پارچه پایدار چیست؟

12 تیر 1400
پارچه-پایدار

پارچه پایدار چیست؟ پارچه ای که از الیاف طبیعی ساخته شده است و به همین جهت با محیط زیست سازگار می باشد. همین سازگاری یعنی آلودگی کمتر و در نتیجه حفظ محیط زیست و آسیب کمتر به کره زمین.

مصرف گرایی

رشد روزافزون صنعت مد یعنی تمایل انسان ها به مصرف. مصرف گرایی در حوزه پوشاک تا جایی پیش رفته است که برپایی سالن های مد و فشن در سطح جهانی به یکی از دغدغه های طراحان و هنرمندان فعال در این زمینه تبدیل شده است. به روز شدن و نو شدن در تمام جوانب زندگی با شتاب در حرکت است و صنعت پوشاک نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. تولید پارچه فرآیندی است که تأثیرات منفی بر محیط زیست دارد.

فرآیند تولید پارچه

پروسه تولید پارچه از تولید الیاف تا بسته بندی البسه و سپس نگهداری محصولات مشکلات خاص خود را دارد که اغلب برای محیط زیست مشکلات فراوانی ایجاد می کند. با تمام این اوصاف،چرخ های تولید باید بچرخند تا چرخ اقتصاد بچرخد. تولیدکنندگان پوشاک در اقصی نقاط جهان به تولید پارچه های پایدار روی آورده اند تا خریداران به سوی خرید پوشاک الیاف طبیعی بروند.

پارچه های مصنوعی

پارچه های مصنوعی زمانی که از چرخه مصرف دور رانده می شوند در خاک تخریب می شوند و در نتیجه مواد شیمیایی مضری را در خاک آزاد می کنند. استفاده از پارچه های مصنوعی می تواند زمینه ساز انواع بیماری های پوستی شود. همچنین استفاده از  این پارچه ها از سوی افراد سالمند و نوزادان می تواند زمینه بروز مشکلاتی همچون آسم و بیماری پوستی را به وجود آورد.

در ادامه مطلب به انواع پارچه های پایدار اشاره می کنیم و به توضیحاتی پیرامون این موضوع می پردازیم.

پارچه ارگانیک

پارچه های ارگانیک از الیاف طبیعی و نیمه طبیعی تولید می شوند. البته فرآیند کشاورزی ارگانیک کاملا زیرنظر کارشناسان و در شرایط خاص صورت می گیرد. در کشاورزی ارگانیک خبری از کود و سموم شیمیایی نیست . در کنار این موارد، شرایط خاک نیز طی آزمایشاتی مورد بررسی قرار می گیرد.

چه پارچه هایی ارگانیک محسوب می شوند؟ پارچه هایی که ۹۵ درصد از الیاف آنها ، الیاف ارگانیک باشد. در پروسه تولید پارچه های ارگانیک از مواد رنگرزی سرطان زا استفاده نمی شود. غلظت فرمالدئید در این پارچه ها درصد مشخص و تعیین شده ای دارد که نباید از آن درصد تجاوز کند. پارچه های ارگانیک PH خنثی دارند.

پارچه های پنبه ای (پنبه ارگانیک)

از پنبه ارگانیک به عنوان یک جایگزین پایدار برای پنبه معمولی نام برده می شود. در این میان پنبه بازیافتی جایگزین پایدارتری برای پنبه ارگانیک و پنبه معمولی است.

ورود لباس های نخی دورریختنی و قدیمی یا کهنه به چرخه تولید، راهی برای کاهش آب و انرژی است. در بازار  انواع لباس های پنبه ای از قبیل لباس بچگانه و لباس نوزاد، لباس ورزشی زنانه، تیشرت و بلوز زنانه، لباس ورزشی مردانه، شلوارک و تیشرت مردانه، لباس راحتی زنانه، لباس خواب مردانه و لباس زیر موجود است.

ویژگی های پارچه های پنبه ای

پارچه های پنبه ای با قابلیت تنفس پذیری و وزن سبک از محبوبیت فراوانی برخوردار هستند. البته نباید فراموش کرد که پنبه معمولی با پنبه ارگانیک متفاوت است. به این صورت که برای دستیابی به پنبه معمولی باید در مزارع از سموم دفع آفت به مقدار زیاد استفاده کرد که همین امر باعث آلودگی خاک، آب و همچنین به خطر افتادن سلامتی کارگران مزارع پنبه می شود.

نباید فراموش کرد که یک پارچه زمانی که از سازگاری بالا با محیط زیست برخوردار است مطمئنا افراد در صورت استفاده از آن دچار حساسیت و مشکلات پوستی ناشی از آلاینده های سمی روی پارچه نمی شوند.

پارچه کتان

گیاه کتان در خاک بی کیفیت قابلیت رشد دارد و همچنین به حداقل آب برای آبیاری نیاز دارد. کاشت گیاه کتان مقرون به صرفه است چون از هر قسمت از گیاه می توان استفاده نمود.

همچنین به سموم دفع آفات به میزان کم نیاز دارد. جالب اینجاست که پارچه کتان اگر در فرآیند و پروسه رنگ پذیری قرار نگیرد، قابلیت تجزیه شدن دارد. هر چند که پارچه کتان از مقاومت و استحکام خوبی برخوردار است و برای انواع لباس مردانه، لباس زنانه و لباس بچگانه کاربرد دارد. پارچه کتان از وزن سبکی برخوردار است و در هوای گرم تابستان رطوبت را به خود جذب می کند. پارچه کتان به عنوان یک پارچه پایدار از محبوبیت فراوانی برخوردار است.  

پارچه پلی استر بازیافته یا الیاف پلی اتیلن

برای تولید پارچه پلی استر بازیافته، نخ ها از بطری های پلاستیکی و بطری های شرکت های بطری سازی بازیافت می شوند. استفاده از ضایعات بطری ها در تولید پارچه سبب کاهش ضایعات و در نتیجه آلودگی کمتر آب و خاک می شود. از ویژگی بارز پلی استر بازیافته این است که پس از مصرف دوباره می توان آن را بازیافت و در چرخه تولید به عنوان مواد اولیه برای محصولات به کار برد.

پارچه اکونیل (Econyl)

اکونیل یک پارچه بازیافتی است که توسط شرکت ایتالیایی Aquafil ساخته شده است. این پارچه بازیافتی از تورهای ماهیگیری، پلاستیک صنعتی و زباله های پارچه ای تولید می شود. این پارچه جایگزینی برای نایلون است چون نایلون اثرات منفی بر زیست محیط دارد در حالی که اکونیل با استفاده از مواد بازیافتی در پی کاهش این خطرات می باشد.

ویژگی ها

این پارچه از حالت کشسانی خوبی برخوردار است. از این پارچه می توان برای تولید پارچه های صنعتی استفاده کرد چون با تراکم بالا بافته شده است. از این پارچه در پوشاک و تهیه البسه استفاده می شود با این حال بیشترین کاربرد آن در تهیه کفپوش است.

پارچه تنسل (TENCEL)

این پارچه توسط شرکت اتریشی به نام Lenzing AG تولید شده است. الیاف پارچه تنسل یا لیوسل از چوب درخت اکالیپتوس ساخته می شود.

تکنولوژی نانو

در ساخت این الیاف تکنولوژی نانو به کار برده می شود. به همین خاطر الیاف تنسل رطوبت را جذب و به محیط انتقال می دهد. برای مناطقی که از آب و هوای مرطوب برخوردارند استفاده از پارچه تنسل بهترین انتخاب است. زمانی که بدن با تعریق شدید مواجه است، الیاف تنسل رطوبت بدن را به هوای آزاد انتقال می دهد و در جایی که پوست خشک است این انتقال برعکس می شود یعنی رطوبت محیط را به بدن انتقال می دهد. همین انتقال مانع تجمع باکتری ها در محیط مرطوب لباس می شود.

قدرت رنگ پذیری بالا

قدرت رنگ پذیری در این الیاف بالا می باشد به همین دلیل تنسل رنگ بیشتری را جذب می کند و در مقایسه با سایر پارچه ها پررنگ تر به نظر می رسد.

ویژگی های تنسل به عنوان یک پارچه پایدار

این پارچه امروزه در لباس ورزشی مردانه و زنانه کاربرد دارد چون خاصیت ضد رطوبت و ضد باکتری دارد.

این پارچه سلولزی کاملا سبک است و طی چند سال اخیر محبوبیت زیادی کسب کرده است.

این پارچه نرم و لطیف است و دارای قابلیت تنفس پذیری می باشد.

پارچه چتایی هندی (کنف)

پارچه کنف از تاریخچه ای نسبتا طولانی برخوردار است و جزو یکی از قدیمی ترین الیاف جهان می باشد.

قدمت پارچه کنف

استفاده از پارچه کنف به دوران حکومت مغول در هند برمی گردد. از قرن هیجدهم به بعد شرکت هند شرقی بریتانیا به عنوان اولین معامله گر کنف پا پیش نهاد. سرزمین هند بخاطر آب و هوای گرم و مرطوب و بارندگی های نسبتا زیاد همواره مکان مناسبی برای کشت کنف بوده است. همانطور که از نام پارچه پیداست چتایی در هند تولید می شود و جزو پارچه های قابل بازیافت و پرمصرف است.

پارچه کنف هندی

مراحل تولید این پارچه شبیه مراحل تولید پنبه است اما رنگ کنف طلایی می باشد و همچنین میزان هزینه تولید کنف نسبت به پنبه در سطح بالاتری قرار دارد. به این جهت عنوان فیبر طلایی را به کنف هندی داده اند.

مزایای کنف به عنوان یک پارچه پایدار چیست؟

مزایای کنف شامل مواردی به این شرح می باشد: الیاف کنف قوی می باشد. کاشت کنف مقرون به صرفه بوده و کاملا سازگار با محیط زیست است. الیاف کنف به راحتی با الیاف مصنوعی مخلوط می شود. گیاه کنف برای رشد به آب کمی نیاز دارد و اصلا به سموم دفع آفات نیاز ندارد.

همچنین پارچه کنف در اثر شستشو نرم می شود و در گرمای تابستان بدن را خنک نگه می دارد. البته برای سرمای زمستان لباس های کنفی، بدن را گرم نگه می دارند.

پشم ارگانیک

پشم الیافی طبیعی است که دوام و ماندگاری از ویژگی های بارز آن می باشد. با این حال استفاده از پشم در صنعت پوشاک جهان در حدود ۱% است.چین، استرالیا و نیوزیلند از تولیدکنندگان عمده پشم در جهان هستند.

پرورش گوسفندان به صورت ارگانیک

 پشم ارگانیک باید از گوسفندانی تهیه شود که به صورت کاملا ارگانیک پرورش داده شده اند. گوسفندانی که در شرایطی خاص و به دور از هر گونه مواد اصلاح شده ژنتیکی یا حشره کش ها پرورش می یابند.

مراتعی که برای چرای گوسفندان در نظر گرفته می شود باید به صورت ارگانیک باشد همچنین مکمل های غذایی گوسفندان باید ارگانیک باشد. از فرآوری تا تولید پشم زیر نظر سازمان استاندارد جهانی منسوجات ارگانیک (GOTS) است. تولید پشم ارگانیک با روش های ارگانیک انجام می گیرد که مطابق با استانداردهایی است که بر رعایت حقوق حیوانات و انجام ایده آلترین روش ها برای مدیریت زمین تأکید دارند.

برندهای دوستدار محیط زیست

مصرف کنندگان در هنگام خرید با خرید پوشاک و البسه ارگانیک صراحتا از برندهای دوستدار محیط زیست پشتیبانی و حمایت می کنند.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟