صنایع دستی ؛ ۱۰ راهکار فروش صنایع دستی

04 اسفند 1400
_صنایع-دستی

۱۰ راهکار فروش صنایع دستی عنوان مقاله ای است که پیرامون آن توضیحاتی ارائه می گردد. صنایع دستی به صنایعی گفته می شود که به وسیله دست و ابزار بسیار ساده ساخته می شود. صنایع دستی بخش جدای ناپذیر از هنرهای سنتی و بومی یک کشور به شمار می رود.

Handicrafts عنوانی است که برای آن دسته از صنایع به کار برده می شود که با دست انسان ساخته شده اند و اغلب جنبه های هنری دارند.

افرادی زیادی در اقصی نقاط جهان به ساخت صنایع دستی و کسب درآمد از طریق این حرفه مشغول هستند. برای بسیاری کسب و کار صنایع دستی درآمد فوق العاده بالایی در بر دارد. در حالیکه که برخی از نبود مشتری یا فروش کم در این کسب و کار گلایه دارند. آیا حرفه صنایع دستی می تواند شما را به یک درآمد میلیاردی برساند؟

Handicraft
Handicraft

برای کسانی که در این عرصه موفق درخشیده اند و با گذشت چندین سال از فعالیتشان در حوزه صنایع دستی، اکنون مشغول صادرات صنایع دستی به اقصی نقاط جهان هستند، رمز موفقیت در کجای کار نهفته است؟

راهکارهای موفقیت در عرصه صنایع دستی چیست؟

۱. محصولات را در معرض دید عموم قرار دهید

معرفی محصولات در زمینه صنایع دستی اولین قدم برای شروع یک کسب و کار هنری است. مردم باید با نوع صنایع دستی و حوزه فعالیت شما آشنا شوند تا به شناخت کافی در مورد کسب و کارتان دست پیدا کنند.

الف. راه اندازی یک نمایشگاه صنایع دستی
راه-اندازی-نمایشگاه
راه-اندازی-نمایشگاه

برای دیده شدن محصولاتتان چه جایی بهتر از نمایشگاه صنایع دستی. در نمایشگاه صنایع دستی گاهاً برندهای مطرح فعال در این حوزه نیز حضور دارند تا مثل سابق محصولات خود را به معرض دید عموم قرار دهند. البته قبل از اینکه محصولات خود را در نمایشگاه و غرفه مربوط به صنایع دستی قرار دهید، فراموش نکنید که تبلیغات نقش مؤثری در جذب بازدیدکننده به محل نمایشگاه و فروش محصولات دارد.

ب. تبلیغات

تبلیغات مناسب در رسانه ها و شبکه های اجتماعی و همچنین در سطح شهر باعث می شود تا مردم مشتاق آمدن به نمایشگاه باشند. و این موضوع به احتمال زیاد به خرید صنایع دستی نیز می انجامد. حضور شما در شبکه های اجتماعی و اطلاع رسانی در مورد برپایی نمایشگاه و عرضه صنایع دستی می تواند در جذب مشتری و حضور اقوام و دوستان در نمایشگاه مؤثر واقع شود. البته سعی نمایید برای فروش بهتر محصولات خود از فروش مدرن و آنلاین نیز استفاده کنید تا به مشتریان بیشتری در نقاط مختلف دست پیدا کنید.

ج. باید هدف خود را از حضور در نمایشگاه صنایع دستی مشخص نمایید.
برنامه-ریزی
برنامه-ریزی

آیا صرفاً می خواهید محصولاتتان را معرفی نمایید. آیا می خواهید مشتری جذب نمایید؟ یا اینکه به دنبال فرد مناسب برای سرمایه گذاری هستید تا بتوانید فعالیت های خود را توسعه دهید؟ یا اینکه می خواهید تخفیفات ویژه در فروش محصولات خود لحاظ نمایید؟ رنج قیمت محصولات خود را چگونه تعیین می کنید؟

برای پاسخ دهی به همه این سوالات و راه اندازی یک کسب و کار موفق در حوزه صنایع دستی به برنامه ریزی نیاز دارید. بنابراین شما برای آغاز کسب و کار خود و موفقیت در این زمینه به یک برنامه ریزی درست و اصولی نیاز دارید.

۲. سعی کنید که غرفه های در معرض دید را به محصولات خود اختصاص دهید.

در-معرض-دید-باشید
در-معرض-دید-باشید

اغلب مشتریان بخش اعظمی از خرید خود را در همان غرفه های اولیه انجام می دهند. سپس یا از بازدید بقیه غرفه ها منصرف می شوند یا ضمن بازدید از آن ها خریدی انجام نمی دهند.

۳. برای نمایش صنایع دستی غرفه خود از صفحه نمایش استفاده کنید.

شما باید یک صفحه نمایش تمیز و سازمان یافته داشته باشید. این کار باعث می شود که مشتری را جذب کند و مشتری از غرفه شما بازدید کند. از رنگ ها در چیدمان صنایع دستی در غرفه خود استفاده کنید.

تجربه خرید از یک فروشگاه یا غرفه فقط بخاطر چیدمان جذاب و دکوراسیون خاص و متفاوتش، برای اکثر افراد یک تجربه دلپذیر و خوشایند است. استفاده از رنگ ها و ترکیب آن ها در کنار یکدیگر محصولات غرفه را چشمگیر می کند. به طوری که مشتری تایم زیادی را به تماشای محصولات غرفه شما می گذراند. در نهایت تصمیم به خرید می نماید چون نمی تواند از آن همه زرق و برق غرفه چشم پوشی نماید.

از تأثیر رنگ ها غافل نشوید
تاثیر-رنگ-ها
تاثیر-رنگ-ها

استفاده از رنگ ها برای چشم بسیار تاثیر گذار است. بنابراین از آن به طور موثر استفاده کنید. علائم رنگی قرمز توجه را جلب می کند. آبی کلاس را تضمین می کند. چیزهایی را روی میز قرار دهید که توجه را جلب می کند و مردم آن را بررسی می کنند. شما باید فضای کافی داشته باشید تا همه محصولات خود را به صورت منظم در غرفه قرار دهید.

۴. برای مشتریان خود احترام قایل شوید.

برای جذب مشتری همواره سعی کنید برای بعضی از محصولات خود تخفیف لحاظ نمایید. یا اینکه برای مشتریانی که از شما مبلغ بالایی خرید می کنند، جایزه در نظر بگیرید. به این صورت که در مراسم اختتامیه نمایشگاه به قید قرعه به خریداران جوایزی تقدیم گردد. حضور مشتری یعنی احتمال خرید و جذب مشتری و متقاعد نمودن وی برای خرید یعنی شما در گام های اولیه کسب و کار خود موفق عمل کرده اند. درواقع از مسیر درست برای رسیدن به مقصد استفاده نموده اید.

خوشرو-باشید
خوشرو-باشید

۵. از روش های بازاریابی استفاده کنید

یک بازاریاب خوب باشید. به عبارت دیگر از روش های نوین بازاریابی استفاده نمایید. ضمنا فراموش نکنید که با مشتریان خوش برخورد باشد. همچنین اطلاعات لازم در مورد کسب و کارتان و نوع صنایع دستی را در اختیار مشتریان قرار دهید. قطعا افراد مجذوب آثار هنری غرفه شما خواهند شد.

بیانی شیوا و فصیح داشته باشید

بیان شیوا و فصیح می تواند مشتریان را متقاعد سازد تا محصولات غرفه شما را خریداری نمایند. اگر احساس می کنید که توانایی ارتباط برقرار کردن و صحبت با مشتریان را ندارید بهتر است از یک شخص ماهر و خوش برخورد در این زمینه استفاده کنید. بسیاری از مشتریان بارها عنوان کرده اند که یکی از دلایل خرید در غرفه ها، برخورد عالی و بسیار مناسب فروشنده با مشتریان می باشد.

به کسب و کار خود احترام بگذارید
اهمیت-به-کار-خود
اهمیت-به-کار-خود

برای کسب و کار خود ارزش قائل شوید. چون زمانی که شما کسب و کار خود را جدی نگیرید یا آن را نسبت به سایر کسب و کارها در رتبه پایین تر قرار دهید، قطعا موفق نخواهید شد. بنابراین همواره برای محصولات غرفه خود ارزش قائل باشید. برای هر کدام یک شناسنامه هنری تهیه نمایید. به عنوان مثال صنایع دستی شما از چه موادی ساخته شده است؟ چه مدت زمانی برای ساخت آن صرف شده است؟ پروسه تولید آن چگونه است؟

مطمئنا مشتری با دیدن خلاقیت و ابتکاری که به خرج داده اید کنجکاو می شود که از محصولات غرفه شما بازدید نماید و در صورت امکان خرید نماید.

ناامید نشوید

حتی اگر مشتری از غرفه شما خرید نکند بهتر است که شما ادب را رعایت نمایید. با متانت و وقار به سوالات وی در مورد محصولات غرفه خود پاسخ دهید. چون این موضوع باعث ماندگاری شخصیت و برخورد شما و غرفه شما در ذهن مشتریان می شود. چه بسا که خرید محصولات غرفه شما را به سایرین پیشنهاد نمایند.

ناامید-نشوید
ناامید-نشوید
پرانرژی و مشتاق باشید

چهره ای کلافه و خسته نه تنها برای مشتریان خوشایند نیست، بلکه مشتریان را از خرید محصولات غرفه شما منصرف خواهد کرد. عصبانیت و پرخاش و عدم پاسخگویی به سوالات مشتریان از جمله رفتارهایی هستند که به کسب و کار شما ضربه می زنند. در نهایت مشتری ها تمایلی برای خرید از غرفه شما نخواهند داشت. با سوالات مشتریان دستپاچه نشوید، آرامش خود را حفظ نمایید. با صبر و حوصله با مشتریان رفتار نمایید.

در میان صحبت های خود پر انرژی باشید. با شور و اشتیاق از هنرهای دستی و صنایع دستی صحبت نمایید. خواندن کتاب های مرتبط با بازاریابی و یا شرکت در دوره های آموزش بازاریابی می تواند در توسعه کسب و کار شما مؤثر باشد.

۶. لباس های راحت و ساده بپوشید.

لباس-های-راحت-بپوشید
لباس-های-راحت-بپوشید

به عنوان یک غرفه دار مطمئنا تایم زیادی را در نمایشگاه خواهید بود پس بهتر است یک لباس و کفش مناسب و راحت بپوشید تا بتوانید تمام روز سر پا باشید. پوشیدن لباس های فیت و جذب و همچنین استفاده از کفش های پاشنه بلند برای بانوان فقط غرفه داری و حضور در نمایشگاه را دشوار می سازد. بنابراین سعی نمایید با یک استایل ساده و شیک تمرکز خود را بر روی عرضه محصولات غرفه و فروش آنها بگذارید.

البته در غرفه خود می توانید از چند صندلی راحت نیز استفاده نمایید. ضمنا همراه خود مقداری آب و غذا داشته باشید تا مجبور نباشید تایمی را به دنبال تهیه آب و غذا اختصاص دهید.  

۷. محصولات محبوب مشتریان

محصولات-مشتری-پسند
محصولات-مشتری-پسند

سعی نمایید متناسب با منطقه ای که نمایشگاه در آن دایر شده است، صنایع دستی را عرضه نمایید. به این صورت که ساکنان آن منطقه چه نوع صنایع دستی را دوست دارند و دنبال خرید چه نوع آثار هنری هستند. شناسایی علایق و سلیقه های ساکنان منطقه مورد نظر می تواند در فروش محصولات غرفه شما بسیار تأثیرگذار باشد.

شناخت ساکنان منطقه مورد نظر و شناسایی محصولات و صنایع دستی مورد استفاده آنها می تواند تا حدود زیادی کار را برای شما تسهیل نماید. اینکه از قبل برنامه ریزی نمایید که کدام محصولات را در غرفه خود قرار دهید به کسب و کار شما سرعت می بخشد و ضمنا در فروش محصولات بی تأثیر نخواهد بود.

شناخت بازار و مشتریان هدف

بنابراین اطمینان حاصل کنید که قبل از ساختن صنایع دستی برای یک بازار خاص، بازار را کاملا مطالعه کرده اید. بعضی از صنایع دستی در یک مکان بهتر از سایر مکان ها به فروش می رسند.

متفاوت و منحصربه فرد باشید
منحصر-به-فرد-باشید
منحصر-به-فرد-باشید

مطمئنا در نمایشگاه، غرفه های متعددی هستند که محصولات مشابه شما را عرضه می کنند بنابراین شما باید سعی نمایید خاص و منحصربه فرد باشید. نحوه چیدمان وسایل، دکور غرفه و نحوه برخورد شما با مشتریان و… در کیفیت غرفه و فروش صنایع دستی تأثیرگذار خواهند بود.

۸.  تعیین قیمت صنایع دستی

قیمت یکی از اصلی ترین فاکتورهایی است که می تواند مشتری را جذب یا دفع کند. به این صورت که شما برای ساخت صنایع دستی زمان و هزینه صرف نموده اید و همچنین برای حمل و نقل وسایل به نمایشگاه مبلغی پرداخت کرده اید. حتی برای اجاره غرفه نیز هزینه نموده اید. پس باید در قیمت گذاری محصولات دقیق باشید.

در غیر اینصورت نه تنها سود نخواهید کرد، بلکه تنها خستگی و هزینه های اضافی تلمبار خواهند شد. بنابراین قیمت گذاری یک عامل بسیار مهم و بسیار دشوار برای تصمیم گیری است.

همچنین…
هزینه-های-جانبی

برای رسیدن به قیمت، شما باید همه عوامل از جمله زمان، هزینه های حمل و نقل و سایر هزینه های دیگر را در نظر بگیرید و همچنین حاشیه سود که قصد دارید، به دست آورید. البته فراموش نکنید که مشتری این هزینه های اضافی را در عرضه صنایع دستی و کسب و کار شما نمی بیند و صرفا به دنبال خرید اجناس باکیفیت با قیمت های مناسب است. البته فراموش نکنید که قیمت گذاری نیز به نمایشگاه و بازار هدف بستگی دارد.

۹. قوانین نمایشگاه را رعایت نمایید

قوانین را رعایت نمایید. در صورت لزوم مجوزهای لازم را ارائه نمایید. برخی از سازمان دهندگان نمایشگاه یا ادارات دولتی اصرار دارند که مجوز کسب و کار را حتی قبل از رفتن به نمایشگاه ارائه دهید. رعایت قوانین موجود می تواند عرضه محصولات و فروش آن ها را در نمایشگاه تسهیل نماید. به عنوان مثال طبق قوانین نمایشگاه، شما می توانید یک سری از محصولات را در نمایشگاه عرضه نمایید و از عرضه بعضی از محصولات نیز در نمایشگاه معذور هستید.

۱۰. اطلاعات مشتریان را حفظ نمایید

حفظ-اطلاعات-مشتریان
حفظ-اطلاعات-مشتریان

از مشتریان بخواهید در صورت امکان فرم نظرسنجی یا پرسش نامه را پر کنند . آن ها می توانند به کیفیت دکور غرفه و نوع محصولات و قیمت ها امتیاز دهند. برای آینده کسب و کار خود برنامه ریزی نمایید و کارت ویزیت خود را در اختیار مشتریان قرار دهید تا در صورت تمایل برای خرید صنایع دستی بتوانند به شما دسترسی داشته باشند.

حتی در صورتی که برپایی نمایشگاه برای شما فروش و سود چندانی در برنداشت، ناامید نشوید و این موضوع را به عنوان استارت فعالیت خود و آغاز کسب و کار خود قلمداد نمایید تا در آینده ای نزدیک بتوانید در سایر نمایشگاه ها بهتر بدرخشید.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟