لباس چرم و نحوه نگهداری از چرم

30 شهریور 1399
لباس-چرم-و-نحوه-نگهداری

لباس چرم به عنوان یک کالای شیک و لوکس علاقمندان خاص خود را دارد. برای افرادی که در لیست خریدشان انتخاب پوشاکی از جنس چرم ارجحیت دارد، آگاهی در مورد لباس چرم و نحوه نگهداری از چرم، برای حفظ کیفیت و ماندگاری آن ضروری است.

همه افراد کم و بیش از یک یا چند کالای چرم استفاده کرده اند. انواع مدل کت چرم مردانه، کاپشن چرم، کیف و کفش، بارانی چرم زنانه، دستکش و حتی اکسسوری چرم از جمله کالاهایی هستند که روز به روز در عرصه مد و فشن بیشتر به چشم می آیند.

در ابتدای مقاله گذری کوتاه بر معرفی چرم، تاریخچه چرم، تجارت چرم، مرغوب ترین نوع چرم و تولیدکنندگان پوشاک چرمی در دنیا می اندازیم. سپس به انواع پوشاک چرم و نحوه مراقبت از لوازم و البسه چرمی می پردازیم.

معنی چرم

معنی چرم

چرم در لغت نامه دهخدا به معنی پوست می باشد و در فرهنگ عمید چرم به پوست دباغی شده حیوانات گفته می شود.

اهمیت پوست حیوانات برای انسان های نخستین

اهمیت پوست حیوانات برای انسان های نخستین

بشر از همان روزی که به کاربردهای پوست حیوانات در زندگی روزمره پی برد تلاش کرد تا نحوه نگهداری و دباغی پوست را مورد سنجش و آزمون قرار دهد.

بنابراین همین مسئله سرآغازی شد تا انسان مصرف پوست را به صورت خام کنار بگذارد. با گذشت زمان بشر توانست از پوست حیوانات در ساخت لوازم مورد نیاز خود همچون لباس، کفش، ظروف و چادر استفاده کند.

پوست حیوانات بعد از فرآیند دباغی از حالت طبیعی خود خارج می شود. چرم در حالت اولیه کاملا طبیعی و قابل انعطاف، ولی فسادپذیر است.

عملیات دباغی پوست را برای استفاده دایمی آماده می کند بدون آن که بوی ناخوشایندی داشته باشد. البته امروزه روش های آماده سازی پوست متنوع می باشد که طی آن پوست به چرم تبدیل می گردد.

تاریخچه

پیشینه استفاده از چرم قدمتی تاریخی دارد به گونه ای که نقاشی ها و دست نوشته های مصریان حکایت از از این موضوع دارد که چرم ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد در کشور مصر مورد استفاده قرار گرفته است.

سپس یونانیان باستان لقب بهترین دباغی چرم را به خود اختصاص دادند و همین امر زمینه تجارت چرم و به دست گرفتن این فعالیت سودآور را فراهم ساخت.

بعدها رومی ها از چرم در صنایع دستی خود بهره گرفتند و در تجهیزات نظامی همچون زین و مهار از چرم کمک گرفتند.

با تکامل صنعت چرم بازارهای رقابتی استقبال چندانی از چرم دباغی شده نکردند. این چرم دارای ضخامت بود و برای ساخت پوشاک سبک مورد قبول نبود.تا اینکه استفاده از نمک کروم تا حد زیادی مشکل را مرتفع ساخت.

شاید به تصور بعضی از افراد کاربردهای چرم تنها به عرصه پوشاک منحصر می باشد، در حالی که تکنولوژی نقش خود را در صنعت چرم بسیار پررنگ تر از گذشته نشان داده است.

استفاده از چرم در زمینه تولید پوشاک و علی الخصوص کفش متداول است اما سرگذشت چرم به همین موارد ختم نمی شود زیرا از چرم در ساخت مبلمان و لوازم زینتی نیز استفاده می شود.

تجارت چرم

با کاربرد علم علی الخصوص شیمی، تولید کننده ها با تولید چرم مصنوعی و تلاش برای ورود آن به بازارهای رقابتی توانستند تا حدود زیادی جوابگوی نیاز مصرف کننده باشند.

با این وجود چرم طبیعی بخاطر زیبایی دست نخورده و طبیعی و قدرت انعطاف پذیری بالا، همچنان صدرنشین بازارهای جهانی تجارت چرم است.

صنعت چرم یکی از صنایع اشتغال زا به شمار می رود که در این حوزه صادرات و واردات بالایی را برای کشورهایی همچون ایتالیا، چین، ترکیه، روسیه و … به وجود آورده است.

کشور ایتالیا یکی از صادرکنندگان چرم در دنیا است و ضمنا در بخش ماشین آلات چرم سازی نیز ۵۰ درصد ماشین آلات مورد نیاز را تولید می کند.

کشورهای اروپایی بعد از کشور ایتالیا از نظر صادرات ماشین آلات دباغی پوست، در جایگاه دوم جهان قرار دارند.

همچنین…

کشور ایتالیا یکی از کشورهای فعال در تولید پوشاک و کیف و کفش چرمی است. در طی سال های گذشته این کشور بازار رقابت را به دست گرفته است. امروزه کشور ترکیه از نظر تولید چرم بعد از ایتالیا، در جایگاه دوم قرار دارد.

چرم مراکشی به دلیل استحکام بالا و قدرت انعطاف پذیری در جایگاه بالایی قرار دارد. از این نوع چرم برای کالاهای چرمی همچون کیف های دستی و جیبی استفاده می شود.

چرم اسپانیایی از پوست اسب تهیه می شود و دارای استحکامی بالا و همچنین در مقابل آب نفوذناپذیر است.

چرم روسی یکی از مرغوب ترین و باکیفیت ترین چرم های جهان محسوب می شود. این چرم در ساخت چمدان، لباس و صحافی کتاب کاربرد دارد.

برندهایی که به عنوان تولیدکنندگان چرم در دنیا حرف اول را می زنند.

برندهایی که به عنوان تولیدکنندگان چرم در دنیا حرف اول را می زنند.

برندهای مشهور از جمله چنل، هرمس، بوتگا ونتا، بربری، ورساچه، دیزل، رالف لورن و گوچی به عنوان تولیدکنندگان اصلی پوشاک چرم در دنیا پیشرو هستند. اشاره مختصری به فعالیت تعدادی از این برندها در تولید پوشاک و لوازم چرمی می کنیم.

چنل یک برند محبوب و پرطرفدار است که کیف های بسیاری از چرم تولید می کند. کیفیت محصولات این برند وی را در میان رقبا سرآمد و پیشرو ساخته است.

هرمس یک برند باسابقه و محبوب است که به تولید کیف پول و کیف دستی چرم پرداخته و در این زمینه موفق بوده است.

بوتگا ونتا یک برند ایتالیایی است که در تولید کیف چرمی باکیفیت از سابقه درخشانی برخوردار است.

برند ورساچه که یک شرکت پوشاک و خانه مد ایتالیایی محسوب می شود. این برند به یک برند جهانی تبدیل شده است و به عرضه محصولاتی همچون پوشاک چرمی، کفش چرمی و … می پردازد.

گوچی که یک برند ایتالیایی معروف است و در زمینه کالاهای چرمی فعالیت دارد.

انواع چرم طبیعی

سنگین

چرم گاو به عنوان چرم سنگین مورد قبول تولیدکنندگان پوشاک است زیرا از کیفیت بالایی برخوردار است. زیبایی این نوع چرم در ساخت محصولات مرغوب از محبوبیت فوق العاده ای برخوردار است.

چرم گاو دارای سطحی کاملا صاف است و شامل چرم نرم و چرم خشک می شود.

همچنین مقاومت بالای این نوع چرم، یکی از فاکتورهایی می باشد که هر تولید کننده برای ساخت محصولات چرمی خود راغب به استفاده از این نوع چرم است.امروزه از چرم سنگین در ساخت تسمه های ماشین آلات صنعتی و زیره و رویه کفش استفاده می شود.

تولیدکنندگان پوشاک چرم در تولید کیف زنانه، کیف پول، کت مردانه و بارانی چرم زنانه از چرم سنگین استفاده می کنند چون دارای طول عمر و ماندگاری بیشتری است.

البته چرم گاومیش، گوساله و شتر نیز جزء چرم سنگین محسوب می شوند.

نیمه سنگین

شاید تا به حال کمتر با این نوع چرم رو به رو شده اید و یا اسم آن را خیلی کم شنیده اید. از چرم حیواناتی همچون شترمرغ و کوروکودیل کالاهای لوکسی ساخته می شود که گران قیمت و ارزشمند هستند.

سبک

همانطور که از نام این چرم برمی آید، چرم سبک دارای وزن سبک است و از پوست بز، بزغاله و گوسفند ساخته می شود.

چرم گوسفند از قیمت مناسبی نسبت به بقیه چرم های حیوانی برخوردار است و دارای سطحی صاف و لطیف است.

چرم بز از مقاومت بالاتری نسبت به چرم گوسفند برخوردار است اما در مقایسه با چرم گاو، به مقاومت چرم گاو نمی رسد.

از چرم سبک در ساخت محصولاتی همچون لباس چرم، دستکش چرم و کاپشن چرم استفاده می شود.

چرم هایی که در لیست پرفروش ترین ها در جهان قرار دارند.

ورنی

پوست گوساله در مقایسه با پوست گاو از کیفیت پایین تری برخوردار است. چرم ورنی از پوست گوساله تهیه می شود.

عمر این نوع چرم در مقایسه با چرم نبوک کمتر است اما محصولات این نوع چرم مخطبان خود را دارد. رویه این نوع چرم را با لاک خاصی می پوشانند تا از ظاهری براق برخوردار گردد.

ظاهر براق، شیک و لوکس این نوع چرم، برندهای معروف و غیرمعروف را برآن داشته تا از این نوع چرم در تهیه محصولات خود استفاده کنند. چرم ورنی در تولید و ساخت کفش و کیف مورد استفاده قرار می گیرد.

جیر

اصطلاح جیر یک کلمه فرانسوی است و به هر نوع چرم با یک سطح نرم و پرزدار گفته می شود. این چرم نازک تر و نرم تر از چرم نبوک است و در مقایسه با آن، از انعطاف پذیری بهتری برخوردار است.دوام چرم جیر از چرم نبوک کمتر است.

برای ساخت چرم جیر از پوست بز یا گوساله استفاده می کنند. این چرم از قسمت زیرین پوست که در تماس با گوشت بدن حیوان قرار دارد، ساخته می شود و جزء چرم سبک محسوب می شود.

چرم جیر از یک حالت مخملی برخوردار است و گاها به عنوان آستر در بعضی از محصولات به کار می رود.

نبوک

نبوک
نبوک-1

این چرم به عنوان چرم مصنوعی شناخته شده است و از لایه بیرون پوست حیوان ساخته می شود، در نتیجه بسیار نازک است. این چرم بخاطر سطحی مخملی اش به زیبایی معروف است و به همین دلیل از قیمت بالایی نیز برخوردار است.

چرم نبوک از مرغوب ترین پوست چرم گاو تهیه می شود. برای تهیه کیف، کفش، بوت و نیم بوت و پالتو از این نوع چرم استفاده می شود.

انواع پوشاک چرم

انواع پوشاک چرم

کاپشن چرم مردانه

کاپشن چرم مردانه

یکی از انواع لباس چرم، کاپشن چرم مردانه است. در دوخت کاپشن های چرم مردانه نوع چرم که برای دوخت کاپشن به کار می رود حائز اهمیت است زیرا چرم مناسب با کیفیت عالی در طولانی مدت هم ظاهر خود را حفظ می کند و هم بر روی سطح چرم لکه ها نمایان نمی شود.

در نظر داشته باشید که کاپشن باید از اندازه مناسبی برخوردار باشد تا در فصل زمستان بتوانید زیر کاپشن ژاکت یا بلوز بپوشید.

مدل های متفاوتی از کاپشن چرم مردانه وجود دارد که آقایان با توجه به سلیقه خود می توانند از میان مدل بامبر، مدل فتیگ و مدل موتوکراس، کاپشن خود را خریداری کنند.

کاپشن چرم برای افرادی با استایل رسمی یا استایل غیررسمی می تواند مناسب باشد و همچنین می توانید آن را با شلوار پارچه ای یا شلوار جین ست کنید.

کاپشن چرم برای سالم ماندن و همچنین دوام و طول عمر به مراقبت نیاز دارد. مبلغی که در قبال پوشاک چرم پرداخت می شود نسبتا زیاد است و همین موضوع باعث شده است که از البسه و کفش چرمی به عنوان یکی از باارزش ترین لباس ها نام برده شود.

شستشوی البسه چرمی با ماشین لباسشویی به صرفه نیست چون بعد از شستشو نمی توانید انتظار داشته باشید که پوشاک چرم کاملا سالم و تمیز از آن بیرون بیاید. البته تولیدکنندگان پوشاک چرم در مورد نحوه نگهداری البسه چرمی به راهنمایی مصرف کنندگان این اجناس نسبتا گران قیمت پرداخته اند به گونه ای که بخشی از روش های نگهداری از این نوع لباس ها را بر روی اتیکت پشت آن ها ذکر کرده اند. با این وجود پوشاک چرم آنقدر از حساسیت برخوردار است که برای نگهداری آن صرفا نمی توان به این نکات روی اتیکت اکتفا کرد.

کاپشن چرم زنانه

کاپشن چرم زنانه

خانم ها در هنگام خرید کاپشن و کت زمستانی شاید کمتر راغب به خرید لباس چرم باشند و علت را می توان تا حدودی به عدم شناخت کافی از جنس چرم مرتبط دانست.

هنگام انتخاب کاپشن چرم زمستانی به آستر آن توجه کنید زیرا اگر آستر پشم یا خز باشد می توانید مطمئن باشید که کاپشن چرم شما را در سرما گرم نگه می دارد.

کفش چرم

کفش چرم

در هنگام خرید کفش چرم باید کفشی را انتخاب نمایید که در تابستان پای شما را خنک نگه دارد و در زمستان ضمن گرم نگه داشتن پا، آب به داخل کفش نفوذ نکند. همچنین کفشی خریداری نمایید که متناسب باشد یعنی پا در آن احساس راحتی داشته باشد.

نسبت به آستر کفش بی توجه نباشید چون کفشی که از آستر چرم طبیعی برخوردار است مانع بوی بد پا می شود و ضمنا از بیماری قارچ در پا جلوگیری می کند. کفش هایی که از آستر نامناسب برخوردار هستند زمینه را برای رشد قارچ فراهم می کنند.

همچنین…

در فصل زمستان برای خشک کردن کفش های چرم از قرار دادن کفش نزدیک بخاری خودداری کنید چون گرمای زیاد باعث می شود که سطح چرم خشک و در نتیجه ترک بردارد و بعد از مدتی متوجه می شوید که ظاهر کفش زیبایی خود را از دست داده است.

در صورتی که می خواهید برای یک مدت زمان نسبتا طولانی کفش های چرمی را نپوشید و آن را کنار بگذارید بهتر است که داخل آن را با کاغذ پر کنید و درون جعبه قرار دهید، این کار باعث می شود که کفش های چرم شما از طول عمر و ماندگاری بیشتری برخوردار باشد.

چگونه از البسه و وسایل چرمی مواظبت کنیم؟

چگونه از البسه و وسایل چرمی مواظبت کنیم؟

بعضی از افراد تمایل چندانی به خرید پوشاک چرم ندارند و دلیل خود را ترک برداشتن چرم یا خشک و پاره شدن چرم مطرح می کنند.

در صورتی که پوشاک چرم شما از نوع چرم طبیعی است ارائه چند توصیه می تواند در حفظ چرم و زیبایی آن مؤثر باشد و بر دوام و ماندگاری چرم بیفزاید.

ماشین لباسشویی

چرم طبیعی نباید در ماشین لباسشویی قرار داده شود. در صورتی که در فصل بارانی سال از پالتوی چرم یا کفش چرم استفاده می کنید، در صورت خیس شدن باید با یک حوله تمیز چرم را خشک کنید. قبل از خرید البسه چرم باید این نکته را در نظر داشته باشید که چرم به مراقبت نیاز دارد تا از آسیب ها دور بماند.

در صورتی که سطح چرم خیس شده است آن را بر روی چوب لباسی آویزان کنید تا خشک شود. نحوه خشک کردن کاپش چرم به این صورت است که باید در جایی در معرض نور و جریان هوا قرار داده شود تا خودش به مرور خشک شود. استفاده از حرارت سشوار یا دستگاه خشک کن مواردی هستند که در هنگام خشک کردن کاپشن چرم باید از آن ها صرفنظر کنید.

ترک خوردن چرم

اگر از کیف چرم استفاده می کنید دقت کنید که وسایل سنگین داخل آن قرار ندهید چون باعث ترک خوردن کیف می شود. همچنین در صورت سنگین بودن وسایلی که داخل جیب قرار داده اید، چرم کش می آید و به مرور از فرم و شکل اصلی خود فاصله می گیرد.

کاور یا جعبه مخصوص

پوشاک چرم از قبیل لباس، کیف و کفش را درون کاور یا جعبه قرار دهید تا از گردوخاک دور باشد. همچنین چرم طبیعی را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید چون دوام و ماندگاری چرم را از بین می برد.

گردوخاک

در صورت نشستن گردوخاک بر روی چرم ابتدا آن را با یک دستمال خشک تمیز کنید و سپس با یک دستمال مرطوب آن را تمیز کنید.

لیبل راهنما

قبل از شستشوی چرم به برچسب روی لباس یا لیبل داخل محصول توجه کنید. لیبل لباس بهترین راهنما در این مورد است که لباس چرم شما، می تواند شسته شود یا باید از دستورالعمل های ذکر شده بر روی لیبل محصول کمک گرفت.

واکس چرم

در صورت خرید لباس یا کیف و کفش چرم از خرید واکس مخصوص چرم غافل نباشید. واکس سطح چرم را مرطوب نگه می دارد و از ترک و شکستگی بر روی سطح چرم جلوگیری می کند. بعضی از افراد از این شاکی هستند که بعد از واکس زدن چرم، گردوخاک جذب چرم می شود و پاک کردن آن مشکل است. برای ممانعت از این مسئله بعد از واکس زدن چرم، آن را با دستمال نخی پاک کنید تا محیط چرم گردوخاک کمتری را به خود جذب کند.

اسپری مخصوص محافظت از چرم

در صورتی که به واکس چرم دسترسی نداشتید می توانید از وازلین استفاده کنید. فراموش نکنید که مقدار وازلین نباید خیلی غلیظ باشد بلکه بهتر است که دست خود را به وازلین آغشته کنید و سپس روی کاپشن چرم بکشید. اسپری مخصوص محافظت از چرم نیز جزو مواردی است که درهنگام خشکی البسه و پوشاک چرم مورد استفاده قرار می گیرد.

اسپری یا عطر

هنگام استفاده از عطر یا اسپری مواظب باشید تا از ذرات اسپری یا عطر روی چرم نپاشد چون مواد تشکیل دهنده آنها روی چرم منجر به آسیب چرم و گاها تغییر رنگ چرم می شود.

شستشوی بیش از حد

شستن بیش از حد چرم باعث از بین رفتن تدریجی آن می شود. البته در مواقعی که با لکه های بزرگ روی پوشاک چرمی روبه رو می شوید بهتر است که از یک متخصص چرم مشاوره بگیرید.

نحوه تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

پیشرفت صنعت چرم مصنوعی، تشخیص چرم طبیعی را مشکل نموده است. با این وجود برای تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی می توان از حواس پنجگانه کمک گرفت. به این صورت که با دیدن چرم و توجه به رنگ و خصوصیات ظاهری آن همچون رگه ها و خطوط طبیعی می توان تا حدودی پی به طبیعی بودن چرم برد.

با لمس کردن سطح چرم می توان به لطافت و نرمی آن پی برد البته در هنگام لمس می توانید به صدای کشیدن دست روی چرم توجه کنید. صدای چرم ها با توجه به نوعشان متفاوت است و شامل صدای نرم، صدای خشک و صدای زبر می باشد. چرم مصنوعی دارای سطحی سفت و نسبتا خشن است. حس بویایی از جمله مواردی است که در تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی کاربرد دارد. چرم مصنوعی بوی پلاستیک می دهد در حالی که چرم طبیعی بوی بدن حیوان است.

چرم طبیعی آب را جذب می کند، از همین ویژگی می توان در تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی استفاده کرد. ریختن چند قطره آن بر روی چرم، طبیعی یا مصنوعی بودن چرم را آشکار می کند. آب بر روی چرم مصنوعی باقی می ماند و جذب چرم نمی شود.

حرارت دادن به چرم از جمله روش های کاربردی برای تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی است. چرم مصنوعی در برابر حرارت حالت جمع شدگی پیدا می کند و سپس سفت و خشک می شود. البته در هنگام سوختن چرم مصنوعی، دود سیاه رنگی به چشم می خورد که دارای بوی خاصی نیز می باشد.

چرم طبیعی دیرتر از چرم مصنوعی می سوزد و در نتیجه دیرتر نیز جمع می شود. دود سفید رنگی از سوختن چرم طبیعی حاصل می شود که بوی آن شبیه سوختن موی بدن است. چرم باقی مانده پس از سوختن به صورت خاکستری نرم و پودر مانند است.

محصولی ماندگار و باکیفیت

از قدیم الایام استفاده از چرم در تولید انواع کیف، کفش و کت رایج بوده است. سطح نرم چرم، کیفیت و دوام از جمله ویژگی های ممتاز این محصول طبیعی به شمار می رود.

5
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟