انواع چرم طبیعی

09 مهر 1400
انواع چرم طبیعی

انواع چرم طبیعی در صنعت پوشاک به کار برده می شود. پوشاک چرم طبیعی هنوز طرفداران خود را دارد و بر همین اساس چرم طبیعی در اقصی نقاط جهان تولید و به فروش می رسد.

به احتمال زیاد اکثر افراد هنگام خرید پوشاک یا البسه چرم با این دغدغه روبه رو هستند که چرم غیر اصل را به عنوان چرم اصل و طبیعی خریداری نمایند. پس قبل از خرید پوشاک، کیف و کفش چرم بهتر است اطلاعاتی در زمینه پوشاک چرم طبیعی داشته باشید.

با ما همراه باشید، در ادامه مقاله به معرفی انواع چرم طبیعی و توضیحاتی پیرامون آن می پردازیم.

چرم چیست؟

چرم از پوست حیوانات به دست می اید. چرم تحت فرآیندهای گوناگونی قرار می گیرد تا به شکلی که می شناسیم تبدیل گردد. از چرم طبیعی در ساخت کیف، کفش، پوشاک و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود. چرم  طبیعی مقاوم و بادوام است، علاوه بر این ها شیک و لطیف می باشد. تنوع چرم طبیعی باعث شده است که از هر نوع چرم طبیعی در ساخت محصولات متفاوت استفاده شود.

تاریخچه چرم

یکی از دستاوردهایی که بشر در طول سالیان گذشته به آن دست پیدا کرد، چرم بود. شکار حیوانات در ابتدا برای رفع گرسنگی صورت می گرفت تا اینکه بشر از پوست حیوانات به عنوان یک پوشش استفاده نمود. نقاشی ‌ها و آثار نگارشی مصریان در غارها، بیانگر این موضوع است که چرم ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد در این کشور کشف شده بود و مورد استفاده قرار می‌گرفت. مصریان از چرم برای تولید صندل، لباس، دستکش، سطل، بطری و تجهیزات نظامی استفاده می‌کردند.

علت دباغی چرم طبیعی

پوست تازه، همواره مرطوب، نرم و انعطاف پذیر است، به همین خاطر مدتی که از تازگی آن بگذرد فاسد می شود. با این وجود اگر پوست رطوبت خودش را از دست بدهد، سفت و شکنده خواهد شد. حتی اگر پوست خشک شده را مرطوب کنیم باز هم طراوت اولیه را پیدا نمی کند بلکه بوی گندیدگی و تعفن خواهد گرفت. فرایند دباغی بر روی پوست باعث می شود که پوست حتی اگر رطوبتش را از دست بدهد، همچنان نرمی  و لطافتش را حفظ نماید به طوری که با جذب مجدد رطوب، بوی تعفن نگیرد و فاسد نشود.

انواع چرم

چرم براساس روش تولید، به انواع مختلفی همچون چرم طبیعی و چرم مصنوعی تقسیم بندی می شود.

چرم طبیعی

از گذشته های خیلی دور استفاده از چرم در بین انسان‌ها رواج پیدا کرد. امروزه محصولات چرم به خاطر ویژگی‌هایی همچون کیفیت، سبکی، دوام، تنفس‌پذیری و زیبایی محبوبیت زیادی دارند. چرم طبیعی از پوست حیوانات مختلف تامین می شود بنابراین قیمت محصولات چرمی نسبتا بالا است. چرم طبیعی به وسیله فرآیند دباغی و آماده‌سازی پوست حیواناتی مانند گوسفند ، گاو ، مار ، کروکدیل، شترمرغ و مارمولک ساخته می‌شود. چرم طبیعی از کیفیت خوبی برخوردار است و به انواع مختلفی تقسیم می شود. چرم طبیعی نیز براساس استحکام و نرمی، به انواع چرم سبک، نیمه سنگین و سنگین تقسیم می شود.

چرم سبک چه نوع چرمی است؟

از پوست حیواناتی مانند گوسفند، بره، بزغاله و بز چرم سبک به دست می‌آید. چرم سبک از ضخامت کمتری برخوردار است. از این چرم برای تولید دستکش، کلاه و لباس استفاده می‌شود. محصولاتی که از چرم سبک ساخته شده اند بیشتر از چرم نیمه سنگین و چرم سنگین در معرض آسیب قرار دارند چون ضخامت این نوع چرم نازک است و احتمال آسیب‌دیدگی و ساییدگی در چرم سبک از دیگر چرم‌ها بیشتر است.

چرم نیمه سنگین چه نوع چرمی است؟

از این نوع چرم به عنوان یک چرم خاص و ویژه نام برده می شود چون از پوست حیواناتی مانند کروکدیل و شترمرغ به دست می‌آید. مطمئنا ارزش این نوع چرم خیلی بیشتر از چرم سبک است و نسبت به بقیه چرم ها هم از قیمت بالاتری برخوردار است. چرم نیمه سنگین کمیاب است و ضمنا از کیفیت خوبی برخوردار است بنابراین از این نوع چرم بیشتر در ساخت کالاهای لوکس استفاده می شود.

چرم سنگین چه نوع چرمی است؟

چرم سنگین

این نوع چرم طبیعی از پوست گاو، گوساله یا شتر به دست می‌آید و در نتیجه دوام زیادی دارد. جالب اینجاست که با گذشت زمان چرم سنگین ظاهر زیباتری را به خود می‌گیرد بنابراین از این نوع چرم به عنوان بهترین و باکیفیت ترین چرم موجود در بازار نام برده می شود. تولیدکنندگان کیف و کفش همواره از این نوع چرم در ساخت محصولات خود استفاده می کنند. چون کیف و کفش بیشتر از بقیه محصولات چرم در معرض آسیب قرار دارند و چرم سنگین از دوام و ضخامت مناسبی برخوردار است.

چرم مصنوعی چیست؟

قیمت بالای چرم طبیعی باعث شده تا تولیدکنندگان پوشاک چرم، کیف و کفش از چرم مصنوعی برای ساخت محصولات استفاده نمایند. هر چند که چرم مصنوعی کیفیت چندان بالایی ندارد اما به دلیل ظاهر مناسب و قیمت پایینش طرفداران خاص خود را دارد. چرم گیاهی و چرم وگان جزو چرم مصنوعی محسوب می شوند. این دو نوع چرم کاربرد فراوانی در تولید روکش صندلی، پالتو، کیف، کفش و دیگر محصولات چرم دارد.

چرم های طبیعی در شکل های ظاهری با هم تفاوت دارند به طوری که در سطح چرم انواع طرح به چشم می خورد.

انواع چرم طبیعی

چرم گیاهی

چرم گیاهی

چرم گیاهی یا طبیعی با مواد گیاهی دباغی شده است. این نوع چرم بسیار نرم، لطیف و مقاوم می باشد. لازم به ذکر است که چرم گیاهی ضد آب نیست به طوری که در اثر خیس شدن آسیب می‌بیند. چرم گیاهی کیفیت بسیار بالایی دارد و از نظر قیمت نیز بسیار گران است. از مزیت های این چرم این است که با محیط زیست سازگار است و  همچنین برای پوست انسان عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند.

چرم فول گرین

چرم فول گرین در میان انواع چرم طبیعی بهترین و بالاترین درجه کیفیت را دارد. این چرم حاصل از بین بردن مو و سایر مواد اضافه از خارجی‌ ترین لایه پوست حیوان است. این چرم با گذر زمان ظاهر جذاب‌ تری پیدا می کند. چرم فول گرین در میان انواع چرم طبیعی گران قیمت‌ ترین محسوب می شود.

چرم اسپانیایی

چرم اسپانیایی

چرم اسپانیایی نوعی از چرم مراکشی است که از پوست اسب با کیفیت مرغوب و به روش پوست پیرایی گیاهی ساخته می شود. پروسه پوست پیرایی با استفاده از پوست درختان بید و غان انجام می شود. بنابراین چرم های تولید شده به این روش از مقاومت و استحکام بالایی برخوردارند و  همچنین از  خاصیت ضد آب برخوردار هستند. از این نوع چرم در ساخت کفش های مردانه مرغوب استفاده می شود. 

چرم روسی

چرم روسی را با بوی خوشایند و مطبوعش می شناسند. بو و عطر دلپذیر این چرم بخاطر روغن درخت غان است. چرم روسی با روش پوست پیرایی گیاهی تولید می شود. از این نوع چرم برای صحافی، ساخت چمدان، کیف و لباس استفاده می شود.

چرم جیر

چرم جیر

چرم جیر از پوست گوساله و بز تهیه می شود، این چرم طی پروسه خاصی و با وسایل خاصی به یک سطح مخملی تبدیل می شود. گاها از این سطح مخملی به عنوان آستر در بعضی از محصولات استفاده می شود.

چرم اشبالت

چرم اشبالت تقریبا با چرم جیر اشتباه گرفته می شود چون تا حدود زیادی شبیه هم هستند. چرم اشبالت از ورقه ورقه کردن چرم های ضخیم گاو به دست می آید. به وسیله عملیات دباغی و رنگ آمیزی در کارخانجات چرم سازی، چرم اشبالت ظاهری زیبا پیدا می کند. 

چرم نبوک

ظاهر چرم نبوک شبیه چرم جیر و چرم اشبالت است یعنی رویه مخملی شکلی دارد که فوق العاده لطیف و ظریف است. در ساخت چرم نبوک از بیرونی‌ترین لایه پوست حیوانات استفاده می شود. بنابراین این نوع چرم سختی و استحکام بالایی دارد و در برابر خراش و ساییدگی بسیار مقاوم است. استحکام چرم نبوک از  چرم جیر و اشبالت بسیار بیشتر است. از این نوع چرم در تولید انواع کیف های جیبی و رویه کفش و کمربند استفاده می شود.

چرم ورنی

چرم ورنی

 چرم ورنی از پوست گوساله تهیه می شود. در این نوع چرم رویه و سطح چرم را با لاک خاصی پوشش می دهند تا ظاهری براق پیدا کند. چرم ورنی بیشتر در صنعت کفش و کیف کاربرد دارد.

چرم کروکودیل و چرم سوسمار

پوست حیواناتی همچون کروکودیل و سوسمار به خاطر نقش های زیبایی که دارند بسیار با ارزش می باشند. البته شهرت این پوست ها به حدی است که امروزه با ایجاد این نقش ها به صورت مصنوعی و توسط پرس های فولادی بر روی چرم های گاوی، مشابه تقلبی آن را می سازند که به آن «چرم کرومی چاپی» می گویند. از چرم کروکودیل و چرم سوسمار برای تهیه انواع چمدان، کیف و کفش های زنانه استفاده می شود. قیمت محصولاتی که از این نوع چرم تهیه می شوند بسیار بالا است.

چرم شتر مرغ

امروزه چرم شتر مرغ طرفدار خود را در صنعت چرم دارد چون  شتر مرغ از پرنده هایی است که دارای پوست بسیار سخت و محکمی است، البته چرمی که از این پوست تهیه می شود بسیار مرغوب است. از پوست این پرنده برای تهیه انواع کیف، کفش و چمدان استفاده می شود.

چرم کفاشی یا چرم شبرو

چرم شبرو که در میان کفاشان به چرم کفاشی معروف است، از پوست گاو تهیه می شود. البته از این نوع چرم اغلب برای ساخت رویه کفش استفاده می کنند.

چرم فلوتو

چرم فلوتو از پوست گاو یا گوساله تهیه می شود و نسبت به چرم های معمولی لطیف تر و نرم تر می باشد. از ویژگی های بارز این چرم مقاومت بالای آن در برابر خراش و ساییدگی است. این نوع چرم دارای برجستگی‌های ریز و ملایم است که با دست به راحتی قابل لمس است.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟