لباس استتار چیست؟

30 بهمن 1400
لباس-استتار

لباس استتار چیست؟ با این مقاله همراه باشید، پیرامون استتار و ورود لباس های مخصوص نظامی به میدان های جنگ و همچنین ورود لباس هایی با طرح های استتار به دنیای مد توضیحاتی ارائه می گردد. هنگامی که شما در برابر طبیعت یا دشمنان قرار می گیرید آنها از هر وسیله ای برای رسیدن به شما استفاده می کنند، شما باید چیزی در دسترس خود برای زنده ماندن داشته باشید – این شامل لباس استتار است.

استتار در طبیعت توسط انواع مختلف موجودات و برای زنده ماندن و در امان ماندن از چنگال حیوانات درنده انجام می گیرد. البته استتار توسط نظامیان و برای مخفی شدن و پنهان شدن از دید دشمن نیز صورت می گیرد.

به عبارت ساده تر، موجودات زنده از استتار استفاده می کنند و به این صورت خود را با محیط اطراف وفق می دهند به گونه ای که غیرقابل تشخیص از محیط باشند و به این صورت از دید دشمن و مهاجم خود را محفوظ می دارند.

منشاء لباس استتار

جلوگیری از دیده شدن
جلوگیری از دیده شدن

لباس هایی که هنگام مواجه شدن با خطر از مردان یا طبیعت می پوشید، باید اطمینان حاصل شود که شما به خوبی محافظت شده اید – یکی از راه های محافظت از خود، جلوگیری از دیده شدن است. در لباس های مخصوص استتار، شما در برابر پس زمینه پنهان و مخلوط شده اید. لباس های استتار وسیله ای برای بقا است، زمانی که شما در معرض خطر هستید. اما به طور خلاصه، در مد روز معاصر، لباس های استتار باعث می شود شما ایستادگی کنید.

محل مناسب برای استتار

سربازان در دفاع نظامی از روش استتار استفاده می‌کنند. به طور خلاصه استتار شامل مجموعه اقداماتی است که فرد یا افراد برای در امان ماندن خود و یا تجهیزات‌ نظامی از دید دشمن انجام می‌دهند. محل مناسب برای استتار در موفقیت نظامیان می تواند بسیار مؤثر باشد چون وضعیت پدافندی مناسبی ایجاد می کند و همچنین ابتکار عمل را از دشمن سلب می کند. استتار در محل دقیق و مناسب نیاز به تسلیحات پدافندی را تا حدود زیادی تقلیل می دهد و همین موضوع باعث صرفه جویی قابل توجهی در حفظ سرمایه‌های ملی می شود

همچنین…

لباس نظامی لباس های استتار نیز نامیده می شود همچنین نام های دیگر مانند Camo، Fastigues، Khakis،در گروه لباس های استتار قرار دارند.

مد-روز
مد-روز

اگر چه پوشیدن کامو امروز مد روز است، شما نمی توانید این کار را در برخی کشورها انجام دهید، مگر اینکه شما نظامی باشید. کشورهایی که غیرنظامیان را از استفاده از لباس های استتار ممنوع کرده اند شامل باهاما، باربادوس، دونیکا، غنا، جامائیکا، نیجریه، عمان، فیلیپین، عربستان سعودی، اوگاندا، زامبیا و زیمباوه هستند.

الهام از طبیعت

صنعت مد همواره برای حفظ جایگاه خود و برای جذب مشتاقان و علاقمندان مد تلاش نموده است تا خود را با نیازهای انسان ها تطبیق دهد و همواره به روز و جدید باشد. طبیعت می تواند منبع گسترده ای از زیبایی ها و شگفتی های خلقت باشد و همین زیبایی ها برای طراحان مد یک منبع الهام به شمار می رود. زیبایی های طبیعت و قوانین پیچیده آن از دید طراحان لباس پنهان نمانده است به طوری که آنها از سبک های مختلف طبیعت برای کالکشن های خود الهام گرفته اند.

ترکیبی از خلاقیت و زیبایی های طبیعت

به عنوان مثال لباس هایی با برش های لیزری و لایه های شفاف شبیه به حباب یا مرجان های دریایی نمونه های بارزی از الهامات طراحان لباس از دل طبیعت می باشند. یا دامن هایی که لایه لایه طراحی شده اند و در واقع این لایه ها نمونه بارزی از خطوط مورب صدف ها به شمار می روند.

امروزه طراحان با الهام از زیبایی های طبیعت دست به خلاقیت زده اند و با ترکیبی خاص و بی نظیر استایل های زیبا و طبیعی را به تصویر کشیده اند. استایل هایی که برای ساخت آنها از زیبایی های عمق دریا و داستان های پری دریایی تا موجودات آبزی و درختان و حیات وحش الهام گرفته شده است.

از لباس استتار حیوانات در طبیعت چه می دانید؟

به طور معمول، حیوانات از طبیعت برای استتار استفاده می کنند تا در مقابل دشمنان از خود محافظت کنند یا اینکه بتواند هدف خود را شکار کنند. Nature نمونه های فراوانی از حیوانات یا حشرات را با محیط اطراف خود با استفاده از مواد، رنگ یا روشنایی ترکیب می کند. . به عنوان مثال، راه راه های ببر آن را در میان بوته ها برای استتار دچار مشکل می کند.

استتار-حیوانات
استتار-حیوانات

استتار طبیعی – انواع

موجودات زنده قبل از استتار باید از انتخاب دقیق محل استتار مطمئن باشند چون اگر مکان به خوبی انتخاب شود آسیب پذیری را به حداقل می رساند.

انواع مختلفی از استتار وجود دارد که شامل  تطبیق رنگ، خود دکوراسیون، استتار فعال، رنگ آمیزی مخرب، تقلید، و شمارنده ها هستند. هنگامی که حیوانات با محیط اطراف خود به وسیله هماهنگی رنگ ها ترکیب می شوند. این نوع استتار رنگ، تطبیق رنگ است. یک مثال معمول می تواند یک ملخ سبز رنگ در برابر چمن سبز باشد. هنگامی که حیوانات بستگی به آنچه در طبیعت در دسترس است، خود را به وسیله آن ها پنهان می کنند. این نوع استتار خود دکوراسیون نامیده می شود. بعضی از حیوانات برخی از اشکالات بدن خود را با شن و ماسه پنهان می کنند.

همچنین…

گونه های خاصی از حیوانات می توانند ظاهر خود را به خودکفایی تغییر دهند.همچنین آن ها می توانند این تغییرات را به سرعت و یا در فصل های مختلف انجام دهند. به عنوان مثال ماهی لاغر می تواند به سرعت ظاهر خود را تغییر دهد تا با طبیعت ترکیب شود.

استتار-ملخ
استتار-ملخ

استتار با رنگ های مخرب چیست؟

هنگامی که حیوانات بیشتر از یک رنگ را در موضوع استتار خود مورد استفاده قرار می دهند به این نوع رنگ ها، رنگ های مخرب گفته می شود.به عنوان مثال می توانیم به لئوپارد اشاره کنیم. لئوپارد یک گربه وحشی و نسبتا بزرگی است که جثه آن کمی از شیر کوچک تر می باشد. این حیوان بسیار درنده است و اغلب روی شاخه درختان در انتظار شکار به سر می برد.

تقلید نوعی استتار در طبیعت

تقلید زمانی است که یک حیوان مانند چیز دیگری به نظر می رسد به این صورت که با پس زمینه ترکیب شود. به عنوان مثال حشره چوب نمونه بارزی از تقلید است.

حشره-چوب
حشره-چوب

Shading یا شمارنده در مواقعی صورت می گیرد که یک حیوان با رنگ های بدن خود و تغییر آنها به سایه باعث ایجاد یک نوع توهم بصری در بیننده می شود. در این مواقع رنگ  قسمت بالای بدن حیوان را یک سایه تاریک پوشش می دهد و قسمت پایین بدن وی را یک سایه نسبتا روشن پوشش میدهد.

به عنوان مثال کوسه دارای دو رنگ در بدن است، وقتی از سطح اقیانوس به آن نگاه می کنید اغلب رنگ بدن کوسه با رنگ اقیانوس یکی است در حالی که قسمت پایین بدن کوسه که در زیر آب قرار دارد، روشن تر به نظر می رسد.

حشره چوب همانطور که از نامش به نظر می رسد بسیار با رنگ و شکل درختان هماهنگ است و این موجود زنده از ظاهر خود برای محافظت در برابر دشمن استفاده می کند. حشره چوب بیشتر وقت خود را صرف غذا خوردن و جویدن برگ درختان می کند. پرندگان به عنوان شکارچیان تیز و سریع به این حشره نزدیک می شوند تا آن را شکار کنند اما حشره چوب کاملا بی حرکت می ماند تا مانند شاخه درخت به نظر برسد. شاید تعجب کنید اما در طبیعت حدود ۳۰۰۰ گونه حشره چوب وجود دارد. این حشره در جنگل های استوایی و معتدل زندگی می کند.

تکامل لباسی به نام لباس استتار

استتار-جنگ-جهانی-اول-و-دوم
استتار-جنگ-جهانی-اول-و-دوم

انسان ها برای سال های زیادی به طور موفقیت آمیز انواع لباس های استتار را طراحی و تولید نموده اند تا بتوانند در مقابل خطرات از خود محافظت کنند. در گذشته مردان اغلب با پوشیدن پوست حیوانات در طبیعت از خود محافظت می کردند. در طول قرن نوزدهم، استتار در برنامه های نظامی مورد استفاده قرار گرفت.

همچنین…

ارتش فرانسه اولین کسی بود که از ژاکت سبز و تفنگ های سبز رنگ در برابر بریتانیا در جنگ های ناپلئونی استفاده کرد. بعدها بریتانیا برای جایگزین تفنگ سبز ، تفنگ هایی با رنگ خاکی را معرفی نمود، که به ارتش کمک کرد تا روی زمین های گرد و خاکی پنهان شود. همچنین آنها پارچه خاکی (پارچه ای که به رنگ خاک یا گرد و غبار است) را در هند کشف کردند. بریتانیا همچنین از پچ های قرمز، قهوه ای، زرد و سبز نامنظم  نیز استفاده کرد.

هنر استتار چیست؟

استتار
استتار

کشورهای متخاصم به شدت از هنر استتار در جنگ های اول و دوم جهان استفاده کردند. نه تنها برای لباس مبارزان، بلکه تجهیزات نظامی نیز با الگوها و رنگ های استتار به طرز موفقیت آمیزی  پوشانده می شدند. پس از جنگ جهانی دوم (۱۹۵۰) ارتش ایالات متحده شروع به استفاده از رنگ خاكی در لباس های نظامیان خود به منظور استتار در محیط زیست گرمسیری جنوب اقیانوس آرام کرد.

استفاده کاربردی از استتار در لباس

استتار امروزه در زندگی نظامی و غیرنظامی برای اهداف کاربردی آن استفاده می شود. ارتش همچنان از لباس های مخصوص استتار برای محافظت از سربازان و تجهیزات خود استفاده می کند.

استتار-یک-غواص
استتار-یک-غواص

تولیدکنندگان در ساخت لباس های حفاظتی چند منظوره به عنوان مثال در ورزش های فضای باز، غواصی عمیق دریا، اکتشاف قطب شمال، اکسپدیشن های کوهنوردی اغلب  از عناصر استتار استفاده می کنند. در عناصر طبیعی افراطی مانند چمنزارها، بیابان ها و جنگل ها، رنگ های استتار کمک می کنند تا با اطراف ترکیب شوید.

استتار در مد

تا اواسط قرن بیستم، پارچه های استتار به مد غیرنظامی تبدیل شد. بسیاری از طراحان مد شروع به استفاده از الگوهای استتار برای طراحی لباس های خود کردند. استتار نظامی به طور قابل توجهی تحت تاثیر صنعت مد است. به غیر از الگوهای نظامی، چاپ پلاستیکی و حیوانات نیز می تواند بخشی از لباس های استتار محسوب شود. امروزه Camo Wear محبوب تر از لباس های خیابانی است.

طراحان مد و الگوبرداری از طرح های استتار

استتار-در-فشن
استتار-در-فشن

بسیاری از طراحان مد، از الگوهای استتار در طراحی های هنری خود الهام گرفته اند. بسیاری از طراحان معروف مانند Yves Saint Laurent، Galliano از Christian Dior، Anna Sui، Franco Moschino، Rei Kawakubo با کمی خلاقیت توانستند با موفقیت از تم های استتار در طرح های خود استفاده کنند. همچنین در حال حاضر، ورود الگوهای شبه نظامی و رنگ های نظامی به بازار پوشاک رو به رشد است.

خلق آثار بی نظیر و چشمگیر

طراحان از الگوهای گرافیکی رنگ های مختلف برای ایجاد ادراک جنبشی و پویایی استفاده می کنند. اصولی که آنها عمدتا برای استتار در مد استفاده می کنند، نظریه های مخلوط و مخرب است که به عنوان اثری چشمگیر و خیره کننده در جهان مد شناخته می شود. همچنین آنها از مثلث، مخروط ها، طرح های زاویه ای، مارپیچ ها، بیضی ها، حلقه ها و غیره استفاده می کنند تا ادراکی از پویایی یا تصویر متحرک ایجاد کنند.

طرح-های-جذاب
طرح-های-جذاب

اشکال هندسی نوعی استتار

البته مد استتار به رنگ ها و الگوهای هندسی محدود نمی شود. طراحان همچنین از درزهای مورب، خطوط زاویه ای، تیک ها، هومن های نامتقارن و غیره استفاده می کنند تا توهمات ایجاد کنند. طراحان انواع شلوار، کت، تاپس، دامن و لباس را به کمک قانون استتار ایجاد کرده اند. امروزه استتار در تمام اشکال، رنگ ها و سبک ها موجود است.

همچنین…

لباس های استتار می تواند توجه ناخواسته به قسمت های مختلف بدن را از بین ببرد. البته این موضوع در دست یک طراح خوب است که بتواند لباس های استتار را برای پنهان نمودن عیب ها و نواقص طراحی نماید یا از طریق طراحی این قبیل لباس ها بتواند در دنیای مد جلب توجه نماید.

لباس-استتار-بچه-گانه
لباس-استتار-بچه-گانه

اگرچه لباس Camo در سبک مردانه قرار دارد ولی به نظر می رسد بر روی لباس های زنانه هم اجرا می شود. به طوری که امروزه، انواع لباس های کامو برای زنان در دسترس است. شما می توانید برای خود یک ظاهر و استایل خیابانی را خلق نمایید یا یک استایل ظریف و زنانه داشته باشید.

البته در استایل های خود سعی کنید که از یک تیکه لباس استتار بیشتر استفاده نکنید. ,gd سعی کنید آن را با سایر لباس های خود ست نمایید چون اگر سر تا پای خود را با لباس استتار بپوشانید، شما مانند یک پرسنل نظامی به نظر می رسید.

#لباس استتار در دنیای مد #استتار در طبیعت #استتار چیست؟

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟