گوچی؛ برندی ایتالیایی در صنعت مد

13 مرداد 1400
گوچی-

گوچی یکی از قدیمی ترین برندهای لوکس جهان است. در حالی که نزدیک به یک قرن از حضور این برند در صنعت مد می گذرد همه جهانیان از گوچی به عنوان نماد طراحی و تولید لوکس نام می برند.

Gucci

گوچی Gucci نشان تجاری ایتالیایی در صنعت مد و کالاهای چرمی می باشد که زیرمجموعه از از شرکت فرانسوی کرینگ محسوب می شود. گوچی با هدف شناساندن کیفیت و متفاوت بودن محصولات خود از رقبا، وارد عرصه تولید محصولات لوکس ایتالیایی شد.

برندسازی در صنعت مد و فشن یک کار دشوار است و ضمنا پرهزینه و کاملا متغییر است. همانقدر که ورود به این صنعت سخت و دشوار است قطعا باقی ماندن در این عرصه و رقابت با رقبا و حفظ جایگاه نیز دشوارتر است. محصولات لاکچری و چرمی خاص برند گوچی طرفداران خاص خود را دارند.

تاریخچه

این برند در سال ۱۹۲۱  و توسط گوچیو گوچی تأسیس شد و آغاز فعالیت کاری خود را با محصولات چرمی استارت زده بود. تاریخچه این برند مملؤ از اتفاقات ناخوشایند، موفقیت و شکست و مشکلات کسب و کار است.

از باربر هتل تا موسس برند گوچی

گوچیو گوچی در سال ۱۸۸۱ و در ایتالیا متولد شد. گوچی پس از مهاجرت به لندن به عنوان باربر و خدمتکار هتل مشهور ساووی مشغول به کار شد، اما وی مدت زیادی در لندن نماند و عازم سفر به پاریس شد. باربری هتل شغلی بود که به گوچی مسیر تازه ای را نشان داد به این صورت که وی کیف ها و چمدان های لوکس مسافران را جابجا می کرد و همین موضوع ایده طراحی و ساخت محصولات چرمی را در ذهن گوچی شکل داد.

بازدید از کارگاه تولیدی چرم H.J cave

گوچیو برای اینکه با روند کارگاه های تولید چرم آشنا شود اقدام به بازدید از کارگاه تولیدی چرم H.J cave نمود. گوچیو در سن ۴۰ سالگی پاریس را ترک کرد و عازم سفر به فلورانس شد تا بتواند کسب و کار خودش را راه اندازی کند.

افتتاح اولین فروشگاه محصولات چرمی

گوچیو در سال ۱۹۲۰ اقدام به افتتاح اولین فروشگاه کرد تا محصولات چرمی خود را عرضه و به فروش برساند. گوچی ترکیبی از روش های سنتی و صنعتی را در تولید و طراحی پوشاک به کار برد. یکی از ابتکارات گوچیو استخدام هنرمندان و کارگران حرفه ای صنعت چرم فلورانس بود تا به کمک آنها کیفیت نهایی محصولات مورد نظارت و بررسی قرار گیرد.

اولین مشتریان

سوارکاران در لیست اولین مشتریان محصولات برند گوچی قرار داشتند. کفش های loafer برند گوچی در رنگ های سبز و قرمز به عنوان یکی از نمادهای اصلی این برند معرفی شدند.

کسب و کار خانوادگی

با ورود پسران گوچی به کسب و کار خانوادگی، این برند موفق به ایجاد فروشگاه هایی از محصولات خود در شهرهایی همچون رم و میلان شد. پسران گوچی به نام رودولفو، آلدو، واسکو و اوگو در کارخانه مشغول به کار شدند اما این همکاری دیری نپایید چرا که اوگو و واسکو سهام خود را فروختند. محصولات منحصر به فرد گوچی شامل کفش، کیف های دستی، لباس های ابریشمی، اکسسوری های چرمی و لباس های بافتنی بود.

جنگ جهانی دوم و محصولات خاص

جنگ جهانی دوم و کمبود مواد اولیه برای گوچی نه تنها محدودیت ایجاد نکرد بلکه فرصتی شد تا این برند محصولات خود را از موادی مانند چوب بامبو و کرباس تولید نماید. این برند از دو حرف G به عنوان نماد خود استفاده کرد که با خطوط قرمز و سبز تزئین شده بودند.این طراحی ماندگار در سال ۱۹۶۰ توسط آلدو گوچی صورت گرفت. بعدها تاچ گوچی به عنوان نماد به کار برده شد. این تاچ شامل شوالیه و یک سپر به همراه روبان های قرمز و سبز بود.

درگذشت گوچیو

آلدو و رودولفو مصمم بودند تا کار پدر را گسترش دهند بنابراین در شهر نیویورک اقدام به تأسیس فروشگاه خود کردند. بیشتر از ۱۵ روز از تأسیس فروشگاه نگذشته بود که گوچیو گوچی در سن ۷۲ سالگی درگذشت. آلدو و رودولفو بعدها فروشگاه هایی را در لندن، بورلی و فلوریدا افتتاح نمودند.

گسترش برند ایتالیایی

دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ برای این برند دهه های سرنوشت سازی به شمار می رفت. مسافران و چهره های سرشناس سینما برای خرید محصولات برند گوچی به فلورانس می رفتند. ظاهر شدن هنرمندان در برنامه تبلیغاتی و مجله های مد و فشن با محصولات برند گوچی به دیده شدن و محبوب شدن این برند کمک فراوانی کرد.

ژاکلین و برند محبوبش

ژاکلین کندی همسر رئیس جمهور وقت امریکا یعنی جان اف کندی از جمله شخصیت هایی بود که در توسعه و گسترش این برند نقش مؤثری داشت. به طور مثال ژاکلین علاقه زیادی به استفاده از کیف دوشی این برند در مراسمات مختلف داشت، تا اینکه نام کیف به ژاکلین او تغییر پیدا کرد. برند گوچی با محصولات متمایز و خاص خود طرفداران را غافلگیر می کرد. طراحی های بی نقص و جذاب باعث شده بود که محصولات این برند  به یکی از مشهورترین برندهای قرن بیستم تبدیل شود.

این برند از پوست حیوانات خاص و همچنین خوک برای محصولات خود استفاده می کرد. طرح پروانه ای برای پارچه ابریشمی و طرح های گل دار لوکس به طرح های گوچی اضافه شد. محصولاتی با طرح های خاص اغلب برای افراد خاص آماده می شد.

گسترش دامنه محصولات

این برند در سال ۱۹۷۰ مجموعه ای از محصولات جدید خود را وارد فروشگاه ها کرد که شامل چمدان، جواهرات، عینک و کراوات بود.

بحران مالی

گوچی در دهه ۱۹۸۰ با یک ورشکستگی دست و پنجه نرم کرد. در طی این موضوع پسر رودولفو با نام ماریتزیو گوچی مدیریت برند گوچی را به دست گرفت و عمویش آلدو را از شرکت اخراج کرد. آلدورا به اتهام فرار مالیاتی دستگیر و روانه زندان شد و ماریتزیو گوچی در مدیریت کمپانی ناموفق بود به گونه ای که در سال ۱۹۸۸ سهام خود را به یک شرکت بحرینی فروخت.

به قتل رسیدن ماریتزیو

سرانجام ماریتزیو در سال ۱۹۹۵ به قتل رسید تحقیقات حاکی از آن بود که همسر قبلی ماریتزیو به نام پاتریزیا رجیانی برای قتل ماریتزیو یک قاتل استخدام کرده است. همه این موارد کمپانی را در یک بحران مالی قرار داده بود تا اینکه دان ملو به استخدام گوچی در آمد.

دان ملو؛ ناجی و قهرمان

این طراح لباس های آماده در سال ۱۹۸۹ به کمپانی وارد شد و همه تلاش خود را برای احیای دوباره گوچی به کار گرفت. دان ملو در سال ۱۹۹۰ تام فورد را استخدام و مدیریت خط تولید لباس های آماده را به وی سپرد.

از جمله کارهای تأثیرگذار دان ملو شامل انتقال مرکز مدیریت گوچی از میلان به فلورانس و همچنین کاهش تعداد محصولات گوچی بود به این صورت که محصولات از ۲۰ هزار به ۵ هزار تقلیل یافت.

تلاش های دست اندرکاران گوچی باعث شد تا در اواخر قرن بیستم تعداد فروشگاه های این برند به ۷۶ عدد برسد.در همین محدوده زمانی تعدادی از برندهای معروف همچون سرجیو روسی، بوشرون، بوتگا ونتا و ایو سن لوران به کمپانی گوچی ملحق شدند.

موزه گوچی

موزه گوچی یکی از ساختمان های معروف شهر فلورانس است که امروزه میزبان محصولات به یادماندنی گوچی می باشد. این موزه دارای چندین بخش است که هر کدام به قسمتی از تاریخچه و همچنین به تعدادی از محصولات بی نظیر گوچی اختصاص داده شده است. به طور مثال کیف هایی با دسته های چوب بامبو به عنوان نماد نوآوری این برند معرفی شده است.

کمپانی کرینگ و تغییرات پیش رو

در سال ۲۰۰۳ کمپانی کرینگ ۶۰ درصد سهام را خریداری کرد. تام فورد در سال ۲۰۰۴ همکاری خود را با برند گوچی به پایان رساند. با رفتن فورد، گروه گوچی سه طراح را برای ادامه فعالیت ها معرفی کردند. جان ری، الساندرا و فریدا جانینی که همه آنها زیر نظر فورد آموزش دیده بودند. فریدا جیانینی ۳۲ ساله در سال ۲۰۰۵ به عنوان مدیر نوآوری بخش لباس های آماده زنانه انتخاب شد و یک سال بعد مدیریت بخش لباس های آماده مردانه نیز به وی واگذار شد تا اینکه وی به مدیریت کل برند منصوب شد.

شبکه های اجتماعی

امروزه بازاریابی دیجیتال سهم عمده ای از رشد کمپانی و برندها را به خود اختصاص داده است و برند گوچی با ورود به این عرصه زمینه را برای رشد خود بیش از پیش آماده ساخت. این برند ایتالیایی به عنوان پرطرفدارترین برند لوکس و لاکچری در شبکه های اجتماعی لقب گرفته است.

برترین برند لاکچری

فعالیت های این برند در سال ۲۰۱۷  در شبکه های اجتماعی همچون یوتیوب، اینستاگرام، فیسبوک و توییتر باعث شد تا به عنوان برترین برند لاکچری در شبکه های اجتماعی انتخاب شود. همچنین این برند برای حفظ و ارتقای جایگاه خود به کمپین های تبلیغاتی و جوان پسندانه روی آورده است تا بتواند به عنوان برندی جوان پسند به فعالیت های خود در این حوزه ادامه دهد.

مشارکت کمپانی گوچی در فعالیت های خیرخواهانه بر محبوبیت این برند افزود. این مشارکت ها شامل حمایت از فعالیت های سازمان یونیسف و پرداخت مبالغی به این سازمان برای حمایت از کودکان آسیب پذیر و همچنین تأمین آب سالم، تحصیل و امنیت برای کودکان یتیم آفریقایی است.

مدیریت این برند در سال ۲۰۱۵ به مارکو بیزاری واگذار شد. طراحی های بی نظیر محصولات این برند همواره ترکیبی از سنت و مدرنیته را به تصویر می کشند. کمپانی سعی دارد تا بخشی از فروش محصولات خود را به نسل جوان اختصاص دهد و در این استراتژی موفق عمل کرده است تا جایی که امروزه نیمی از فروش محصولات برند گوچی به دست جوانان می رسد. 

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟