ترکیب رنگ در طراحی لباس

04 اسفند 1400
ترکیب-رنگ

ترکیب رنگ در طراحی لباس مجموعه ای از قواعد و قوانینی است که توسط طراحان برای بررسی رنگ های مختلف استفاده می شود. همچنین مطالعه ی تاثیرات این رنگ ها بر همدیگر و نیز ترکیب رنگ های متنوع برای بدست آوردن یک ترکیب رنگ مناسب است. در واقع می توان گفت که استفاده ی موثر از رنگ ها برای به وجود آوردن یک طراحی لباس که به طور موثری با مخاطب ارتباط برقرار می کند را نظریه ی رنگ پردازی می گویند.

نظریه ی رنگ پردازی اولین بار توسط نیوتن در کتابی به نام Opticks در سال ۱۷۰۴ منتشر کرد. او این نظریه ی خود را زمانی ارائه داد که متوجه شد وقتی یک اشعه ی نور را از یک منشور شیشه ای رد کنیم به چندین رنگ مجزا تقسیم می شود. او تشخیص داد که رنگ ها نتیجه ی تنوع طیف های موجی نور هستند. این کشف و نتیجه ی آن توسط افراد زبده ی دیگر نیز مطالعه شد. این مطالعات منجر به رهنمودهای مختلفی شد که به ما کمک می کند که رنگ ها را در یک حالت چشم نواز و دلپسند ارائه دهیم. به عبارتی ترکیب رنگ در طراحی لباس را رقم زد.

نیوتن
نیوتن

اهمیت رنگ ها و ترکیب رنگ ها در طراحی لباس

نظریه ی رنگ پردازی برای طراحان به طرز ویژه ای اهمیت دارد. آن ها چرخه ی رنگ را به طور عمیقی بررسی می کنند. همچنین برای بدست آوردن بهترین ترکیب رنگ در طراحی لباس بعد از تجزیه و تحلیل آن تصمیم گیری می کنند. دلایل زیادی هم برای این موضوع وجود دارد.

رنگ ها بدون استفاده از واژه ها حرف های زیادی برای گفتن دارند. به عنوان مثال رنگ آبی به وسیله ی بسیاری از برندها برای ایجاد حس قابل اعتماد بودن به کار می رود. وقتی رنگ سبز در تجارت استفاده می شود به طور غیرکلامی تعهد به پایداری را القا می کند. همچنین برخی رنگ ها جذابیتی را که می خواهید به شما می دهند.

ترکیب-رنگ-در-طراحی-لباس
ترکیب-رنگ-در-طراحی-لباس

رنگ ها می توانند بر حالات روانی ما تاثیر بگذارند و ترکیب رنگ ها در طراحی لباس بسیار مهم است. رنگ ها به عنوان القا دهنده ی احساسات در نظر گرفته می شوند. برای نمونه رنگ قرمز حس خطر یا علاقه  ، هیجان و یا انرژی را القا می کند. رنگ سبز در یک وجه ی دیگر حس آرامش و صلح را به همراه دارد. گفته می شود که رنگ ها از لحاظ روانی هم ما را تحت تاثیر قرار می دهند. همچنان که همه ی ما در انتخاب رنگ اولویت های خاصی داریم.

برخی رنگ ها برای ما خوشایند هستند و برخی دیگر بر ما تاثیر منفی می گذارند. این حالت معمولا خیلی خاص و منحصر به فرد است و ممکن است بر اساس تجربیات گذشته ی ما بر روی ما تاثیر بگذارند. برای مثال وقتی من (نویسنده ی مقاله) یک فنجان فیروزه ای قهوه را می بینم حس خوشحالی و ارتقا به من دست می دهد چرا که من را به یاد تعطیلات خوشی می اندازد که این نوع فنجان را در آن زمان خریداری کرده بودم.

فنجان-فیروزه-ای-قهوه
فنجان-فیروزه-ای-قهوه

رنگ ها در فرهنگ های مختلف

رنگ ها همچنین نقش چشمگیری در زندگی اجتماعی و فرهنگی ما دارند. در واقع ترکیب رنگ ها در طراحی لباس در هر فرهنگی متفاوت است. دیدگاه های متنوعی در مورد یک رنگ در کشورها و فرهنگ های مختلفی وجود دارد. به عبارتی دیگر هر فرهنگ ممکن است از زاویه ی دید متفاوتی به رنگ ها نگاه کند. به عنوان مثال رنگ مشکی به عنوان یک رنگ عزاداری در غرب شناخته می شود. در حالی که در چین و برخی کشورهای آسیایی دیگر مانند هندوستان رنگ سفید این نقش را دارد. اما در تایلند و کشورهای اروپایی رنگ بنفش به عنوان نمادی از اندوه و ماتم در نظر گرفته می شود.

برای سرخپوستان بومی آمریکا رنگ سیاه نمادی از پیروزی و موفقیت است در حالی که در هندوستان رنگ سیاه به طور گسترده ای به عنوان رنگی شیطانی و اهریمنی لحاظ می شود.

لباس-سفید-هندی-ها-در-عزاداری
لباس-سفید-هندی-ها-در-عزاداری

رنگ هایی که به عنوان لباس بر تن می کنیم همواره دیدگاه ذهنی ما را نشان می دهند. برخی رنگ ها رنگ پوست و یا نوع شخصیت ما را به مخاطب توضح می دهند. ما معمولا از اینکه رنگ حاصی در یک شرایط ویژه بسیار به ما می آید، شگفت زده می شویم. همچنین به طور غریزی از رنگ هایی دوری می کنیم که ما را بد قیافه و نامناسب نشان می دهند.

نقش رنگ ها

 همانطور که پیشتر هم گفته شد، رنگ ها نقش عمده ای در برندسازی و مارکتینگ دارند. فرقی هم نمی کند که کالای مورد نظر یک مورد لباس باشد یا یک نوع خوراکی. فروشنده ها سعی می کنند با استفاده ی صحیح از رنگ ها توجه ما را به سمت خود جلب کنند. در واقع این ترکیب رنگ در طراحی لباس یا هر چیز دیگری از مرحله ی تولید تا مرحله ی بسته بندی را شامل می شود.

تاثیرات-بصری-رنگ-ها
تاثیرات-بصری-رنگ-ها

در هنگام طراحی، رنگ ها می توانند بخش ها، انواع سلسله مراتب همچنین ساختار را به وجود آورند. رنگ ها می توانند برخی از قسمت ها را مهمتر از بقیه ی اجزا به نمایش بگذارند. همچنین رنگ ها می توانند توجه را از نقطه ای به نقطه ی دیگری جلب کنند. رنگ ها می توانند حس اعتماد در طراحی را به وجود آورند و دید گذشته را به نسبت آن موضوع تغییر دهند.

به همین خاطر مطالعه ی تاثیرات بصری رنگ ها و اینکه چگونه بهترین ترکیب رنگ بدست می آید، منطقی به نظر می رسد. حال فرقی نمی کند که این ترکیب رنگ در طراحی لباس باشد یا برای طراحی سایت یا یک محصول. و این دقیقا همان چیزی است که نظریه ی رنگ ها نامیده می شود. نظریه ی رنگ ها در مورد تاثیر گذاری رنگ ها و اینکه چگونه رنگ مناسب را با ترکیب رنگ های مختلف به دست آوریم، مطالعه می کند. مطالعه ای بر اساس چرخه ی رنگ ها.

چرخه ی رنگ

چرخه-رنگ
چرخه-رنگ

چرخه ی رنگ همان رنگ هایی هستند که در فرآیند نظریه ی رنگ ها ارائه می شوند. در چرخه ی رنگ، رنگ ها در یک دایره بر اساس ویژگی های خاصی تنظیم می شوند. یک چرخه ی رنگ معمولی دارای ۱۲ رنگ است.

چرخه ی رنگ به شما در مورد رنگ های متنوع و ارتباط آن ها با همدیگر کمک می کند.

چرخه ی رنگ یک ارائه دهنده ی رنگ براساس طیف موجی آن ها است. چرخه ی رنگ به ما کمک می کند که ارتباط بین رنگ ها را متوجه شویم.

دو نوع چرخه ی رنگ برای ترکیب رنگ در طراحی لباس و لوازم دیگر

چرخه ی رنگ توسط اسحاق نیوتن در اواخر قرن هفدهم ابداع شد. بعد از آن بود که دامنه های بسیاری از این چرخه های رنگ به وجود آمدند. با توجه به دو نوع چرخه ی اصلی رنگ می توان گفت که دو نوع نظریه ی رنگ پردازی داریم. مدل سنتی رنگ و مدل نوین آن.

چرخه-رنگ-آیتن
چرخه-رنگ-آیتن

نظریه ی رنگ پردازی در ترکیب رنگ برای طراحی لباس و دیگر مواد رابطه ی میان رنگ های ابتدایی، دومی و سومی را توضیح می دهد. رنگ هایی که به وسیله ی چرخه ی رنگ آیتن نمایش داده می شود. چرخه ای که توسط هنرمند سویسی جوناس آیتن ارائه شد.

اما شما باید این را بدانید که رنگ ابتدایی بسته به استفاده می تواند متفاوت باشد. رنگ های ابتدایی همان رنگ های اصلی در یک چرخه ی رنگ هستند. رنگ های قرمز، آبی و زرد را رنگ های اصلی می نامند. البته در هنگانم چاپ رنگ های اصلی رنگ های فیروزه ای سرخابی و زرد هستند.

برای ترکیب رنگ ها برای پرینت، قرمز، آبی و زرد در چرخه ی رنگ استفاده می شود.

انواع چرخه ی رنگ

چرخه ی رنگ قرمز، زرد و آبی
چرخه-قرمز-زرد-آبی
چرخه-قرمز-زرد-آبی

چرخه ی رنگ قرمز، زرد و آبی (RYB) همان چرخه ی رنگ سنتی است. در این چرخه، رنگ های قرمز، زرد و آبی بیشترین استفاده را دارند. این همان چرخه ای است که بیشترین استفاده را در بین هنرمندان و چاپخانه ها دارد. در واقع با همین چرخه ارتباط و هارمونی میان رنگ ها را یاد می گیرند.

چرخه ی رنگ قرمز سبز آبی

چرخه ی دیگر شامل رنگ های قرمز سبز و آبی (RGB) است. این چرخه را چرخه ی نوین رنگ می نامند. این چرخه توسط کاربران کامپیوتری استفاده می شود.

رنگ های اصلی ۳ رنگ هستند که نمی توان آن ها را با ترکیب رنگ های دیگر تولید کرد. این رنگ ها را می توان در ترکیب های مختلف با یکدیگر مخلوط کرد تا رنگ های دیگر چرخه رنگ به دست آیند.

چرخه-قرمز-سبز-آبی
چرخه-قرمز-سبز-آبی

ترکیب رنگ های اصلی

هنگامی که رنگ های اصلی با رنگ های دیگر در چرخه رنگ ترکیب می‌ شوند، رنگ های دوم و سوم به دست می آیند. رنگ های دوم در چرخه ی رنگ سنتی رنگ های نارنجی، سبز و بنفش هستند.

قرمز + زرد = نارنجی
زرد + آبی = سبز
قرمز + آبی = بنفش

هنگامی که یک رنگ ثانویه و یک رنگ اصلی را با هم ترکیب می شوند، رنگ سوم را به دست می آید.

چرخه  دوم و سوم
چرخه دوم و سوم

زرد + نارنجی = زرد-نارنجی
نارنجی + قرمز = قرمز-نارنجی

قرمز + بنفش = قرمز بنفش
بنفش + آبی = آبی-بنفش

آبی + سبز = آبی-سبز
سبز + زرد = زرد-سبز

رنگ های مکمل

سپس نوبت به رنگ های مکمل می رسد. تقسیم رنگ های مکمل، رنگ های مشابه، رنگ های سه گانه، و غیره نیز وجود دارد. این ترکیب ها همه طرح های رنگی هستند که می توانید در پروژه های خود با توجه به اولویت خود و پیامی استفاده کنید که می خواهید با مخاطب ارتباط برقرار کنید،. در اینجا می توانید در مورد دسته بندی رنگ های مختلف بیشتر بدانید. می توانید برخی از بهترین ترکیب رنگ ها را بر اساس چرخه رنگ در اینجا بیابید.

تیرگی-و-روشنی-رنگ-ها
تیرگی-و-روشنی-رنگ-ها
رنگ ها بر اساس تئوری رنگ چگونه استفاده می شوند؟

هنگام استفاده از رنگ ها، انتخاب های زیادی دارید

  1. استفاده از رنگ در شدت کامل
  2. مخلوط کردن آن با رنگ های دیگر برای ایجاد رنگ های مختلف
  3. مخلوط کردن با سفید یا سیاه یا خاکستری.

خواص رنگ با توجه به تئوری رنگ

خواص-رنگ-ها
خواص-رنگ-ها

برخی از جنبه های بسیار مهمی که باید در مورد استفاده صحیح از رنگ ها توجه داشته باشید، اطمینان از استفاده مناسب از شدت/اشباع هر رنگ و ترکیب و حفظ مقادیر صحیح است. اشباع به حالتی گفته می شود که رنگ مورد نظر را روشنتر یا تیره تر کنیم

میزان روشنی یا تیرگی یک رنگ بسیار مهم است . هنگامی که رنگ سفید یا سیاه به موضوع اضافه می شود، مقدار آن افزایش/کاهش می یابد و نسخه های روشن تر یا تیره تر از همان رنگ ایجاد می شود. وقتی خاکستری را به رنگ اضافه شود، تن رنگ تغییر می کند.

رنگ-ها
رنگ-ها

هنگام استفاده از بیش از یک رنگ در طراحی، بررسی سطح اشباع رنگ های مختلف بسیار مهم است. درواقع باید اطمینان حاصل کنید که سطح اشباع رنگ ها هماهنگ است. سطوح اشباع مشابه رنگ ها برای طراحی هماهنگ و منسجم، ترجیح داده می شود. هنگامی که می خواهید بخشی از طرح را برجسته کنید، باید سطح اشباع رنگ استفاده شده در آن قسمت را افزایش دهید تا برجسته شود. اگر از رنگ هایی استفاده کنید که در تضاد با یکدیگر هستند، یعنی دارای مقادیر متفاوت (روشنی یا تاریکی) هستند، همین اثر را می توان به دست آورد.

در کل می توان گفت که ترکیب رنگ برای طراحی لباس همانند دیگر صنایع بسیار مهم است. در این میان باید به این موضوع دقت بسیاری شود تا بتوان بهترین و زیباترین رنگ ها را به درستی در کنار همدیگر قرار داد.

#رنگ_ها #ترکیب_رنگ #طراحی_لباس #ترکیب_رنگ_در_طراحی_لباس #چرخه_رنگ #تئوری_رنگ

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟