تاناکورا چیست؟

10 فروردین 1399
تاناکورا-چیست؟

تاناکورا برای بسیاری از طرفداران لباس وپوشاک ایرانی شناخته شده است . لباس های دسته دومی که از معروف ترین برند های دنیا هستند. مجموعه بزرگ تاناکورا در حدود ۴۰ سال است که فعالیت می کند.

مرزهای کشور مسیری برای ورود تاناکورا

اجناس و لباس های تاناکورا اغلب از مرزهای شمال غربی و غربی کشور و همچنین برخی از کالاهای تاناکورایی از قسمت های جنوب شرقی و از استان سیستان و بلوچستان وارد کشور می شود. این ورود به صورت قانونی صورت می گیرد اما گاهی اوقات مواردی از قاچاق کالا را شاهد هستیم. البته نسبت ورود قانونی در مقایسه با موارد غیر قانونی خیلی کمتر است.

کشورهای صادر کننده پوشاک و لباس تاناکورا

کشورهای صادر کننده تاناکورا

اگر به دنبال دلایل و علل استقبال مردم از پوشاک تاناکورا باشیم شاید بتوانیم بگوییم که یکی از دلایل تمایل به خرید لباس های تاناکورا را می توان به نبود برندهای مطرح و مشهور در کشور ربط داد اما این همه ماجرا نیست بلکه خرید لباس های مارک برای بسیاری از افراد تنها از طریق پوشاک دست دوم میسر است.

لباس های تاناکورا گاها مسافتی بسیاری را طی می کنند تا به دست خریداران برسند. کشور مبدا شامل چین و ترکیه هستند. البته کشورهایی همچون نروژ، سوئد، دانمارک، کانادا و آلمان جزء صادرکنندگان پوشاک دست دوم محسوب می شوند. همچنین مرزهای غربی کشور مکان مناسبی برای ورود اجناس دست دوم به شهر های مرزی و بازارهای آن ها هستند. به نحوی که پوشاک تاناکورا از کشورهای اروپایی خارج واز آنجا به کشور عراق واردمی شود. قسمتی از پوشاک هم وارد کشورهای هند و پاکستان شده و  سپس از مرزهای جنوبی و شهرهای سیستان و بلوچستان وارد کشور می شود.

کاهش قدرت خرید یا عشق خرید لباس های مارک؟

یکی از دلایل شایع استفاده از پوشاک تاناکورا در قشر ضعیف این است که وسع آنها فقط به خرید لباس های دست دوم می رسد ولی باید به این نکته اشاره کنیم که حتی خرید این نوع پوشاک از سوی قشر متوسط به بالا نیز صورت می گیرد و دلیل آن را می توان امکان پوشیدن لباس مارک و پوشاکی از برندهای معتبر به شمار آورد. پوشاک برند داری که قیمت آن نسبت به کالای داخلی ارزان و به عبارتی بسیار پایین تر است . در کل می توان خریداران اجناس تاناکورا را قشر ضعیف و متوسط جامعه و همچنین قشری که عاشق برند و مارک هستند، در نظر بگیریم.

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که امروزه در تاناکورا تنها پوشاک دست دوم عرضه نمی شود بلکه محصولات استوک و نو نیز در بازار تاناکورا عرضه می شود.

اینستاگرام امی
اینستاگرام امی

زمانی که قدرت خرید افراد جامعه کاهش پیدا می کند مسلما می توانیم انتظار داشته باشیم که افراد بیشتری به خرید پوشاک و لباس تاناکورا روی می آورند.

تنوع اجناس دست دوم

تنوع اجناس دست دوم

پوشاک تاناکورا تنها به لباس و کیف و کفش اختصاص داده نشده است بلکه امروزه می توانیم برای خرید محصولاتی از قبیل عینک آفتابی تا کمربند و اسباب بازی کودکان در بازار تاناکورا چرخی بزنیم تا با انواع کالا و محصولات مواجه شویم.

اجناس تاناکورا از محصولات دست دوم  تا اجناس فیک با برندهای چینی را نیز در بر می گیرد. فصل زمستان فرصتی برای خرید کاپشن و لباس های زمستانی است که بیشتر خریداران در میان بازار تاناکورا و پوشاک دست دوم به دنبال جنس مناسب هستند.

در میان اجناس تاناکورا هم با اجناس نو و باکیفیت روبه رو می شوید و هم گاهی با لباس هایی مواجه می شوید که به دلیل کهنه و پوسیده بودن از خرید آن منصرف می شوید. این پوشاک به صورت کیلویی خریداری می ­شود.

پروسه ورود محصولات دست دوم ( تاناکورا ) به مهاباد

پوشاک خریداری شده پس از ورود به حومه شهری به تاناکورای عمده فرستاده خواهد شد و از آنجا به مراکز خرده فروشی ارسال می گردد.

در تاناکورای خرده فروشی پس از بررسی کردن تک تک اجناس که به صورت فله خریداری شده اند بهترین اجناس از نظر کیفیت و برند دسته بندی و جدا می ­شوند، با توجه به کیفیت و برند اجناس بر روی آنها قیمت گذاری می­ کنند.

همچنین تاناکورا نام یک مجموعه تجاری است که فعالیتهای خود را از همان آغاز با واردات اجناس تاناکورا شروع کرد.

تاناکورا مهایاد

موافق یا مخالف؟ تاناکورا

این پوشاک دست دوم موافقان و مخالفان خود را دارد، به گونه ای که بعضی آن را مانعی برای تولید و فروش پوشاک داخل می دانند و برخی جنبه بهداشتی آن را زیرسوال می برند.

اما از همه این موارد که بگذریم موافقان نظری خوشبینانه در مورد تاناکورا دارند. البته فراموش نباید کرد که مدافعان محیط زیست از طرفداران پروپاقرص این دسته از پوشاک و البسه به شمار می روند.

به عقیده آن ها استفاده از لباس های دست دوم و ورود دوباره این نوع پوشاک به چرخه مصرف می تواند از تولید بی رویه و مازاد پوشاک جلوگیری کند و همین امر در گذشت زمان باعث حفظ محیط زیست و کاهش صدمات به آن می شود.

همچنین افرادی که از عهده خرید لباس های گران قیمت برنمی آیند و به عبارتی درآمد لازم برای خرید لباس و پوشاک باکیفیت و مارک دار را ندارند می توانند با خرید لباس های تاناکورا به پوشاک هایی دسترسی پیدا کنند که دارای برندهای مطرح اروپایی  هستند و همچنین از قیمت و کیفیت مناسب برخوردار می باشند.

فرصتی برای شناخته شدن

در جنگ تحمیلی کشور ایران با هجوم پناهجویان عراقی به شهرهای مرزی مواجه شد. مردمی که برای تأمین مایحتاج اولیه خود به قلب های دلسوز و مهربان ساکنان شهرهایی همچون مهاباد، پیرانشهر، سردشت و… چشم دوخته بودند.

نیاز به پوشاک در فصول سرد سال و تأمین آن کاری بس دشوار بود بنابراین کشورهای اروپایی لباس های تاناکورا را به میدان آوردند و همین آغازی برای ورود و معرفی تاناکورا به مردم ایران به شمار می رود.

از این نوع پوشاک برای تأمین البسه پناهجویان عراقی استفاده می شد، اما این همه ماجرا نبود چرا که پس از مدتی مردم شهرهای مرزی به خرید و پوشیدن این لباس ها رغبت و تمایل نشان دادند به نحوی که پس از مدتی بازارهایی برای ورود و فروش پوشاک دست دوم ساخته شد و عنوان تاناکورا اینگونه بر سر زبان ها افتاد.

 تاریخچه لباس دست دوم 

شاید تعجب کنید اگر بگوییم تاناکورا یا همان پوشاک دست دوم از تاریخچه ای برخوردار است که به قرن ۱۴ میلادی می رسد. حد فاصل میان قرون وسطی و رنسانس فقر شیوع پیدا کرده بود. در این میان مردم برای تأمین لباس و پوشاک مورد نیازشان درمانده بودند به طوری که فقط طبقه اشراف می توانستند لباس های فاخر و زیبا بر تن کنند. بنابراین اروپائیان به فکر ورود و عرضه لباس های استفاده شده و کهنه به بازار افتادند.

مهاباد میزبان تاناکورا

تاناکورای مهاباد
تاناکورای مهاباد

تاناکورای مهاباد یکی از شهرهایی است مقصد بسیاری از مسافران برای  ایام تعطیل یا روزهای آخر هفته به شمار می رود. در واقع تاناکورا و محصولات تاناکورایی در سبد خرید خریداران لباس و پوشاک قرار دارد.

شهر مهاباد میزبان مسافران بسیاری در فصل های بهار و تابستان است البته در فصول سرد سال نیز مسافران نمی توانند قید تاناکورا و بازارهای سر بسته ی مهاباد را بزنند.

شاید برای بعضی از افراد که تا به حال فرصت سفر به این شهر و بازدید از تاناکورای آن را پیدا نکرده اند جای سوال باشد که چرا در این شهر، تاناکورا مورد استقبال مسافران قرار گرفته است و هر مسافری پس از سفر به این شهر و خرید محصولات و پوشاک مورد نظر خود، درصدد برنامه ریزی برای یک سفر دوباره به این شهر برمی آید.

بازار گرم تاناکورا

یکی از بازارهای معروف مهاباد تاناکورا است که به دلیل کیفیت اجناس و تنوع محصولات و قیمت مناسب، خریداران لباس و پوشاک را به این شهر هدایت کرده است.

اگر به گذشته تاناکورا در مهاباد نظری بیندازیم با مغازه هایی روبه رو می شویم که از استانداردهای ساخت و ساز برخوردار نبودند و چندین بار دچار حوادثی مانند آتش سوزی شد.

به مرور زمان چهره ظاهری تاناکورا تغییر کرد و جای خود را به مغازه ها و فروشگاهای زیبا و مجلل داد. این تغییرات در محصولات تاناکورا نیز اعمال شد به گونه ای که امروزه در کنار لباس و پوشاک دست دوم می توانید اجناس نو و استوک را خریداری نمایید.

با این حال تاناکورای مهاباد همچنان به فعالیت های خود یعنی وارد کردن محصولات دست دوم و عرضه آنها به صورت عمده و خرده به مشتریان و خریداران پای بند بوده است.

در دسترس بودن

در صورتی که برای بعضی امکان سفر به این شهر فراهم و مقدور نباشد، راه حل آن خرید به صورت اینترنتی است. بازرگانی امی این امکان را برای طرفداران اجناس استوک فراهم آورده است که به راحتی و از طریق شبکه های مجازی در سریعترین زمان ممکن خرید های خود را هم به صورت عمده و هم خرد انجام دهند.

البته برای خرید اجناس تاناکورایی از طریق مراجعه به پیج های موجود در شبکه های مجازی و همچنین سایت تاناکورای مهاباد می توانید اقدام به خرید محصولاتی باکیفیت کنید.

امکانات جهت رفاه حال مسافران

هتل تارا

برای راحتی حال مسافران و مشتریان در کنار مجموعه ی تاناکورا امکانات رفاهی از جمله پارکینگ، هتل ها و غذاخوری ها ایجاد شده است.

تاناکورا در دو بخش عمده و خرده

مجموعه عظیم پوشاک تاناکورای مهاباد به دو بخش عمده و خرده تقسیم می­ شود، بازار تاناکورا خرده بیش از ۱۲۰۰ باب مغازه دارد. این مجتمع در امتداد ترمینال مهابادقرارر دارد. ورودی های تاناکورا شامل بخش های متنوعی هستند که از چهار طرف تاناکورا قابل دسترس هستند.

قسمت عمده ی تاناکورا در ابتدای ورودی مهاباد از مسیر میاندوآب و بوکان است. این مجتمع شامل ۵۰۰ مغازه است. مغازه هایی که هم اجناس تاناکورا وارد می کنند و هم محصولات استوک.

در قسمت عمده تاناکورا فقط می­ توان به صورت عمده پوشاک تهیه کرد و نمی ­توانید به صورت خرده از آن اجناس مورد نظرتان را خریداری کنید.

همچنین…

تاناکورا با فروشگاه های زنجیره ای بزرگ و نمایندگی های مختلف قرارداد دارد و در هنگامی که پروموشن های مختلف فروش در دیگر کشورها شروع می شود تاناکورای مهاباد در این همایش ها شرکت کرده و مانده انبار آن فروشگاه ها یا جشنواره فروش ها را خریداری می‌کند.

همچنین بیشتر نمایندگی ها ، مانده انبارهای خود را که تک سایز شده‌اند یا از مد سالانه خارج شده اند را  ارزان‌تر به تاناکورای مهاباد می‌فروشند. در اینجا منظور از خارج از مد این نیست که آن محصول قدیمی و به درد نخور است.

تاناکورا مهاباد

مراسم show model

در کشورهای اروپایی و آمریکایی هر سال ۲ بار مراسمی به فاصله زمانی ۶ ماهه برگزار می‌شود که اصطلاحاً به آن show   model  می گویند.

در این مراسم کمپانی ها از جدیدترین مدل های خود رونمایی می کنند و آن را در نمایندگی‌های معتبر خود برای فروش عرضه می کنند در این مدت نمایندگی ها محصولات قبلی خود را که اصطلاحا D mode شده اند به قیمت خیلی ارزان و به فاصله یک سال به تاناکورا می فروشند به طور مثال پوشاک سری اول ۲۰۱۹ که وارد بازار شد پوشاک سری دوم ۲۰۱۸ از بازار خارج می شود و بعد از مدتی سری دوم پوشاک ۲۰۱۹ به بازار عرضه می گردد و تاناکورای مهاباد سری اول  پوشاک ۲۰۱۹ را خریداری می کند . این رویه تاکنون ادامه داشته است.

فاصله زمانی به روز بودن پوشاک تاناکورای مهاباد نسبت به برندهای روز دنیا ۶ ماه است که این زمان بسیار کوتاه است.

#تاناکورا #تاناکورا_چیست #لباس_تاناکورا #تاناکورا_مهاباد #مهاباد

۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟