انواع پارچه کرپ

11 مهر 1400
انواع پارچه کرپ

انواع پارچه کرپ از ریون، پنبه، پشم، ابریشم و الیاف مصنوعی تولید می شوند. این پارچه در عین لطافت، براق است. به همین خاطر برای لباس های مجلسی و مانتو مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین از پارچه کرپ برای دوخت انواع تونیک و پیراهن زنانه استفاده می شود. البته از  این نوع پارچه برای دوخت کت و شلوار زنانه و مردانه و بچگانه نیز استفاده می‌شود. ضخامت این پارچه کاملا متغیر است و بافت پارچه نیز می تواند زبر یا نرم باشد.

معنی واژه کرپ

واژه کرپ از کلمه انگلیسی “crisp” اقتباس شده است و به معنی ترد، چین‌دار و شکن‌دار می باشد. البته این معانی دقیقا به ویژگی های پارچه کرپ اشاره دارد.

تاریخچه پارچه کرپ

زمان و مکان دقیقی در مورد استفاده از پارچه کرپ برای دوخت لباس وجود ندارد. با این وجود کاربرد این پارچه در برخی از فرهنگ‌ ها، پررنگ تر است به عنوان مثال زنان یونانی ارتدکس، از این پارچه برای دوختن لباس عزا استفاده می کردند و زنان هندی نیز از این پارچه برای دوختن لباس‌ های سنتی استفاده می کردند.

با گذشت زمان بر تنوع پارچه کرپ افزوده شد و امروزه  پارچۀ کرپ همچنان محبوب است و برای دوختن انواع لباس مجلسی تا لباس خواب، از آن استفاده می ‌شود. پارچۀ کرپ، لطیف و زیبا است، به همین دلیل گزینۀ مناسبی برای دوختن لباس‌ های گشاد و چین‌دار به شمار می ‌رود.

استایل زیبا و شیک

جنس لطیف این پارچه باعث شده است که برای دوخت انواع لباس‌های رسمی و غیر رسمی مورد استفاده قرار گیرد. پارچه کرپ استایل زیبایی به فرد می بخشد به گونه ای که قد را کشیده‌تر نشان می‌دهد و زیبایی را به لباس و اندام فرد می‌بخشد. یکی از موارد پرکاربرد پارچه های کرپ این است که برای دوخت انواع مدل مانتو مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد پارچه های کرپ

پارچه های کرپ علاوه بر دوخت پوشاک در سایر منسوجات همچون پارچه رو مبلی، رومیزی، کوسن و… نیز استفاده می‌شود.

پارچه کرپ نرم و  پارچه کرپ پیچ خورده

پارچه کرپ نرم که با نام کرپ مشرقی شناخته شده است کاملا متفاوت از پارچه کرپ پیچ خورده یا کرپ سخت است.

انواع پارچه کرپ

پارچه کرپ را می توان با هر نوع الیافی تولید کرد ، بنابراین تنوع جنس در این نوع پارچه بسیار فراوان است. بنابراین این پارچه در ضخامت ها و وزن های مختلف تولید می شود. پارچه کرپ در دسته با کیفیت ترین پارچه ها قرار دارد. انواع پارچه کرپ طیف گسترده ای از پارچه ها را شامل می شود. این پارچه ها شامل کرپ پلی استر، کرپ اسکاچی، کرپ غواصی، کرپ خاویاری، کرپ شیفون، کرپ دیور، کرپ گلدار، کرپ حریر، کرپ فلورانس، کرپ پشمی، کرپ گاباردین، کرپ پوپلین و… می باشد.

کرپ ابریشمی؛ معروف ترین پارچه کرپ

کرپ ابریشمی در میان انواع پارچه کرپ از محبوبیت بیشتری برخوردار است. کرپ ابریشمی از نخ ابریشمی حاوی چسب و مواد طبیعی اولیه خود تهیه می شود. گرماژ اصطلاحی است که برای وزن مخصوص پارچه به کار برده می شود. گرماژ در پارچه کرپ طیف گسترده‌ای دارد، با این وجود سنگین‌ترین کرپ هم از ریزش بسیار مناسبی برخوردار است که آن را تبدیل به محبوب‌ترین پارچه برای خیاطان و طراحان لباس کرده است.

پارچه کرپ حریر

کرپ حریر

از پارچه‌های کرپ حریر  برای دوخت انواع لباس‌های مردانه، زنانه و بچه‌گانه استفاده می شود. این نوع پارچه بافت ظریف و بادوامی دارد و بر همین اساس برای دوخت انواع لباس‌های مجلسی، کت و شلوار و مانتو بسیار مناسب است.

کرپ فلورانس

پارچه کرپ فلورانس برای دوخت انواع فرم اداری مناسب است چون دیر چروک می شود و همچنین به راحتی اتو کشیده می شود. بخش بسیاری از الیاف تشکیل دهنده کرپ فلورانس، از الیاف پلی استر تشکیل شده است.

کرپ اسکاچی

کرپ اسکاچی

کرپ اسکاچی کمی حالت کشسانی دارد و ریزش زیبا و حالت ایستایی پارچه باعث شده است که استایل زیبایی با پوشیدن لباس های کرپ اسکاچی داشته باشید. از این نوع پارچه برای دوخت انواع مانتو و سارافون استفاده می شود. یکی از مزیت های این پارچه این است که اگر از پارچه کرپ اسکاچی استفاده کنید نیازی به آستر ندارید چون پارچه کرپ اسکاچی ضخامت لازم را دارد.

کرپ پشمی

کرپ پشمی

سطح کرپ پشمی ضخامت زیادی دارد و همانطور که از نام آن پیداست، از پشم ساخته شده است. در ساخت کرپ پشمی گاها پارچه های مصنوعی صنعتی و نخ هم به کار رفته است. این پارچه معمولاً  دارای وزن سبک است، همچنین در برابر چروک مقاوم است و اغلب برای دوخت کت شلوار ، شلوار و پیراهن به کار می رود.

کرپ فرانسوی

کرپ فرانسوی یا کرپ تخت دارای سطح براق و لطیف تری است برای همین در تولید انواع لباس خواب کاربرد دارد. الیاف به کار رفته در این نوع کرپ از پیچ و تاب کمتری برخوردار است.

کرپ دیور

کرپ دیور

یکی از انواع پارچه کرپ، پارچه کرپ دیور است. این نوع پارچه ضد چروک است، البته دلیل آن را باید به الیاف مورد استفاده در این پارچه نسبت داد. چون الیاف از جنس نخ پنبه‌ هستند، با این وجود درصد بیشتری از الیاف از جنس پلی‌استر می باشد. وزن سبک این پارچه باعث شده است تا برای دوخت لباس‌هایی که مد روز هستند و همچنین لباس‌های شب، مانتو و پیراهن‌های کوتاه گزینه مناسبی محسوب شود.

کرپ ژرژت

کرپ ژرژت از نام بافنده آن اقتباس شده است. برای بافتن الیاف اولین کرپ ژرژت از الیاف پیچیده ابریشمی استفاده شده است. با این وجود امروزه از انواع الیاف در بافت کرپ ژرژت استفاده می‌شود.

از ویژگی های بارز کرپ ژرژت این است که بافت پارچه نخ‌کش نمی‌شود و اغلب برای دوخت چادر مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

کرپ گاباردین

کرپ گاباردین

از  پارچه کرپ گاباردین به عنوان بادوام ترین پارچه کرپ نام برده می شود. در تولید این پارچه از چندین بافت همچون بافت تیغ ماهی، بافت اریب و بافت جناقی استفاده می شود و به همین خاطر این پارچه در برابر ساییدگی از استحکام خوبی برخوردار است. از پارچه کرپ گاباردین برای تولید لباس های بهاری استفاده می شود. از ویژگی های این پارچه می توان به چروک پذیری کم و مقاوم در برابر نفوذ آب اشاره کرد.

یکی از موارد استفاده پارچه کرپ گاباردین در دوخت انواع کت و شلوار مردانه و زنانه است. این پارچه قابلیت اتوکشی دارد ولی باید در نظر داشته باشید که هنگام اتوکشی پارچه دیگری بر روی آن قرار دهید تا حرارت به طور مستقیم به لباس و سطح پارچه آسیب نرساند.

پارچه کرپ موهر

پارچه کرپ موهر دارای خاصیت کشسانی  و رنگ‌پذیری فوق‌العاده‌ای است. یکی از ویژگی های بارز این پارچه  درخشندگی و شفافیت آن است. البته این نوع پارچه نسبت به سایر پارچه های کرپ گران است.

پارچه کرپ پلیسه

پارچه کرپ پلیسه دارای سطحی چروکیده و پلیسه مانند است. این نوع از پارچۀ کرپ معمولاً برای دوختن لباس  مجلسی استفاده می شود.

پارچه کرپ دوشین

پارچه کرپ دوشین بسیار سبک و نازک است. این پارچه از ابریشم تولید می ‌شود. کرپ دو شین ابریشمی، سطحی کاملاً صاف و لطیف دارد. امروزه کرپ دو شین از الیاف مصنوعی همچون پلی استر تولید می ‌شود. کرپ دو شین پلی استری، در مقایسه با کرپ دوشین ابریشمی، بسیار مقرون به صرفه ‌تر است.

کرپ دو شین مصنوعی و طبیعی خیلی شبیه یکدیگرند به طوری که هر دو نرم و لطیف هستند. با این وجود قیمت کرپ دو شین مصنوعی در مقایسه با نوع طبیعی آن، بسیار مقرون به صرفه‌ تر است.  

پارچه کرپ کانتون

زادگاه پارچه کرپ کانتون کشور چین است. این پارچه در بسیاری از کشور های آسیایی محبوب و پرطرفدار است. پارچه کرپ کانتون از ابریشم‌ های استان کانتون (گوآنگ ‌ژو کنونی) تولید می ‌شد و نام آن نیز از نام همین استان اقتباس شده است. ظاهر کرپ کانتون خیلی شبیه کرپ دو شین است، با این وجود سنگین ‌تر از کرپ دو شین است.

پارچه کرپ خاویاری

پارچه کرپ خاویاری

کرپ خاویاری به پارچه‌هایی اطلاق می‌شود که سطح آنها دارای گل‌های نسبتاً درشت و به اندازه یک دانه خاویار برجسته است. این نوع پارچه در دوخت چادر و مقنعه مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه کرپ لئونارد

از جمله انواع پارچه کرپ می توان به پارچه کرپ لئونارد اشاره کرد. برخی از کارشناسان معتقدند که نام کرپ لئونارد به دلیل کارخانه تولید کننده نخ و پارچه ای است که این نوع پارچه را تولید می کرده است. این پارچه از بافتی تافته برخوردار است با این وجود به ندرت از کرپ در آن استفاده شده است. البته نخ های پود این پارچه، کرپ است. از موارد استفاده پارچه لئونارد می توان به استفاده آن در تهیه البسه زنانه اشاره کرد.

پارچه کرپ باربی

این نوع پارچه اغلب در کشور اندونزی تولید می شود. این نوع پارچه اغلب در کشور اندونزی تولید می شود. پارچه کرپ باربی از کیفیت فوق العاده‌ای برخوردار است به گونه ای که دچار افتادگی و بور شدن نمی‌شود و همچنین دارای ایستایی مناسبی می باشد. از پارچه کرپ باربی اغلب در دوخت مانتو و شلوار استفاده می شود.

پارچه های کرپ؛ مناسب برای تمام فصول سال

از پارچه کرپ در دوخت انواع مقنعه، مانتو و چادر ، روسری و شال استفاده می شود. تراکم پارچه های مختلف کرپ با هم متفاوت هستند از این لحاظ برای تمام فصول مناسب هستند. به طوری که از پارچه های کرپ ضخیم و سنگین برای دوخت لباس های پاییزی و زمستانی استفاده می شود و از پارچه های کرپ سبک و نازک برای دوخت لباس و مانتوهای بهاری و تابستانی استفاده می شود.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟