زیره ی کفش

11 شهریور 1400
زیره ی کفش

زیره یا کفی کفش هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ سلامتی برای پا و قسمت هایی مانند کمر، زانوها ،لگن و در کل سایر نقاط بدن بسیار مهم است. حتما این جمله به گوشتان رسیده است که پا قلب دوم انسان است و این گفته خیلی هم دور از ذهن نیست و امروزه هم متخصصان حوزه ی پزشکی به اهمیت این قسمت از بدن اذعان دارند.

اما آیا زیره ی کفش چه تاثیری بر سلامتی بدن دارد؟ سوالی که در ادامه ی مقاله با معرفی انواع زیره ی کفش پاسخش را پیدا خواهیم کرد. و چون تمام وزن بدن بر روی پا قرار می گیرد پس بسیار مهم است که بدانیم چه زیره ای برای سلامت انسان مناسب است.
ویژگی های زیره ی کفش با توجه به جنس آن ها متفاوت است و البته برخی از زیره ها مناسب هر فصلی نیست. پس در هنگام خرید کفش به آن دقت کنید.

انواع زیره کفش

زیره ی پلی اورتان یا همان (PU)
زیره یا کفی کفش هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ سلامتی برای پا و قسمت هایی مانند کمر، زانوها ،لگن و در کل سایر نقاط بدن بسیار مهم است.

این نوع از زیره ها که اخیرا ممکن است بسیار در تبلیغات کفش به گوشتان خورده باشد سبک هستند و ممکن است یک جفت کش دارای این زیره معادل یک لنگه کفش معمولی باشد، این زیره معمولا ساییدگی پیدا نمی کند و معمولا بسیار راحت و نرم هستند. و چون حرارت زمین را به پا انتقال نمی دهند باعث می شوند که دمای پا بالا نرود. یکی از معایبی که این نوع زیره دارد این است که به مرور زمان رنگ خود را از دست می دهد.

زیره ی پلی اورتان پلاستیکی حرارتی

این کفی همان طور که از اسمش مشخص است از پلی اورتان و پلاستیک قابل ارتجاع در حرارت ساخته شده است که عایقی بسیار مناسب در مقابل حرارت است و با دارا بودن قدرت اصطکاک بسیار بالا ساییده نمی شود البته مواد به کار رفته در تولید این نوع زیره به نسبت پلی اورتان بسیار گران تر هستند.

زیره ی چرم

زیره ای که واقعا می تواند به کفش زیبایی خاصی بدهد. این زیره را معمولا در کفش های مجلسی به کار می برند. هرچند وزن بالایی دارد و قدرت اصطکاک آن ضعیف است ولی باز به دلیل اینکه سایش پیدا نمی کند و البته در تابستان هم باعث خنک شدن پا می شود، گزینه ی مناسبی برای حضور در قرار های رسمی و مهمانی های رسمی به حساب می آید. البته این نکته بسیار مهم است که زیره ی چرم برای فصل های سرد اصلا مناسب نیستند.

زیره یا کفی کفش هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ سلامتی برای پا و قسمت هایی مانند کمر، زانوها ،لگن و در کل سایر نقاط بدن بسیار مهم است.
زیره ی حرارتی یا (thermo)

این نوع از زیره های کفش حرارت زمین را به داخل کفش انتفال نمی دهد، با قدرت اصطکاک بسیار بالایی که دارد مانع از لیز خوردن شخص می شود. این زیره وزن متوسطی دارد و معمولا مناسب فصل های سرد است.

زیره ی لاستیکی

وزن بالای زیره ی لاستیکی نکته ایست که ممکن است زیاد جالب نباشد، هرچند که بسیار در مقابل اصطکاک مقاوم است اما برای افرادی که وزن بالایی دارند این نوع زیره به مرور دچار له شدگی می شود و خاصیت خود را از دست می دهد. زیره ی لاستیکی بیشتر مناسب فصل زمستان است.

زیره ی ABS

زیره های ABS در اصل از پلاستیک ساخته شده اند. این زیره ها بادوام هستند و البته هیچ گونه سمی ندارند. از مشخصات اصلی این نوع زیره ها می توان مقاومت در برابر ضربه ، مقاومت در برابر سایش ، قالب گیری آسان به هر شکل و پایداری زیاد آن ها اشاره کرد. اما این نوع زیره برای شرایط آب و هوایی شدید مانند سرمای شدید و گرمای شدید خیلی مناسب نیست.

زیره ی EVA و EVA لاستیکی

این دو نوع زیره ی کفش تقریبا مشخصات مشابهی دارند، در زیره ی EVA وزن زیره بسیار سبک است و عایق حرارتی خوبی دارد، در حالی که زیره ی EVA لاستیکی مقداری وزن بالاتری دارد اما عایق حرارتی بسیار بالایی دارد. قدرت اصطکاک زیره ی EVA لاستیکی بالاتر از زیره ی EVA است و همین سبب شده است که مقاومت زیره ی EVA در افرادی با وزن بالا بسیار کاهش یابد. نکته ی مهم در مورد این نوع زیره ها که می توان گفت جزو معایب بزرگ آن است قیمت بالای تولید آن و همچنین لیز خوردن بر روی سطوح مرطوب است.

زیره ی ویبرام
زیره یا کفی کفش هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ سلامتی برای پا و قسمت هایی مانند کمر، زانوها ،لگن و در کل سایر نقاط بدن بسیار مهم است.

این زیره ها تقریبا در انواع چکمه ها از کفش های کار گرفته تا بوت های پیاده روی مورد استفاده قرار می گیرند. ویبرام اساساً یک مارک تجاری است و نوع خاصی از زیره نیست. انواع زیره های تولیدی این شرکت شامل زیره های ویبرام کریستی و زیره های ویبرام هستند.

زیره ی PVC

زیره ی کفش PVC در هنگام گرما نرم تر از اوقات سرد است و وزن نسبتا سبکی دارد اما چون قدرت اصطکاک خوبی دارد معمولا ساییده نمی شود. می توان گفت که این نوع کفی زیاد مناسب فصول سرد نیستند.

زیره ی لایه ای

این نوع از زیره ی کفش ها تا حدودی ضخیم هستند و در چکمه های کوهنوردی و کوه پیمایی استفاده می شوند. جنس این نوع زیره ها هم از لاستیک است، از این رو چسبندگی بالایی دارند. این زیره ها برای زمستان ها عالی هستند اما تمیز کردن چاله های بین آن هم خودش می تواند چالشی برای آن محسوب شود.

زیره ی نیولایت

زیره ای که بیشتر برای کفش های اسپرت یا اصطلاحا کتونی ها به کار می رود. وزن بالایی دارند و در مقابل سایش و اصطکاک زیاد خوب نیستند، این نوع زیره ها مناسب زمستان هستند و زیاد برای فصل تابستان مناسب نیستند.

زیره ی ابری

زیره ی ابری بسیار سبک هستند و البته مقاومت بالایی هم ندارند، این نوع زیره احتمال ساییدگی بالایی دارند و در وزن های متوسط هم احتمال له شدن دارند. در کل این نوع زیره ها مناسب استفاده در منزل هستند و در تولید دمپایی ها بیشتر کاربرد دارند.

زیره ی ترکیبی

همانطور که از نام آن مشخص است ، زیره های ترکیبی که در تولد آن ها هم از چرم و هم از لاستیک استفاده می شود. به عبارت دیگر در حالی که تمام زیره آن از چرم ساخته شده است ، زیره ی لاستیکی به قسمت جلو و پاشنه متصل می شود.
این مدل زیره ها با دوام هستند و حتی کشش بهتری را نیز ایجاد می کنند زیرا پاشنه از لاستیک ساخته شده است. آن ها بیشتر در چکمه های لباس استفاده می شوند که دوام و رسمیت آن با کشش اضافی مطابقت دارد.

با امید به اینکه این مقاله مورد پسند شما واقع شده باشد، از شنیدن نظرات و پیشنهادات شما خوشحال می شویم.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟