار یکی از انواع مدل های کفش اسنیکرز هستند که البته محبوبیت این کفشها را به ستاره های موسیقی پاپ آمریکایی در دهه هفتاد میلادی نسبت داده اند.

کفش های آکسفورد

کفش های آکسفورد

تاریخچه محبوبیت این کفش ها به قرن ۱۷ میلادی برمی گردد زمانی که دانشجویان پسر این کفش ها را می پوشیدند. این کفش ها در موقعیت های رسمی مورد استفاده قرار می گیرند. در طراحی و دوخت این کفش ها ظرافت و ظریف کاری به وضوح قابل مشاده است. چرمی که در تولید این کفش ها به کار برده می شود و همچنین دوخت و برش های موجود بر روی کفش خیلی چشمگیر هستند.

کفش آکسفورد در دنیای فشن

مدل های زنانه کفش آکسفورد از قرن ۱۹ به بعد وارد دنیای فشن شدند. در تاریخچه کفش آکسفورد به کشور اسکاتلند و ایرلند می رسیم زمانی که از این کفش با عنوان بالمورال نام برده می شد. بالمورال نام قلعه ای در اسکاتلند است. دانشجویان آکسفورد در واکنش به بوت های سفت و ناراحت کننده، کفش آکسفورد را طراحی کردند.

فرم ظاهری آکسفورد

در شکل و فرم ظاهری کفش چاک های تعبیه شده است تا راه رفتن با این کفش تسهیل گردد. البته امروزه طراحی کفش آکسفورد دستخوش تغییراتی شده است به طور مثال بند کفش در قسمت چاک های کفش تعبیه شد و دهانه کفش نسبت به گذشته کوتاهتر شده است، همچنین پاشنه کفش کمتر شده است. از محبوبیت کفش های آکسفورد نه تنها کم نشده بلکه این کفش ها امروزه در بیشتر موقعیت ها مورد استفاده قرار می گیرند و در صنعت مد همچنان ماندگار حضور دارند.

جنس و مدل های متنوع آکسفورد

کفش آکسفورد از چرم، جیر یا کرباس ساخته می‌شود.البته سازندگان کفش گاها، کفی کفش را در رنگ‌های روشن‌تری می‌سازند تا ویژگی خاصی به آن ببخشند. کفش آکسفورد در انواع استایل وارد بازار شده است. این کفش در مدل هایی همچون آکسفورد پنجه ساده، آکسفورد یک سره یا بدون درز، آکسفورد مدل زین، آکسفورد پنجه کلاهی، آکسفورد مدل بال پرنده وآکسفورد چرم،  عرضه شده است.  

استایل شیک با کفش آکسفورد

آقایان شیک پوش می توانند با پوشیدن کفش آکسفورد، استایل بی نظیری خلق کنند. از این کفش می توانند برای رفتن به جشن، مصاحبه‌ کاری یا کارهای روزانه استفاده کنند. البته بعضی از خانم ها پوشیدن کفش زنانه آکسفورد را به سایر کفش ها ترجیح می دهند. کفش آکسفورد زنانه از رنگ‌ بندی متنوع‌ تری برخوردار است.  مدل های زنانه کفش آکسفورد اغلب دارای پاشنه بلند هستند. از ویژگی های این کفش این است که به آسانی با انواع استایل ست می شود. باید بگوییم که اغلب مدل‌های کفش آکسفورد مردانه در دسته کفش‌های رسمی قرار می‌گیرند و معمولا با کت و شلوار ست می‌شوند. البته بعضی مدل‌ها مثل آکسفورد مدل زین و بال پرنده برای استفاده روزمره مناسب تر هستند.

کفش های لوفر یا کالج

کفش های کالج

در تعریفی ساده از کفش کالج باید بگوییم که کفشی که کفی تخت دارد یا پاشنه آن بسیار کوتاه است و معمولا به آسانی با انواع استایل ست می شود. به کفش کالج لوفر گفته می شود، این کفش دارای بند نیست و وزن سبک آن باعث شده در بین آقایان و بانوان به وفور مورد استفاده قرار گیرد.

جنس و شکل ظاهری کفش کالج

این کفش از چرم و نبوک تولید می شود، این کفش ها با طرح کلاسیک خود مناسب برای انواع موقعیت های رسمی و غیررسمی هستند. این کفش ها الزاماً بدون بند و تخت تولید می شود ولی در بعضی از مدل های این کفش، کالج بنددار هم به چشم می خورد. این کفش ها پاشنه بسیار کمی دارند. از ویژگی های ممتاز این کفش می توان به قابلیت ست شدن آن با انواع شلوار جین و شلوار پارچه ای اشاره کرد. جوراب های کالج را با کفش های کالج بپوشید و این کفش را با لباس اسپرت یا مجلسی ست کنید. کفش های کالج چرم نسبت به کفش های کالج پارچه ای از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

0
۰

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟