طراحی ژاکت + نکات مهم در طراحی و انتخاب رنگ و مدل

24 مهر 1400
طراحی ژاکت

طراحی ژاکت تخصصی در طراحی مد است که در آن ژاکت های بافتنی طوری طراحی شده اند که معیارهای زیبایی شناختی ، کاربردی و تجاری خاصی را برآورده کنند. طراح به طور معمول عواملی مانند قدرت عایق ژاکت و گرمای ناشی از آن برای استفاده کننده را در نظر می گیرد. همچنین برخی دیگر از نکات مهم آن شامل مد رنگ ها ، الگوها ، شبح و خطوط سبک ، به ویژه یقه و خط کمر ؛ راحتی و کاربردی بودن برش آن ؛ و در طراحی تجاری ، هزینه تولید آن و سودآوری نقطه قیمت آن است. طرح های ژاکت اغلب در کتاب ها و مجلات بافتنی منتشر می شود. طراحی ژاکت یک هنر قدیمی است.

اهداف

هدف از طراحی ژاکت ، ایجاد بافتی است که معیارهای خاصی را برآورده می کند. معیار اصلی این است که فرد مورد نظر می خواهد آن را بپوشد و در صورت طراحی ژاکت تجاری ، مایل است آن را با قیمت مقرون به صرفه تجاری خریداری کند.

معیارهای ثانویه عمومی شامل

قدرت عایق و گرمادهی مواد، قابلیت تنفس ژاکت باید از نظر جسمی برای کاربر مورد نظر راحت باشد.
ژاکت باید مناسب موقعیتی باشد که در آن پوشیده می شود.
باعث می شود پوشنده مورد نظر از لحاظ مد روز شیک باشد.
برای برآوردن معیارهای ثانویه ی طراحی ژاکت ، طراح ابزارهای متعددی در اختیار دارد ، مانند نخ ، رنگ ، الگو ، بافت ، یقه ، اشکال آستین ، خطوط سبک ، جیب و تزئینات ، و همچنین تناسب لباس برای کسی که آن را می پوشد.

معیار ثانویه
معیار ثانویه

برای طراحی ژاکت تجاری ، تولید ژاکت نیز باید ارزان باشد ، زیرا نباید قیمت آن بیش از حد بالا باشد و ژاکت را از لحاظ مادی نامطلوب کند. این امر به طور کلی با ساده سازی طراحی انجام می شود تا بتوان آن را با ماشین انجام داد. طرح های تجاری پیچیده تر عموماً در قطعات جداگانه بافته می شوند و سپس به هم دوخته می شوند. به عنوان مثال ، قطعات جداگانه ژاکت های دستباف که در فروشگاه ها یافت می شوند ، عموماً در روستاهای مختلف چین بافت و مونتاژ می شوند.

نقش عملکردی به عنوان معیار

ژاکت ها در شرایط مختلف پوشیده می شوند. به عنوان مثال ، در حالی که برخی از ژاکت ها در مناسبت های لباس شیک پوشیده می شوند ، برخی دیگر در محل کار ، در مسابقات ورزشی یا خارج از منزل مانند پیاده روی و کمپینگ استفاده می شوند. به طور مثال ، انتخاب یک ژاکت می تواند در آب و هوای مختلف و فصول مختلف ، حتی در زمان های مختلف روز متفاوت باشد. طراح ژاکت عموماً یک مناسبت و درجه حرارت خاص را هدف قرار می دهد.

معیار راحتی

راحتی در درجه اول اهمیت قرار دارد ؛ ژاکت باید به راحت ترین حالت ممکن به کاربر احساس راحتی دهد. درجه حرارت باید مناسب باشد ، پارچه باید “نفس بکشد” و نباید باعث تحریک پوست شود. ژاکت باید درست آویزان شود و نیازی به تنظیم مداوم ندارد. باید به خوبی جا بیفتد و حرکت معمولی را بدون اتصال (به عنوان مثال ، در بازوها) انجام دهد. سرانجام ، یک ژاکت نباید باعث ناراحتی فرد پوشنده شود.

انواع شرایط
انواع شرایط

بستن ژاکت

تناسب یک ژاکت بر راحتی ، جذابیت و گاهی کاربردی بودن آن تأثیر می گذارد (به عنوان مثال ، آستین های آویزان ممکن است در غذا بیفتند یا در قلاب گیر کنند).

ساده ترین ژاکت ها (آستین کشویی ، استوانه ای) نیاز به شش اندازه گیری دارد:

محیط اطراف نیم تنه/قفسه سینه (وسیع ترین نقطه)
دور (یا عرض) گردن
طول زیر بازو (سوراخ بازو تا آستین آستین)
دور بازو در سجاف آستین
طول پشت (فاصله عمودی از پشت گردن تا سجاف پایینی)
عمق بازو (فاصله عمودی از انتهای بازو تا لبه زیرین)

چند اندازه گیری دیگر معمولاً یک ژاکت مناسب را تولید می کند:

دور در سجاف پایینی
طول بیش از بازو (شانه تا آستین)
دور بالای بازو در نزدیکی بازو
ارتفاع سینه (فاصله عمودی از پشت گردن تا خط سینه)
عرض شانه (فاصله افقی بین نقاط شانه ای استخوانی ، اندازه گیری شده در پشت)

برای ظاهر مناسب تر در طراحی ژاکت ، اندازه گیری های بیشتری لازم است

شیب شانه ها (فاصله عمودی از پایه گردن تا خط شانه)
طول گردن تا شانه (فاصله افقی از پایه گردن تا نقطه شانه)
دور کمر ، بزرگترین انحنای داخلی یا خارجی
ارتفاع کمر (فاصله عمودی از پشت گردن تا خط کمر)

اندازه گیری

اندازه گیری
اندازه گیری

در حالت ایده آل برای طراحی ژاکت ، این اندازه گیری ها مستقیماً از شخص مورد نظر گرفته می شود ، زیرا بدن ها خاص هستند و این اندازه گیری ها ممکن است به نسبت یکدیگر متفاوت باشند ، به عنوان مثال ، اندازه نیم تنه اندازه گیری کمر یا لگن را تعیین نمی کند ، همانطور که ارتفاع بازو را تعیین نمی کند. طول یا عرض شانه و اندازه گیری بدن ممکن است از روی لباس هایی که به خوبی برای کاربر مناسب هستند برآورد شود.

البته ، یک ژاکت نیازی به تناسب دقیق با بدن کاربر ندارد. اگر ژاکت کمی هم بزرگتر از بدن باشد (بزرگ) زیاد فرقی به حال فرد نمی کند. به عنوان مثال ، یک آستین “گیبسون” با افزایش کمی در آن باعث مت بالای بازو و هیچکدام در زیر بازو تولید می شود.

با منطبق شدن ژاکت با اندازه های مورد نظر ، می توان یک ژاکت بسیار مناسب را تولید کرد.در واقع در طراحی ژاکت عرض بافتنی در ارتفاع معین باید برابر با محیط آن باشد. به عنوان مثال ، اگر محیط نیم تنه مورد نظر ۲۸ سانتی متر باشد ، عرض جلو یا عقب در آن ارتفاع باید هریک ۱۴ سانتی متر باشد. عرض بالای آستین باید به همان اندازه با سایز مورد نظر بازوی بالایی برابر باشد.

شکل دادن

برای طراحی ژاکت باید به این نکته دقت شود، بدن انسان دارای خمیدگی است ، اما پارچه بافته شده صاف است و کشش کمی دارد. برای ایجاد خمیدگی در یک پارچه صاف (بدون چروک) ، لازم است قطعه پارچه را کم یا اضافه کنید.

از آنجا که پارچه های بافتنی عموماً الاستیک هستند ، بدون تغییر شکل ، به راحتی با بدن پوشنده سازگار می شود. با این حال ، هنگامی که پارچه های بافتنی به طور غیرمعمول سفت هستند ممکن است برخی از شکل دادن ها برای آن ضروری باشد. از قضا ، شکل دادن با پارچه های بافتنی بسیار ساده تر و آشکارتر از پارچه های دیگر است. به جای برش قطعه و دوختن لبه ها ، بافنده ها می توانند بخیه ها را اضافه یا کم کنند.

انتخاب نخ یا کلاف

انتخاب نخ یا کلاف
انتخاب نخ یا کلاف

در مرحله ی بعد از طراحی ژاکت انتخاب نخ روی راحتی ژاکت تأثیر می گذارد ، زیرا بر گرما ، وزن و قابلیت تنفسی آن (تبادل هوا) تأثیر می گذارد. برخی از نخ ها در برخی از پوشندگان خارش یا حتی واکنش های آلرژیک ایجاد می کنند.

نخ روی حجم و پارچه بافتنی و همچنین دید بخیه ها تأثیر می گذارد. الگوهای پیچیده بخیه بهتر است با یک نخ صاف و بسیار چرخیده دیده شوند و ممکن است با نخ های “خزدار” یا نخ های جدید نامرئی باشند.

قابلیت شستشو بودن نخ روی عملکرد آن تأثیر می گذارد. بنابراین ، ژاکت های بافتنی برای کودکان خردسال معمولاً با اکریلیک بافت می شوند که وزن کمی دارند و قابل شستشو هستند.

این نخ همچنین طول عمر ژاکت را تعیین می کند (به طور کلی ، نخ های پیچ خورده با گذشت زمان کمتر دچار سایش می شوند) و اینکه چقدر خوب شکل خود را حفظ می کند (نخ های الاستیک مانند پشم بهتر از نخ های غیر الاستیک مانند پنبه یا ابریشم هستند).

انتخاب رنگ ها

در انواع طراحی و همچنین طراحی ژاکت ساده ترین انتخاب این است که از چندین طیف یک رنگ (به عنوان مثال ، طیف های مختلف آبی) استفاده کنید ، و همچنین دخالت با یک رنگ متضاد (به عنوان مثال رنگ زرد). با توجه به اصل کایاروسکورو ، ترتیب طیف های رنگی روی ژاکت می تواند تأثیر بصری قابل توجهی داشته باشد.

انتخاب رنگ ها
انتخاب رنگ ها

طیف های رنگی تیره تمایل به عقب نشینی و کوچکتر شدن دارند ، در حالی که سایه های روشن جلو رفته و بزرگتر به نظر می رسند. به عنوان مثال ، راه راه های عمودی با رنگ روشن در وسط و رنگ های تیره در کناره ها ، اثر لاغری دارند. از نظر روانشناسی ، رنگ های روشن معمولاً با شخصیت های مستقیم ، بی گناه یا برونگرا همراه هستند ، در حالی که طیف های رنگی تیره تر با شخصیت های متفکر ، باتجربه و درونگرا همراه است.

“دمای” رنگ نیز بر عمق درک شده آن تأثیر می گذارد. رنگ های گرم دارای رنگ قرمز یا زرد هستند و از نظر روانشناسی با گرما و انرژی ارتباط دارند. رنگ های سرد رنگ های مایل به آبی بیشتری دارند (از جمله بنفش ، آبی و سبز) و از نظر روانشناسی با شخصیت های آرام و ارتباط دارند. وقتی هر دو به طور همزمان ارائه می شوند ، رنگ های گرم نسبت به رنگ های سرد تمایل به پیشرفت دارند.

رنگ های متضاد ممکن است به روش های مختلف انتخاب شوند. یک انتخاب رایج در طراحی ژاکت این است که رنگ های مکمل را از یکی از چندین چرخ رنگ (به عنوان مثال ، آبی و نارنجی ، سبز و قرمز) انتخاب کنید ، یا جفتی را انتخاب کنید که در طبیعت رخ می دهد ، به عنوان مثال ، زرد و قرمز.

انتخاب اشکال

در طراحی ژاکت طراح انتخاب های زیادی برای نحوه شکل دادن به طول آستین و کلاه ، خط کمر/خط ساق و یقه دارد. شکل کلی یا الگوی لباس با سهولت ارائه شده در نقاط مختلف ، همانطور که در بالا در “اتصالات” توضیح داده شده است ، تعریف می شود.

علاوه بر این ، یک ژاکت ممکن است خطوط/منحنی های زینتی داشته باشد. به طور کلی ، این خطوط برای دستیابی به ظاهری متعادل انتخاب می شوند. به عنوان مثال ، خطوط سبک خوب انتخاب شده می توانند به جبران خطوط بدنی که بیش از حد طولانی یا بیش از حد زاویه دار یا بسیار کوتاه یا بیش از حد گرد شده اند کمک کنند. با این حال ، جلوه های بصری ممکن است منحصر به فرد باشد ، و بافتن به آزمایش تشویق می شود.

انتخاب الگوی کلی

انتخاب الگوی کلی
انتخاب الگوی کلی

مقیاس الگوی کلی نسبت به اندازه کل ژاکت در طراحی ژاکت یک متغیر کلیدی در “ظاهر” ژاکت است. الگوهای کلی بزرگ نیاز به الگوهای ثانویه را برطرف می کند اما ممکن است برای برخی از پوشندگان بسیار جسورانه باشد. یک الگوی کوچک و ظریف زمینه ای عالی برای الگوهای ثانویه ایجاد می کند ، اما ممکن است با یک نخ خاص قابل مشاهده نباشد ، یا ممکن است برای برخی از پوشندگان بسیار قابل قبول باشد.

انتخاب الگوهای ثانویه

یک ژاکت که به طور یکنواخت در یک الگوی یکسان طراحی می شود ، و الگوی ثانویه ی آن نسبتاً ساده و کم اهمیت است ، که ممکن است اثر مورد نظر را داشته باشد. با این حال، معمولا آستین و یا خط گردن یا خط کمری پایین را با الگوی ثانویه تزئین می شود. نوار ثانویه می تواند نسبتاً گسترده باشد (اغلب ۱/۳ از طول کل) و حاشیه آن می تواند مستقیم یا موج دار/دندانه دار باشد.

حاشیه های کوچکتر (مانند یقه ها ، بالای جیب ها ، درز مرکزی در ژاکت کش نخی) نیز ممکن است تزئین خاصی داشته باشند.

تزئینات

در طراحی ژاکت انواع زیادی از طرح های تزئینی وجود دارد که می تواند ظاهر کلی ژاکت را تغییر دهد. یقه ها و آستین ها شاید بارزترین تزئینات ظاهری باشند. آن ها صورت ، گردن و شانه ها را قاب می کنند و خطوط گردن و بازو را تکمیل می کنند.

تزئینات
تزئینات

انتخاب نحوه ی بستن ژاکت در طراحی یک نکته مهم عملی است و همچنین می تواند به تعیین سبک ژاکت کمک کند. دکمه ها و زیپ ها رایج ترین انتخاب برای ژاکت هستند ، اما کراوات و کمربند نیز دیده می شوند.

پارچه ژاکت را می توان با بافت های مختلف ، مانند گرد ، روف و چین تزئین کرد. الگوهای زینتی را می توان با استفاده از مهره ها ، دکمه ها ، پولک ها ، حباب ها ، روبان ها و گره ها ، و همچنین تزیینات یا تابلوی بافتی اضافه کرد.

این هم مقاله ای تخصصی در مورد نحوه ی طراحی ژاکت بود که امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید.

با آرزوی سلامت وسربلندی روز افزون شما

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟