روانشناسی رنگ ها

05 شهریور 1400
روانشناسی رنگها

روانشناسی رنگ ها موضوع جدیدی نیست. موضوعی که هر فرد در زندگی خودش با آن روبرو شده است. نکته ای که در انواع صنایع کاربرد دارد. مثلا رنگ قرمز در لوگو ها و پس زمینه های فروشگاه ها به خصوص در غذاخوری ها و فست فود ها که این رنگ باعث ایجاد هیجان در فرد می شود.

به طور خلاصه می توانیم بگوییم که هر رنگ تأثیر به سزایی بر عملکرد مغز بگذارد و باعث ترشح هورمون های مختلف شود طراحان داخلی ساختمان ها سال هاست که روی این موضوع کار می کنند. به عنوان مثال رنگ اتاق خواب اغلب آبی ملایم در نظر گرفته می شود و به ندرت قرمز پررنگ است. دلیل این موضوع آن است که رنگ آبی ضربان قلب را کاهش می دهد ، قرمز آن را افزایش می دهد و همین موضوع می تواند بر نحوه ی خواب فرد تاثیر بگذارد.

روانشناسی رنگ در لباس

روانشناسی رنگ ها برای لباس هم صدق می کند. ممکن است شما هم بعضی وقت ها متوجه این نکته شده باشید که هنگام پوشیدن برخی از لباس هایتان حس بهتری دارید. احتمال دارد پوشیدن یک لباس رنگی به سرحال بودن در یک صبح تیره ی ابری کمک بسیار زیادی بکند.

بسیاری از افراد دوست دارند بدانند که چگونه رنگ ها می توانند روحیه ی آن ها را بالا ببرند. راه های زیادی برای این که روحیه ی فرد بالا برود وجود دارد. ورزش کردن، مهمانی رفتن، سفر کردن ، خرید و انواع راه دیگر. اما یکی از روش هایی که می تواند تاثیر زیادی داشته باشد پوشیدن لباس هایی با رنگ های مناسب است.

اما آیا پوشیدن لباس های رنگی بر ما تأثیر دارد؟ آیا انتخاب برخی از لباس های روشن واقعا می تواند تفاوت ایجاد کند؟ بیایید نگاهی به روانشناسی پشت هر رنگ بیندازیم و ببینیم چه چیزی می توانیم پیدا کنیم.

موضوعی برای مجلات مد و لباس

موضوع روانشناسی لباس موضوعی بسیار مهم است تا جایی که مجلات مد هم گاهی اوقات در مورد این موضوع نکات بسیار مهمی را بیان می کنند. نکاتی که هر بار مسائل جدیدی را برای خوانندگان به نمایش می گذارد و اطلاعات جدیدی را به همراه دارد.

به عنوان مثال مجله ی مشهور Vogue که یکی از مهمترین مجلات در صنعت مد و لباس است، در مورد روانشناسی لباس مقاله ای را ابا عنوان “آیا پوشیدن رنگ های روشن روحیه شما را بهبود می بخشد؟” ارائه داد. در آخر آن به این نکته رسیدند که نتیجه ی موضوع مقاله مثبت بود. در واقع پوشیدن لباس های رنگ روشن به تغییر نگرش ، خلق و خو و اساسا زندگی کمک می کند.

قبل از اینکه به موضوع روانشناسی رنگ ها بپردازیم ذکر این نکته بسیار مهم است که همه یک انسان منحصر به فرد هستند. در نتیجه نحوه واکنش آن ها به رنگ ها نیز متفاوت خواهد بود. به علاوه تجربیات نشان می دهد که موضوع رنگ ها می تواند بر نحوه نگرش افراد به آن ها ، چه از نظر فرهنگی و چه از نظر زندگی ، تأثیر بگذارد.

رنگ های گرم و سرد برای لباس های رنگارنگ

دسته ی اصلی در رنگ های گرم عبارت اند از قرمز ، نارنجی و زرد. در واقع این رنگ ها احساسات اشیاء را در جنبه های گرمتر به نمایش می گذارند.

رنگ لباس ها به دو گروه گرم و سرد تقسیم بندی می شود. هریک از این دو گروه شامل رنگ های با طیف رنگی نزدیک به هم هستند.
دسته ی اصلی در رنگ های گرم عبارت اند از قرمز ، نارنجی و زرد. در واقع این رنگ ها احساسات اشیاء را در جنبه های گرمتر به نمایش می گذارند. رنگ های اصلی سرد هم شامل رنگ آبی و سبز است که احساسات را بیشتر به سمت آرامش سوق می دهد.

رنگ های گرم

قرمز…! وای که با رنگ قرمز یاد شور و هیجان دربی و بازی با ۶ تایی ها می افتم. از لحاظ روانشناسی ، قرمز یک رنگ فعال است. فقط دیدن آن می تواند باعث شروع ضربان قلب شود. در حالی که می توان از آن برای هشدار دادن به خطر استفاده کرد ، می تواند اشتیاق و عمل را نیز به همراه داشته باشد. شاید گرفتن یک شومیز یا تی شرت قرمز یا قرمز روشن یک اقدام خوب برای ایجاد هیجان باشد.

نارنجی – نارنجی ، مخلوطی از قرمز و زرد است. نارنجی رنگی پرانرژی است. در واقع دو رنگ قوی با هم برخورد می کنند تا رنگی پرشور و هیجان انگیز ایجاد کنند. در خرید رنگ نارنجی ایجاد احساس گرما را نیز فراموش نکنید.

زرد ، رنگ آفتابی که خیلی از ما به شدت به آن علاقه داریم. یا گل نرگس با بوی دلربا و یادآوری اینکه بهار داره از راه میرسه. همانطور که احتمالا حدس زده اید ، رنگ زرد شادی و خوش بینی است. قطعا دلیل خوبی برای پوشیدن آن پیراهن زرد خردلی است.

رنگهای سرد رنگ هایی شناور بر دریای آرامش

در روانشناسی رنگ ، آبی یادآور رنگ آرامش بخشی همراه با ستاره های روی لوگوی تاجی ها. دریای آرام در یک روز آفتابی را تصور کنید. بله ، آبی رنگ آرامش است .

در روانشناسی رنگ ، آبی یادآور رنگ آرامش بخشی همراه با ستاره های روی لوگوی تاجی ها. دریای آرام در یک روز آفتابی را تصور کنید. بله ، آبی رنگ آرامش است . اگر می خواهید از شرایط استرس زا بیرون بیایید کافیه فقط کمی آرامش را با لباسی به رنگ آبی برای خود به ارمغان بیاورید.
سبز رنگی که خوش بینی را به همراه دارد. رنگ سبز تجسم بهاری است که همیشه مشتاق رسیدن به آن هستیم. این رنگ واقعا آرامش بخش است.

انواع طیف رنگ دیگر

رنگ هایی هم در این بین وجود دارند نه در دسته ی رنگ های گرم قرار می گیرند و نه رنگ های سرد، اما هر کدام حس منحصر به فرد خود را دارند.

بنفش رنگی با ویژگی جالب. ترکیبی از آرامش آبی و انرژی قرمز است. رنگی آرامش بخش که برای لباس و پوشاک واقعا شگفت انگیز به نظر می رسد.

سبزآبی ترکیب از دو رنگ سرد، برخورد آرامش آبی و خوش بینی سبز، حس بهاری لذت بخش در کنار دریای آرام را دارد. اگر لباسی با این رنگ دارای طرح هایی رنگ زرد باشد می توانید آرامش ، خوش بینی و خوشحالی را در یک لباس داشته باشید.

صورتی یکی از ترکیب های باشکوه است ، این بار با شور قرمز، شادی سفید، نشانه ی ظریفی از امید در آن نمایان است. ممکن است به اندازه قرمز تهاجمی نباشد ، اما هنوز هم رنگی پرشور به حساب می آید و قطعاً یک رنگ همه کاره برای پوشیدن.

این هم موضوع روانشناسی رنگ ها که امیدوارم موثر واقع شده باشد. با نظرات خود ما را خوشحال کنید.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟