انواع پارچه را بهتر بشناسیم

09 تیر 1399
انواع پارچه را بهتر بشناسیم

انواع پارچه را بهتر بشناسیم. ضرورت شناخت پارچه در هنگام خرید و همچنین هنگام شستشو و اتوکشی پارچه ها خود را نشان می دهد. انتخاب جنس باکیفیت از پارچه ها منجر به یک خرید مناسب و به صرفه می شود. همچنین این موضوع در خرید لباس نوزاد یا بچه گانه به دلیل پوست حساس آن ها، اهمیتی بیشتری پیدا می کند. در این مقاله سعی می کنیم جنس های مختلف پارچه ها یا به عبارتی انواع پارچه را بررسی کنیم.

معرفی انواع مختلف پارچه

پارچه ای محبوب به نام کتان

کتان-انواع پارچه

تاریخچه استفاده از گیاه کتان

کتان یکی از اصلی ترین و قدیمی ترین پارچه ها در صنعت تولید لباس مردانه و زنانه می باشد. این پارچه از ساقه گیاه کتان (یا فلکس) درست شده است. این پارچه به دلیل قیمت مناسب، شستشوی ساده و راحت، طرفدارن زیادی در لباس مردانه و زنانه دارد. در بسیاری از تحقیقات قدیمی ترین لباس تولید شده در جهان به نوعی کتان نسبت داده شده است.

این موضوع بیانگر قدمت این نوع پارچه است. اولین پارچه کتان در غارهای ماقبل تاریخ و در کشور گرجستان کشف شده است. البته نمونه هایی از پارچه کتان در اطراف دریاچه سوئیس کشف شده است که مربوط به ۸ هزار سال قبل از میلاد مسیح می باشد. در گذشته تهیه پارچه ها از گیاه کتان بسیار دشوار بوده است بنابراین از این گیاه به عنوان یک کالای لوکس نام برده می شد.

ویژگی های پارچه کتان

در حال حاضر انواع مختلف پارچه کتان در صنعت پوشاک مورد استفاده قرار می گیرد. تنوع این نوع پارچه باعث شده تا افراد بتوانند در قیمت های مختلف پارچه کتان را خریداری کنند. پارچه کتان دارای ویژگی هایی از قبیل انعطاف پذیری، نفوذپذیری و خنک بودن است و همین خصوصیات این نوع پارچه را به یکی از محبوب ترین پارچه های تابستانی تبدیل کرده است.

شباهت پارچه های کتان با پارچه های پنبه ای

پارچه های کتان بسیاری از ویژگی های پارچه های پنبه ای را دارند با این تفاوت که پارچه های کتان زودتر خشک می شوند، تمیز کردن آن ها آسان تر است چون دارای بافت گیاهی هستند و لکه های ایجاد شده بر روی آن ها خیلی راحت پاک می شود و همچنین ضخامت آنها متغییر است به طوری که متناسب با فصول سال، ضخامت پارچه های کتان نیز متغیر است. از معایب پارچه کتان این است که در طول زمان کم کم شکل اولیه خود را از دست می دهد و همچنین در صورت وجود رطوبت، الیاف پارچه کتان در مدت زمان کمتری خراب می شوند.

استفاده از پارچه های کتان در مصارف مختلف

استفاده از پارچه های کتان تنها منحصر به صنعت پوشاک و تولید لباس های مردانه و زنانه نیست بلکه از این نوع پارچه در سایر مصارف نیز استفاده می شود. به عنوان مثال از پارچه کتان در ساخت اشیا و ابزارهای دکوراتیو و تولید انواع روکش های صندلی، ملافه، پرده و انواع کوسن ها استفاده می شود.

شستشوی پارچه های کتان

شست و شوی پارچه های کتان بسیار آسان است فقط کافی است تا با توجه به ضخامت و رنگ پارچه درجه حرارت لباسشویی را تنظیم کنید. اگر لباس مورد نظر شما از پارچه کتان تیره رنگ است بهتر است که هنگام شستشو از آب گرم استفاده نکنید چون احتمال دارد که رنگ لباس از بین برود. اما اگر رنگ پارچه کتان روشن باشد برای شستشو می توانید از آب گرم استفاده کنید و نگران رنگ پس دادن لباس یا کم رنگ شدن آن نباشید.

لباس های کتان به راحتی دچار چروک می شوند ولی با این وجود اتوکشی این نوع پارچه بسیار راحت است. اگر چروک های ایجاد شده بر روی پارچه یا لباس کتانی نسبتا عمیق است بهتر است که برای اتو کردن این نوع پارچه از پارچه ای نازک و مرطوب استفاده کنید.

دنیم(جین) در صنعت مد

جین-انواع پارچه

امروزه شلوار جین به یکی از اصلی ترین و شناخته شده ترین پارچه ها در صنعت مد تبدیل شده است. این پارچه ابتدا در فرانسه تولید می شد، سپس در دوران تب طلا(gold rush) در امریکا به پوشش اصلی لباس مردانه بین طبقه کارگر و معدنچیان تبدیل شد.

دنیم یا جین به مرور در تاریخ ۱۸۵۰ کم کم وارد فرهنگ روزمره مردم این کشور شد سپس در سال ۱۹۵۰ جوانان و نوجوانان نیز به این پارچه روی آوردند که در نهایت به بخشی از مد مردان و زنان تبدیل شد.

پارچه دنیم یا جین نیز از الیاف کتان(بعضا ترکیب کتان و پشم) که به صورت مورب در هم تنیده شده اند، بافته می شود. الیاف این پارچه بسیار سفت و مستحکم است و دوام بسیار بالایی دارد. از جین برای تولید شلوار، پیراهن، کت و غیره استفاده می شود.

فلانل و لباس های زمستانی

فلانل-انواع پارچه

فلانل یک پارچه نرم و کم وزن می باشد. این پارچه اغلب از پشم، پنبه و یا الیاف مصنوعی ساخته می شود و با پشم خالص تفاوت دارد.

این پارچه کاربرد زیادی دارد اما به دلیل ماهیت گرم آن بیشتر در تولید لباس های زمستانه مردانه و زنانه کاربرد دارد. همچنین در تولید اکسسوری و محلفه از این نوع پارچه بسیار استفاده می شود.

این پارچه در دهه‌۹۰ میلادی بین مردم جهان محبوبیت پیدا کرد. این پارچه به دلیل شباهت ظاهری معمولا با تارتان اشتباه گرفته می شود.

تارتان نوعی پارچه با خط های عمودی است که بخشی از لباس و فرهنگ مردم اسکاتلند است که با آن دامن کلیت را تولید می کنند و جزء پوشاک مردانه و زنانه هم محسوب می شود.

لینِن و قدرت جذب آب

لینن-انواع پارچه

لینن نیز نوعی از الیاف گیاه فلکس یا همان کتان است. از لینن به عنوان یک پارچه طبیعی با قدمتی دیرینه نام برده می شود. واژه لینن از واژه لینوم و واژه لینون گرفته شده است و به معنی بذر کتان است. این نوع پارچه استحکام بیشتر و وزن کمتری نسبت به پارچه های رایج کتان دارد. البته باکیفیت ترین پارچه لینن در ایتالیا، بلژیک و ایرلند تولید می شود. همچنین باکیفیت ترین گیاه کتان در اوکراین و اروپای غربی کشت می شود. شاید تعجب کنید که استفاده از این نوع پارچه به یکی دو دهه اخیر مربوط نمی شود بلکه قدمت پارچه لینن با قدمت مومیایی های مصر برابری می کند.

تاریخچه پارچه لینن

شاید تعجب کنید که پارچه لینن ابتدا فقط به رنگ سفید تولید می شد و فقط کشور مصر قادر به تولید این نوع پارچه بود ولی با گذشت زمان تولید این نوع پارچه در کشورهای دیگر نیز مرسوم شد و همچنین رنگ های مختلف از پارچه لینن به بازار پوشاک عرضه شد.

در قرن نوزدهم پارچه لینن یکی از پارچه های پرکاربرد به شمار می رفت. در حال حاضر انواع مختلف پارچه لینن از قبیل لینن ساده بافت، لینن پوششی و لینن داماسک به بازار پوشاک عره شده است. از قابلیت های الیاف لینن می توانیم به ترکیب آن با الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی اشاره کنیم. این نوع الیاف را اغلب با الیاف پنبه ای یا ابریشمی ترکیب می کنند.

کاربردهای پارچه لینن

این پارچه کاربرد کمتری در صنعت پوشاک مردانه و زنانه دارد و بیشتر در تولید محصولاتی مانند لوازم منزل، روبالشی، پیش بند، کیف، حوله، دستمال، ملحفه، رومیزی و محصولاتی از این دسته کاربرد دارد. ویژگی های بارز و خاص این نوع پارچه باعث شده است تا به عنوان یک پارچه ضد حساسیت و ضد باکتریال در بستن انواع زخم مورد استفاده قرار گیرد. در گذشته از این پارچه برای دوخت لباس نظامیان نیز استفاده می شد. در دهه ۱۹۷۰ از پارچه های لینن در صنعت مد استفاده می شد و لی میزان آن به ۵ درصد می رسید و از سایر پارچه های لینن در سایر مصارف استفاده می شد. ولی امروزه ۷۰ درصد پارچه های لینن در صنعت مد استفاده می شود.

ویژگی های بارز و ممتاز پارچه های لینن

این پارچه قابلیت تنفس پذیری دارد بنابراین برای فصول گرم سال بسیار خنک و مناسب است. همچنین قدرت جذب آب آن بالاتر است. مشکل اصلی آن نسبت به پارچه های کتان، چروک شدن زیاد این نوع پارچه است. شستشوی این پارچه نیاز به دقت بیشتری دارد. با این وجود لینن مرغوب از ویژگی هایی بسیار عالی تری نسبت به لینن نامرغوب برخوردار است چون در تهیه آن از ترکیب کتان و ویسکوز استفاده می شود. در حالی که در تهیه لینن نامرغوب ترکیب کتان و پلی استر مورد استفاده قرار می گیرد. ولی اگر می خواهید پارچه لینن کمتر چروک شود و دانه های کتان در سطح پارچه کمتر به چشم بیاید می توانید از لینن با الیاف مصنوعی استفاده کنید.

شستشوی پارچه های لینن

بهتر است که شستشوی پارچه های لینن با آب ۳۰ درجه سانتی گراد انجام گیرد. حدالمقدور شستشو این پارچه از سایر پارچه ها و لباس ها جدا صورت گیرد. در هنگام شستشو از مایع سفیدکننده استفاده نکنید و در صورت استفاده از اتو، لباس را با حرارت متوسط اتو کنید.

نایلون

نایلون-انواع پارچه

نایلون یکی از انواع پارچه پرکاربرد در زندگی بشر به شمار می رود. در ابتدا به عنوان یک جایگزین مصنوعی برای ابریشم اختراع شد. از نایلون ابتدا برای ساخت برس مسواک و جوراب زنانه استفاده می شد سپس در جنگ جهانی دوم برای تولید چتر نجات از نایلون استفاده شد. دلیل استفاده از نایلون در لباس مردانه یا زنانه قیمت مناسب، استحکام زیاد و قابلیت شستشوی بالای این نوع الیاف می باشد.

تاریخچه نایلون

پارچه های نایلونی در گروه پلیمرهای مصنوعی قرار می گیرند. از نایلون در ساخت پوشاک و سایر کالاهای مصرفی استفاده می شود. استفاده از نایلون به عنوان پلیمرهای مصنوعی به جنگ جهانی دوم بازمی گردد. در سال ۱۹۴۵ الیاف مصنوعی از قبیل نایلون حدود ۲۵ درصد از تولیدات صنعت نساجی را به خود اختصاص داده بودند. پس از پایان جنگ جهانی دوم صنعت نساجی با کمبود پنبه و پشم روبه رو شد. بنابراین استفاده از نایلون در صنعت نساجی رونق گرفت تا جایی که برای تولید لباس زنانه از قبیل جوراب و لباس زیر نیز مورد استفاده قرار گرفت.

ترکیب نایلون با سایر الیاف

ترکیب نایلون یکی از ایده های جالب برای توسعه و گسترش استفاده از این پارچه بود. در غیراینصورت نایلون به عنوان یکی از مواد پرکاربرد در صنعت نساجی معرفی نشد. تولیدکنندگان پوشاک از ترکیب نایلون با سایر منسوجات به این نتیجه رسیدند که می توانند ویژگی های مطلوب نایلون را حفظ و ویژگی های نامطلوب را حذف نمایند. به عنوان مثال ترکیب پارچه نایلون با پلی استر، پنبه یا اسپندکس یک ترکیب فوق العاده به شمار می رود چون ویژگی های مطلوب پارچه های نایلونی حفظ می شود.

پلی استر و دوام بالای آن

پلی استر-انواع پارچه
تاریخچه پلی استر

پلی استر زمانی وارد صنعت پوشاک و دسته منسوجات شد که دو شیمیدان بریتانیایی به نام جان رکس و جیمز تنانت در سال ۱۹۴۱ اقدام به کشف آن نمودند. همچنین در سال ۱۹۷۰ محبوبیت پلی استر باعث شد تا از آن به عنوان فیبر معجزه یا پارچه معجزه گر نام برده شود.

یکی از دلایل محبوبیت پلی استر به این خاطر است که فرد می تواند برای ۶۸ روز لباس ساخته شده از پلی استر را بپوشد بدون آنکه به اتو کردن نیازی داشته باشد. لازم به ذکر است که پلی استر یک عنوان کلی است که برای انواع پارچه و محصولاتی که با استفاده از نخ پلی استر و یا فیبر به وجود می آیند، کاربرد دارد.

استفاده از پلی استر در صنعت نساجی

در حال حاضر، پلی استر به یکی از محبوب ترین مواد کاربردی در صنعت مد و طراحی داخلی تبدیل شده است. با وجود اینکه پلی استر مانند نخ ( پنبه) و ابریشم طبیعی نیست و ساخته دست بشر است اما به یکی از راحت ترین الیاف ساخته شده توسط بشر لقب گرفته است.

ویژگی های بارز پارچه های پلی استر

دلیل محبوبیت پلی استر دوام بالای الیاف آن می باشد که برای استفاده در لباس مردانه و زنانه مناسب است. الیاف پلی استر نیاز به مراقبت و شستشوی خاصی ندارند، آب نمی روند و همچنین رنگ را بسیار خوب نگه می دارند.

همچنین پلی استر از مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و همچنین کشش و چین و چروک برخوردار است. پلی استر در برابر انبساط و انقباض و ساییدگی نیز از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است. این خصوصیات باعث شده تا از پارچه پلی استر به عنوان یک پارچه محکم و بادوام نام برده شود. با این وجود مشکلی که در این نوع پارچه با آن روبه رو می شوید این است که هوا در بین الیاف پارچه از گردش مناسبی برخوردار نیست.

این پارچه در سال ۱۹۴۱ توسط دو شیمی دان طراحی شد، اما محبوبیت اصلی آن در دهه‌ی ۱۹۷۰ بود. پلی استر در آن زمان به این صورت تبلیغ می شد:« الیافی شگفت انگیز که ۶۸ روز مداوم بدون نیاز به اتو کردن و بدون هیچ مشکلی می توانید آن را بپوشید.

نحوه شستشوی پارچه های پلی استر

برچسب روی لباس های مختلف شامل دستورالعمل های مراقبت و شستشو می باشد و لباس های پلی استر نیز از این قاعده مستثنی نمی باشند. در هنگام شستشوی لباس پلی استر با ماشین لباسشویی، با اضافه کردن یک نرم کننده پارچه می توانید به رفع الکتریسیته ساکن کمک نمایید.

شستشوی پارچه پلی استر به راحتی امکان پذیر است. چون لکه ها بر روی این پارچه ماندگاری ندارند و به سهولت از بین می روند. بنابراین می توانیم بگوییم که لباس هایی که از درصد بالایی پلی استر برخوردار هستند، نگهداری و مراقبت از آنها واقعا ساده است. همچنین بهتر است برای شستشوی پارچه پلی استر از آب ولرم استفاده شود.

پلی استر و شرایط آب و هوایی مختلف

در شرایط آب و هوایی مختلف پوشیدن لباس های پلی استری کاملا مناسب است چون ضمن اینکه شکل و ظاهر لباس تغییر نمی کند، از چین و چروک بر روی سطح لباس نیز خبری نیست. پارچه های پلی استر بخاطر سطح براق و درخشانشان محبوب هستند. یک سطح لغزنده، روشن و براق در پارچه های پلی استری باعث شده تا گزینه مناسبی برای دوخت انواع لباس های رسمی و مجلسی بانوان محسوب شود.

ابریشم و چین باستان

ابریشم-انواع پارچه

ابریشم از زمان چین باستان برای لباس مردانه و زنانه مورد استفاده قرار گرفته است. این پارچه از پیله کرم ابریشم درست می شود و یکی از دلایل محبوبیت این پارچه، وزن بسیار سبک و نرمی فوق العاده آن است. این ویژگی این پارچه را برای تولید لباس مردانه و زنانه فوق العاده می کند.

اسپندکس و قابلیت کشسانی

اسپاندکس-انواع پارچه

اسپندکس یا لیکرا نوعی پارچه ترکیبی است که قابلیت کشسانی بالایی دارد. امروزه این پارچه بیشتر در تولید لباس های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل نازک بودن و چسب بودن لیکرا، این نوع پارچه جزء الیافی می باشد که کاربرد چندانی در تولید لباس های روزمره مردانه ندارد.

ریون یا ابریشم مصنوعی

ریون یا ابریشم مصنوعی-انواع پارچه

ریون یا ابریشم مصنوعی نوعی پارچه است که از الیاف سلولوزی ساخته شده است، همچنین ریون یکی از پرطرفدار ترین نوع از بین پارچه های مصنوعی می باشد. از ریون برای تولید لباس مردانه، زنانه، پرده، رومیزی و حتی لاستیک ماشین استفاده می شود. ریون تا حدودی از پارچه کتان سنگین تر است.

پشم

پشم-انواع پارچه

پشم از موی گوسفند و بز تهیه می شود. این نوع پارچه بسیار گرم می باشد و معمولا ضخامت زیادی دارد. از پشم می توان برای تولید انواع لباس مردانه و زنانه استفاده کرد.

انواع پارچه پشمی طی مراحل مختلفی تولید می‌شوند. به این صورت که در مرحله اول پشم از حیوان مورد نظر چیده می‌شود، پشم به دست آمده با دقت بالایی شستشو داده می شود. در مرحله بعدی پشم توسط فرد یا کارخانه به نخ و الیاف مورد نظر تبدیل می‌شود. اما در مرحله آخر نخ به کارخانه پارچه منتقل می‌شود و سپس به پارچه تبدیل می شود.

ویژگی های پارچه پشمی

پارچه پشمی دارای تراکم و ضخامت زیادی است و به همین خاطر در تولید لباس های زمستانی کاربرد فراوانی دارد. پارچه های پشمی، عرق بدن را جذب می‌کنند. همچنین این نوع پارچه ها وزن بسیار سبکی نیز دارند به همین دلیل فرد در زمان استفاده احساس راحتی بیشتری نسبت به سایر پارچه‌ها دارد.

اما مشکل اصلی آن ایجاد خارش در بدن و همچنین نیاز به مراقبت زیاد در شستشو است. البته لباس های بافتنی و کلاه و دستکش های پشمی از لباس های زمستانی محبوب به شمار می روند. به یاد داشته باشیم که دوام و ماندگاری این نوع از لباس ها بستگی به مراقبت و نگهداری صحیح دارد.

انواع پشم در تولید پارچه های پشمی

پشم‌هایی که با استفاده از آن‌ها پارچه پشمی تولید می‌شود شامل پشم آنگورا، پشم شتر، پشم کشمیر، پشم موهر، پشم آلپاکا، پشم مرینو، پشم ویرجین، پشم گاومیش نر، پشم لاما و پشم ویکونا می باشند. پشم کشمیر و پشم ویکونا از قیمت بالایی نسبت به سایر پشم برخوردار هستند و همچنین در صدر گران‌ترین انواع پشم قرار دارند که با استفاده از آن‌ها پارچه پشمی تولید می‌شود.

پارچه های پشمی از دوام بالایی برخوردار هستند و در برابر حرارت و شعله آتش نیز مقاومت خوبی دارند. از پارچه پشمی در تولید انواع کت و شلوارهای رسمی استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای پارچه های پشمی می‌توان به تولید انواع ژاکت، دستکش، کلاه، پالتو، شلوار و شال گردن اشاره کرد.

ویسکوز چیست؟

ویسکوز در دسته الیاف مصنوعی و نیمه مصنوعی قرار می گیرد. البته ویسکوز با نام ریون هم معرفی شده و شناخته می شود.الیاف ویسکوز از بازسازی منابع طبیعی مانند چوب و مواد زراعتی مرتبط مانند کاه برنج و تفاله نیشکر ساخته می شود. انواع مختلفی از الیاف ویسکوز در صنعت پوشاک مورد استفاده قرار می گیرد. انواع مختلف ویسکوز از لحاظ جنس و بافت شبیه الیاف دیگر مانند ابریشم، پشم و پنبه هستند. برای تولید این الیاف، مواد اولیه را به صورت خمیر در می آورند که از این لحاظ خیلی به فرآیند تولید کاغذ شباهت دارد.

ویژگی های ویسکوز

از ویژگی های الیاف ویسکوز می توان به میزان جذب رطوبتی آن اشاره کرد که مقدار آن بیش از پارچه ی کتان است، همچنین ویکوز از خاصیت کششی بالایی برخوردار است. به طوری که اگر بیش از اندازه کشیده شود ممکن است حالت و فرم اولیه خود را از دست بدهد.

قابلیت تنفسی ویسکوز باعث می شود که گرما و رطوبت از آن عبور کند و در نتیجه گزینه مناسبی برای فصل تابستان به شمار می رود. ویسکوز جزو پارچه های به اصطلاح خوش دوخت است. لطافت و سبکی ویسکوز باعث شده که از آن در تولید لباس های راحتی نیز استفاده شود. الیاف ویسکوز مقاومت بالایی در برابر حرارات دارند، با این وجود این نوع از الیاف نیز اگر به مدت طولانی زیر نور خورشید قرار بگیرند، دچار تغییر رنگ می شوند.

#ویسکوز #انواع پشم #پلی استر #الیاف طبیعی #الیاف مصنوعی #ابریشم

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟