کیسه خواب؛ برترین کیسه خواب ها در ۲۰۲۲

18 بهمن 1400

کیسه خواب یکی از تجهیزات ضروری برای افرادی است که می خواهند مدتی را در کوه و کوهستان بمانند و کوهنوردی های طولانی مدت داشته باشند.

اگر می خواهید خواب راحت داشته باشید تا برای روز بعد انرژی کافی برای ادامه کوهنوردی داشته باشید، باید یک کیسه خواب مناسب همراه خود داشته باشید. هر چند هر فرد با توجه به ویژگی های جسمانی خود انتخاب می کند که محیط خوابش نسبتا گرم، خیلی گرم و یا خنک باشد.

یکی از لوازم ضروری برای کوهنوردی

یکی از ورزش های هیجان انگیز که لازمه صبر و تحمل سختی هایی مانند سرما و گرما و همچنین پیمودن ارتفاعات خطرناک است، کوهنوردی است. با این وجود تمامی این سختی ها با فتح قله به لذتی کم نظیر تبدیل می شود. در کوهنوردی هم همانند سایر ورزش ها باید به اصول خاص آن توجه داشته باشیم. یکی از این اصول استفاده از لباس مناسب کوهنوردی است.

همچنین…

لباس ورزش کوهنوردی باید کاملا انعطاف پذیر باشد تا کوهنورد بتواند به راحتی با آن حرکت کند و  ضمنا لباس کوهنوردی باید به قدری سبک باشد که تا حد امکان از تعریق جلوگیری کند. شرایط می تواند به سرعت در طبیعت و کوه ها تغییر کند بنابراین داشتن لوازم مناسب و کاربردی نقش یک  محافظ را برای کوهنورد ایفا می کنند.

کیسه خواب یکی از لوازم ضروری برای اقامت کوهنورد محسوب می شود. لذت بردن از طبیعت و زیبایی های آن بستگی به وسایلی دارد که در عین حمل آسان بتوانند از شما در برابر بسیاری از خطرات محافظت نمایند. کیسه خواب به عنوان یکی از لوازم سفر و جزو ثابت طبیعت گردی ها به شمار می رود. بنابراین حتی اگر چادر هم داشته باشید باز استفاده از این وسیله دارای اولویت بالایی است.

برای سفرهای چند روزه که در میان کوه و دشت و طبیعت فصول مختلف انجام می گیرد تا یک سفر یک یا دو روزه در دل طبیعت به کیسه خواب نیاز دارید. چون این وسیله به ظاهر ساده، گرمای بدن را در داخل خود مبحوس می کند و به این صورت باعث گرم شدن هوای اطراف بدن می شود.

در نظر داشته باشید که کیسه خواب مشخص می‌ کند فرد تا چه میزان می‌تواند خواب راحتی داشته ‌باشد، خواب راحت زمینه ساز آغاز یک روز پر انرژی و پرنشاط است. بنابراین وقتی از نرخ دمای کیسه خواب صحبت می کنیم  یعنی این که کیسه خواب تا چه میزان می‌تواند بدن فرد را گرم کند.

کیسه‌خواب
کیسه‌خواب

تمام مدل هایی که در این مقاله به آن ها اشاره می کنیم عموما مومیایی شکل هستند و اغلب دارای زیپ و بند کشی در اطراف سر هستند. همچنین دو نوع عایق بندی برای کیسه‌خواب ها وجود دارد؛ عایق بندی به وسیله الیاف مصنوعی و عایق بندی به وسیله پر.

انواع عایق بندی

عایق بندی به وسیله پر غاز و پر اردک

عایق بندی به وسیله پر به این صورت است که از پرهای غاز یا اردک استفاده می شود و چون پر سبک است، کیسه‌خواب هایی که به وسیله پر عایق بندی می شوند مقاوم هستند ولی در هنگام خیس شدن، به سختی خشک می شوند.

مدل های پر گرانتر هستند با این وجود مدافعان حمایت از حیوانات معتقد هستند که برای ساخت این نوع کیسه خواب ها، رفتارهای غیرانسانی با پرندگانی همچون غاز و اردک انجام می گیرد. استفاده از پر خشک در تولید کیسه خواب ها توسط یک پوشش هیدروفونیک انجام می گیرد که به حفظ کیسه خواب در برابر رطوبت کمک می کند.

انواع-عایق-بندی
انواع-عایق-بندی
عایق بندی الیاف مصنوعی

الیاف مصنوعی سنگین تر و حجیم تر از پر هستند اما در مقابل خیس شدن سریعتر خشک می شوند. عایق بندی الیاف مصنوعی به کمک نوآوری هایی همچون ترمولافت، پریمالافت، کلیماشیلد و… انجام می گیرد.

بنابراین کیسه‌خواب ها با دو نوع مواد مصنوعی پر می شوند یکی از آنها شامل فیبرهای کوتاه است که بسیار شبیه پر هستند اما به سرعت می شکنند و دوام چندانی ندارند. اما در نوع دوم از رشته های بلند استفاده می شود که دوام خوبی دارند ولی در عین حال به خوبی کمپرس نمی شوند.

فاکتورهایی که هنگام خرید باید لحاظ گردد

کیسه خواب خود را چگونه انتخاب کنیم؟ در پاسخ باید بگوییم که انتخاب درست این وسیله، با در نظر گرفتن نوع استفاده، باید انجام گیرد.

کیسه خواب هایی که از الیاف مصنوعی ساخته شده اند به کیسه خواب الیاف معروف هستند. البته معروفترین الیاف مصنوعی شامل پریمالافت است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. بالا بودن قیمت این نوع الیاف باعث شده تا فقط برای تهیه کیسه خواب های خاص از آن استفاده شود.

همچنین

در هنگام خرید این وسیله به فاکتورهایی از قبیل جنس، وزن و نرخ دمای کیسه خواب توجه نمایید. منظور از نرخ دمای کیسه خواب این است که تا چه میزان می تواند شما را گرم نگه دارد.

خرید-کیسه‌خواب
خرید-کیسه‌خواب

برای کیسه خواب ها ۴ دمای مختلف از سوی تولیدکننگان یا همان کارخانجات تعریف شده است. همچنین در هنگام خرید به فصول مختلف توجه کنید چون می توانید متناسب با نوع آب و هوا و چادری که مورد استفاده قرار می دهید، کیسه خواب خود را خریداری نمایید.

در دمای خیلی پایین مثلا منفی ۱۵ درجه سیلیسیوس باید از کیسه خوابی استفاده کنید که مناسب برای شرایط دشوار باشد و بتواند شما را گرم نگه دارد.

همچنین…

خرید خود را به محیطی که عازم سفر هستید و نوع شرایط آب و هوایی آن وابسته سازید. به طور مثال در سفرهای طولانی حمل یک کیسه خواب سنگین بسیار خسته کننده و ناخوشایند است بنابراین کیسه خواب های جمع و جور و سبک بهترین گزینه ممکن هستند. همچنین برای محیط های مرطوب و بارانی باید کیسه خواب هایی همراه داشته باشید که با الیاف مصنوعی عایق بندی شده اند و در برابر رطوبت بسیار مقاوم هستند.

برای محیط های بسیار سرد از مدل هایی استفاده کنید که با پر عایق بندی شده اند چون ضمن اینکه وزن کمتری دارند از گرمای مناسبی نیز برخوردار هستند. قیمت کیسه خواب های الیاف مصنوعی نسبت به کیسه خواب های عایق بندی شده با پر، ارزان تر هستند.

معرفی چند مدل

Feathered Friends

Feathered-Friends
Feathered-Friends

این مدل را می توانید برای کوهنوردی های طولانی مدت با خود همراه داشته باشید. گرمای مناسب و کیفیت مواد به کار رفته در این کیسه خواب و وزن سبک آن از جمله ویژگی های بارز این مدل به شمار می رود. همچنین این مدل دمای تا ۲۰ درجه فارنهایت را پوشش می دهد.

Nemo Disco

این مدل نسبت به سایر مدل ها، سنگین تر است در حالی که همان درجه حرارت را ساپورت می کند. در این نوع، تمرکز بر روی راحتی بوده است.

همچنین در این مدل، آرنج و زانو از محدویت کمتری برخوردار هستند چون فضای داخلی آن گسترده تر است. در طراحی این مدل یک بالش تعبیه شده است همچنین برای تهویه هوا دو زیپ در سطح خارجی قرار دارد. این مدل ضد آب است و از فرد در برابر رطوبت محافظت می کند.

البته نوع طراحی باعث شده است تا برای دوخت آن از پارچه های بیشتری استفاده شود. بنابراین وزن آن نسبت به سایر مدل ها، سنگین تر است.

Nemo-Disco
Nemo-Disco

Western Mountaineering Flylite

این مدل بسیار عالی و فوق العاده است. کمپانی تولیدکننده، آن را برای کوهنوردان بسیار مناسب می داند. هر چند این مدل وزن سبکی ندارد ولی کاملا ضدآب و بسیار بادوام است.

برای مسافرت های طولانی مدت این مدل بسیار مناسب است. زیپ محکم، طراحی عالی و استفاده از فناوری فشرده سازی در ساخت این مدل ، آن را به یک گزینه خاص و منحصربه فرد تبدیل کرده است.

Kelty Cosmic 20

بیشتر افراد ترجیح می دهند تا از انتخاب یک کیسه خواب نسبتا سنگین دوری کنند چون مطمئنا برای مسافت های طولانی در کوهستان، حمل و نقل وسایل سنگین فقط پیمودن مسیر را دشوار می سازد و فرد را خسته می کند.

یک کیسه خواب گرم و سبک که به راحتی جمع و جور شود و حمل آن نیز کار راحتی باشد. کیسه خواب مدل kelty cosmic 20 تقریبا تمام این ویژگی ها را دارد و همچنین برای استفاده در تمام فصول مناسب می باشد.

Kelty-Cosmic-20
Kelty-Cosmic-20

Enlightened Equipment Enigma Quilt

این مدل از گرمای عالی نسبت به وزن خود برخوردار است. اما از معایب آن نداشتن کلاه یا بالش است و به این صورت فرد باید از یک پوشش یا محافظ برای سر در هنگام خواب استفاده کند.

REI Co-op Magma 15

این مدل یک کیلوگرم وزن دارد و نسبت به سایر کیسه خواها در ردیف سبک وزن ها قرار می گیرد. با این وجود گرمایی که این کیسه خواب برای فرد مهیا می سازد چندان دلپذیر نیست. به عبارت دیگر، گرمای کافی ندارد. بنابراین برای استفاده در مناطق سرد و کوهستانی چندان مناسب نمی باشد.

Feathered Friends Tanager 20 CFL

Feathered Friends Tanager 20 CFL
Feathered Friends Tanager 20 CFL

در طراحی این مدل بالش یا کلاه برای محافظت از سر وجود ندارد و همچنین در تمام طول و عرض کیسه خواب زیپی وجود ندارد. پارچه به کار رفته در این مدل فوق العاده نازک است. البته تولیدکنندگان این مدل معتقد هستند که با این طراحی به کم کردن وزن کیسه خواب کمک نموده اند.

هر چند این مدل زیپ ندارد و در نتیجه تهویه هوا صورت نمی گیرد و ضمنا میزان گرمایی که از این کیسه خواب ایجاد می شود برای گرم نگه داشتن بدن کوهنورد در مناطق بسیار سرد و کوهستانی کافی نیست.

Mountain Hardwear Bishop Pass 15

در طراحی این مدل از برش مخروطی ایده آل خبری نیست ولی با این وجود از وزن مناسبی برخوردار است. اما از نظر نحوه ساخت و راحتی امتیازات مورد نظر را دارا است. یک کیسه خواب متوسط با وزن متوسط می تواند یکی از گزینه های انتخابی برای افرادی باشد که از قد متوسطی برخوردار هستند. چون این مدل، در ناحیه ران و زانو فضای زیادی ارائه نمی دهد.

Western Mountaineering UltraLite

این مدل با وزن یک کیلوگرم، سبک وزن و کاملا راحت تعریف شده است و همچنین به راحتی جمع و جور می شود و به صورت یک کوله پشتی قابل حمل می باشد. همچنین کوهنوردان در تمام فصول می توانند آن را با خود همراه داشته باشند.

Western-Mountaineering-UltraLite
Western-Mountaineering-UltraLite

Nemo Forte 20

یک کیسه خواب بزرگ با وزن دو کیلوگرم، بنابراین جمع و جور کردن آن به زمان نیاز دارد هر چند گرمای کافی برای محافظت از بدن ایجاد می کند. این مدل فضای بیشتری در ناحیه آرنج و زانو ارائه می دهد. همچنین امکان تهویه هوا در این مدل وجود دارد.

کیسه خواب های مستطیلی

این مدل از کیسه خواب ها فضای کافی برای حرکت کردن و چرخیدن را مهیا می سازند. بنابراین برای کسانی که در خواب زیاد حرکت می کنند، می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. همچنین می توانید از این کیسه خواب در اتومبیل هم استفاده کنید. اما از جمله نقطه ضعف آن این است که دارای وزن بیشتری نسبت به سایر مدل ها می باشد.

لوازم جانبی کوهنوردی یا طبیعت گردی

ملحفه داخل کیسه خواب

از جمله اصطلاحاتی که در یک طبیعت گردی گاها با آن روبه رو شده اید و به عنوان لوازم جانبی برای یک طبیعت گردی از آن ها نام برده می شود شامل ملحفه داخل کیسه خواب و کیسه بیواک است.

همچنین…

برای افرادی که به عایق پر حساسیت دارند، ملحفه داخل کیسه خواب می تواند چاره مشکل باشد.  جنس این ملحفه از ابریشم و یا کتان است که داخل کیسه قرار می گیرد. این ملحفه باعث می شود که داخل کیسه کثیف نشود و همچنین کسانی که به پر حساسیت دارند، می توانند از این ملحفه ها استفاده کنند.

کیسه بیواک چیست؟

کیسه بیواک، پوششی ضد آب و ضد باد است که برای محافظت از کیسه خواب مورد استفاده قرار می گیرد.

نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد:

به عنوان یک کوهنورد یا طبیعت گرد در نظر داشته باشید که بار اضافه با خود حمل نکنید. به خصوص اگر سفرهای شما طولانی باشد. بنابراین  باید در انتخاب تک تک وسایلی که با خود حمل می کنید دقت کافی را داشته باشید.

در طی سفر همواره به سلامتی خود توجه نمایید به طور مثال به اندازه کافی آب بنوشید، چون اگر بدن بی آب باشد نمی تواند گرمای مورد نیاز را تولید نماید. به اندازه کافی غذا بخورید در غیر اینصورت با کاهش متابولیسم، بدن قادر نخواهد بود تا گرمای مورد نیاز را تولید کند.

#ورزش کوهنوردی #طبیعت گردی # لوازم جانبی کوهنوردی #مدل های مختلف کیسه خواب #کیسه بیواک چیست؟

0
۲
برچسب ها :

دیدگاه شما

۲ دیدگاه

  • zohreh
    ۰۹ اسفند ۱۴۰۰

    سلام ممنون از توضیحات کاملتون لطفا قیمت کیسه خوابها روهم اعلام وکنید و اینکه بعضی از مدلهاتون عکس نداشت امکانش هست اونهاروهم با عکس معرفی کنید ممنون

  • پیمان حلاج نقدهی
    ۰۹ اسفند ۱۴۰۰

    زۆر جوان بو!بژیت!??

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟