لباس در عصر کنونی

23 مرداد 1399

علم دریچه ای نو به سوی انسان باز کرده است و همین امر سبب شده تا انسان مدام در پی تغییر و تحول باشد؛ لباس یکی از  مقوله هایی است که  از این تغییرات به نفع کسب جایگاه خود به عنوان یک کالای مصرفی و کاربردی استفاده کرده است.

سازگاری لباس با تغییرات

لباس بارزترین نماد ارزش های یک جامعه است که با هویت  جامعه مرتبط است به صورتی که بخشی از فرهنگ و هنر هر قوم و کشوری را می توان در لباس آن جست و جو کرد زیرا دگرگونی های سیاسی،اقتصادی،علمی و فرهنگی جامعه تولیده کننده و مصرف کننده، بر تحول لباس ها از لحاظ شکل و فرم و رنگ تأثیرگذار بوده است. لباس در نظر بعضی از افراد دارای کارکردهای اولیه و مشخصی همچون محافظت،پوشش و عفت است و در عین حال بیان کننده سلیقه و ذائقه فردی می باشد. با گذشت زمان انتظارات بشر از این کالا صرفا پوشاندن بدن نیست ،بلکه نمایش احساسات و اندیشه های انسان است.

مصرف گرایی

 مصرف گرایی

جرقه مصرف گرایی و شعله ور شدن  میل به مصرف بعد از جنگ جهانی دوم در میان مردم رایج گردید و به دنبال آن امکان گزینش کالاها باعث شد تا افراد صاحب سبک زندگی شوند.به عبارتی مردم بیشتر تمایل پیدا کردند تا برای کالایی همچون لباس متقبل هزینه هایی شوند و در این مسیر توجه به ظواهر  به صورت وسواس گونه، فرصت پرداختن به ایده آل ها را از انسان گرفت.همین توجه به شیک بودن و خوش پوش جلوه نمودن،لباس را در صدر کالاهای مصرفی قرار داد.

زبان لباس

زبان لباس

لباس اولین ابزار برای شناخته شدن و بیان کننده مفاهیم مختلف از جمله شیوه زندگی افراد است، به عبارتی لباس زبانی است که بیان کننده جنسیت، جایگاه اجتماعی و باورهای مذهبی است.

انتخاب نوع پوشاک و پوشش مستلزم دقت و توجه است زیرا می تواند عواقب منفی یا نتایج مثبت به دنبال داشته باشد به طوری که با انتخاب لباس هایی که در نقطه مقابل عرف و ارزش های یک جامعه قد علم کرده اند می توان این انتظار را داشت که فرد طی انتخاب این پوشش، از جامعه اکثریت طرد و به سوی  اقلیتی متمایز سوق داده شود.

 با ورود خلاقیت و نوآوری به عرصه پوشاک روز به روز شاهد خلق جلوه های متنوع تری از سبک ها، تصاویر، بافت، رنگ، نقش و پارچه هستیم که تازگی و زیبا شناختی را القا می کند.

لباس و تکنولوژی

لباس و تکنولوژی
لباس و تکنولوژی-1

هر روز با تغییرات بیشماری در عرصه های مختلف علمی مواجه هستیم، روبه رو شدن با اختراعات فراوانی که همچون مور و ملخ در زندگی بشر  نفوذ کرده اند و تا جایی پیش رفته اند که تصور اینکه روزی بدون ثبت اختراع و مشاهده محصولی جدید از خواب بیدار شویم، کاملا محال است. در این میان لباس نیز از دستاوردهای شگفت انگیز تکنولوژی بی بهره نبوده است، به طوری که امروزه شاهد تغییرات روزافزونی در عرصه پوشاک هستیم.

لباس و فناوری نانو

لباس و فناوری نانو

نانو تکنولوژی یا ریزذره ها، توانمندی تولید مواد،ابزارها و سیستم های جدید با در دست گرفتن کنترل در سطوح ملکولی و اتمی می باشد که به دنبال آن، خواصی ظاهر می شود و می توان از آن خواص در حوزه های مختلف استفاده کرد.

فناوری نانو کاربرد های فراوانی در عرصه های مختلف از جمله صنعتی، پزشکی، انرژی، محیط زیست، مواد، هوا و فضا، صنایع نظامی و امنیت ملی و صنعت الکترونیک دارد.

منسوجات نانو

منسوجات نانو

کاربرد فناوری نانو در تولید پارچه های هوشمند، انقلابی بود که در صنعت نساجی به وقوع پیوست و بشر را بر آن داشت تا شاهد تغییرات عظیمی در حوزه پوشاک باشد.

منسوجات نانو شامل برخورد با نانوالیاف در سطوح اتمی و مولکولی به منظور اصلاح خواص آن ها است.این فناوری در پی تولید البسه ای است که در مقابل آب و هوا مقاوم باشد.

پارچه های هوشمند و نانو

پارچه های هوشمند و نانو

فناوری نانو منجر به تولید پارچه هایی شد که مقاومت شیمیایی بالایی دارند، ضد آب هستند و علاوه بر این از خواص ضد باکتریای برخوردارند.

 این پارچه ها در مقابل پرتو فرابنفش نیز حالتی بازدارنده دارند، همچنین  ویژگی ضد آلرژی بودن این پارچه ها باعث شده است  تا هر فرد بتواند آن را بپوشد.

این فناوری  با تغییر در وزن و ضخامت پارچه ها،باعث شده است که گردش خون بهبود یابد و احتمال ابتلا به بیماری ها کاهش پیدا کند.

دنیای شگفت انگیز نانو باعث ایجاد تغییراتی جدید، در طراحی لباس شده است از جمله تولید پارچه هایی که در باران خیس نمی شوند، در آتش نمی سوزند،بو نمی گیرند و لکه روی آن ها دوام ندارد.

کفه کفش ضد درد

کفه کفش ضد درد

یک شرکت آمریکایی در تولید کفش دست به ابتکار زده است و با استفاده از تقویت ساختار نوعی پلیمر کفه هایی ساخته است که کاملا ضد درد می باشد. این شرکت با ساخت ترمو پلاستیک که در آن از نانورس استفاده شده است موفق به ساخت محصولی با دوام شده است. در این کفه ها از فناوری نانوژل و سیستم چند لایه ای استفاده شده است که موجب راحتی پا می شود و از سوی دیگر اثرات فشار وارد شده از کف زمین را مهار می کند.

ساخت پنل LED

پنل ال ای دی

تی شرت های مجهز به اکولایزر ترکیبی زیبا از هنر طراحی لباس و تکنولوژی نوین را به تصویر کشیده است.پنل ال ای دی روی تی شرت به گونه ای برنامه ریزی شده که با شدت و ریتم موسیقی که پخش می شود،هماهنگ باشد و روشن و خاموش شود. پنل داخل تی شرت به ضخامت ۱ میلی متر طوری طراحی شده است که به سادگی از لباس جدا شود تا شستشوی لباس به راحتی صورت گیرد.

امروزه یکی از موضوعاتی که ذهن متخصصان صنعت را به خود اختصاص داده این است که در آینده نزدیک بتوان گجت های پوشیدنی را جایگزین بسیاری از ابزار و اشیاء فعلی ساخت به طور مثال به کمک لوازم الکترونیکی انعطاف پذیر بتوان درون لباس ها کامپیوتر تعبیه کرد.

2
۰

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟