پارچه هایی که از مد نمی افتند

01 اردیبهشت 1401
پارچه هایی که از مد نمی افتند_1

پارچه هایی که از مد نمی افتند و همیشه در استایل های مختلف به روز و شیک به نظر می رسند. با این مقاله همراه باشید در ادامه شما را با چندین نوع پارچه که از مد نمی افتند و همیشه کاربرد دارند آشنا می کنیم.

با یک نگاه به صنعت پوشاک و مد متوجه خواهید شد که بعضی از پارچه ها سال های بسیاری همچنان محبوب و مورد پسند هستند و در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار می گیرند.

پارچه هایی که از مد نمی افتند و کاربردی هستند

پارچه حریر

لطافت فوق العاده بالای این پارچه باعث شده است که برای فصل تابستان بسیار محبوب و پرطرفدار باشد. البته پارچه حریر خود به انواع مختلفی از جمله حریر سبک، حریر لخت و حریر نیمه شفاف تقسیم می شود. حریر معمولا از الیاف پنبه ساخت می شود همچنین در نقاط مختلف دنیا از این پارچه استفاده می شود بنابراین با نام های مختلفی از قبیل موسلین و ململ شناخته می شود.

حریر به عنوان یک پارچه سبک، لطیف و خنک در دوخت لباس های بهاری و تابستانی کاربرد دارد. از پارچه حریر در دوخت انواع مانتو، لباس های مجلسی و شومیز استفاده می شود.

پارچه کرپ حریر

پارچه کرپ حریر یکی از معروف ترین پارچه های حریر است. علت نامگذاری آن به حریر به خاطر سبک و شفا بودن پارچه است و علت نامیدن آن به کرپ به سطح زبر پارچه بر می گردد. پارچه حریر کرپ رنگ نسبتا ماتی دارد و برای دوخت شومیز و انواع لباس های مجلسی مناسب است. البته از این نوع پارچه در دوخت انواع پیراهن زنانه و پیراهن های ماکسی استفاده می شود.

پارچه حریر ژاکارد

امروزه یکی از مدل های جدید پارچه حریر وارد بازار شده است که به حریر ژاکارد معروف است. جالب اینجاست که این پارچه لخت نیست و از آن در دوخت انواع مانتو استفاده می شود. همچنین طرح های موجود بر روی این پارچه چاپ نیست و در حین بافت پارچه ایجاد شده است.

پارچه حریر ساتن

پارچه حریر ساتن همانطور که از نام آن معلوم است برای دوخت انواع لباس مجلسی براق و لخت استفاده می شود. چون هم لطافت حریر و هم براقی و درخشندگی ساتن را دارد. دامن بلند کلوش و پیراهن های مجلسی بلند لباس هایی هستند که برای دوخت آنها اغلب از این نوع پارچه استفاده می شود.

پارچه ارگانزا

پارچه ارگانزا دارای یک بافت خاص و منحصر به فرد است. این پارچه بسیار نازک و سبک وزن است. از این نوع پارچه اغلب در لباس های عروس استفاده می شود. البته این پارچه نسبت به سایر پارچه ها تا اندازه ای در بازار پوشاک کمیاب است. در حال حاضر این مشکل تا حدود زیادی حل شده است به طوری که انواع ارگانزاهای مصنوعی و ابریشمی موجود است. از پارچه های ارگانزای ابریشمی به عنوان حریر نام برده می شود.

پارچه کتان

پادشاه پارچه ها لقبی است که به پارچه کتان داده شده است. این پارچه از الیاف کتان ساخته شده است. بسیاری از محققان معتقدند که این پارچه یکی از قدیمی ترین پارچه هایی است که بشر از آن برای تولید لباس استفاده نموده است.

با این وجود برای دستیابی به زیباترین تعریف از پارچه کتان می توانیم به فرهنگ لغت دهخدا مراجعه نماییم:

در فرهنگ لغت دهخدا این چنین پارچه کتان تعریف شده است که: نباتی است بقدر ذرعی، ساق و برگش باریک و گلش لاجوردی و پوست وی را همچون پنبه ریسند و جامه اش معتدل است در گرمی و سردی و خشکی و به اندام نچسبد و رافع حرارت و باعث تقلیل خوی است. با اطمینان می توان گفت که این تعریف کامل ترین و جامع ترین توصیف از گیاه کتان و نحوه تولید پارچه کتان و خصوصیات آن است.

در حال حاضر، پارچه کتان در انواع و اقسام مختلف موجود است ولی پارچه کتان کشی، پارچه کتان نخی و پارچه کتان کاغذی در فهرست پرکاربردترین و محبوب ترین پارچه های کتان قرار دارند. البته از پارچه کتان برای ساخت دستمال سفره، ملافه، پارچه های رومیزی، حوله های دست و صورت، حوله های آشپزخانه و … استفاده می شود.

پارچه دنیم

 کلمه “دنیم” از پارچه “سرژ دنیمز” که در شهر نیمز فرانسه یعنی زادگاه اصلی این پارچه است، می ‌آید. نیمز شهری است که در جنوب فرانسه واقع شده است.

دنیم به عنوان یک پارچه پنبه ای ضخیم و محکم معمولا دارای رنگ آبی نیلی است. دنیم به عنوان یک پارچه آمریکایی توانسته است در اقصی نقاط مختلف جهان محبوب شود. با اینکه پارچه دنیم از سال ۱۸۵۰ میلادی به طور گسترده مورد استفاده صنعت پوشاک قرار گرفته است ولی امروزه همچنان بخشی از تولیدات صنعت نساجی را به خود اختصاص داده است.

از پارچه دنیم برای دوخت شلوار جین، پیراهن، دامن، کت، جلیقه و… استفاده می شود. البته از این نوع پارچه در تولید انواع لوازم جانبی و اکسسوری از قبیل کیف، کفش، کمربند، کلاه و کیف پول استفاده می شود.

پارچه کرپ

واژه کرپ از کلمه انگلیسی “crisp” اقتباس شده و به معنی چین‌دار و شکن‌ دار می باشد. امروزه انواع پارچه کرپ در بازار پوشاک موجود است که از ریون، پنبه، پشم، ابریشم و الیاف مصنوعی تولید می شوند.

پارچه کرپ در عین لطافت، براق است. از این نوع پارچه برای لباس های مجلسی و مانتو و دوخت انواع تونیک و پیراهن زنانه استفاده می شود. همچنین از این نوع پارچه برای دوخت کت و شلوار زنانه و مردانه و بچگانه استفاده می شود.

کرپ ابریشم

کرپ ابریشمی یکی از انواع پارچه کرپ که از محبوبیت بیشتری نسبت به سایر پارچه های کرپ برخوردار است. این نوع پارچه از نخ ابریشمی حاوی چسب و مواد طبیعی اولیه خود تهیه می شود.

پارچه شیفون

پارچه شیفون بسیار نازک و سبک است. این پارچه حریری شکل از الیاف مختلف تهیه می شود که معروف ترین آنها نایلون و ابریشم است. البته در تهیه این پارچه از الیاف کتان و پلی استر هم استفاده می شود. انواع شال و لباس مجلسی از پارچه شیفون دوخته می شود.

پارچه چیت

پارچه چیت یک نوع پارچه نخی است که بسیار سبک و خنک است و برای دوخت لباس های تابستانی و لباس های راحتی خیلی کاربرد دارد. پارچه های چیت اغلب طرحدار و گلدار هستند. پارچه چیت ضد حساسیت است چون منشا آن الیاف گیاهی و الیاف طبیعی می باشد. این پارچه قابلیت تنفس پذیری دارد بنابراین با پوشیدن لباس هایی از جنس چیت، بدن عرق نمی کند. این نوع پارچه نسبت به سایر پارچه های موجود در بازار از قیمت مناسبی برخوردار است.

یکی از معایب پارچه چیت زود چروک شدن آن است البته چروک های این نوع پارچه با اتو کشیدن به راحتی از بین می رود. از پارچه چیت نه تنها برای دوخت لباس های تابستانی و لباس های راحت استفاده می شود بلکه در دوخت انواع پرده، رومیزی، رو تختی و روبالشی از پارچه های چیت استفاده می شود.

پارچه پشمی

این نوع پارچه از پشم حیوانات ساخته می شود. ضخامت پارچه های پشمی بستگی به پشم نوع حیوان دارد به عنوان مثال پارچه ای که از پشم بز تهیه شده است بسیار سبک، ظریف، لطیف و گرم است در حالی که پارچه ای که از پشم گاو تهیه شده است بسیار ضخیم و نسبتا سنگین است.

پارچه نمدی

پارچه های نمدی همچون سایر پارچه ها بافته نمی شوند بلکه این نوع پارچه ها تحت گرما و فشار به شکل صفحات فشرده در می آیند. کشور ایران یکی از تولیدکننده های بزرگ پارچه های نمدی در سطح جهان است. این نوع پارچه به صورت سنتی از پشم یا خز حیوانات ساخته می شود. البته امروزه در صنعت نساجی پارچه نمدی را با اکریلیک و انواع الیاف مصنوعی تولید می کنند.

پارچه زربفت

یکی از پارچه های گرانبهای موجود در صنعت پوشاک؛ پارچه زربفت یا زری بافی است. در بافت این نوع پارچه از طلا و الیاف ابریشم استفاده شده است. در فرهنگ معین پارچه زربفت اینگونه تعریف شده است که زری یعنی پارچه ساخته شده از زر و این پارچه پودهای آن از طلا می باشد.

همچنین زری به پارچه ای اطلاق می شود که چله یا تار آن از ابریشم خالص می باشد و پودهای آن از ابریشم رنگی است. در گذشته های دور پارچه زربفت معامله شده است و به عنوان یک پارچه نفیس و باارزش به قشر مرفه و ثروتمند جامعه تعلق داشته است. در گذشته از پارچه های زربفت به عنوان جلد کتاب، پرده و پاکت نامه استفاده می کردند.

پارچه ژاکارد

پارچه ژاکارد به وسیله یک دستگاه بافندگی مخصوص بافته می‌شود. امروزه مدل های متنوع این نوع پارچه، کاربردهای مختلفی دارند، به طوری که ژاکاردهای سبک اغلب برای لباس‌های فصل بهار و فصل تابستان مورد استفاده قرار می گیرند. از پارچه‌های سنگین‌تر برای دوخت لباس های پاییزی و زمستانی استفاده می شود.

نحوه بافت این نوع پارچه در مقایسه با سایر پارچه ها متفاوت است به این صورت که پارچه ژاکارد به‌ صورت دو رو می باشد، ضمنا دوخت لباس هایی که به وسیله این پارچه انجام می گیرد دارای این مزیت می باشند که می توانید از هر دو روی آن استفاده کنید و آن را بپوشید. در صنعت نساجی پارچه های متنوع زیادی تولید و به بازار پوشاک عرضه شده اند که هر کدام از این پارچه ها برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟