مشاغل صنعت پوشاک

27 آبان 1399

مشاغل صنعت پوشاک به باور بسیاری از افراد به دنیای مد و فشن مربوط می شود در حالی که اکثر مشاغل فعال در این عرصه از جمله طراحی لباس تا متخصص تکنولوژیک پوشاک، متخصص مد یا استایلیست و مهندسی پوشاک و … را نیز در برمی گیرد. مشاغل زیادی در فرایند تولید پوشاک و معرفی ترندها و عرضه آن به بازارهای جهانی فعالیت دارند که هر کدام در جایگاه خود در این حوزه نقش پر رنگ و مؤثری بر عهده دارند.

پروسه تولید پوشاک و البسه از کارخانجات تولید کننده پوشاک شروع می شود و تا عرضه محصولات و ارائه آنها به بازار تداوم دارد. از تولید تا توزیع، متخصصین پوشاک این چرخه را مدیریت می کنند. بنابراین صنعت پوشاک همواره به متخصصان و مشاوره آنها برای مدیریت جنبه های تکنیکی این عرصه نیازمند است.

در ادامه مقاله به بررسی چند شغل در این عرصه بسنده می کنیم. چه بسا که معرفی همه مشاغل مرتبط با صنعت پوشاک مطالبی متنوع و اطلاعاتی وسیع در این عرصه را در بر می گیرد. در این مقاله به معرفی برترین مشاغل صنعت پوشاک و پردرآمدترین آنها پرداخته ایم.

معرفی برترین ها

معرفی برترین ها

بشر در طول زندگی خود همواره سعی داشته تا بهترین ها را برای آسایش خود فراهم سازد. لباس و پوشاک یکی از گزینه هایی ارزشمندی است که در طول تاریخ دچار تغییر و تحولاتی شده است.

تغییراتی که صنعت نساجی را در مرکز توجه قرار داد طوری که امروزه برای فعالیت در این عرصه باید از تخصص بهره مند باشید.

البته داشتن ذوق هنری به تنهایی کافی نیست، افرادی که مشتاق فعالیت در این عرصه هستند باید به صورت حرفه ای پیگیر فعالیت در این زمینه باشند تا با تحصیل در رشته های مرتبط بتوانند به افرادی ماهر، فعال و موفق در صنعت پوشاک تبدیل شوند.

نقش طراحان در عرصه صنعت پوشاک

نقش طراحان در عرصه صنعت پوشاک

هنر طراحی در صنعت پوشاک به دو شاخه تقسیم می شود. فردی که فرایند پیاده سازی طرح و ایجاد نقوش بر پارچه را ایفا می کند به عنوان طراح پارچه شناخته می شود. این فرد باید یک هنرمند تمام عیار باشد چون ضمن بهره مندی از ابتکار و خلاقیت خود، وی باید بتواند در طراحی پارچه به نیازهای مشتری و علایق او توجه داشته باشد.

یک طراح پارچه در صورتی می تواند انتظار موفقیت در این زمینه را داشته باشد که در طراحی پارچه مواردی از قبیل آداب و رسوم، شرایط اقلیمی، شرایط اجتماعی و خصوصیات مردم جامعه را مد نظر قرار دهد.

بهترین ها را از طراحان لباس بخواهید.

بهترین ها را از طراحان لباس بخواهید.

ورود به دنیای مد آرزوی بسیاری از افراد علی الخصوص نوجوانان و جوانان است. تصوری که بسیاری از ما با آن روبرو هستیم این است که دنیای مد تنها به حوزه طراحی لباس و طراحان با اسم و رسم و مشهور در این حوزه محدود و منحصر می باشد. اما این همه ماجرا نیست.

افرادی که با ایده ها و خلاقیت هنری خود می توانند لباس هایی در مدل های متمایز خلق نمایند و در این مسیر با طراحی های منحصر به فردشان وارد رقابتی پرهیجان و زیبا در عرصه ترندهای مطرح و معروف شوند.

صنعت پوشاک دارای مشاغل متنوعی می باشد که هر کدام از آن مشاغل نیز دارای زیرشاخه هایی هستند.

اگر آرزوی فعالیت به عنوان یک طراح لباس را در صنعت پوشاک دارید می توانید در دانشکده های هنر و در رشته طراحی لباس تحصیل نمایید.

طراح پارچه

طراح پارچه

طراح پارچه در ابتدا باید یک هنرمند باشد زیرا در طراحی پارچه باید با خلاقیت خود و استفاده از ایده های ناب و جذاب بتواند نقش و نگار را بر روی تار و پود پارچه ایجاد نماید.

طراح پارچه ضمن بکارگیری خلاقیت و ابتکار در ایجاد نقش و نگارهای متفاوت و زیبا باید نکات فنی نساجی را نیز در نظر بگیرد.البته وظیفه و فعالیت طراح پارچه به همین مورد خلاصه نمی شود بلکه وی باید شناخت کافی نسبت به انواع پارچه و ویژگی های آنها داشته باشد.

همچنین طراحی پارچه را باید در دو بخش مجزا در نظر بگیرید زیرا در طراحی پارچه برای البسه فرد طراح با انواع پارچه، نخ، رنگ و الیاف سروکار دارد. اما در طراحی پارچه داخلی فرد طراح باید به طراحی دکوراسیون، اثاثیه منزل و کف پوش ها بپردازد.

طراح مد

طراح مد

طراح مد یکی از مشاغل صنعت پوشاک به شمار می رود. در تعریفی از طراح مد می توان گفت که طراح مد طرح یک لباس را می کشد.

البته طراحان مد به طراحی و تصویرسازی برای کفش و کیف و سایر لوازم مرتبط با پوشاک نیز می پردازند. یک طراح مد برای موفقیت در کار طراحی لباس و منسوجات باید با تغییرات صنعت مد هماهنگ باشد به نحوی که بتواند کارهای خود را با آخرین موارد رایج در مد تطبیق دهد.

هر شخصی که علاقمند به فعالیت در این زمینه شغلی است باید از مهارت و تکنیک های دوخت، طراحی مد متناسب با اندام های مختلف و خیاطی برخوردار باشد. طراح مد با شرکت در نمایشگاه های مد می تواند از این فرصت برای شناخت طراحان مشهور و حرفه ای استفاده کند و بدین صورت به شناخت بهتری از مد و فعالیت طراحان مد برسد.

کنترل کیفیت را از متخصص تکنولوژیک پوشاک بخواهید.

تکنولوژیک پوشاک

در دنیای امروز تکنولوژی در همه عرصه های زندگی از جمله صنعت پوشاک و مد ورود پیدا کرده است و به عبارتی تکنولوژی در تار و پود لباس ها قرار گرفته است و تصور آینده ای با لباس هایی بسیار هوشمند دور از انتظار نخواهد بود چرا که در حال حاضر زندگی ما با وسایل هوشمند بسیاری گره خورده است. تکنولوژی پوشیدنی در لباس های ورزشی اولین قدم ها را در این مسیر برداشته است. به طور خلاصه هدف پیش بردن صنعت پوشاک با جدیدترین فناوری های روز دنیا است. 

تکنولوژیست پوشاک عنوانی است که شاید کمتر با آن مواجه شده باشید یا در مورد فعالیت های مرتبط با آن اطلاع چندانی در دست نداشته باشید. کنترل کیفیت و بررسی و نظارت بر محصولات کارخانجات نساجی و تولیدی پوشاک از وظایف مهم و اساسی این متخصصین به شمار می رود.

استایلیست ها مشاورانی با تجربه و خلاق با ایده هایی زیبا و متفاوت هستند.

استایلیست ها

شاید گاها در فضای مجازی و در میان اینفلوئنسرها با این واژه روبرو شده اید که برای انتخاب لباس و طراحی و سفارش پوشاک، انتخاب استایل های مناسب و ست کردن اکسسوری های خود از این افراد مشاوره می گیرند. استایلیست ها باید از تحصیلات و شناخت کافی در عرصه پوشاک برخوردار باشند و در جریان بروزترین تغییرات مد و فشن باشند.

مهندسی پوشاک

مهندسی پوشاک

این گرایش جزء رشته مهندسی نساجی است. یک مهندس پوشاک با انواع پارچه، تولید نخ و فرایند و پروسه چاپ و رنگرزی سروکار دارد. همچنین وی باید در مورد همه مراحل تولید که شامل طراحی و ترکیب رنگ، سایزبندی و الگوسازی، لاچینی پارچه و برش و دوخت و … می باشد، شناخت کافی داشته و بر مسائلی از قبیل بازاریابی، فروش و ارتباط با مشتریان نیز مسلط باشد.

به بیانی ساده تر یک مهندس پوشاک موانع موجود بر سر راه تولیدی های بزرگ و کوچک را شناسایی می کند و به تولیدکنندگان پوشاک برای راه اندازی خط تولید مشاوره می دهد.

این مشاوره مواردی از قبیل نظارت بر خط تولید، شناخت انواع پارچه، برش و دوخت و ماشین های دوخت را در بر می گیرد. تسلط یک مهندس پوشاک بر نرم افزارهای جدید طراحی و استفاده از آنها در راه اندازی خط تولید می تواند بسیار مؤثر واقع شود.

عکاسان مد، لباس و فشن

عکاسان مد، لباس و فشن

عکس و عکاسی در عرصه مد و فشن را می توان با کارهای آدولف دمایر آلمانی عنوان کرد. وی از اولین افرادی بود که استارت این نوع عکاسی را زد به عبارتی از اوایل سال ۱۹۰۰ میلادی این نوع از عکاسی به صنعت مد و فشن ورود پیدا کرد. عکاسان فعال و بنام در این حوزه اغلب با مجله های بزرگ دنیا همکاری دارند و جزء عکاسان حرفه ای محسوب می شوند.

عکاسی مد و فشن دنباله روی دو هدف

عکاسان مد و فشن دو هدف را در مجموعه فعالیت های عکاسی خود دنبال می کنند. هدف اصلی ترغیب مردم به خرید کالایی خاص می باشد که برای دستیابی به آن تبلیغات می تواند بهترین گزینه باشد. حالا چه چیزی بهتر از به نمایش گذاشتن عکس هایی خاص و جذاب از کالاهایی همچون لباس، پارچه و انواع زیورآلات.

مدل های حرفه ایی
مدل های حرفه ایی

در دنیای مد و فشن افرادی با عنوان مدل انتخاب می شوند تا با پوشیدن انواع پوشاک به معرفی و به نمایش درآوردن محصولات یک شرکت یا تولیدی بپردازند. این افراد از آموزش های لازم برخوردار هستند و همین مسئله کار را برای عکاسان این عرصه آسان می نماید.

این داستان عکس و عکاسی موضوعی مهم و باارزش تلقی می شود تا با استفاده از آن یک لباس یا محصول را به زیباترین حالت ممکن جلوه دهند.

انتخاب محلی مناسب برای عکاسی، عکاسی در فضای باز یا بسته و نورپردازی حرفه ای از جمله موارد هستند که قبل از عکاسی به آنها پرداخته می شود و به عبارتی در این حرفه مدیریت تمام این برنامه ها باعث می شود تا تصاویری زیبا در قالب تصاویر تبلیغاتی بتواند محصول مورد نظر را عالی و خاص جلوه دهد.

برگزار کننده همایش های فشن و پوشاک

این همایش ها بهترین فرصت برای آشنایی با افراد با تجربه در صنعت مد و فشن به شمار می رود. در کنار معرفی محصولات جدید با برندهای متنوع در این مراسمات گاها مسابقاتی نیز با عنوان مسابقات فشن برگزار می شود.

یک تیر و دو نشان

در این نمایشگاه ها کالاهای برتر در معرض دید افراد شرکت کننده قرار می گیرد و در عین حال فرآیند تبلیغات نیز انجام می گیرد. مهم ترین هدف در برگزاری همایش ها یا نمایشگاه های مد و فشن، بازاریابی برای برندها می باشد. در این مراسمات عموم مردم نمی توانند شرکت کنند بلکه اکثرا نمایندگان شرکت ها و سازمان های مطبوعاتی می توانند حضور داشته باشند.

فرصتی برای دیده شدن
فرصتی برای دیده شدن

موفقیت با طراحی است که بتواند بهترین مکان را برای برگزاری نمایشگاه اجاره کند و سپس تمام مدهای مورد نظر خود را به نمایش بگذارد. با برگزاری این همایش ها و نمایشگاه ها طراحان لباس فرصت پیدا می کنند تا با حضور در این مراسمات بتوانند به جایگاهی مناسب دست پیدا کنند.

الگوسازی و برش

الگوسازی و برش

کسب و کارهای متنوعی به عنوان مشاغل صنعت پوشاک معرفی شده اند که در این صنعت درگیر و دخیل هستند. الگوساز و برشکار لباس یکی از حرفه هایی محسوب می شود که هر شخص علاقمند با کسب مهارت فردی در این زمینه می تواند جذب تولیدی های بزرگ یا تولیدی های کوچک شود. ذوق هنری و ابتکار و نوآوری یکی از فاکتورهای لازم برای موفقیت در این عرصه به شمار می رود.

کسب مهارت

یک فرد الگوساز و برشکار می تواند در زمینه الگوسازی انواع مدل های لباس مردانه، زنانه و بچگانه فعالیت داشته باشد. این فرد باید بتواند در مواردی همچون اندازه گیری، رسم الگو، پیاده کردن الگو و برش انواع پارچه مهارت داشته باشد. البته امروزه نرم افزارهای زیادی در ارتباط با الگوسازی انواع مدل های لباس به صنعت پوشاک عرضه و ارائه شده است که یک الگوساز و برشکار می تواند از آنها استفاده کند.

2
۱
برچسب ها :

دیدگاه شما

یک دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟