مهارت های مورد نیاز برای طراح مد

25 اردیبهشت 1401
مهارت های مورد نیاز برای طراح مد

مهارت های مورد نیاز برای طراح مد سوالی است که اغلب علاقمندان به فعالیت های طراح مد و لباس از خود می پرسند. طراحی مد و لباس یک حرفه جذاب و بی نظیر است که طراح باید در زمینه فشن شوهای مد و نحوه طراحی انواع لباس و عرضه آن ها به بازار مصرف اطلاعات لازم را کسب نماید.

با این مقاله همراه باشید، در ادامه پیرامون طراح مد و توانایی های مورد نیاز برای این حوزه توضیحاتی ارائه می گردد.

در حال حاضر مشاغل زیادی در حوزه صنعت پوشاک مشغول به فعالیت هستند. به عنوان مثال اکثر مشاغل فعال در این عرصه شامل  طراح لباس تا متخصص تکنولوژیک پوشاک، متخصص مد یا استایلیست و مهندسی پوشاک و … می باشند.

بنابراین مشاغل زیادی در پروسه تولید پوشاک و معرفی ترندها و عرضه آن به بازارهای جهانی فعالیت دارند که هر کدام در جایگاه خود در این حوزه نقش پر رنگ و مؤثری ایفا می کنند. امروزه تحصیل در گرایش های مختلف طراحی مد در میان جوانان و دانشجویان رو به افزایش است و همین حجم بالای تقاضا برای تحصیل در این رشته و سپس ورود به بازار کار ایجاب می نماید که فعال، مصمم و پویا باشید.

الهام از تمدن، فرهنگ و تاریخ

طراحان مد تنها به طراحی و مهارت های پیرامون آن نیاز ندارند بلکه آنها باید با الهام گرفتن از منابع زیادی هچون تمدن یا فرهنگ، تاریخ، طبیعت، اثرهای هنری و… به طراحی اقدام نمایند. بنابراین می توان گفت که طراحان مد صرفا سازندگان مد نیستند. بلکه آنها مشغول تمام فرایند طراحی، تولید و عرصه لباس هستند.

شناخت علایق و سلیقه خریداران

طراحان مد سبک‌های مختلف را خلق و طراحی می کنند. همچنین یک طراح مد علاوه بر طراحی لباس و تسلط در این زمینه باید در زمینه طراحی انواع اکسسوری همچون کلاه، عینک، کیف و کفش نیز از مهارت لازم و کافی برخوردار باشد.

لباس های موجود در صنعت مد و فشن برای یک تایم کوتاه و یک فصل طراحی و عرضه می شوند. بنابراین یک طراح مد باید مدام خود را با نیازها و سلایق خریداران تطبیق دهد و مطابق با علاقه مندی های آنها به طراحی انواع لباس بپردازد در غیر اینصورت موفق به فروش محصولات خود نخواهد شد.

طراحان مد باید از اطلاعات لازم در زمینه خریداران و ذوق و سلیقه آنها برخوردار باشند تا بتوانند با طراحی های خاص و منحصربه فرد محصولاتی چشمگیر و بی نظیر عرضه نمایند.

تفاوت طراح مد و طراح لباس

طراحان مد و طراحان لباس اهداف مشترک و مشابهی را دنبال می کنند با این وجود پیرامون این حوزه های کاری تفاوت های کلی وجود دارد.

به عنوان یک طراح مد، باید در زمینه‌های گوناگون همچون طراحی، کیفیت، الگوهای رنگ، گزینش پارچه و حتی تجارت تخصص و مهارت داشته باشید. در حالی که طراح لباس به تمامی این موارد و تسلط بر آنها و کسب اطلاعات پیرامون آن ها نیاز چندانی ندارد.

حوزه فعالیت طراحان مد بسیار گسترده تر و پیچیده تر می باشد چرا که آنها برای اقشار مختلف جامعه پروسه مد را ایجاد می نمایند. ولی حوزه فعالیت طراحان لباس بسیار محدودتر می باشد چون آنها اغلب در یک زمینه به فعالیت مشغول می شوند و سعی می کنند در همان زمینه بهترین باشند.

به عنوان مثال برخی از طراحان لباس به طراحی لباس های بازیگران سینما و تئاتر می پردازند یا برخی دیگر به طراحی لباس برای یک گروه خاص از جامعه همچون خردسالان می پردازند.

مهارت های مورد نیاز برای طراح مد

اگر علاقمند هستید که به عنوان یک طراح مد در جامعه فعالیت داشته باشید باید از یک روحیه مصمم و قوی برخوردار باشید چرا که این شغل استرس های خاص خود را دارد و مدام در حال تغییر و تحول می باشد. ضمنا باید تلاش نمایید تا با افراد پویا و فعال در این زمینه همکاری نمایید مطمئنا یک شبه نمی توان راه صد ساله را رفت پس برای رسیدن به موفقیت های عالی باید تلاش و پشتکار داشته باشید.

بنابراین از طراحان مد، به عنوان مغزهای متفکر و خلاق دنیای مد و لباس نام برده می شود. این افراد باید شناخت کافی از اقشار مختلف جامعه داشته باشند تا بتوانند سلایق و علایق آنها را در طراحی های خود به کار گیرند. در کنار این موارد روانشناسی رنگ ها نیز جزو علومی است که یک طراح مد باید با آن مأنوس باشد.

افراد متناسب با سن، جنسیت، سبک زندگی و فرهنگ از رنگ های مختلف در استایل های خود استفاده می کنند. به عنوان یک طراح مد باید رنگ های سرد و گرم را بشناسید و هماهنگ با قوانین رنگ ها اقدام به طراحی لباس های مختلف نمایید.

روانشناسی رنگ ها و بحث های پیرامون آن از قبیل شناخت چرخه رنگ و میزان تأثیر رنگ ها بر جذابیت و خاص بودن استایل ها از جمله علومی است که یک طراح مد باید به آنها مسلط باشد. ضمنا یک طراح مد باید از علوم جامعه شناسی و موضوعات مربوط به آن غافل نباشد چرا که طراحی لباس ها باید متناسب با نیاز افراد جامعه باشد.

با نگاهی به صنعت مد و فشن به این نتیجه می رسید که عرصه مد و طراحی های آن بسیار ناپایدار و ضمنا بسیار پر زرق و برق می باشد. هر روز بر تعداد علاقمندان عرصه مد و مشاغلی همچون طراح مد افزوده می شود. با ورود به این عرصه باید انتظار حجم بالایی از استرس و رقابت را داشته باشید.

طراحی و تصویرگری

یک طراح مد برای ورود به دنیای طراحی و فعالیت در زمینه مد و فشن باید از قدرت خلاقیت و ایده پردازی برخوردار باشد. همچنین باید بتواند طرح های مورد نظر خود را روی کاغذ بیاورد و طراحی اولیه را به تصویر بکشد. اما هستند افرادی که در زمینه طراحی از مهارت چندانی برخوردار نیستند و نمی توانند ایده های جدید و زیبای خود را بر روی کاغذ بیاورند. راه حل این مسئله را باید در نرم افزارهایی همچون Adobe lllustrator جستجو نمود. این ابزارها به کمک طراحان مد می آیند تا آنها بتوانند به راحتی به ایده های خود جان دهند.

مهارت های بصری

مهارت های بصری قوی یکی از الزامات برای طراحان مد محسوب می شود. طراح مد با دیدن انواع پارچه و طرح و رنگ های مختلف باید بتواند نوع لباس و اکسسوری های مورد نیاز را تجسم و سپس به تصویر بکشد.

مهارت های ارتباطی با افراد تیم

به عنوان یک طراح مد باید از مهارت های بیان و ارتباط مؤثر با اعضای تیم برخوردار باشید. لازمه موفقیت یک طراحی بی نقص و کامل و تبدیل شدن به یک طراح موفق را باید به همکاری گروهی و ارتباط متقابل با اعضای تیم طراحان نسبت داد.

شناخت انواع پارچه

به عنوان یک طراح مد نیاز به مهارت های زیادی دارید و در این میان کار با انواع پارچه جزو فعالیت اصلی شما محسوب می شود. بنابراین لازم است که شناخت کافی از انواع پارچه و خصوصیات آنها همچون مقاومت در برابر چین و چروک و نوع بافت و نوع تن خور آن ها داشته باشید.

مهارت های حل مسائل

به عنوان یک طراح مد با مسائل زیادی در حوزه کاری خود مواجه می شوید بنابراین باید بتوانید به دور از استرس و عصبانیت کارهای خود را سروسامان دهید و در هنگام مشکل راه حل ارائه دهید و کارهای خود را پیش ببرید.

مراحل دوخت و آماده سازی لباس

به عنوان یک طراح مد باید از اصول اولیه خیاطی و مراحل دوخت و الگو کشی و انواع دوخت سر در بیاورید. هر چند برخی از طراحان مد اقدام به دوخت و آماده سازی لباس نمی کنند و این کار را به تعدادی از اعضای تیم واگذار می کنند. با این وجود به عنوان یک طراح مد بهتر است درک درست و کافی از اصول اولیه خیاطی داشته باشید تا در مواقع ضروری و مورد نیاز بتوانید از مهارت های خود استفاده نمایید.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟