لباس های بازیافتی

31 خرداد 1400
لباس-های-بازیافتی

لباس های بازیافتی چیست و چگونه وارد صنعت منسوجات و پوشاک شده اند؟ با خرید اجناس بازیافتی یا خرید اجناسی که از مواد بازیافتی تولید شده اند می توانیم نقس مؤثری در کاهش مصرف انرژی و کاهش تولید زباله در جهان داشته باشیم.

باور بسیاری از افراد نسبت به حوزه بازیافت، برگرداندن شیشه و پلاستیک به چرخه تولید است. ولی بازیافت محصولات به این موارد محدود نبوده و نمی باشد چه بسا که ادامه و تداوم زندگی بشر اقتضا می کند که در حفظ محیط زیست و زمین مصمم و تلاشگر باشیم. بنابراین در دنیای امروز تولید کنندگان به تولید محصولاتی راغب هستند که پس از مصرف، قابلیت بازگرداندن به چرخه تولید را داشته باشد و به عبارتی ساده تر قابل بازیافت باشند.

لباس هایی که دور ریختنی نیستند

لباس ها در چرخه بازیافت از این قاعده مستثنی نیستند و چه بسا ظهور مد و استایل های متنوع باعث افزایش حجم لباس های قدیمی و کهنه شده است بنابراین ورود این حجم از لباس ها به چرخه بازیافت ضمن اینکه از آلودگی های زیست محیطی می کاهد، زمینه ورود دوباره لباس ها به چرخه تولید را ایجاد می کند.

با ما همراه باشید تا در ادامه به توضیحاتی پیرامون لباس های قابل بازیافت و لباس های تولید شده از مواد بازیافتی توسط برندهای مطرح بپردازیم.

معرفی برندهای پیشتاز در طراحی لباس های بازیافتی

راپانویی (Rapanui) و فرآیند چرخه بازیافت پنبه

راپانویی با تولید تی شرت ها و لباس های هودی قابل بازیافت، لباس ها را در چرخه های بازیافت قرار می دهد. جالب اینجاست که لباس های راپانویی قابلیت این را دارند که بارها به چرخه تولید وارد شوند و به بیانی ساده تر به طور نامحدود می توان از این لباس ها استفاده کرد.

لباس های راپانویی در چرخه بازیافت پنبه قرار می گیرند. همچنین تولیدکنندگان با دوختن آدرس برگشت بر روی لباس های راپانویی این اطمینان را به مصرف کننده داده اند که می توانند لباس های قدیمی خود را نیز برای بازیافت پنبه به شرکت بفرستند تا در محصولات جدید مورد استفاده قرار گیرد.

برند پاتاگونیا ( Patagonia)

این برند در طراحی لباس های بازیافتی از پلاستیک بهره برده است و برای تولید تی شرت، شلوارک، لباس های پشمی و لباس کار از آن استفاده می کند. از محاسنات این برند این است که به مشتریان اجازه می دهد تا لباس های کهنه خود را به شعب این برند برگردانند تا از این لباس ها در چرخه بازیافت استفاده شود.

برند اچ اند ام (H & M)

پوشاک ساخته شده از الیاف ارگانیک در طی سال های اخیر به یکی از استراتژی های برند (H & M) تبدیل شده است. لباس های ارگانیک طیف وسیعی از پوشاک را در بر می گیرد که از پنبه، جوت، ابریشم، پشم و غیره ساخته شده اند.

پوشاک ارگانیک با محیط زیست سازگار بوده و چون در پروسه تولید آنها از مواد شیمیایی استفاده نشده است لذا بازگشت آنها به محیط باعث آلودگی آب و خاک نمی شود.

یکی از ویژگی های بارز پوشاک ارگانیک لطیف بودن و عدم ایجاد حساسیت های شدید پوستی می باشد. همچنین این محصولات با کیفیت بهتر و قیمت مناسب تری به بازار عرضه می شوند.

لباس های بازیافتی برای کاهش مصرف انرژی و کاهش یا از بین بردن زباله بسیار حائز اهمیت هستند.

برند اکوالف (Ecoalf)

این برند یکی از برندهای پیشگام و موفق در عرصه بازیافت می باشد. به این صورت که پلاستیک و پنبه موجود در صنعت مد را بازیافت می کند و در تولید پیراهن، کفش و ژاکت از آن ها استفاده می کند.

تمام چیزهایی که در طی چند دهه اخیر دور انداخته ایم هنوز در جایی روی این سیاره وجود دارند. هر فرد موظف است که روش های خرید خود را بهبود داده و از پسماند پوشاک خود آگاه باشد. تحقق این امر نیازمند ایجاد تغییر در در عادت های شخصی خود ما است. اگر اجازه دهیم لباس ها می توانند بسیار طولانی عمر کنند. به گفته جوآن کرافورد : «از لباس هایتان مانند دوست های خوبتان مراقبت کنید» زیرا «لباس های ـ دوست ـ داشتنی» بادوامترند.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟