تجارت الکترونیک؛راهکارها و چالش ها

25 خرداد 1399
تجارت الکترونیک؛چالش ها و راهکارها

تجارت الکترونیک؛راهکارها و چالش ها ها عنوان مقاله ای است که در این مبحث به آن می پردازیم. در حال حاضر، تجارت الکترونیک اصطلاح آشنایی است که در میان کسب و کارهای آنلاین در حال گسترش و توسعه است. با استفاده از این روش می توانید معاملات تجاری خود را از طریق ابزارهایی همچون اینترنت، تلفن و کامپیوتر انجام دهید.

اما با این وجود در سالهای اخیر کسب و کار تجارت الکترونیک روند رو به کاهشی پیدا کرده بود، این مسئله تا زمانی که جهان درگیر ویروس کرونا نشده بود ادامه داشت. همراه با شیوع ویروس کرونا (COVID-19) کسب و کارهای اینترنتی و تجارت الکترونیک روند رو به افزایشی پیدا کرد و قدرت این نوع کسب و کار در این برهۀ زمانی بسیار بیشتر آشکار شد.

تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک جریان قدرتمندی است که تمام زوایای زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار داده است. این سبک از تجارت دارای مزایا و همچنین معایبی است که در ادامه مقاله به آن ها اشاره می کنیم. محدودیت هایی که در تجارت سنتی با آنها روبه رو هستیم در تجارت الکترونیک قطعا خبری از آنها نیست. چون تجارت الکترونیک نه تنها شکل تجارت سنتی را دستخوش تغییر و تحول کرده است بلکه محتوای آن را نیز تغییر داده است.

همچنین…

به طور مثال برای خرید اقلام خوراکی، کالاهای بهداشتی و همچنین لباس و کیف و کفش باید پاساژها و مغازه های بسیاری را زیرورو کنید. در این میان ترافیک، خستگی و عدم تصمیم گیری در مورد خرید اجناس گاها شما را مردد می سازد. به طوری که یا از خرید بسیاری از اقلام منصرف می شوید یا اینکه خرید بسیاری از لوازم را به وقت دیگری موکول می کنید و یا اینکه از کیفیت کالاها و اجناس خریداری شده راضی نیستند چون نتوانسته اید به بسیاری از گزینه های مورد نظر برای خرید سر بزنید و اجناس و قیمت ها را با هم مقایسه کنید.

راه اندازی فروشگاه های اینترنتی

در حالی که می توانستید در منزل بنشینید و بدون کوچکترین خستگی به فروشگاه های آنلاین و اینترنتی بسیاری سر بزنید. فروشگاه هایی که محصولات متنوع خود را با درج مشخصات و ویژگی ها درج نموده اند. بنابراین فقط کافیست در فروشگاه های اینترنتی گشتی بزنید و ضمنا قیمت ها و کیفیت کالاهای چندین فروشگاه را با هم مقایسه کنید. این مثال گوشه ای کوچک از مزایای تجارت الکترونیک را به تصویر می کشد.

به عنوان مثال…

وب سایت آمازون که امروزه جزو برترین فروشگاه های آنلاین عمده فروشی در جهان است، کسب و کار خود را در سال ۱۹۹۵ و در گاراژ جف بزوس آغاز نمود. خرید و فروش کتاب اولین کالایی بود که در این سایت معامله می شد. همچنین وب سایت EBAY که امکان خرید و فروش آنلاین میان مصرف کنندگان را فراهم ساخت. این وب سایت در سال ۱۹۹۵ مزایده های آنلاین را به جهان معرفی کرد.

گسترش شبکه های اجتماعی در دنیای تجارت الکترونیک

در این میان ورود گوشی های هوشمند به بازار و همچنین گسترش شبکه های اجتماعی از قبیل اینستاگرام، تبلیغات محصولات و کالاهای متنوع را در کسری از ثانیه امکان پذیر ساخته است. بنابراین پلتفرم های مختلف اجتماعی در استقبال افراد و کاربران از تجارت الکترونیک نقش مهمی ایفا نموده اند.

گروه بندی تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک شامل ۴ دسته از قبیل تجارت به تجارت یا همان B2B، تجارت به مصرف کننده B2C، مصرف کننده به تجارت یا C2B، و مصرف کننده به مصرف کننده یا C2C می باشد. در فرم تجارت به تجارت، شرکت ها با یکدیگر به تجارت می پردازند به عنوان مثال عمده فروشان با خرده فروشان و تولیدکنندگان کالا با توزیع کنندگان کالا در ارتباط هستند و محصولات و کالاهای خود را به آنها می فروشند.

در دسته تجارت به مصرف کننده، می توانیم فروشگاه های اینترنتی همچون فروشگاه های آمازون را نام ببریم که کالاها و محصولات را به مردم می فروشند بدون آنکه نیاز به تعامل باشد.

تحولی نو در معاملات تجاری

با شیوع کرونا و ایجاد ممنوعیت های رفت و آمد و تعطیلی های در نظر گرفته شده برای بسیاری از کسب و کارها، شاهد ضرر و زیان اقتصادی زیادی به صاحبان کسب و کار و اقشار جامعه هستید. با این حال کسی نمی تواند قید خرید کردن و تهیه مایحتاج زندگی خود را بزند، در این میان صاحبان کسب و کارها نیز با روی آوردن به تجارت الکترونیک می توانند به فرآیند خرید و فروش محصولات فروشگاه یا تولیدی خود ادامه دهند.

تاریخچه تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک در دهه ۱۹۶۰ و از طریق یک مبادله الکترونیکی داده بر روی شبکه های ارزش افزوده معرفی شد. سپس در دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ گسترش پیدا کرد. دسترسی به اینترنت و ورود فروشندگان آنلاین به این عرصه باعث شد تا کسب و کارهای بیشتری تمایل پیدا کنند تا معاملات خود را از طریق تجارت الکترونیک انجام دهند.

آینده ای روشن برای کسب و کارهای آنلاین

بنابراین از طریق این پدیده جالب و جهانی یعنی تجارت الکترونیک و فراگیر کردن آن در سطح جامعه می توانیم شاهد ظهور آینده ای درخشان برای کسب و کارهای آنلاین باشیم.

پلتفرم های آنلاین در دنیای مد به فروشگاه ها و خرده فروشان اجازه می دهد تا در انزوا، قرنطینه و در خانه در حالی که فاصله اجتماعی را رعایت کرده اند، به خرید و فروش محصولات خود بپردازند.

نقش شبکه های اجتماعی در جهت گسترش کسب و کارهای آنلاین

امروزه وجود گوشی های هوشمند و همچنین ظهور انواع شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک، تلگرام و… زمینه را برای رشد و گسترش هر چه بیشتر این نوع تجارت فراهم ساخته است.

البته مزایای تجارت الکترونیک هر روز بیشتر از قبل هویدا می شود به طوری که شناخت و آگاهی مردم در مورد این نوع تجارت باعث شده تا صاحبان کسب و کارها در صدد گسترش بازار محصولات خود در دنیای آنلاین باشند.

در ادامه به پنج دلیل لزوم یادگیری تجارت الکترونیک و استفاده از آن می پردازیم.

تجارت الکترونیک

۱)  فروش ۲۴.۷ درصد در کل جهان

یکی از بزرگترین مزایای تجارت الکترونیک، امکان فروش ۲۴ ساعته در روز، ۷ روز در هفته و هر جای دنیا است. هنگامی که خریداران می توانند در هر زمان و در هر نقطۀ جهان خرید خود را انجام دهند، پس خرده فروشان سراسر جهان ترغیب می شوند که سریعتر کالاهای مورد نیاز خریداران را تأمین کنند.

به لطف وجود نرم افزارها و سیستم های برنامه ریزی منابع انسانی (EPR)، مشکلات ثبت سفارش، بسته بندی، موجودی ، عدم موجودی، پرداخت نهایی، ارسال و مونیتورینگ مراحل گفته شده در هر مرحله به آسانی حل خواهد شد.

پورتال تجارت الکترونیکی

خریداران می توانند از طریق پرتال فروش، پیشنهاد قیمت برای خرید کالای مد نظر خود را ارائه داده و سپس جهت تکمیل نهایی خرید خود از طریق پرتال با فروشنده تعامل داشته باشند. استفاده از پورتال تجارت الکترونیکی ضمن افزایش دقت و سهولت در روند فروش، به حرفه ای بودن برند شما می افزاید.

تجارت الکترونیک

۲) داده ها

جمع آوری اطلاعات و داده ها مهمترین مزیت های فناوری تجارت الکترونیکی به شمار می رود. این سیستم های اطلاعاتی، به ما داده هایی نظیر فهرستی از محصولات پر بازدید، تعداد کلیک ها و بازخوردهای مربوط به تبلیغات، تاریخچه فروش، پرفروش ترینها، فروش و سایر موارد را ارائه می دهند.

همچنین شما با اطلاعاتی که جمع آوری می کنید می توانید برای تصمیم گیری آگاهانه تر در آینده از آنها استفاده کنید و به عزت، احترام و رشد کسب و کار پوشاک خود بیفزایید.

تجارت الکترونیک

۳) بانک اطلاعاتی خرده فروشی

سیستم عامل های تجارت الکترونیکی می توانند یک پایگاه داده از مشتریان خرده فروش را برای عمده فرشان فراهم کنند، بنابراین آنها می توانند برای فروش بیشتر مارک ها و برندهای خود از این اطلاعات موجود در پایگاه داده به نحو احسنت بهره ببرند تا بتوانند مشتری بالقوۀ مناسب تری را برای تجارت خود پیدا کنند

تجارت الکترونیک

۴) ابزار بازاریابی شخصی

در فناوری تجارت الکترونیک می توانید از بازاریابی ایمیل محور، عرضه محصولات در صفحات وب و شخصی سازی شده برای هر مشتری استفاده کرد.

در حقیقت فروش به سبک تجارت الکترونیکی به حدی مؤثر است که یکی از ارکان و پایه های اصلی و محرک در پشت پردۀ نمایشگاه های فیزیکی است.

با این حال، این فناوری قصد ندارد تعامل و روابط فیزیکی شخصی را حذف کند، بلکه با راه اندازی جلسات به صورت چهره به چهره با استفاده از فناوری پیام رسان ها در صدد تعامل بیشتر و روابط نزدیکتر مشتری و فروشنده است.

تجارت الکترونیک

۵) محیط زیست

در آخر اینکه ، در صنعت مد هیچ فناوریی نمی تواند جایگزین لمس و دیدن پوشاک از نزدیک شود. با این وجود نمی توان جهت خرید پوشاک مورد نیاز خود همواره در حال سفر از این کشور به آن کشور باشید، زیرا هزینه زمانی و مالی شما را افزایش می دهد و همچنین آلودگی محیط زیست خود را افزایش می دهیم.

امکان خرید بدون محدودیت مکانی و زمانی

تجارت الکترونیک امکان فروش در تمام سال، حتی بین بازارها و کاهش هزینه ها را ممکن می سازد. این ابزار باعث کاهش مصرف کاغذ و جایگزین چاپ برای فروشگاه های عمده فروشی می شود.

مارک های معروف و زرنگ برای معرفی محصول خود در نمایشگاه ها تعداد معدودی کاتالوگ برای هر محصول چاپ می کنند، در عوض خریدران را تشویق می کنند که با استفاده از لپ تاپ، تبلت یا تلفن های هوشمند به بازدید و خرید سایر محصولات آنها اقدام کنند.

تجارت الکترونیک فرصتی ناب و تجربه ای جذاب و خاص برای صاحبان کسب و کارها و در عین حال برای مشتریان فراهم ساخته است.

تعامل با مشتریان در اقصی نقاط جهان

تنها با یک کلیک و ورود به فروشگاه های محصولات می توانید با کمترین دغدغه ای محصولات متنوع انواع شرکت ها و فروشگاه ها را با هم مقایسه و سپس بهترین ها و باکیفیت ترین ها را در سبد خرید خود جای دهید. همچنین انجام سریع تراکنش های بانکی بسیاری از نگرانی های خریداران و فروشندگان را به حداقل رسانده است.

فرصت را از دست ندهید و از طریق تجارت الکترونیک محصولات فروشگاه یا کسب و کار خود را به مردم سراسر جهان معرفی کنید.

مزایای تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک با گذشت زمان تکامل یافته است. ظهور فیسبوک، پینترست و سایر شبکه های اجتماعی باعث گسترده شدن هر چه بیشتر این نوع تجارت شده است. یکی از  مزایای تجارت الکترونیک در دسترس بودن است به طوری که می توانید در منزل یا محیط کار بنشینید و با جستجو در اینترنت موارد مورد نظر خود را تایپ نمایید و سپس تمام گزینه های مورد نظر شما بر روی صفحه پدیدار می شوند.

صرفه جویی در زمان

گاهی برای خرید لوازم و وسایل فروشگاه یا مغازه خود مسافت زیادی را رانندگی نموده اید و از یک شهر به شهر دیگر سفر نموده اید بنابراین هم وقت و هم پول زیادی را صرف این سفر نموده اید در حالی که می توانستید خرید خود را از فروشگاه های آنلاین سفارش دهید و سپس منتظر بمانید تا ظرف چند روز محصولاتی را که خریداری نموده اید به دستتان برسد.

دامنه وسیعی از محصولات

اکثریت افراد تجربه یک خرید خسته کننده را دارند به طور مثال در حالی که ساعت ها مغازه ها را مقایسه می کنند و برای خرید یک یا دو قلم کالا از یک پاساژ به پاساژ دیگری می روند ولی همچنان موفق به خرید کالای مورد نظر خود نشده اند و در انتهای روز از سر ناچاری اقدام به خرید کالایی می نمایند که با کالای مورد نظر آنها تا حدودی متفاوت است.

وقتی به فروشگاه های آنلاین سر می زنید می توانید ضمن مقایسه تنوع کالاها و قیمت ها به کالای مورد نظر خود دسترسی داشته باشید و آن را خریداری نمایید. همچنین در صورت رضایت از محصول و کالا، ممکن است به مشتری دائمی فروشگاه های آنلاین تبدیل شوید.

بررسی محصولات و کالاها

رقابت فروشگاه های آنلاین در جهت ارائه بهترین محصولات با بهترین کیفیت و همچنین کسب رضایت مشتری ها باعث شده است تا آنها دست به ابتکار بزنند و در صفحه سایت فروشگاه آنلاین امکان درج نظر کاربران و مشتریان را فراهم سازند.

به این ترتیب صاحبان فروشگاه های آنلاین از نظر کاربران مطلع می شوند و سعی می کنند برنامه ریزی های فروش و عرضه محصولات را در جهت کسب رضایتمندی مشتریان و افزایش جذب مشتریان قرار دهند همچنین با درج نظر کاربران در صفحه وب سایت ها، سایر کاربران می توانند از نظرات مشتریان درباره محصولات و کیفیت آن ها آگاه شوند و با دید بهتری نسبت به انتخاب کالاها و خرید آنها اقدام نمایند.

استفاده از تخفیفات

اکثر فروشگاه های آنلاین برای جذب مشتری سعی می کنند در فضای مجازی به چشم بیایند و دیده شوند بنابراین با ارائه فصل تخفیفات یک بازار رقابت را به وجود می آورند.

در این میان مشتریان مطمئنا در صدد خرید کالاهایی خواهند بود که تخفیف دار هستند و نسبت به همان محصول در سایر فروشگاه ها از قیمت بسیار پایین تری برخوردار هستند.

افزایش مشتریان

یکی از دغدغه هایی که صاحبان فروشگاه ها با آن روبه رو هستند این است که کالاهای آنها مورد پسند مشتریان نباشد یا پس از مدتی شمار مشتریانش کاهش پیدا کند در حالی که فروشندگان فروشگاه های آنلاین با این نگرانی کمتر روبه رو هستند چون طیف وسیعی از مشتریان در اقصی نقاط مختلف جهان به فروشگاه های آنلاین دسترسی دارند.

مقرون به صرفه بودن تجارت الکترونیک

چون در این نوع تجارت واسطه ها به طور کامل حذف می شوند و مشتریان به طور مستقیم با فروشنده ها و تولیدکنندگان در ارتباط هستند، در نتیجه قیمت قیمت تمام شده محصول برای فروشنده کاهش دارد و  وی نیز با سود کمتری  کالا را به فروش می رساند.

معایب تجارت الکترونیک

کیفیت کالا

در تجارت الکترونیک چون خرید محصولات و کالاها به صورت آنلاین انجام می شود مشتریان باید قبل از خرید کالا از خدمات پس از فروش مطمئن شوند تا در صورت عدم رضایت از کالا بتوانند آن را مرجوع نمایند.

تأخیر در دریافت کالا

یکی از مزایای تجارت الکترونیک سرعت دریافت کالاها می باشد در حالی که مشتریان باید انتظار تأخیر نیز داشته باشید چون گاها به علت مسائلی همچون مسدود شدن جاده ها در فصول سرد سال یا شرایط نامساعد آب و هوایی، کالاها با تأخیر به دست مشتریان می رسد.

خرید آنلاین و حفاظت از اطلاعات شخصی

کاربران در هنگام پرداخت های اینترنتی باید از امنیت درگاه های پرداخت مطمئن شوند تا ضمن خرید کالا و محصول، اطلاعات شخصی آنها به خطر نیفتد.

#تجارت الکترونیک #خرید آنلاین #فروشگاه های اینترنتی #مزایای تجارت الکترونیک #معایب تجارت الکترونیک #تاریخچه تجارت الکترونیک #تجارت الکترونیک چیست؟

1
۱
برچسب ها :

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • فرزاد ماجد
    ۱۸ شهریور ۱۳۹۹

    بسیار عالی و مفید بود
    فقط یک سوال نقش شما در حفظ محیط زیست چی هست؟

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟