شومیز چیست؟

11 اسفند 1399
شومیز؛مدل-های-متنوع

شومیز یکی از لباس های متفاوت و در عین حال شیک و جذاب بانوان است که به عنوان یک پوشش مناسب برای مجالس رسمی یا مهمانی های خانوادگی مورد استفاده قرار می گیرد.

ورود شومیز به صنعت پوشاک

ورود این لباس به صنعت پوشاک اتفاق غیرمنتظره ای نبود چرا که ریشه این لباس زنانه به فرانسه بر می گردد. البته شاید کمی عجیب به نظر برسد اگر بشنوید که شومیز در واقع لباسی جلو باز بوده است که مردان می پوشیدند.

اینستاگرام خرده امی
اینستاگرام عمده امی

تعریف شومیز

با توجه به مطالب ذکر شده باید بگوییم که شومیز یکی از لباس های بانوان است که غالبا از جنس لطیف و ظریفی برخوردار است، بنابراین از این جهت بسیار مورد پسند بانوان واقع شده است.

ظهور اصطلاح شومیز

این اصطلاح برای اولین بار در دهه ۱۷۸۰ و برای توصیف یک لباس غیررسمی و گشاد به کار رفته است. تاریخچه دقیق این لباس به قرون وسطی برمی گردد زمانی که بانوان از آن به عنوان یک زیر پیراهن و حتی یک لباس گشاد استفاده می کردند. تا اواخر قرن هیجدهم از این لباس به عنوان یک لباس زیر و برای جذب عرق استفاده می شد.

لباسی که با تغییرات جفت و جور شد.

شومیز جزو آن دسته از لباس هایی است که دستخوش تغییرات چشمگیری در طرح و فرم شده است. البته امروزه از این لباس صرفا به عنوان یک لباس جلو بسته نام برده نمی شود بلکه مدل های متنوع این لباس به وفور وارد بازار پوشاک شده است.

لباسی متعلق به طبقه اشراف و طبقه پایین جامعه

شومیز یکی از لباس های مشترک دو طبقه ثروتمند و طبقه فقرای جامعه اروپایی محسوب می شد. با این تفاوت که طبقه مرفه برای دوخت این لباس از پارچه های کاملا لطیف و مرغوب استفاده می کردند.

فرم و شکل کلاسیک

یک لباس با آستین هایی بلند و همچنین دکمه هایی در وسط، ساده ترین توصیف در بیان شکل ظاهری این لباس به شمار می رود. شومیزهایی که در قسمت شانه از اپل برخوردار بودند و معمولا با شلوار چسبان و یا گاها با دامن کوتاه ست می شدند، نمونه بارزی از سبک کلاسیک این لباس بودند که در بازه زمانی خود از محبوبیت فراوانی در میان بانوان برخوردار بود.

کاربرد

این لباس زنانه علاوه بر اینکه به عنوان یک پوشش شیک برای استایل های کژوال و رسمی معرفی شده است به عنوان زیر مانتوهای جلوباز نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

تونیک یا بلوز یا شومیز؟

گاها از شومیز به عنوان یک لباس گشاد که قسمت بالاتنه را می پوشاند نام می بردند و همین توصیفات برای بلوز که نوعی لباس گشاد است، به کار می رفت. تونیک نیز نوعی بلوز یا تیشرت است که قد آن معمولا به زیر باسن می رسد. 

تفاوت شومیز با تونیک

شومیز یک واژه فرانسوی است که تلفظ صحیح آن chemise می باشد. این واژه طیف وسیعی از لباس های زنانه همچون تیشرت، بلوز و ژاکت را در بر می گیرد. اما واژه شومیز در کشور ما معنای محدود و خاصی دارد. شومیز یک لباس زنانه است که غالبا جنس لطیفی دارد و در دو مدل آستین کوتاه و آستین بلند به بازار عرضه می شود. بلندی قد این لباس متعادل است. شومیز در مهمانی ها و مجالس پوشیده می شود. البته بانوان گاهی از این لباس به عنوان زیرمانتو استفاده می کنند.

تونیک چیست؟

تونیک نوعی از بلوز است که دارای قد بلندتری است به گونه ای که قد آن تا زیر باسن پیش می رود. تونیک های آستین بلند و آستین کوتاه در مدل و جنس های مختلف تولید می شوند. تونیک در گذشته لباس مردان محسوب می شد. تونیک ها دارای دوخت گشادتری هستند و در انواع متفاوت در بازار موجود می باشند. برای تونیک مجلسی از پارچه های طرحدار و شیک استفاده می شود. قد تونیک بلند تا مچ پا می رسد و قد تونیک کوتاه تا بالای زانو امتداد دارد.

تونیک اسپرت در میان دختران نوجوان و جوان دارای محبوبیت است و همچنین تونیک خانگی مخصوص پوشیدن در خانه و محیط منزل می باشد. در میان بانوان تونیک حریر مورد قبول و پسندیده تر می باشد و برای مجالس لباس مناسبی به شمار می رود.

بلوز چیست؟

کلمه بلوز به لباس هایی اشاره دارد که در گذشته اغلب پوشش رایج دهقانان و هنرمندان به شمار می رفت. اما امروزه از این کلمه برای نوعی از لباس که بالا تنه را می پوشاند و از سوی زنان و دختران مورد استفاده قرار می گیرد، به کار می رود. بلوز شباهت هایی با شومیز دارد اما تفاوت عمده آنها در این است که بلوز حتما جلو بسته است. بلوزها انواع یقه دار و بی یقه و آستین بلند و آستین کوتاه دارند.

در مطالب فوق به تفاوت شومیز با تونیک و بلوز اشاره کردیم و توضیحاتی پیرامون مطالب مورد نظر ارائه گردید. در ادامه به طور خلاصه به بیان تفاوت شومیز با سارافون می پردازیم.

سارافون یک لباس زنانه است که تاریخچه آن به کشور روسیه برمی گردد. این لباس از گردن تا پا را می پوشاند ولی امروزه با سارافون هایی در مدل های جدید مواجه هستیم که نشانگر تغییرات زمان بر این لباس زنانه است.

این لباس معمولا آستین کوتاه بوده و در جنس های نخی و رنگ های متنوع در بازار موجود می باشد. البته بانوان بنا به سلیقه خود می توانند سارافون را در مدل آستین بلند آن نیز طراحی و بدوزند. سارافون های آستین کوتاه مورد پسندتر هستند چون به علت گشاد بودن و راحت بودن اغلب بر روی تیشرت یا بلوز پوشیده می شوند.

این لباس همانند تونیک در انواع متفاوت موجود می باشد. بعضی از سارافون ها دو تکه می باشند به طوری که در ناحیه کمر دوختی ساده به چشم می خورد که سارافون را به دو قسمت تقسیم می کند. اما سارافون یک تکه برای افرادی با قد کوتاه مناسب تر است چون کوتاهی قد، زیاد به چشم نمی آید.

پارچه های محبوب

کاربرد پارچه های مختلف در طرح ها و رنگ های متفاوت، دوخت شومیز را در مدل های متنوع ممکن ساخته است به نحوی که مدل های امروزی این لباس زنانه از سبک ساده و کلاسیک آن تا حد زیادی فاصله گرفته است. پارچه های گیپور، ریون و حریر از جمله پارچه های محبوب و پرطرفدار برای دوخت شومیز محسوب می شوند. یکی از ویژگی های بارز این لباس زنانه امکان ست شدن آن با انواع لباس ها همچون دامن، شلوار و… است.

مدل های رایج

از جمله مدل های رایج این لباس زنانه خوش فرم و ظریف می توان به شومیز حریر، گیپور، شومیز دکمه دار،بدون دکمه، ساده و طرحدار، شومیز بلند و کوتاه با آستین های پفی و کلوش اشاره کرد.

درشت اندام یا لاغر اندام

شومیز-زنانه

اگر درشت اندام یا کمی چاق هستید و در عین حال نمی توانید از پوشیدن شومیزهای جذاب و زیبا صرفنظر کنید بهتر است که مدل هایی از این لباس را در لیست انتخاب های خود قرار دهید که از رنگ تیره برخوردار باشند. چون رنگ های تیره باعث می شوند که چاقی بدن کمتر به چشم بیاید. همچنین برای خانم هایی که از اندام باریک و ریز برخوردارند بهتر است که شومیزهایی در رنگ های روشن را خریداری نمایند چون این رنگ ها استایل های زیبایی به فرد می بخشند.

با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله به مدل های متنوعی از این لباس بهاری بپردازیم.

پارچه های گلدوزی شده

اگر از آن دسته افرادی هستید که به طرح های کلاسیک علاقمند هستید و دوست دارید از این طرح ها در پوشش و لباس های خود نیز بهره ببرید، ما به شما شومیزهای گلدوزی شده را پیشنهاد می کنیم. در این مدل، گلدوزی ها غالبا در قسمت آستین و پایین لباس صورت گرفته است.

پارچه های حریر

یکی از رایج ترین پارچه هایی که برای دوخت شومیز مورد استفاده قرار می گیرد، پارچه حریر است. رنگ های کم رنگ جزء رنگ های موردپسند بانوان محسوب می شود که غالبا در دوخت شومیزهای حریر بر سایر رنگ ها ارجحیت دارند. ست کردن شومیزهای حریر با دامن یا شلوار فیت و چسبان جزو ترکیب های متداولی است که در میان بانوان بسیار به چشم می خورد.

پارچه های راه راه

پارچه های راه راه یکی از طرح های محبوب و مورد پسند بانوان به شمار می روند. این پارچه ها اکثرا برای دوخت شومیزهای بهاری مورد استفاده قرار می گیرند.

شومیز جین

شومیز جین

برای دختران جوان و خوش سلیقه پوشیدن شومیز جین یعنی داشتن یک استایل جذاب و پرطرفدار، که اکثرا با شلوار جین ست می شود.

شومیز جلو بسته

همانطور که از نام این مدل شومیز پیداست، لباس در قسمت جلو بسته است و در ناحیه کمر نیز لباس تنگ می شود. البته چین پایین لباس یکی از زیبایی های خاص این مدل از شومیز محسوب می شود.

یقه گرد
شومیز یقه گرد

برای افرادی که انتخابشان لباس های پوشیده با یقه های نسبتا کوچک است ، این مدل یقه می تواند بهترین گزینه ممکن باشد.

شومیزهای اسپرت

شومیز اسپرت

مدل های اسپرت شومیز برای مراسمات غیررسمی پوشش مناسبی به حساب می آیند. ضمنا پارچه های نخی در طرح های متنوع یا کاملا ساده برای دوخت این مدل شومیز کاملا مناسب هستند.

شومیز مخمل

شومیز مخمل

پارچه مخمل یکی از پارچه های گرم و زیبای زمستانی محسوب می شود. با این پارچه می توانید شومیزهای زیبا، حتی برای فصول گرم سال بدوزید. برای اینکه از یک شومیز مناسب و شیک برخوردار باشید در هنگام خرید به ضخامت مخمل و نوع آن توجه کنید.

تصاویری از انواع شومیز

شومیز مجلسی

شومیز-مجلسی-1-
شومیز-مجلسی-2

شومیز با آستین های بلند

شومیز-با-آستین-های-بلند
شومیز-آستین-بلند-2

شومیز بلند

شومیز-بلند-زنانه

شومیز کوتاه

شومیز-کوتاه-زنانه

شومیز نازک

شومیز-نازک
0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟