انواع چرم مصنوعی

12 مهر 1400
انواع چرم مصنوعی

انواع چرم مصنوعی در  ساخت محصولات مختلفی همچون مبل، کفش ، کیف، پالتو، پوشاک، مبلمان و روکش خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. چرم مصنوعی نوعی از چرم است که از مواد مصنوعی تشکیل شده است. یکی از دلایل گرایش به تولید چرم مصنوعی در صنعت چرم، پرهزینه بودن چرم طبیعی است. البته امروزه چرم مصنوعی جایگزین مناسبی برای چرم طبیعی محسوب می شود.

چرم یکی از برترین اختراعات بشر است که توانسته است کمک زیادی به بهبودزندگی انسان‌ها کند. استفاده از چرم به دوران انسان‌های نخستین بر می گردد، زمانی که چرم به‌عنوان پوششی برای انسان مورد استفاده قرار گرفت. با گذشت زمان استفاده از چرم گسترش پیدا کرد به طوری که از آن برای ساخت کیف چرم، کفش چرم، پوشاک و مبلمان چرمی استفاده می کنند.

در ادامه مقاله به معرفی تعدادی چرم مصنوعی و توضیحاتی پیرامون این موضوع می پردازیم.

چرم مصنوعی

چرم مصنوعی به گونه ای ساخته می شود که شباهت زیادی به چرم طبیعی دارد و همین موضوع گاها تشخیص آن از چرم طبیعی را بسیار مشکل می سازد. امروز در صنعت چرم، چرم مصنوعی را با نام‌های مختلفی همچون چرم اگزما، چرم پلی اورتان و چرم وگان نیز معرفی می‌کنند.

دامنه استفاده از چرم مصنوعی بسیار گسترده است به گونه ای که در تولید وسایلی از قبیل کفش، کیف، مبلمان و اثاثیه منزل نیز از چرم مصنوعی استفاده می شود. لازم به ذکر است؛ در زمانی که این چرم از پلاستیک ساخته شود، در تولید پوشاک و پارچه از آن استفاده می‌شود.

نحوه ساخت چرم مصنوعی

چرم مصنوعی برخلاف چرم طبیعی که از طریق فرآیند دباغی پوست حیوانات تولید می‌شود، در طی عملیات مکانیکی تولید می‌گردد. برای تولید چرم مصنوعی روش های مختلفی وجود دارد ولی یکی از رایج ترین روش ها این است که لایه‌ای روکش و لایه‌ای اسفنج از جنس پی‌وی‌سی یا پلی اورتان را بر روی لایه‌ای پارچه‌ای قرار می دهند. چرمی که طی این پروسه تولید می شود شباهت زیادی به چرم طبیعی دارد. هزینه پایین تولید چرم مصنوعی نسبت به تولید چرم طبیعی از جمله دلایل کاربردی شدن چرم مصنوعی در صنعت کفش، صنعت پارچه و صنعت خودروسازی است.

محصولاتی که از چرم مصنوعی تولید می شوند نسبت به محصولاتی که از چرم طبیعی ساخته شده اند، قیمت پایین تری دارند. بنابراین امروزه تقاضا برای محصولاتی که از چرم مصنوعی ساخته شده اند، بیشتر است.

ساخت اولین چرم مصنوعی

اولین چرم مصنوعی به قرن ۱۹ میلادی و به کشور آلمان برمی گردد، وقتی که اولین چرم مصنوعی با عنوان presstoff وارد بازار شد تغییر بزرگی در صنعت چرم ایجاد نمود. در جنگ جهانی دوم کشور آلمان با کمبود چرم طبیعی روبه رو شد بنابراین سعی کرد تا چرم مصنوعی را جایگزین چرم طبیعی نماید و از این نوع چرم در ساخت انواع کفش استفاده می شد. با این وجود چرم مصنوعی تولید شده در اثر استفاده مداوم دچار ساییدگی می شد و به صورت لایه لایه تغییر شکل می داد. این نوع چرم مصنوعی به‌ صورت لایه‌ای متشکل از خمیر کاغذ که به شکلی خاص فرآوری شده بود، از یک روکش پلاستیکی از جنس پلی اورتان بر روی یک لایه اصلی الیاف از نوع پلی‌استر ساخته می‌شد.

چرم مصنوعی در صنعت پوشاک

یکی از موارد استفاده از چرم مصنوعی در  صنعت پوشاک و  تولید انواع پارچه‌ است. از مزیت های چرم مصنوعی می توان به وجود پوشش پلاستیکی در مقایسه با چرم حقیقی اشاره کرد. همچنین این نوع چرم به مراقبت و نگهداری کمتری نیاز دارد و تغییر رنگ در آن به ندرت صورت می گیرد. چرم مصنوعی ترک بر نمی دارد ولی با این وجود تنفس پذیر نیست بنابراین همین موضوع باعث عرق کردن چرم می شود.  عرق کردن چرم زمانی مشکل آفرین است که در پوشش صندلی اتومبیل، لباس و تولید انواع کفش به کار رود.

چرم مصنوعی پلی اورتان معمولا از جنس پنبه، پلی‌استر یا چرم خردشده با پلیمری قابل‌انعطاف تولید می شود. بنابراین از این نوع چرم مصنوعی در ساخت مبلمان و لوازم خانگی استفاده می شود. استفاده از چرم مصنوعی پلی اورتان در تولید مبلمان موجب نرمی و راحتی می‌شود. همچنین این نوع چرم به نسبت چرم مصنوعی وینیل طبیعی‌تر به نظر می رسد. لازم به ذکر است که هزینه تولید چرم مصنوعی پلی اورتان خیلی کمتر از هزینه چرم طبیعی است اما تولید آن گران‌تر از چرم مصنوعی وینیل است.

تقسیم بندی چرم مصنوعی

از نظر ساختار، چرم مصنوعی به دو نوع پلی اورتان و پلی وینیل کلراید تقسیم می شود. چرم پلی اورتان از نظر لطافت و مقاومت نسبت به چرم وینیل برتری دارد. از چرم مصنوعی وینیل برای ساخت محصولاتی همچون جلد و شیرازه کتاب استفاده می‌شود.

چرم پی وی سی (پلی وینیل کلراید) از پارچه های مختلفی مانند پارچه بافته شده ، پارچه تریکو یا پارچه غیر بافته شده به عنوان ماده زیرلایه ، همراه با یک لایه فوم پی وی سی به عنوان لایه رویی به وجود می آید.

در چرم pu یا پلی اورتان از پارچه های بافته شده یا پارچه های غیربافتنی به عنوان یک بستر استفاده می شود و سپس آن را با ماده رزین پلی اورتان می پوشانند.

چرم اکلیلی

چرم اکلیلی

چرم اکلیلی یکی از پرطرفدارترین انواع چرم های غیرطبیعی و مصنوعی است. امروزه این نوع چرم در رنگ های بسیار متنوعی تولید و به بازار عرضه می گردد.

ویژگی های مختلفی از قبیل مقاومت، درخشندگی ، سطح براق چرم و تنوع در رنگ‌پذیری، چرم اکلیلی را خاص و محبوب ساخته است. چرم اکلیلی در رنگ‌هایی چون قرمز، آبی، طلایی و نقره‌ای موجود است. همچنین چرم اکلیلی یکی از پرکاربردترین نوع چرم‌ مصنوعی موجود در بازار است که بیشترین استفاده از آن به تولید مبلمان، کیف و کفش اختصاص داده شده است.

چرم پلی اورتان

چرم پلی اورتان

چرم‌های مصنوعی از نوع پلی اورتان  معمولا در ساخت لوازم منزل و پوشاک مورداستفاده قرار می‌گیرند. چرم پلی اورتان یا PU جهت تولید محصولات باکیفیتی مورد استفاده قرار می گیرد که با پوست انسان تماس مستقیم دارند. پارچه چرم مصنوعی پلی اورتان بسیار نرم‌، انعطاف‌پذیر و دارای قابلیت تنفس پذیری است.

چرم اشبالت

چرم اشبالت

چرم اشبالت مصنوعی از ترکیب دو نوع چرم طبیعی و مصنوعی تشکیل شده است. چرم اشبالت مصنوعی اغلب به‌صورت دورو  می باشد. از این نوع چرم در تولید کیف، کفش و  همچنین کارهای هنری و دستی استفاده می شود. چرم اشبالت مصنوعی ظاهری  پرز مانند دارد. ضخامت این نوع چرم به حدود ۵ تا ۸ میلی‌متر می‌رسد. امروزه در بازار چرم، چرم اشبالت با درجه بندی های مختلفی از کیفیت موجود است. با این وجود در تهیه کفش باید از چرم اشبالت مرغوب و باکیفیت استفاده کرد.

چرم وینیل

چرو وینیل

چرم وینیل یکی از چرم‌های مصنوعی است که از وزن سبکی برخوردار می باشد. این نوع چرم مقاوم در برابر آب و رطوبت است بنابراین تولیدکنندگان در تولید انواع پوشاک و مبل‌ از آن استفاده می‌ کنند. این نوع چرم به طور کامل بر روی رویه‌های دیگر ذوب می‌شود و ظاهر آنها را به خود می‌گیرد، به همین دلیل در ساخت مبل و کمربند‌ مورد استفاده قرار می گیرد. مقاومت بالای چرم وینیل در برابر سایش و پوسیدگی، آن را به یک جنس محبوب تبدیل کرده است. اگر به دنبال لوازمی هستید که می خواهید بابت خرید آنها هزینه کم پرداخت نمایید و همچنین کالا از کارایی بالا برخوردار باشد، حتما اجناسی را خریداری کنید که از چرم وینیل ساخته شده‌اند.

چرم طرح دار

چرم طرح دار

برای تولید پوشاک و یا لوازم منزل، از چرم‌های متمایزی استفاده می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. چرم مصنوعی طرح‌دار در کارخانه‌ها به‌صورت یک صفحه از طرح‌های متفاوت مانند طرح پوست مار، طرح پوست کروکدیل و طرح سنگی تولید می‌شود. برای تولید این نوع  چرم به حرارت و فشار بسیار بالایی نیاز است. تنوع رنگ بندی این نوع چرم که در نقوش سطح چرم کاملا پیداست بر جذابیت و محبوبیت آن افزوده است.

چرم مصنوعی منفذدار

چرم مصنوعی منفذدار

چرم مصنوعی منفذدار با قابلیت تنفس پذیری بالا، از پوشش پلاستیکی پلی اورتان و در یک لایه پایه فیبر از پلی‌استر ساخته شده است. این نوع چرم مصنوعی خود بر دو نوع تقسیم می شود؛ نوع اول کورفوم: چرم مصنوعی منفذدار کورفوم اولین بار در نمایشگاه چرم مصنوعی کفش شیکاگو به نمایش درآمده بود. نوع دوم: چرم؛ چرم هم نوع دیگری از چرم‌های مصنوعی است که پایه پلاستیکی و پوشش پارچه‌ای ساخته شده از فیبر طبیعی یا مصنوعی با لایه‌ای از PVC پوشانده می شود.

چرا چرم مصنوعی؟

قیمت ارزان چرم مصنوعی به نسبت چرم طبیعی، تنوع در طرح و رنگ، وزن بسیار سبک چرم مصنوعی، همچنین سهولت در برش و داشتن بافت یکنواخت باعث محبوبیت چرم مصنوعی شده است. از موارد کاربردی چرم مصنوعی می‌توان به استفاده از آن در تولید روکش‌های مبل و صندلی در صنعت خودروسازی و تولید انواع کیف و کفش، کمربند، دستکش، کت،کاغذ دیواری، جلد دفتر و … اشاره کرد. همچنین از این نوع چرم برای تولید و ساخت انواع چادر مسافرتی، چادر کامیون و سایبان فروشگاه‌ها استفاده می شود. امروزه چرم مصنوعی با رنگ و بافت اصلاح‌ شده توانسته است ظاهری عالی و باکیفیت چرم طبیعی را برای خود پیدا کند. چرم مصنوعی با محیط زیست سازگار است. لازم به ذکر است؛ قیمت چرم مصنوعی همیشه پایین نیست چون این نوع چرم نیز در کیفیت های مختلف تولید می شود بنابراین قیمت ها متغییر هستند.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟