پارچه دانگاری – دانگاری چیست؟

03 مهر 1400
پارچه دانگاری

پارچه های دانگاری که امروزه بسیار کمتر اسم آن ها به میان می آید. پارچه هایی که خود زمانی انقلابی در صنعت نساجی به وجود آوردند. با توجه به رنگ ذاتی ای که دارند می توانند برای کارخانه ها و تولیدی ها بسیار از لحاظ مادر مقرون به صرفه باشند.

دانگاری نوعی پارچه است که معمولا با لباس کار مرتبط است. پارچه ی دانگاری یک شلوار معمولی است که برای انجام فعالیت های روزانه استفاده می شود. این پارچه ها ضخیم هستند. پارچه های دانگاری به دلیل استحکامی که دارند به عنوان لباس کار از آن ها استفاده می شود. حتی دولت بریتانیا برای لباس سربازان نظامی خود از پارچه ی دانگاری استقاده می  کرد. پارچه های دانگاری به دلیل رنگ تیره ای که دارند کثیفی و چرک را نمایش نمی دهند.

کاربرد ها

از آن جایی که همه کسانی که برای کار سخت به لباس های با دوامی نیاز داشتند اما لباس کارهای موجود بعد از مدت کوتاهی پاره می شدند. با عرضه ی این پارچه به طور وسیع از کارگران گرفته تا برده ها ، شروع به پوشیدن دانگاری کردند. در طول جنگ جهانی اول از آن برای ساختن لباس های شخصی در نیروی دریایی ایالات متحده استفاده می شد.

از این مدل از پارچه ها هم به عنوان لباس کار استفاده می شود و هم به عنوان نوعی سر همی که یک شلوار دارای دو بند است . این پارچه همچنین به عنوان  لباس کار حتی برای زنان هم استفاده شد. از دانگاری به عنوان ماده ای برای بادبان ها استفاده می شد که بعدا ملوانان پارچه ی لباس خود را از آن تهیه کردند.

تاریخچه

پارچه دانگاری از سال ۱۶۰۵ تا ۱۵۱۵ در انگلیسی استفاده می شد. برای تولید این پارچه از پارچه های نخی و ضخیم که اغلب آبی رنگ بودند البته گاهی هم از رنگ سفید استفاده می شد. این پارچه توسط مردم فقیر در منطقه ای در بمبئی هند ساخته می شد.

واژه شناسی
مدل های سرهمی دانگاری
مدل های سرهمی دانگاری

واژه ی دانگاری از زبان ماراثی dongrī گرفته شده است که یک اصطلاح تاریخی برای یک پارچه ضخیم چوبی است. البته احتمال دارد که این کلمه از Dongri که یک روستای اسکله ای در نزدیکی بمبئی است نیز گرفته شده باشد. این پارچه نوعی روکش پنبه ای است که با نخ تار نیلی رنگی که البته امروزه بیشتر به عنوان جین شناخته می شود، ساخته شده است.

نام “دانگاری” یادگار حضور استعمار بریتانیا در هند است. بعد ها پارچه ی دانگاری به انگلستان صادر شد و برای تولید لباس های کار ارزان و قوی مورد استفاده قرار گرفت. انگلیسی این پارچه را  dungri می گفتند. البته نوع نوشتار آن کمی دچار تغییر شد. این کلمه از زبان هندی ، معنای اصلی خود را از دست داده است ، که به یک پارچه نخی محکم اشاره دارد. اکنون به شلوارهای ساخته شده از این ماده اشاره می کند: مانند شلوار جین.

در انگلیسی آمریکایی ، این اصطلاح برای شلوارهایی به  کار می رود که در مشاغل سخت مورد استفاده قرار می گیرند. از چنین اصطلاحی در انگلیسی بریتانیایی برای لباس های مختلف ، چه برای استفاده معمولی و چه در محل کار استفاده می شود. تا سال ۱۸۹۱ کیپلینگ از این کلمه برای اشاره به نوعی لباس و همچنین پارچه استفاده می کرد.

شباهت با پارچه ی جین

امروزه پارچه ی دانگاری به جین نیز اشاره می کند ، مشخص نیست که آیا این نوع از پارچه ی سنتی پیش ساز جین بوده اند یا خیر. پارچه ی دانگاری اغلب با جین مقایسه می شود ، اما تفاوت هایی در میان آن ها وجود دارد. در حالی که جین از نخ بدون رنگ بافته می شود و بعد از بافت رنگ می شود ، دانگاری از نخ های رنگی تهیه می شود. دانگری در نیمه دیگر دهه ۴۰ شیک شد. در آغاز دهه ۵۰ ، به دلیل راحت بودن ، پوشیدن راحت و کاربردی ، استقبال گسترده تری از آن ها بعنوان لباس های معمولی به دست آمد. در اواخر قرن هفدهم ، اکثر پارچه های دانگاری تولید شده یا سفید می شدند و یا بعد از مدتی کمرنگ می شدند.

شباهت دانگاری با جین
شباهت دانگاری با جین

مشتقات

در ایالات متحده کارگاهی در اواخر دهه ۱۸۲۰ توسط اسبن سنفورد به وجود آمد. این کارگاه پارچه ای از جنس پنبه ای به نام کنتاکی ژان را تولید کرد. این پارچه بیشتر شبیه تلاقی بین پارچه کرباسی و پارچه ی دانگاری امروزی است.

پارچه های بافته شده با وزن متوسط تا سنگین برای این الگو بهتر جواب می دهند. این پارچه شامل جین ، پارچه توری ، شامپری ، کتانی سنگین ، پنبه ای است.

امروزه این پارچه ها در طیف گسترده ای از اندازه ها ، رنگ ها ، تناسب و اشکال ساخته می شوند. پارچه ی دانگاری می توانند جذب یا بگی باشد ، در انواع طرح و رنگ ، بافتی زاپ دار و رسمی داشته باشند.

پارچه های دانگاری از لحاظ محبوبیت مثل پارچه های جین نیستند در واقع می توان گفت که این پارچه ها حداقل در ایالات متحده ،خیلی محبوب نیستند ،مهم نیست که الیاف آن از مواد ارزان و زیر ساخته شده باشد یا از پارچه های گران قیمت و شیک به هر حال این پارچه هم ویژگی های خاص خود را دارد.

امیدوارم که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در این مورد در اختیار شما قرار داده باشیم. خوشحال می شویم که نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟