برند شنل Chanel

24 مرداد 1400
برند-شنل-

برند شنل (Chanel) جزو برندهایی است که روایتی جذاب و شیرین و در عین حال خواندنی با خود به همراه دارد. با ما همراه باشید، در ادامه مقاله به تاریخچه برند شنل و فراز و نشیب های این برند در طول فعالیت خود در عرصه مد و فشن می پردازیم.

گابریل شنل یا کوکو شنل؛ بنیانگذار برند شنل Chanel

گابریل شنل

گابریل شنل Gabrielle Bonheur Chanel در سال ۱۸۸۳ در شهر سومور فرانسه متولد شد، وی در سن ۱۲ سالگی مادرش را از دست داد و طی این اتفاق دردناک پدرش او را به یتیم‌خانه سپرد. شاید تعجب کنید اما قدم های اول برای ورود به دنیای مد، در همان سال‌های زندگی در یتیم‌خانه برداشته شدند، به گونه ای که شنل در یتیم‌خانه خیاطی یاد گرفت.

در آن دوران شنل متوجه شد که اکثر لباس های زنانه شامل پیراهن های بلند دنباله دار و همچنین پیراهن های تنگ و ناراحت کننده بودند. شنل این لباس ها را برای زنان مناسب نمی دید، بنابراین تصمیم گرفت لباس هایی را طراحی کند که ضمن راحت و لوکس بودن، از ظرافت هنری نیز برخوردار باشند.

معرفی شلوار در گروه لباس های زنانه

گابریل شنل از اولین طراحانی بود كه در آن دوره شلوار را در گروه لباس های زنانه در طراحی های خود پیشنهاد کرد. حرفه خیاطی به عنوان یک مهارت در زمانی نه چندان دور، او را به یک طراح در فرانسه و جهان تبدیل کرد.

علت نامگذاری گابریل شنل به کوکو شنل چه بود؟

شنل در سال‌های نوجوانی و پس از خروج از یتیم‌خانه، به خوانندگی روی آورد، او در کافه های پاریس، با نام کوکو (Coco) معروف شد. رویاهایی که شنل به عنوان یک دختر نوجوان در سر می پروراند بعدها از وی زنی موفق و بااراده ساخت.

شنل در خانواده‌ای نه‌چندان ثروتمند متولد شده بود، با این وجود همیشه در رویاهایش خود را در میان ثروتمندان و افراد قدرتمند جامعه می‌دید. وی اولین تجربه‌های خیاطی را با کلاهدوزی شروع کرد، همچنین توانست با سرمایه ای که در سالن های خیاطی در دوران نوجوانی و جوانی جمع کرده بود، در سال ۱۹۰۹ اولین سالن نمایش و فروش خود را در پاریس راه‌اندازی کند.

مشتریان شنل

 کوکو از همان ابتدا بر بازار هدف خود متمرکز شد، به این صورت که ‌دنبال مشتریان خاصی بود که مُد و فشن را درک می‌ کردند و خریدار و طرفدار محصولاتی خاص بودند. او مشتریان خود را از نخبه‌های ورزشکار و شکارچی و روشنفکر فرانسوی انتخاب کرد.

شناخت بازار تجارت

کوکو در سال‌های ابتدایی فعالیتش از طریق دوستی با اتین بالسن، تاجر پارچه، توانست به‌سرعت با بازار تجارت آشنا شود.

کلاه های معروف شنل

کلاه هایی با نام «شنل مُدز» اولین محصول فروشگاه  شنل بودند. این کلاه ها در میان زنان فرانسوی به شهرت و محبوبیت رسیدند چرا که طراحی ساده آن‌ها در عین وقار، همان چیزی بود که زنان فرانسوی می خواستند. طرفداران و مشتریان بسیاری جذب طرح های زیبای کوکو شدند. همین موضوع باعث شد تا شنل به فکر گسترش حوزه فعالیت خود و جذب سرمایه گذار باشد.

آرتور بوی کاپل

آرتور بوی کاپل بازیکن مشهور چوگان انگلیس، سرمایه ای را در اختیار کوکو شنل قرار داد، به این صورت کوکو فروشگاه مستقل شنل را در سال ۱۹۱۰ با عنوان Chanel Modes در Cambon پاریس راه‌اندازی کرد.

سرمایه‌ای که کاپل در اختیار شنل قرار داده بود، فقط برای طراحی و فروش کلاه هزینه شد در حالی که کوکو هنوز امکان طراحی لباس نداشت. با گذشت سه سال از افتتاح اولین فروشگاه مستقل ، شنل توانست فروشگاه‌های بعدی را در دوویل و بیاریتز راه‌اندای کند که این فروشگاه ها به طور کامل مجوز طراحی و فروش لباس داشتند. سرانجام در سال ۱۹۱۳ برند لباس شنل با تمرکز بر لباس‌های اسپرت زنانه به‌طور رسمی شروع به کار کرد.

بزرگان طراحی در جهان

کوکو شنل با هر قدم که برمی داشت بیشتر از قبل در مسیر پیشرفت و شهرت قرار می گرفت. آشنایی وی با چهره های معروف هنر همچون پابلو پیکاسو، سرگئی دیاگیلف، ژان کوکتو و ایگور استراوینسکی باعث شد تا کوکو به فکر زبان و سبک خاص خود در طراحی لباس بیفتد.

پابلو روییس ای پیکاسو، شاعر، نقاش، پیکر تراش، طراح صحنه و سرامیک کار اسپانیایی بود که از وی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان سده ۲۰ میلادی نام برده می شود. سرگئی دیاگیلف، منتقد هنری و اهل روسیه بود که از وی به عنوان طراح برجسته باله روسی و همچنین بنیانگذار آن نام برده می شود. ژان کوکتو نقاش، شاعر، نمایشنامه نویس، فیلمساز و کارگردان فرانسوی بود. ایگور فئودورویچ استراوینسکی، آهنگساز و اهل روسیه است، از وی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین آهنگسازان قرن بیستم یاد می شود.

سبک و زبان طراحی کوکو شنل

طراحی های ساده و در عین حال ساختارشکن یکی از مهارت هایی بود که کوکو در طراحی لباس های برند شنل به کار گرفت. او قصد داشت تا مفاهیم مرسوم طراحی لوکس در لباس را متحول کند، بنابراین بسیاری از مفاهیم مردانه را وارد طراحی لباس زنان نمود.

کوکو شنل به عنوان زنی جسور و مستقل موفق شد تا توجه چهره های معروفی همچون ژان کوکتو را به خود جلب کند. ژان کوکتو از مهارت هنری کوکو شنل آنچنان متأثر شد که در مورد وی چنین گفت: او به‌طور معجزه‌آسایی در فشن طبق قوانینی کار کرد که قبلا تنها برای نقاش‌ها، شاعرها و موسیقی‌دان‌ها معنا داشت.

محبوبیت و شهرت برند شنل Chanel

کوکو شنل یک خیاط و طراح مد فرانسوی بود که توانست در سال ۱۹۳۵، برند شنل را به اوج شهرت و موفقیت برساند. موفقیت چشمگیر این کمپانی در طراحی و عرضه مد، باعث شد که به این برند لقب «افسانه مد» داده شود. برای هر برند یک تغییر یا تحول و یک حرکت متمایز اما جذاب می تواند سرنوشت ساز باشد طوری که او را به طرفداران خود در اقصی نقاط جهان وصل نماید. در تاریخچه برند شنل، چند طراحی کوکو شنل نقش حیاتی ایفا کرد به نحوی که برند شنل را به خارج از مرزهای فرانسه معرفی کرد.

المان هایی ماندگار که کوکو شنل در تاریخ مد و در تاریخچه برند شنل به یادگار گذاشت شامل چهار طراحی تاریخی است.

۱-لباس سیاه کوتاه (Little Black Dress) یا LBD که بعدها به الگویی برای طراحی لباس‌های مشابه در دنیای فشن تبدیل شد.

۲-عطر شماره پنج شنل (Chanel No. 5) اولین عطر از برند شنل که با همکاری ارنست بو، شیمی‌دان فرانسوی-روس ساخته شد.

۳-ژاکت کش‌باف جلوباز شنل (Cardigan Jacket) هنوز هم طراحی‌های مشابه آن از پرطرفدارترین طراحی‌های ژاکت هستند.

۴-کت‌وشلوار شنل (Chanel Suite) مهم‌ترین نقش را در ورود زبان طراحی مردانه به دنیای مُد زنانه داشت.

محصولات برند شنل

عطر و ادکلن شنل Chanel

عطر و ادکلن شنل Chanel

در سال ۱۹۲۱ شنل خط تولید عطر و ادکلن را راه اندازی کرد که طی آن اولین عطر خود را با عنوان ۵°CHANEL N معرفی و عرضه کرد. استقبال از این محصول شنل خیلی چشمگیر بود به طوری که دولت فرانسه اعلام کرده است که هر دقیقه دو بطری از این عطر به فروش می رسد. در حال حاضر برند CHANEL به عنوان یکی از مطرح ترین و پر فروش ترین برندها بخصوص در صنعت عطر به شمار می رود.

محصولات آرایشی شنل

این برند در سال ۱۹۲۴ میلادی، خط تولید محصولات آرایشی و بهداشتی را راه اندازی کرد، همچنین دیری نپایید که کوکو شنل طراحی لباس های چندین نمایش تئاتر را نیز بر عهده گرفت.

برند شنل و جنگ جهانی دوم

در سال‌های جنگ جهانی دوم، بعضی از برندها از فرانسه خارج شدند تا در دیگر کشورها فعالیت خود را ادامه دهند، اما کمپانی شنل تصمیم گرفت تا در فرانسه بماند و راه جدیدی را دنبال کند.

شروع جنگ جهانی دوم باعث شد که روند رو به رشد موفقیت های برند شنل متوقف شود به گونه ای که بسیاری از شعب آن تعطیل شدند. شنل پس از جنگ جهانی دوم با چالش های مختلفی روبه رو شد. رقابت با برند دیور و تهیه پارچه های مورد نیاز خط تولید و همچنین استخدام کارمندان و تأمین مالی شرکت از جمله مواردی بود که کوکو شنل با آن روبه رو بود. با این وجود برند شنل دوباره و با تمام قدرت وارد دنیای مد و فشن شد. کت و دامن معروف شنل از جمله لباس هایی بود که از پارچه فاستونی تهیه می شد.

شکل ظاهری این کت و دامن شامل دامنی کوتاه و یک کت بدون یقه بود که با نوارها و دکمه‌های طلایی رنگ تزئین شده بود. این مدل لباس دارای جیب‌های وصله شده‌ای بود که یک زنجیر طلایی در حاشیه آن به چشم می خورد. پس از مدتی این لباس آن‌قدر محبوب و معروف شد که به نماد نسل جدید لباس‌های مد روز تبدیل شد. 

در کنار همه اتفاقات و حوادثی که فرانسه در طی جنگ جهانی دوم متحمل شد، برند شنل در فرانسه ماند به طوری که گابریل شنل ۹ سال بعد و در ۷۱ سالگی شعب تعطیل شده را مجددا بازگشایی کرد و هم زمان دومین تحول را در صنعت مد رقم زد. کیف های چرمی شنل یکی دیگر از محصولات محبوب این برند بود که بعد از پایان جنگ جهانی دوم، به طرفداران این محصول عرضه شد.

کیف های چرمی شنل

کیف های چرمی شنل

کیف های چرمی سبک و محکم برند شنل با زنجیرهای طلایی کوتاه، یکی از طرح های خلاقانه ای بود که مورد استقبال زنان قرار گرفت.

درگذشت گابریل شنل

در سال ۱۹۷۱ میلادی گابریل شنل درگذشت، از سال ۱۹۸۳ این برند تولید محصولات متنوعی همچون عطرهای مردانه، ساعت و جواهرات را به لیست محصولات اضافه کرد. در حال حاضر فروشگاه های شنل در بیش از ۱۲۹ کشور در سراسر جهان محصولات لوکس را به علاقه مندان عرضه می کنند.
امروزه کمپانی شنل متعلق به آلن و جرارد ورتایمر، نوه‌های پييِر ورتایمر تنها شریک کوکو شنل در زمان تاسیس این شرکت می‌باشد.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟