فشن دیزاین چیست؟

20 مهر 1400
فشن-دیزاین-چیست؟

فشن دیزاین چیست؟ فشن دیزاین یک شیوه هنری است که به طراحی پوشاک و زیورآلات اختصاص دارد. رشد صنعت طراحی مد در طی چند دهه اخیر باعث افزایش تقاضا برای پوشاک مد روز شده است.

با ما همراه باشید، در ادامه مقاله به توضیحاتی پیرامون فشن دیزاین و جایگاه آن در صنعت پوشاک و همچنین تفاوت طراح مد با طراح لباس خواهیم پرداخت.

فشن چیست؟

قبل از اینکه به توضیحاتی در مورد فشن دیزاین بپردازیم به تعریف کوتاه و مختصری از فشن اکتفا می کنیم. فشن از لحاظ لغوی به معنی سبک و شیوه است. امروزه این مفهوم بر تمامی ابعاد زندگی افراد در جوامع اثر گذاشته است. به عبارت دیگر، از رژیم های غذایی گرفته تا استایل و پوشش افراد و همچنین از ورزش گرفته تا رفتار و تفکر افراد که در یک بازه زمانی و مکانی رایج و متداول می گردد را فشن می نامند.

فشن دیزاین یا طراحی مد؟

فشن دیزاین همان طراحی مد است و فشن دیزاینر اصطلاحی است که برای طراح مد به کار برده می شود. هنر فشن دیزاین یا طراحی مد هنری است که متأثر از نگرش های فرهنگی و اجتماعی است به طوری که از شرایط جوامع تأثیر می پذیرد. طراحان مد همواره تلاش می کنند تا لباس، لوازم جانبی و زیورآلات و انواع اکسسوری را به صورت کارآمد و زیبا طراحی نمایند.

همچنین یک طراح مد باید از تغییرات مد و سلیقه مصرف کنندگان آگاه باشد. فشن دیزاینر باید یک زمان بندی درست و دقیق را برای نمایش لباس ها در نظر بگیرد به گونه ای که با تغییرات فصل، نیاز بازار و سلیقه مصرف کنندگان هماهنگی داشته باشد.

طراحی و دوخت لباس های هنری و همچنین خیاطی های سفارشی تنها بخشی از فعالیت طراحان مد می باشد در حالی که اکثر طراحی های آنها برای بازار انبوه و دوخت لباس های روزانه و کژوال است. بنابراین با توجه به این توضیحات می توانیم بگوییم که طراحی مد به دو بخش اختصاص دارد. به عبارت دیگر، امروزه طراحی مد به دو دسته تقسیم بندی شده است: طراحی مد که به لباس های مجلسی اختصاص دارد و بخش دیگری از طراحی مد که به لباس های آماده اختصاص دارد.

لباس های مجلسی یا لباس های آماده؟

طراحی لباس های مجلسی شامل طراحی لباس های چهره های معروف و سلبریتی های مشهور است. بنابراین طراحی لباس در این حوزه به گونه ای صورت می گیرد که دقیقا متناسب با سایز افراد باشد. به عبارت دیگر طراحی مد در این زمینه یک نوع طراحی سفارشی و خاص است در حالی که طراحی مد در حوزه لباس های آماده، شخص خاصی را مد نظر ندارد بلکه لباس ها در اندازه های استاندارد طراحی و تولید می شوند و در حجم انبوه برای فروش به بازار پوشاک عرضه می گردند.  

آموزش هایی که طراح مد لازم دارد؟

آموزش هایی که طراح مد لازم دارد؟

طراح مد همانطور که از نامش پیداست به طراحی در حوزه پوشاک و سایر حوزه های مرتبط با آن مشغول است و این طراحی می تواند انواع پوشاک و اکسسوری و زیورآلات را در برگیرد. یک فرد به عنوان طراح مد از طراحی های خود سود می برد. فشن دیزاینر یا طراح مد می تواند به صورت مستقل کار کند و سپس طرح های خود را برای فروش عرضه کند یا اینکه می تواند به عنوان یک طراح مد و زیر نظر تولیدکنندگان فعالیت داشته باشد.

تغییرات موجود در صنعت مد

در حال حاضر، صنعت مد به عنوان یک صنعت رقابتی همواره سعی دارد بر چیزی بیشتر از یک طراحی تأکید کند. بنابراین طراح مد باید از چندین مهارت برخوردار باشند تا بتوانند نظر تولیدکنندگان را جلب و طرح های خود را به معرض فروش بگذارند. فشن دیزاینر یا طراح مد باید در حرفه خیاطی از مهارت کافی برخوردار باشد، همچنین در زمینه کار با نرم افزارهای کامپیوتری مرتبط با حرفه خود تسلط داشته باشد.

همچنین…

طراح مد باید مدام اطلاعات خود را بروز نماید و از نیازهای جامعه، تقاضای بازار، روند مد و همچنین بازاریابی آگاه باشد و شناخت کافی داشته باشد. همچنین یک طراح مد زمانی می تواند به عنوان یک فشن دیزاینر موفق عمل نماید که به نظریه های هنری فلسفی در زمینه رنگ، سبک و استایل شناخت داشته باشد.   

درآمد فعالان فشن دیزاین

درآمد فعالان فشن دیزاین

فشن دیزاین یک شغل پردرآمد معرفی شده است مخصوصا برای طراحان مد حرفه ای که در این شغل سود خوبی به دست می آورند. درآمد یک طراح مد با توجه به فاکتورهایی همچون تجربیات، سطح دانش، تحصیلات و گواهینامه هایی که دریافت کرده است متفاوت است. طبق تحقیقاتی که در ایالات متحده امریکا بر روی درآمد فشن دیزاینر صورت گرفته است متوسط درآمد سالانه این افراد، تنها ۶۲.۸۶۰ دلار در سال ۲۰۱۲ بوده است. البته درآمد افرادی که به تازگی وارد صنعت مد شده‌اند، بسیار پایین است،اما افراد موفق در این حوزه از درآمدهای نجومی برخوردار هستند.

آینده پیش روی طراحان مد

آینده پیش روی طراحان مد

برای خیلی از افراد ورود به کمپانی های مد و فعالیت در آنها تقریبا غیرممکن است اما هستند افرادی که تمام توانایی و استعداد خود را می گذارند تا به این حوزه وارد شوند. صنعت مد دارای پتانسیل های فراوانی است به طوری که امروزه در رشته های مرتبط با این صنعت، نیروهای جوان و علاقمند استخدام شده و به فعالیت مشغول هستند. علاقمندان به طراحی مد و همچنین افراد تازه وارد که به این رشته ورود پیدا کرده اند می توانند در همایش ها و نشست های مرتبط در خصوص طراحی مد شرکت کنند.

طراحان مد و مشکلات موجود در صنعت مد

بر اساس گزارش، Bureau of Labor Statistics، استخدام طراحان مد در ایالات متحده بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ به میزان ۳ درصد کاهش یافته است. رقابت برای موقعیت‌های شغلی در حوزه پوشاک و در دنیای صعنت مد، بسیار بالا است. بنابراین طراحان مد که دارای مهارت بالا، تجربه و نمونه‌ کارهای قوی هستند، می‌توانند فرصت‌های شغلی را در دست بگیرند.

همچنین…

در مورد چشم انداز شغلی طراحان مد برطبق آمار و اطلاعات جمع آوری شده این طور پیش بینی شده است که اشتغال طراحان مد در طول ده سال آینده تنها حدود ۳ درصد افزایش یابد که این عدد مطمئنا کند تر از میزان رشدی است که برای تمامی مشاغل در بازه زمانی سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۶ پیش بینی شده است.

با وجود تمام پیش بینی های پیش رو باید بگوییم که افراد علاقمند به حرفه طراحی مد، اگر به صورت آکادمیک و حرفه ای آموزش دیده باشند و همچنین از تجربه کافی در این صنعت برخوردار باشند، احتمال استخدام آنها در شغل مد نظرشان یعنی طراحی مد افزایش می یابد.

دامنه گسترده فعالیت های فشن دیزاینر

متخصصان فشن دیزاین می توانند در زمینه طراحی خانگی یا تجاری نیز فعالیت داشته باشند. همچنین می توانند به عنوان یک مدیر خلاق در کسب و کارهای مختلف فعالیت کنند. البته امروزه تعدادی از فشن دیزاینرها در زمینه‌هایی همچون سردبیر نشریات یا وب‌سایت‌های مد فعالیت دارند. طراحان مد گاها فروشگاه های خود را راه اندازی می کنند یا اینکه طرح های خود را از طریق تبلیغات و روش های مختلف بازاریابی به معرض فروش می گذارند.

برای افرادی که علاقمند به تحصیل در این زمینه هستند مطالعه در مورد فعالیت های طراحان مد و برترین و موفقیت ترین فشن دیزاینرها می تواند کمک مؤثری برای موفقیت آنها در این عرصه باشد.

تفاوت طراح مد و طراح لباس

تفاوت طراح مد و طراح لباس

طراح مد با الهام گرفتن از منابع زیادی همچون فرهنگ، تاریخ، طبیعت و… اقدام به طراحی می‌نماید. برخلاف تصور بسیاری از افراد؛ طراح مد فقط یک سازنده مد نیست بلکه تمام مراحل طراحی، تولید و عرضه لباس را برعهده دارد.

همچنین…

آن ها سبک‌ها و استایل های مختلف را طراحی می کنند. لازم به ذکر است که طراحان مد فقط در زمینه طراحی لباس تخصص ندارند بلکه آنها لوازم جانبی همچون کفش، کلاه، کیف، عینک و… را طراحی می‌نمایند. طراحان مد باید به صورت مداوم درحال مطالعه باشند و به ذوق، سلیقه و احساسات مشتریان خویش اهمیت دهند. آنها با ایده های جذاب خود همواره تلاش می کنند تا برای هر فصل پوشاک و لباس مورد نیاز مشتریان خود را طراحی و تولید نمایند.

طراح لباس

 اما یک طراح لباس یک پروسه طولانی و مشقت بار طراحی و تولید و عرضه لباس را تجربه نمی کند. بلکه در کمپانی‌های تولید پوشاک مشغول به فعالیت هستند یا اینکه با برندهای مختلف همکاری می کنند. طراح لباس معمولا با یک گروه مشغول به فعالیت می باشد که تحت سرپرستی و نظارت یک مدیر خلاق قرار دارند. مدیر و سرپرست گروه، نمونه طراحی افراد مجموعه را جهت تایید و ثبت، یا تغییر و تحول بازبینی می کند.

برای اینکه یک طراح مد باشید

برای اینکه یک طراح مد باشید حتما نباید از مدرک دانشگاهی برخوردار باشید، اما این موضوع به این معنی نیست که نباید مدارک مرتبط را دریافت کنید.

مدرک دانشگاهی

در نظر داشته باشید افرادی هستند که به حوزه طراحی مد وارد شده اند در حالی که تحصیلات دانشگاهی این رشته و تخصص را پشت سرگذاشته اند و در حال حاضر دارای مدرک کاردانی یا کارشناسی در زمینه طراحی مد و سایر رشته های مرتبط با آن هستند. بنابراین بسیاری از افراد تمایل دارند که آموزش های رسمی وابسته به رشته طراحی مد را بگذرانند. با این وجود اگر دارای تحصیلات دانشگاهی مرتبط با طراحی مد نباشید جای ناامیدی نیست چون شما می توانید دوره هایی از قبیل رنگ شناسی، بافت شناسی، خیاطی، کشیدن الگوها و همچنین طراحی با کامپیوتر را بگذرانید و در مورد انواع مختلف لباس مردانه، لباس زنانه و لباس بچگانه اطلاعات زیادی کسب نمایید.

رشته طراحی مد

همانطور که بیان کردیم بعضی از افراد تحصیلات دانشگاهی را طی کرده اند تا به عنوان یک طراح مد پذیرفته شده اند. این افراد در رشته طراحی مد وارد دانشگاه شده اند. بعضی از دانشگاه ها دارای رشته تخصصی طراحی مد هستند و بعضی دیگر رشته های مرتبط با این رشته را تدریس می کنند.

رشته طراحی مد، در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های مختلف در دسترس می باشد. در این میان برخی از دانشگاه‌ها، دروس ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ (MBA) را هم در دروس دانشگاهی رشته‌ طراحی مد گنجانده‌اند. این مسئله بیانگر  این موضوع است که یک طراح مد باید از دانش بازرگانی و مدیریت نیز برخوردار باشد تا در رشته مورد علاقه خود یعنی طراحی مد موفق باشد. دانشجویانی که در رشته طراحی مد یا فشن دیزاین تحصیل می کنند باید استفاده از نرم افزارهایی همچونCAD را فرا گیرند. همچنین این دانشجویان باید اطلاعاتی در مورد نقاشی، طراحی و ایجاد الگوها کسب نمایند. براساس آمارها یک فشن دیزاین می تواند پس از اتمام مقطع کارشناسی به فعالیت در این حوزه بپردازد. همچنین بسیاری از فارغ التحصیلان رشته طراحی مد در زمینه مد یا زمینه های مرتبط با آن مشغول به فعالیت می باشند.

سواد رایانه ای

سواد رایانه ای چیست؟ مطمئنا در کنار آموزش های مرتبط با طراحی مد، کسب مهارت های فنی نیز لازم است. در کنار مهارت های فنی که در کلاس و یا در طی دوره کارآموزی و دستیاری کسب می شود، چندین مهارت دیگر وجود دارد که باید برای موفقیت در این حرفه و کسب و کار بیاموزید. از جمله این مهارت ها می توان به سواد رایانه ای اشاره کرد. سواد رایانه ای به مهارت های گفته می شود که هر فرد باید در استفاده از نرم افزارهایی همچون “ایلوستریتور”، “ادوب فوتوشاپ” و “مایکروسافت آفیس” مهارت لازم را داشته باشد.

سایر مهارت ها

در کنار مواردی که در مطالب فوق به آن ها اشاره کردیم باید بگوییم که یک طراح مد باید از توانایی هنری، خلاقیت، مهارت های ارتباطی و تفکر خلاق برخوردار باشد. همچنین نباید فراموش کنید که برای موفقیت در رشته مورد علاقه خود یعنی طراحی مد، باید امکان سفر به خارج از محدوده زندگی خود و همچنین گاها سفرهای خارجی را داشته باشید. برای یک طراح مد، شرکت در همایش ها و نشست ها یک فرصت فوق العاده و بی نظیر محسوب می شود که باید از آن حداکثر استفاده را ببرد چون با شرکت در این مباحث، طراح مد می تواند اطلاعات جدید، مناسب و مورد نیاز حوزه فعالیت و کسب و کار خود را کسب کند.

بازار کار رشته طراحی مد یا فشن دیزاین

شکی در رقابتی شدن صنعت مد نیست و مطمئنا برای موفقیت در این زمینه باید دقیق، منظم، خلاق و علاقمند بود. هر فرد با برخورداری از دانش قوی و مهارت های طراحی می تواند به یک طراح مد و فشن دیزاینر موفق تبدیل شود. بنابراین تحصیل در این رشته و همچنین تلاش و پشتکار مداوم فرد می توانند به رموز موفقیت وی تبدیل شوند.



0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟