روش اتو کردن انواع پارچه

21 مهر 1400
روش-اتو-کردن-انواع-پارچه

روش اتو کردن انواع پارچه متفاوت است، چون پارچه های مختلف دارای جنس های متفاوت هستند و براساس جنس هر پارچه باید شیوه اتوکشی نیز متفاوت باشد. در اتوکشی پارچه به عنوان مثال درجه حرارت، نحوه حرکت اتو و نوع اتو برای انواع پارچه ها باید در نظر گرفته شود. در حال حاضر، اتوهایی در بازار موجود است که برای انواع لباس ها درجه خاصی دارند؛ به این صورت که می توان برای پارچه های مختلف درجه آن را تنظیم کرد.

با ما همراه باشید، در ادامه مقاله به اتوکشی لباس ها و اتو زدن جنس های مختلف پارچه می پردازیم. برای هر فرد ضروری است که بداند هر پارچه و لباس را به چه شیوه ای باید اتو کرد. اتو کردن باید به گونه ای صورت گیرد که لباس ها ظاهرشان را برای مدت بیشتری حفظ کنند و همچنین ماندگاری بالاتری داشته باشند.

با روش اتو کردن انواع پارچه آشنا شوید

قبل از اینکه به روش اتو کردن انواع پارچه و لباس بپردازیم توضیحاتی پیرامون شیوه کار با اتو دستی و اتو پرسی ارائه خواهیم کرد. اتو کردن انواع پارچه ها متفاوت است البته این تفاوت نه تنها به شیوه اتو کردن برمی گردد بلکه به نوع اتو نیز ارتباط دارد. به طوری که بعضی از پارچه ها برای اتو کشی به اتوهای دستی و برخی دیگر به اتو پرسی نیاز دارند. اتو پرسی انواع مختلف دارد. شیوه کار اتو پرسی به این صورت است که با پرس کردن و فشردن پارچه ، لباس ها را صاف می کند.

نحوه کار اتو دستی

شیوه کار اتو دستی به این صورت است که با کشیده شدن بر روی سطح پارچه چروک های آن را باز می کند. لازم به ذکر است که هر یک از این دو روش برای انواع خاصی از پارچه ها مناسب تر هستند.

به عنوان مثال برای صاف کردن پارچه های نخی، پلی استر و ابریشم باید از اتوی دستی استفاده کرد. همچنین برای پارچه های ظریف از قبیل پارچه ها و لباس های پشمی، اتو پرس مناسب تر است . با این وجود افراد بسیاری از اتوهای دستی برای اتو کردن بخش زیادی از لباس های کمد خود استفاده می کنند.

وسایل لازم برای اتوکشی

وسایل لازم برای اتوکشی

برای اتو کردن پارچه ها و لباس های مورد نظرتان به اتو، میز اتو و یک پارچه تمیز نیاز دارید. البته در صورتی که میز اتو در دسترس ندارید می توانید از یک سطح صاف و کمی نرمی استفاده کنید. کاربرد پارچه تمیز به این خاطر است که در هنگام اتو کردن پارچه های ظریف، از آن استفاده کنید. تهیه پارچه یا دستمال تمیز که نم دار باشد در هنگام اتو کردن لباس هایی که در صورت تماس مستقیم با اتو آسیب می بینند، ضرورت دارد.

جدا کردن لباس ها براساس جنس

قبل از اتو کردن لباس و پارچه ها آنها را براساس جنس از هم جدا کنید. اگر در مورد تشخیص خود نسبت به جنس لباس تردید دارید بهتر است که به برچسب لباس نگاه کنید. روی برچسب لباس اطلاعاتی همچون جنس، درجه حرارت لازم برای اتو کردن و دمای شستشو و نحوه شستشو نیز قید شده است.

اتو کشیدن پارچه های مختلف

پارچه‌های مختلفی در بازار پوشاک وجود دارد که مطمئنا جنس و خصوصیات هر کدام متفاوت است. برای اتو کردن پارچه هایی از قبیل پنبه، کتان، ساتن، نخ، ابریشم، پلی استر ،پشم، اکریلیک، لنین، شما باید شناخت کافی از پارچه‌ها داشته باشید تا بتوانید به شیوه صحیح پارچه یا لباس را اتو بکشید. به عنوان مثال برای اتو کردن پارچه های ظریف از قبیل لنین، مخمل، ابریشم، ساتن و ریون، بهتر است که آنها را پشت و رو  کنید. چون احتمال سوختگی و آسیب سطح پارچه وجود دارد. فراموش نکنید که باید روی این قبیل پارچه ها دستمال یا تکه ای پارچه نمدار قرار دهید.

تنظیم درجه حرارت اتو

از دمای متوسط اتو، برای اتو کردن پارچه و لباس هایی از جنس پلی استر استفاده کنید. بهتر است بالاترین دمای اتو را برای پارچه و لباس های نخی و پنبه ای به کار ببرید. نمدار کردن لباس ها و پارچه ها قبل از اتو کردن فقط به یک سری از پارچه ها اختصاص دارد به طور مثال قبل از اتو کردن لباس هایی از جنس پلی استر و پنبه بهتر است که آنها را مرطوب کنید چون اگر این لباس ها به صورت خشک اتو شوند به طور حتم آسیب می بینند .

امروزه با پیشرفت تکنولوژی اتوهای پیشرفته‌ تری به بازار عرضه شده اند که افراد با استفاده از آن‌ها می‌توانند راحت‌ تر مراحل اتوکشی را انجام دهند. در این مقاله روش اتو کردن انواع پارچه را بیان می کنیم.

اتو کردن پارچه پنبه ای

اتو کردن پارچه پنبه ای

برای اتو کردن پارچه و لباس پنبه ای می توانید ازاتوی دستی استفاده کنید. باید اتو را در دما بالا قرار دهید و سپس روی لباس پنبه ای، یک پارچه نم دار قرار دهید.حالا دیگر همه چیز برای اتو کردن آماده است. لباس پنبه ای خود را با خیال راحت اتو کنید، می بینید که چروک های لباس پنبه ای صاف شده است. البته می توانید از بخار اتو یا اسپری کردن آب استفاده کنید.

اتو کردن پارچه ویسکوز

ویسکوز در گروه الیاف نیمه مصنوعی قرار دارد که از خمیر چوب ساخته می شود. پارچه ویسکوز دارای نرمی و لطافت است. برای اتو کردن این نوع پارچه سعی کنید بعد از شستشو کامل خشک نشود به طوری که پارچه ویسکوز نم دار باشد و آن را اتو کنید. اما اگر پارچه ویسکوز کاملا خشک است می توانید از اسپری آب استفاده کنید و لباس را کمی نم دار کنید و سپس اتو نمایید. البته برای جلوگیری از برق افتادن سطح پارچه ویسکوز باید روی آن یک پارچه سفید تمیز قرار دهید و اتو را روی این پارچه بکشید. فراموش نکنید که برای اتو کردن پارچه ویسکوز یا لباس هایی از جنس ویسکوز از بخار اتو استفاده نکنید.

اتو کردن پارچه پلی استر

اتو کردن پارچه پلی استر

برای اتو کردن پارچه پلی استر از اتوی دستی استفاده کنید، همچنین می توانید از اسپری آب استفاده کنید اما فراموش نکنید که نباید از بخار استفاده کنید. لباس های پلی استر را با حرارت کم اتو کنید. جنس پلی استر به دلیل داشتن مواد مصنوعی در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت بالا، ایجاد لایه ای پلاستیکی روی پارچه می کندو همچنین باعث براق شدن سطح پارچه می شود. پس از اتو کشیدن هر نوع پارچه ای بهتر است که آن‌ را بر روی یک چوب لباسی آویزان کنید تا حالت خود را حفظ کند.

اتو کردن پارچه لنین

برای اتو کردن پارچه و لباس های لنین باید لباس را پشت و رو کنید.

اتو کردن پارچه جین

لباس های جین و پارچه های جین بسیار سفت و ضخیم هستند بنابراین برای اتو کردن این قبیل پارچه ها باید از بخار و دمای بالای اتو استفاده کنید. لازم به ذکر است که بعد از اتو کردن لباس یا شلوار جین، آن را آویزان نکنید بلکه صبر کنید تا بخار و رطوبت اتو بر روی پارچه کاملا خشک شود، در غیر اینصورت جای آویز باعث ایجاد فرو رفتگی در شلوار جین یا لباس جین می شود.

اتو کردن پارچه مخمل

پارچه‌های مخمل نیازی به اتو کردن ندارند و بهتر است که برای صاف کردن چروک این گونه پارچه‌ها و لباس های مخمل به خشکشویی مراجعه کنید. با این وجود اگر اتوی دستی شما دارای قابلیت اتوبخار باشد، می‌توانید در منزل، پارچه و لباس مخمل را اتو کنید.

به عبارت دیگر، پارچه های مخمل معمولا دارای فیبر استات، نایلون و یا ابریشم مصنوعی هستند. پارچه و لباس های مخمل را نباید اتو زد اما اگر مجبور بودید که سطح ناصاف مخمل را صاف نمایید بهتر است که اتو را روی حالت بخار قرار دهید. در حین اتو کردن، اتو را بیش از حد به لباس نچسبانید و به اصطلاح سبک اتو کنید.  

برای اتو کردن پارچه مخمل کبریتی بهتر است که قبل از اتو کردن، سطح لباس یا پارچه را صاف نمایید و سپس تنظیمات اتو را بر روی کمترین دما و در حالت بخار قرار دهید. سعی کنید سطح پارچه را به صورت پرسی اتو کنید و اتو را بر روی سطح پارچه نکشید چون به بافت پارچه آسیب وارد می شود.

اتو کردن پارچه و لباس ابریشمی

پارچه های ابریشمی در مقابل حرارت اتو بسیار آسیب پذیر هستند پس بهتر است که لباس ابریشمی را بعد از شستشو و هنگامی که هنوز نمناک است، از داخل و با حرارت کم اتو کنید. همچنین می توانید برای اتو کشی لباس و پارچه های ابریشمی از پارچه تترون برای حفاظت از آن استفاده کنید. در هنگام اتو کردن پارچه مخمل به هیچ وجه از اسپری آب و بخار استفاده نکنید.

اتو کردن پارچه ریون

برای اتو کردن لباس ریون بهتر است که آن را پشت و رو کنید، همچنین درجه حرارت اتو را روی کم قرار دهید و ضمنا لباس یا پارچه ریون را در هنگام اتو کردن نکشید.

اتو کردن پارچه پشمی

اتو کردن پارچه پشمی

برای اتو کردن پارچه و لباس های پشمی بهتر است که از اتو پرس استفاده کنید. بنابراین باید تنظیمات اتو را روی حالت بخار قرار دهید و همچنین گرمای متوسط برای اتو کردن پارچه پشمی کافی است.

اتو کردن پارچه کتان زبر

پارچه کتان زبر بسیار سفت است. بنابراین برای اینکه سطح پارچه و چین و چروک آن صاف شود باید از بالا ترین درجه دمای اتو استفاده کنید. همچنین می توانید برای بهتر اتوکردن این نوع پارچه از بخار اتو نیز استفاده کنید.

اتو کردن پارچه ساتن

پارچه و لباس های ساتن جزو پارچه های حساس و ظریف محسوب می شوند بنابراین برای اتو کشی ساتن بهتر است که از درجه پایین اتو استفاده کنید. همچنین برای محافظت از پارچه ساتن می توانید تکه پارچه ای تترون روی آن قرار دهید. در نظر داشته باشید که برای اتو کردن پارچه ساتن نباید از بخار یا اسپری آب استفاده کنید.

اتو کردن پارچه اکریلیک

برای اتو کردن پارچه اکریلیک در نظر داشته باشید که پارچه و لباس بعد از شستشو باید کاملا خشک شده باشد و سپس لباس یا پارچه اکریلیک را با حرارت ملایم و از داخل اتو کنید. هنگام اتو کردن از بخار استفاده نکنید ولی می توانید از اسپری آب استفاده کنید.

اتو کردن پارچه کتان

پارچه و لباس کتان را می توانید با حرارت اتو کشی کنید، به این صورت که باید اتو را روی حالت بخار قرار دهید و لباس را با یک اسپری نم دار کنید.

اتو کردن پارچه استات

استات در گروه پارچه های مصنوعی قرار می گیرد. این پارچه از سلولز یا خمیر چوب ساخته می‌شود. سطح پارچه نرم، صاف و ابریشمی می باشد. از پارچه استات معمولا برای دوخت انواع لباس عروس، لباس مجلسی و روسری مجلسی استفاده می‌شود. در هنگام اتو کردن پارچه استات باید مواظب باشید چون این پارچه اگر به درستی اتو نشود، سطح پارچه خیلی زود برق می‌افتد. بنابراین برای اتو کردن پارچه استات بهتر است که یک پارچه مرطوب بر روی پارچه استات قرار دهید و سپس اتو را روی پارچه مرطوب بکشید.

اتو کردن پارچه های توری

اتو کردن پارچه های توری

برای اتو کردن پارچه های توری بهتر است که اتوکشی با حرارت پایین و با استفاده از پارچه محافظ اتو انجام گیرد. فراموش نکنید که برای بهتر اتو شدن این پارچه ها نباید از اسپری آب یا بخار اتو استفاده کنید.

اتو کردن پارچه نایلونی

لباس و پارچه هایی که از جنس نایلونی هستند از حساسیت بالاتری نسبت به گرما و حرارت برخوردارند بنابراین از گرمای کم اتو برای اتوکشی استفاده کنید همچنین برای صاف کردن سطح پارچه نایلونی اصلا از بخار استفاده نکنید. در صورت لزوم استفاده از اسپری آب مانعی ندارد.

اتو کردن پارچه های کشمیری

به پارچه های لطیف، کشمیر گفته می شود، اگر قصد اتو کردن این قبیل پارچه ها را دارید بهتر است که آن را به خشکشویی بسپارید.

اتو کردن پارچه ای خاص به نام ترمه

چون جنس پارچه ترمه از پشم بز است پس از لطافت بیشتری نسبت به برخی از پارچه ها که از پشم گوسفند ساخته شده اند، برخوردار است. پارچه ترمه را بعد از شستشو تا نکنید و همچنین از مچاله کردن آن خودداری نمایید، پارچه ترمه را بر روی یک سطح صاف قرار دهید تا خشک شود. معمولا این روش کمک می کند تا پارچه ترمه دچار چین و چروک نشود و نیازی به اتو کردن پیدا نکند، اما اگر پارچه ترمه بعد از شستشو همچنان دارای چین و چروک بود بهتر است که اتو را روی حالت بخار و کمترین درجه قرار دهید و پارچه ترمه را از داخل اتو نمایید.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟