دانستنی هایی در مورد جوراب

23 دی 1399
دانستنی-جوراب-2-

دانستنی هایی در مورد جوراب موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. در نگاه اول نظر اکثریت نسبت به جوراب به فصل زمستان و ضرورت پوشیدن جوراب های ضخیم و پشمی برمی گردد.

می توانیم در مورد جوراب ساعت ها صحبت کنیم، این پوشش نسبتا ساده، محاسن و فواید زیادی برای محافظت از پاها و همچنین بدن دارد.

پوشیدن جوراب را با کفش های ورزشی و کتانی ترجیح می دهم. با کفش های پاشنه بلند نمی توانم جوراب بپوشم، چون باعث لیز خوردن پا بر روی کفش می شود.در مورد جوراب و مدل های متنوع آن اطلاعات چندانی ندارم.

همچنین جملاتی از این قبیل:

 هنگام خرید به زیبایی شکل و ظاهر جوراب بیشتر از جنس آن اهمیت می دهم.کودک من از پوشیدن جوراب فراری است. کاش می شد جوراب ها را دیر به دیر شست. جورابی که بو و لکه و کثیفی را به خود جذب نمی کند، بهترین جوراب است.

همه ما با این نظرات و جملاتی از این قبیل آشنا هستیم. فواید جوراب در اکثر مواقع به چشم نمی آید چون یاد گرفته ایم نسبت به این پوشش دقت چندانی به خرج ندهیم.

ادامه مقاله را با تعریفی از جوراب ادامه می دهیم. جوراب پوشاکی بافته شده از نخ، نایلون یا کاموا است که برای پوشاندن پا از آن استفاده می شود. دانستنی هایی در مورد جوراب موضوعی نسبتا ساده ولی در عین حال جذاب است که در ادامه مطلب پیرامون آن توضیحاتی ارائه می گردد.

بهتر است گذری کوتاه بر تاریخچه جوراب داشته باشیم.

تاریخچه جوراب

تاریخچه جوراب یکی از موضوعات مرتبط با دانستنی های جوراب است. قدمت کهن ترین جفت جوراب به سال ۳۰۰ تا ۵۰۰ پس از میلاد، برمی گردد. کارگران و برده های یونان و مصر باستان جزو اولین گروه هایی بودند که جوراب های بلند می پوشیدند. بعدها استفاده از جوراب های ساق کوتاه در میان زنان رومی مرسوم گردید. همچنین در قرن هشتم میلادی یونانی ها جوراب هایی می پوشیدند که از موی حیوانات درست شده بود.

جوراب های ساق کوتاه یا ساق بلند؟

جوراب ساق بلند
جوراب ساق کوتاه

البته استفاده از جوراب های ساق کوتاه ابریشمی و نخی در چین و ژاپن طی چندین قرن متوالی متداول بود. با گذشت زمان جوراب دستخوش تغییراتی شد به نحوی که جوراب های ساق کوتاه در قرن دوازدهم در اروپا جای خود را به جوراب های ساق بلند داد. در دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ میلادی جوراب هایی با درزهای تزئین شده وارد دنیای مد شدند.

ورود جوراب های نخی

ورود جوراب نخی

قرن نوزدهم زمان ورود جوراب های نخی به بازار بود. نخستین جوراب نایلونی در سال ۱۹۴۰ به بازار عرضه شد، همین امر باعث شد تا استفاده از جوراب های پشمی از رونق بیفتد. بعدها تغییرات غالب در مد باعث شد تا بانوان ساق جورابی ها را جایگزین جوراب کنند.

ویلیام لی

اولین ماشین کشبافی در سال ۱۵۸۹در انگلستان و توسط یک کشیش انگلیسی به نام ویلیام لی ساخته شد.

سوغات ناصرالدین شاه

سوغات ناصرالدین شاه

در موضوع دانستنی هایی در مورد جوراب، تاریخچه اولین جوراب ها در ایران به سال ۱۳۰۶ ه.ش برمی گردد. زمانی که ناصرالدین شاه به کشور انگلستان سفر کرد، جوراب هایی را برای همسران خود به عنوان سوغاتی از شهرهای “براد فورد” و “برایتون” آورد، همین موضوع بعدها زمینه ورود جوراب به ایران را فراهم کرد.

از جوراب بافی دستی تا راه اندازی نخستین کارگاه جوراب بافی در ایران

اگر از مادربزرگ ها یا بزرگترهای دنیا دیده بپرسیم که بهتر است  برای فصل زمستان از چه جنس جورابی استفاده کنیم؟ به احتمال زیاد در جواب جوراب های پشمی را پیشنهاد می کنند. این جوراب ها  گرمای مناسبی به پاها می بخشند و از سردی و کرختی انگشتان پا جلوگیری می کنند.

دلیل این امر ترویج جوراب بافی در میان بانوان بود تا اینکه در سال ۱۳۳۳ نخستین کارخانه جوراب بافی راه اندازی شد. بعدها ماشین های جوراب بافی کامپیوتری با ورود به کارگاه ها تولید انواع جوراب را فراهم ساختند.

پایتخت جوراب جهان

پایتخت جوراب جهان

شهر فورت پین یکی از شهرهای ایالت آلابامای امریکا می باشد که به پایتخت جوراب جهان لقب گرفته است. چون از هر هفت جوراب بافته شده در جهان یک جفت آن در این شهر تولید می شود.

ورود لباس های هوشمند  به صنعت پوشاک و مد

لباس های هوشمند

امروزه تکنولوژی به نحوی در زندگی روزمره رسوخ پیدا کرده که ورود محصولات جدید با آپشن های متفاوت و کاربردی دور از انتظار نیست.

صنعت پوشاک از فناوری های روز دنیا بهره می گیرد تا بهترین پوشاک و البسه را وارد بازار مصرف کننده نماید.

لباس هایی که متناسب با شرایط اقلیمی و موقعیت های مختلف طراحی شده اند تا بتوانند جوابگوی نیاز مصرف کنندگان باشند.

جوراب های حرارتی

جوراب های حرارتی

ورود جوراب های حرارتی به صنعت پوشاک یکی از موضوعات جذابی است که در بخش دانستنی های جوراب قرار می گیرد. نمونه بارزی از لباس های هوشمند هستند که برای ورزش های زمستانی و فعالیت در هوای سرد طراحی شده اند. یک باطری لیتیومی در این نوع جوراب تعبیه شده است که باعث تمرکز حرارت  در ناحیه پا و انگشتان می شود. این جوراب به صورت ارگونومی از نایلون، پلی پروپیلین، پلی آمید و پشم گوسفند بافته شده است.

نانو تکنولوژی

نانو تکنولوژی

فناوری نانو یکی از تحولات عظیم در زمینه تکنولوژی است که تا حد زیادی تمام صنایع را تحت پوشش خود قرار داده است.

نانو تکنولوژی یعنی دست کاری در مقیاس مولکولی و اتمی مواد در ابعاد ۱ تا ۱۰۰ نانومتر.

چگونه نانوتکنولوژی به تولید محصولات باکیفیت تر و اقتصادی تر منجر می شود؟

محصولاتی با عمر طولانی، سبک و ضد آلودگی به وسیله فناوری نانو ساخته می شوند.

در ادامه به مزایای جوراب نانو  به طور مختصر اشاره می کنیم.

. عدم تعریق پا؛ عدم بوی بد پا و کفش

.امکان شستشوی جوراب در دمای بالا

.ضد حساسیت

.جلوگیری از رشد باکتری و قارچ در ناحیه پا

.جلوگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن

.برقراری تعادل حرارتی بین پا و محیط پیرامون

.عدم نیاز به شستشو با مواد شوینده قوی

با انتخاب کفش و جوراب مناسب سلامتی پاهای خود را تضمین کنید.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟