گره های تزئینی

05 اسفند 1400
گره-های-تزئینی-

گره های تزئینی گره هایی هستند که ضمن اینکه کاربرد عملی دارند دارای زیبایی نیز هستند. جنبه تزئینی این گره ها را می توان در پیچیدگی های یک طناب یا یک دستبند ظریف زنانه دید. گره های تزئینی اغلب به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرند.

گره های فانتزی و زیبا

گره زدن های تزئینی موجود در کشتی های بزرگ، توسط ملوانان و در عصر بادبان ها انجام گرفت. اگر بخواهیم به گره های تزئینی اشاره ای بکنیم می توانیم فهرستی طولانی از این قبیل گره های تزئینی را نام ببریم.

گره
گره

گره الماس، گره دوستی، گره دکمه چینی، گره سلتیک، گره پاشنه، گره شکسپیر، گره مشت میمون، گره سلیمان، گره دیواری و تاجی و… جزو گره های تزئینی هستند. صنایع تزئینی که وارد بازار می شوند شامل کیسه ها، لامپ ها، آینه ها و تزئیناتی هستند که به کمک گره ها انجام می گیرد.

ماکرا چیست؟

MacRame هنر گره زینتی برای ایجاد صنایع دستی و منسوجات مختلف با استفاده از طناب و گره های موجود در آن است. این هنر شبیه به بافندگی است که شما می توانید صنایع مورد نظر خود را با کمک گره ها ایجاد کنید. تنها تفاوت این است که همه چیزهایی که در ماکرا یعنی این هنر مشاهده می کنید، با استفاده تکراری از برخی از گره های اساسی ساخته شده و شکل گرفته است.

MacRame

موارد استفاده از گره های فانتزی و تزئینی

همچنین از گره های فانتزی می توانید برای ساخت توری زینتی نیز استفاده کنید. شما می توانید پروژه های بسیاری را با استفاده از Macrame – Potholders، بر روی دیوار، Tablemats، یا حتی در ساخت جواهرات زینتی به کار ببرید.

ریشه لغوی ماکرام یا میکرام

کلمه Macramé یا از کلمه عربی “میگرام” یا کلمه ترکی “Makrama” می آید. میگرام به معنای “حاشیه زینتی” است. کلمه ترکیه Makrama به معنای “حوله یا دستمال کاغذی” است.

نقش شبکه های اجتماعی در گسترش هنرهای تزئینی

MacRame2

این فرم هنری این روزها محبوبیت بسیاری به دست آورده است. شبکه های اجتماعی نقش مؤثری در فراگیر شدن انواع هنرهای دستی و آموزش های لازم به کاربران فضای مجازی داشته است. به عبارت دیگر، بسیار سپاسگزاریم از رسانه های اجتماعی که عاشقانه ساخت هنرهای تزئینی و صنایع دستی  را با مردم به اشتراک می گذارند.

زمانی که به کارهای تولید  شده به کمک گره های تزئینی نگاهی بیندازید به نظر می رسد که آثار هنری به پایان رسیده، بسیار پیچیده و دشوار است. اما در واقع، هنگامی که شما با گره های اصلی کار می کنید، یک کار بسیارآسان و ساده است.

اگر شما به Macramé و این هنر تزئینی علاقه دارید اجازه دهید با شما برخی از حقایق جالب در مورد این هنر و اصول مورد نیاز برای یادگیری این صنایع زیبا را به اشتراک بگذاریم.

تاریخچه هنر ماکرام و گره های فانتزی و تزئینی

MacRame3

اگرچه MacRamé امروزه بسیار محبوب است، این محصول قرن بیست و یکم نیست. طناب های گره دار از مدت زمان طولانی برای مردم شناخته شده هستند. در واقع، حکاکی هایی که در دوره های بابلی ها و آشوری ها یافت شده اند، بیانگر این موضوع است که آنها بر روی لباس های خود تزئیناتی همچون گره ها را به کار برده اند.

چین و هنرهای تزئینی

بعضی ها از محققان پا را فراتر می گذارند و معتقد هستند که هنر ماکرا ممکن است ریشه در چین داشته باشد. در قرن سوم قبل از میلاد، چینی ها از یک گره خاص به نام پان چانگ گره استفاده کرده اند تا به کمک این نوع گره، نمادهای بی نهایت، فانوس های آویزان و لباس های تشریفاتی ایجاد نمایند.

MacRame4

در قرن ۱۳میلادی نیز در میان بسیاری از اقوام عرب استفاده از گره های تزئینی مختلف به چشم می خورد. گره هایی که بر روی شال، حجاب زنان و همچنین حوله ها ایجاد شده است و معمولا جنبه تزئینی دارند.

شمال آفریقا و هنر بافت گره ها

در شمال آفریقا نیز حاشیه های تزئینی در جلوی صورت اسب ها و شتر ها برای جلوگیری از مگس ها مورد استفاده قرار گرفته است. با گذشت زمان هنر گره های تزئینی به اسپانیا می رسد و سپس از آن جا  به ایتالیا و فرانسه ورود پیدا می کند. در نهایت این هنر زیبا، فانتزی و تزئینی به کل اروپا گسترش یافت.

ملوانان بریتانیا و تولید صنایع دستی و تزئینی

MacRame5

ملوانان بریتانیا نیز نقش مهمی در گسترش تکنیک های ماکراتی به نقاط مختلف جهان داشتند. ملوانان با تدوین گره در کار روزمره خود آشنا بودند. آن ها از ماکرا استفاده کردند تا کشتی ها، دستگیره های چاقو را تزئین کنند و همچنین کمربند و وسایل جنگی خود را تزئین کنند.

همچنین…

ملوانان این هنر را راهی برای رفع خستگی و گذراندن وقت خود در کشتی بیان کرده اند. این هنر نه تنها باعث سرگرم شدن ملوانان شده بود بلکه باعث شد که بعدها هنرهای دستی آنها وارد بازارها شود. بنابراین این ملوانان، صنایع دستی خود را به فروش می رساندند در حالی که آنها ماکرا را به بخش های مختلف اروپا و امریکا نیز انتقال دادند.

علاقه ملکه بریتانیا به گره های فانتزی

MacRame6

MacRamé در دوران ویکتوریا محبوبیت زیادی در انگلستان به دست آورد. ملکه مری دوم انگلستان طرفدار پروپاقرص این هنر بود. اکثر خانواده های انگلیسی دارای قطعه ای از هنر ماکراتیک بر روی در و دیوار خانه های خود بودند. همچنین پارچه های رومیزی، تختخواب ها، پرده ها با گره های فانتزی تزئین می شدند.

پیدایش ماشین های دوخت

انقلاب صنعتی باعث پیدایش تغییرات اساسی در صنعت نساجی و بافندگی شد. البته این انقلاب باعث شد تا افراد از هنرهای دستی همچون دوزندگی با دست و هنرهای مرتبط دور شوند. این موضوع در مورد گره های فانتزی و تزئینی نیز به وقوع پیوست.

با معرفی ماشین های دوخت و بافندگی جدید در طول انقلاب صنعتی، تقاضا برای ماکرا به عنوان هنر دستی به آرامی کاهش پیدا کرد. اما ماکرا در قرن هفدهم در جنبش هیپی دوباره بازسازی شد. این بخشی از فرهنگ بوهمی بود. حاشیه هایی از هنر ماکرای بر روی دیوارها، لباس ها، پارچه های رومیزی، پارچه های رو تختی، مبلمان، لوازم جانبی لباس و حتی جواهرات به چشم می خورد.

sewing machines

هنر ماکرام در آمریکا

طراحی و تولید جواهرات Macramé در آمریکا بسیار محبوبیت پیدا کرد. در این هنر، شیشه یا چوب، سنگ، پرها یا قطعات استخوان به جواهرات اضافه می شوند تا در آنها تزئینات بیشتری ایجاد کنند. گوشواره، گردنبند و دستبند برخی از جواهرات محبوب بودند. با این وجود تا دهه ۱۹۸۰، ماکرا دوباره از مد خارج شد.

اما به لطف رسانه های اجتماعی، ماکرا توسط هنرهای خلاقانه احیا شده است. امروزه دسترسی به Macramé از طریق آموزش های آنلاین آسان شده است.

منابع مورد نیاز برای یادگیری هنر ماکرا چیست؟

knitting-machine

شما می توانید شروع به انجام MacRame با ابزارهای ساده از جمله قطعات طناب، کابل های ماکره در رنگ های مختلف و ضخامت های مختلف نمایید. معیارهای اصلی انتخاب کابل ها این است که به اندازه کافی کشش داشته باشند و برای این پروژه کافی باشند، گره زدن در واقع نوعی بافتنی است.

یک جفت قیچی خوب برای تمیزکاری و فشار کمتر بر روی انگشتان در این هنر جزو لوازم ضروری محسوب می شود. همچنین به میله های چوبی یا فلزی یا رولز و حلقه ها نیاز دارید تا کار خود را نگه دارید.

آیا یادگیری این هنر تزئینی آسان است؟

learning

پاسخ به این سوال بله است. MacRamé چیزی جز گره های مختلف بر روی طناب نیست. هنگامی که شما بر یادگیری گره ها تسلط پیدا کردید، می توانید هر چیزی بسازید. ساخت گره ها بسیار آسان هستند. با یادگیری فقط دو گره اساسی، شما می توانید انواع مختلفی از گره ها را ایجاد کنید. شما فقط باید این گره ها را یاد بگیرید.

گره های اساسی مورد استفاده در MacRame

سه گره مهم در ماکرا شامل گره سر لشکر، گره مربع و گره تک یا دو نفره است. گره های دیگری نیز استفاده می شوند که عبارتند ازگره متناوب مربع، بسته بندی گره، گره توت و گره بشکه.

گره سر لشکر

Lark’s head knot

گره سر لشکر یک گره آسان است که شما کابل را به یک حلقه، رشته یا چوب / دلفی وصل می کنید. بیشترین کار در هنر ماکرا این است که به یک حلقه با استفاده از گره سر لشکر یا گره سر لورک معکوس متصل می شود.

گره مربع

گره دوم که اغلب در MacRame استفاده می شود، یک گره مربع است. این گره یکی از گره های اصلی است که در بسیاری از پروژه های MacRame کاربرد دارد. گره مربع نیاز به چهار رشته دارد، یعنی دو طناب که در دو تا سیم کشیده شده است. یک نوع گره مربع و گره نیمه مربع داریم به این صورت که یک سری از گره های نیمه مربع به طور مداوم یک طناب مارپیچی را ایجاد می کنند. گره های نیمه مربع، شایع ترین گره های مورد استفاده برای ساخت الگوهای مستقیم و مورب هستند.

Square Knot

هنگامی که شما بتوانید بر این سه گره از گره ها تسلط پیدا کنید، می توانید تمام انواع پروژه های Macrame را که شامل پروژه های کوچک و بزرگ می شود، به انجام برسانید.

با ما همراه باشید در ادامه مقاله به گره های مورد استفاده در برخی ورزش ها همچون کوهنوردی و برخی مشاغل همچون ماهیگیری و برخی صنایع هنری دستی و هنری همچون معماری بناهای تاریخی اشاره می کنیم.

گره سر دست

یکی از گره های کم کاربرد که اغلب برای اتصال سر طناب به یک نقطه می باشد.

double hitch knot

گره دو سر طناب یک لا

این گره کم کاربرد نیز برای اتصال دو سر طناب هم قطر به یکدیگر استفاده می شود.

گره دو سر طناب دو لا

این نوع گره برای اتصال دو سر طناب به یکدیگر با ضریب اطمینان بیشتر نسبت به گره دو سر طناب یک لا و اتصال دو سر طناب غیر هم قطر با اختلاف قطری حداکثر یک شماره استفاده می شود.

گره پروانه

این گره یکی از گره های مورد استفاده در ورزش کوهنوردی است.

butterfly knot

گره ماهیگیر

برای افرادی که به ماهیگیری و صید ماهی علاقه مند هستند داشتن سطحی از دانش لازم و ضروری است. یکی از مواردی که ماهیگیران برای تسلط بر ماهیگیری به آن نیاز دارند فراگیری انواع گره های ماهیگیری است. در ماهیگیری با مجموعه ای از گره ها روبه رو هستید. گره هایی که برای صید انواع ماهی مرسوم هستند. به عنوان مثال از گره ماهیگیر برای آویزان کردن ماهی ها بعد از صید استفاده می شود.

همچنین…

در حرفه ماهیگیری ما با موارد مختلفی از گره ها از قبیل گره آلبرایت، گره کلینچ، گره نانوفیل، گره پالومار، گره یونی، گره بلود و… روبه رو هستیم. به عنوان مثال گره کلینچ روش خوبی برای اتصال یک نخ ماهیگیری به قلاب و طعمه است. این گره یکی از ساده ترین و مفیدترین گره های ماهیگیری به شمار می رود.

knot1

گره ترکیبی چیست؟

علاقمندان به ورزش کوهنوردی باید از یک دانش نسبی در این زمینه برخوردار باشند. گره زدن و شناخت انواع گره های کاربردی در این ورزش جزو ضروریات این فعالیت جذاب و هیجان انگیز است. به عنوان مثال از گره ترکیبی برای محکم کردن جای دست یا پا در صعود از کوه یا پایین آمدن از بلندی استفاده می شود.

موارد استفاده گره چینی

یکی از گره های مورد استفاده در صنایع دستی گره چینی است. این گره به کمک چوب زده می شود و نمونه بارز آن را می توان در هنر اصیل و ماندگار معماری ایرانی علی الخصوص معماری دوران قاجار مشاهده نمود.

همچنین…

این گره به وسیله چوب درختانی همچون چنار، نارنج، گلابی، عناب، گردو و یا درختان مختلف جنگلی زده می شود. البته با چوب این درختان انواع پنجره و نرده تولید می شود. نقوشی که در گره های چینی مورد استفاده قرار می گیرد با ترکیب هماهنگ قطعات هندسی کوچک‌تر و تکرار آن‌ها در کنار یکدیگر ایجاد می‌شوند.

نحوه شکل گیری گره چینی

chinese knot

به عبارت ساده تر، گره چینی اجرای گره‌های هندسی توسط چوب است. بنابراین گره‌ها بر اساس قاعده و قانون معینی که برای هر یک وجود دارد با استفاده از خطوط مستقیم شکل می‌گیرند. اجرای گره زدن چینی با مشخص کردن چهارچوبی که قرار است درون آن این نوع گره انجام گیرد، آغاز می‌شود.

#گره های فانتزی #نقش صنایع دستی و هنر های دستی در درآمد زایی #تاریخچه گره های فانتزی و تزئینی #مدل های مختلف گره های فانتزی و تزئینی

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟