لباس های بافتنی. نحوه مراقبت از لباس های بافتنی

21 مهر 1399

لباس های بافتنی یکی از لباس های متداول فصل زمستان است . اکثریت افراد برای محافظت خود از سرما، پوشیدن بافتنی هایی همچون ژاکت یا پلیور را نسبت به سایر لباس ها ترجیح می دهند.

استفاده از این لباس ها برای مدت طولانی باعث می شود که به بافت و شکل لباس آسیب برسد اما با رعایت نکاتی ساده و در عین حال مهم می توانید بر ماندگاری این لباس ها بیفزایید.

اکثر افراد در هنگام استفاده از این لباس ها با این مسئله مواجه شده اند که بعد از چند بار شستشو، لباس بافتنی شل و گشاد می شود و از فرم زیبای اولیه خود فاصله می گیرد یا در تار و پود آن با نخ نما شدن روی لباس مواجه می شویم که همین امر ما را از پوشیدن لباس بافتنی منصرف می سازد.

در ادامه مقاله به مواردی می پردازیم که مرتبط با لباس های بافتنی می باشد که هر شخص با به کاربردن آنها می تواند تا حد زیادی از آسیب به لباس های بافتنی خود جلوگیری کند و ضمنا بر ماندگاری آنها نیز بیفزاید.

همچنین می توانید در هنگام خرید به انتخاب این لباس ها نیز فکر کنید و نسبت به خرید آنها مردد نباشید.

رعایت موارد زیر باعث می شود تا لباس بافتنی شما برای مدت طولانی تری زیبا و خوش فرم بماند.

جنس و بافت

جنس و بافت

این لباس ها از جنس های مختلفی تهیه می شوند که از میان آنها می توان به پشم، نخ، کشمیر یا الیاف مصنوعی اشاره کرد.

در هنگام خرید حتما به نوع بافت این لباس ها توجه کنید چون لباس هایی که از بافت ضخیم و محکمی برخوردارند نسبت به تغییرات مقاوم تر هستند.

شستشوی لباس های بافتنی با دست

شستشوی لباس های بافتنی با دست

در صورتی که لباس را با دست می شویید بهتر است که بعد از شستن آن را نچلانید چون به بافت پارچه آسیب می زنید.

یکی از دلایل کش آمدن لباس های بافتنی شیوه نادرست خشک کردن آن ها بعد از هر شستشو است. بعد از شستن لباس بافتنی بهتر است که آن را روی حوله ای پهن کنید و سپس حوله را همراه لباس بپیچانید تا حوله رطوبت و خیسی لباس را جذب کند.

لباس های خیس را از چوب رختی آویزان نکنید چون بافت این لباس ها در حین شستشو آب زیادی را جذب می کند و همین امر باعث سنگین شدن وزن لباس می شود. با آویزان کردن لباس، بافت پارچه دچار کشیدگی می شود و در نهایت با لباسی شل و بدفرم مواجه می شوید که شباهت چندانی به بافتنی زیبا و خوش فرم سابقتان ندارد.

بافتنی ها و لباسشویی

بافتنی ها و لباسشویی

توصیه ما به شما این است که برای شستن لباس های بافتنی از ماشین لباسشویی استفاده نکنید چون بافت لباس آسیب می بیند اما با این حال نمی توان از شستن لباس های بافتنی چرک چشم پوشی کرد. بهتر است برای شستشو محلولی از آب و مایع لباسشویی آماده کنید و لباس را به مدت ۱ تا ۲ ساعت داخل آن قرار دهید.

در صورتی که اثر لکه و چرک از بین رفت می توانید آن را آبکشی کنید و در صورتی که مایل باشید برای آبکشی بافتنی از ماشین لباسشویی استفاده کنید بهتر است که درجه را روی مرحله آبکشی قرار دهید.

لباس بافتنی و نحوه خشک کردن

لباس بافتنی و نحوه خشک کردن

اگر لباس بافتنی که شستشو داده شده و مرطوب است را روی پارچه ای تمیز و خشک قرار دهید و روی آن نیز پارچه یا حوله ای تمیز بگذارید نم بافتنی را پارچه و حوله به خود جذب می کنند.

می توانید تا خشک شدن کامل بافتنی این پروسه را تکرار کنید ولی در نظر داشته باشید که لباس را کاملا صاف پهن کنید تا ضمن خشک شدن، فرم لباس نیز حفظ شود. البته تکرار این مراحل ضرورتی ندارد و برای خشک شدن بافتنی ها فقط به زمان نیاز دارید.

لباس های بافتنی و نحوه اتو کردن

لباس های بافتنی و نحوه اتو کردن

اگر دستگاه اتوی بخار صنعتی گزینه مد نظر شما است پس بهتر است که از تماس مستقیم اتو با لباس بافتنی خودداری کنید و در فاصله ای مناسب بخار اتو به لباس زده شود.

همین امر در مورد اتوی خانگی نیز صدق می کند و بهتر است که از فاصله ۳ تا ۴ سانتی متری بخار را به سطح لباس بزنید.

در مواردی که لباس بافتنی بر اثر شستشو چین و چروک پیدا کرده است و می خواهید که برای صاف و یکدست کردن سطح لباس بافتنی از اتو استفاده کنید بهتر است که لباس را روی سطح کاملا صافی پهن کنید و پارچه نم داری روی آن قرار دهید و سپس اتو را روی سطح لباس قرار دهید و بردارید.

این کار را چندین بار تکرار کنید، مواظب باشید که اتو را روی پارچه نم دار نکشید و همچنین اتو را روی درجه پایین تنظیم کنید.

با پرزهای لباس بافتنی چیکار کنیم؟

اگر قصد دارید تا از لباس های بافتنی سابق خود استفاده کنید ولی پرزهای آن چهره نامناسبی به لباس داده است به گونه ای که قابل پوشیدن نیست، برای رفع این مشکل می توانید از یک تیغ اصلاح برای برداشتن پرزها و یک دست و مسطح کردن سطح لباس استفاده کنید.

البته اگر می خواهید برداشتن پرزهای لباس بدون آسیب به لباس انجام گیرد می توانید از ماهوت پاک کن استفاده کنید. ماهوت پاک کن شبیه برس می باشد که برای برداشتن پرزهای لباس به کار می رود.

در صورتی که قصد جمع و جور کردن لباس های بافتنی خود را دارید و مایل هستید که سال آینده از آنها استفاده کنید حتما قبل از برداشتن و جای دادن آن ها داخل کمدتان، لباس بافتنی را بشویید و سپس مطمئن شوید که لباس خشک شده است چون با رعایت نکردن این موارد به بافت پارچه آسیب وارد می شود و همچنین رطوبت باعث آسیب به بافت و بد بو شدن لباس می شود.

مزیت لباس هایی دوست داشتنی به نام بافتنی

مزیت لباس هایی دوست داشتنی به نام بافتنی
  • این لباس ها را می توان با اکثر لباس ها ست کرد و می توان آن را با شلوار جین یا دامن در طرح های متنوع پوشید. زیر لباس های بافتنی می توانید تیشرت یا لباس نخی بپوشید.
  • یکی دیگر از مزیت های لباس های بافتنی این است که در گذر زمان بر طرح و تنوع آنها افزوده شده است و جزء لباس های گرم و محبوب زمستانی محسوب می شوند.
  • از استایل های شل و نامرتب دوری کنید. ژاکت ها یکی از لباس های بافتنی محبوب و قشنگی هستند که می توانید در استایل های ساده و کلاسیک آن را بپوشید و آن را با دامن، کلاه و شال گردن ست کنید و ترکیبی متفاوت و خلاقانه بسازید.
  • بلوزهای بافتنی با آستین های بلند یا آستین های پفکی و یقه های خشتی برای افرادی که سرشانه های کوچکی دارند و از اندام ریزی برخوردارند مناسب می باشد.
  • ژیله و جلیقه بافتنی خود را روی بلوز یا شومیز می توانید بپوشید.
  • پلیورهایی با رنگ های شاد را حتما در استایل خود قرار دهید. اگر طرفدار رنگ های خنثی هستید از این بابت نگران نباشید چون با اغلب رنگ ها ست می شوند.

این لباس ها در مدل ها و رنگ های متنوع گزینه مناسبی هستند تا به عنوان یک پوشش غیررسمی مورد استفاده قرار گیرند.

استفاده از اکسسوری ها

  • در هنگام پوشیدن این لباس ها اکسسوری ها را فراموش نکنید چون قرار دادن اکسسوری ها در کنار لباس های بافتنی ست جذابی را به وجود می آورد.
  • کمربند، لگینگ، کفش، شال، کلاه و زیورآلات از جمله اکسسوری هایی هستند که شما می توانید با توجه به سلیقه و خلاقیت خود آنها را با لباس های بافتنی ست کنید.
  • از رنگ های روشن یا رنگی که در طیف متضادی نسبت به رنگ لباس بافتنیان قرار دارد استفاده کنید.
  • گل سینه یا سنجاق سینه یکی از اکسسوری های مناسب برای لباس هایی بافتنی همچون جلیقه و ژاکت هشتند.
  • استفاده از زیورآلاتی همچون گردنبند و دستبد نیز ست شما را زیباتر می سازد. با این حال سعی کنید که در انتخاب لباس بافتنی دقت کنید و لباسی بپوشید که اندازه سایز شما باشد تا تن خور مناسبی داشته باشد.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟