نگهداری از پیراهن ؛ چند نکته مهم در مراقبت از پیراهن

28 بهمن 1400
نگهداری-از-پیراهن

چه یک جلسه رسمی و چه یک قرار غیررسمی، یک پیراهن تمیز، خوش پوش و شیک تقریباً یکی از اصلی‌ ترین موارد است. اما نگه داشتن آن ها در شرایط بکر کار آسانی نیست. نگهداری از پیراهن اصول و قواعد خاص خود را دارد. اصولی که با رعایت کردن آن ها می توان به راحتی زمان استفاده از آن را افزایش داد.

در این مقاله به بررسی برخی از نکات می پردازیم که می تواند به افزایش طول عمر پیراهن های شما کمک کند. به شما پیشنهاد می کنم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

پیراهنی با جنس مناسب بخرید

جنس-خوب
جنس-خوب

خرید پیراهن با بهترین کیفیت اولین قدم برای حفظ ظاهر زیبا برای سال‌ هابه شمار می رود. برندهای خوب همیشه پیراهن ها را با بهترین کیفیت پارچه می سازند. آن ها همیشه سایر معیارهای کیفیت پوشاک مانند دوخت های محکم در درزها، پارچه های ظریف اما بادوام را رعایت می کنند. پس برند خود را هوشمندانه انتخاب کنید.

برخی از پیراهن‌ هایی که به‌عنوان نخی تبلیغ می‌ شوند ممکن است دارای الیاف مصنوعی باشند که باعث می‌ شود آن‌ طور نباشند که می‌ خواهید. بسیاری از پیراهن‌ های کتان اکنون ترکیبی از الیاف مصنوعی با کتان هستند. دلیل این موضوع هم آن است که این پارچه ها برخی از ویژگی های خوب مانند نگهداری آسان، مقاومت در برابر چین و چروک را دارند. البته این نکته هم مهم است که این ترکیب پارچه روی بدن فرد به اندازه پارچه ای با الیاف طبیعی راحت نیستند.

ویسکوز
ویسکوز

پارچه‌ هایی که دارای الیاف ویسکوز هستند سریع‌ تر از پارچه‌ های طبیعی با کیفیت یا ترکیبی مستعد ساییدگی و پارگی هستند. آن ها باید در دور ملایم تری در ماشین لباسشویی شسته شوند.

پیراهن مناسب سایز خود را انتخاب کنید

نحوه تناسب پیراهن شما یکی دیگر از نکات مهم در نگهداری از پیراهن به شمار می رود. اگر پیراهنی دارید که روی بدنتان تنگ می افتد، ممکن است فکر کنید که این فقط یک موضوع عادی است، اما خیر. جذب محکم باعث ایجاد فشار روی درزها (بسته به مقدار جذب بودن آن) و همچنین روی پایه دکمه می شود. قرار گرفتن ساعت و جواهرات می تواند باعث ساییدگی سرآستین شود. قرار دادن آرنج روی میز نیز باعث سایش آن می شود.

جلوگیری از ایجاد لکه

لکه-روی-لباس
لکه-روی-لباس

توصیه می شود برای جذب عرق، دئودورانت و عطرها، زیر پیراهن یک تیشرت ساده یا تاپ بپوشید. چرا که همه این مواد برای عمر مفید پیراهن شما مضر است.

اگر اصرار دارید چندین بار قبل از شستن پیراهن بپوشید، باید بدانید که این عمل طول عمر پیراهن را تا حد زیادی کاهش می دهد. خیس نگه داشتن پیراهن، خواه تعریق باشد یا رطوبت، یا آب ساده می تواند باعث ضعیف شدن پارچه، تغییر رنگ و ایجاد لکه های کپک شود. بنابراین ایده خوبی است که قبل از اینکه پیراهن را به دسته لباسشویی خود اضافه کنید، پیراهن ها را هوا دهید تا خشک شوند.

لکه-ی-خودکار
لکه-ی-خودکار

اگر پیراهن لک شده است، بهتر است در اسرع وقت آن را برطرف کنید، در غیر این صورت می تواند اثری دائمی از خود به جای بگذارد. پس از از بین بردن ذرات لکه، بلافاصله آن را با دستمال مرطوب تمیز کنید. اگر لکه از مواد جامد پروتئینی (شیر، خون، کشک و غیره) ساخته شده است، از آب گرم برای شستشوی اولیه استفاده نکنید این کار باعث ایجاد لکه می شود. آن را در آب سرد بشویید. لکه های چرب ناشی از مواد غذایی و سایر لکه ها را می توان با یک نقطه از صابون مایع ظرفشویی پاک کرد.

اگر پیراهن بسیار گرانی است می توانید آن را به خشکشویی ببرید. در خشک شویی از حلال های غیر آبی برای از بین بردن لکه ها و چربی ها استفاده می شود. این کار به جلوگیری از انقباض و محو شدن کمک می کند و در واقع به نگهداری از پیراهن کمک می کند.

مراقبت از حلقه ی دور گردن

لکه-ی-روی-یقه
لکه-ی-روی-یقه

همه ما با حلقه چرکی دور یقه روی پیراهن ها آشنا هستیم. این حلقه ترکیبی از روغن، عرق، پوست خشک، آلاینده‌ ها و غیره در اطراف داخل یقه است – در تمام پیراهن‌ ها زرد و حتی قهوه‌ ای به نظر می‌رسد.

بهترین کار برای نگهداری از پیراهن این است که سعی کنید ازچرک شدن حلقه ی گردن آن جلوگیری کنید. توصیه سنتی این است که گردن خود را بشویید. با این حال، حتی با یک گردن تمیز، ممکن است این حلقه ها را روی یقه خود پیدا کنید. امروزه برای کاهش تماس یقه با پشت گردن، یقه‌ بند، زیرپیراهن‌ های یقه‌ ای و روش‌ های دیگری از این دست به راحتی در دسترس هستند. استفاده های متعدد از یک پیراهن، بدون شستن، می تواند باعث شود که حلقه به طور دائمی جا بیفتد. برخی استفاده از پودر را برای دور گردن پیشنهاد می کنند. کاهش استفاده از لوازم آرایشی، عطر و ادکلن در اطراف گردن نیز می تواند از حلقه های یقه جلوگیری کند.

لکه-یقه
لکه-یقه
همچنین

برداشتن حلقه ها در خانه ممکن است حتی با وجود تمام محصولات موجود که ادعا می کنند آن ها را از بین می برند کمی دشوار باشد. اگر بیش از حد آن را بچلانید تا لکه از بین برود، نتیجه یک یقه به شدت آسیب دیده است. نکته حیرت انگیز پشت این مشکل این است که ترکیب شیمیایی عرق هر فرد با توجه به بدن او و عوامل خارجی، مانند آلاینده هایی که در معرض آن ها قرار می گیرد، متفاوت است. هیچ درمان یکسانی برای همه وجود ندارد. شما می توانید محصول مناسب را از طریق آزمون و خطا پیدا کنید. اما مطمئن ترین شرط شما استفاده از خدمات خشک شویی است. این هم نکته ای دیگر در نگهداری از پیراهن.

پیراهن ها را به درستی بشویید

شستشوی-لباس
شستشوی-لباس

تا آنجایی که امکان دارد پیراهن ها را با دست بشویید. همیشه بهتر است لباس های تمیز را با دست بشویید زیرا شستن آن در ماشین لباسشویی یکی از بدترین مشکلات در طول عمر یک پیراهن است. اما از نظر روحی و جسمی برای بسیاری از ما امکان پذیر نیست.

برای نگهداری از پیراهن در هنگام شستشو با ماشین لباسشویی برخی از اقدامات احتیاطی می تواند از مشکلات ذاتی جلوگیری کند. تمام دکمه ها را ببندید. هر لکه ای را تمیز کنید. اگر پارچه پیراهن شما خوب است، از یک دور ظریف در تنظیمات ماشین لباسشویی خود استفاده کنید. اگر از پارچه سنگین تری ساخته شده است، می توانید چرخه معمولی را انتخاب کنید. اگر از خشک کن استفاده می کنید، آن را روی حرارت کم قرار دهید.

اطمینان حاصل کنید که رنگ ها را با هم مخلوط نکنید. و در صورت امکان بر اساس جنس نیز آن ها را مرتب کنید. و با لباس های دیگر با قطعات فلزی، زیورآلاتی که می تواند پارچه پیراهن را خراب کند، نشویید. یک نرم کننده پارچه می تواند پیراهن را نرم تر کند و بوی فوق العاده ای به آن بدهد. همچنین می تواند چسبندگی را کاهش دهد.

شستشو-با-دست
شستشو-با-دست

پیراهن‌ها به سرعت چروک می‌ شوند و اگر در ماشین لباسشویی باقی بمانند، چروک‌ ها واقعاً محکم می‌شوند. بلافاصله پس از پایان فرآیند، پیراهن را از دستگاه خشک کن خارج کنید. یک تکان خوب به آن بدهید. تا در هوا خشک شود. درست قبل از خشک شدن کامل پیراهن، آخرین آبکشی را با مقداری نشاسته و اتو بزنید.

با چین و چروک مقابله کنید

چین-و-چروک
چین-و-چروک

نکته ی آخر در نگهداری از پیراهن استفاده از روکش پیراهن های ضد چروک (بدون نیاز به اتوکشی) است، پیراهنی که همیشه تمیز و مرتب به نظر می رسد. اما آن ها دارای مواد شیمیایی هستند که برای سلامتی خوب نیستند. و برخی از این روکش ها بسته به برند فقط برای ۱۲ تا ۲۵ بار گارانتی دارند. برخی ممکن است احساس سفت یا ظاهر سفت دائمی پیراهن های بدون نیاز به اتوکشی را دوست نداشته باشند. اما این مدل ها بدون چروک مستقیماً از ماشین لباسشویی/خشک کن بیرون می آیند. کسی که مجبور است هر روز پیراهن ها را اتو کند، قدر این پیراهن ها را می داند.

قبل از خشک شدن کامل، پیراهن را اتو کنید. پس از خشک شدن کامل، از بین بردن چین و چروک ها تقریبا غیرممکن است. اگر پیراهن خود را بیش از حد خشک کرده اید، از یک بطری اسپری پر از آب برای مرطوب کردن پیراهن در حین اتو کردن آن استفاده کنید یا از عملکرد بخار در اتوی خود استفاده کنید.

اتوکشی
اتوکشی

هیچ پیراهنی برای همیشه ماندگار نخواهد بود. پس در حالی که خوب و نو هستند از آن ها لذت ببرید. نگهداری از پیراهن تنها می تواند مدتی بیشتر آن را برای شما در دسترس قرار دهد. پس به جای این همه سختی می توانید پوشیدن آن را برای خود لذت بخش کنید.

امیدوارم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید. همچنین توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار داده باشیم.

با آرزوی بهترین ها برای همه شما

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟