تکنولوژی و تولید لباس

08 آذر 1400
تکنولوژی-و-صنعت-مد

تکنولوژی و تولید لباس یکی از مهم‌ترین عناصر زندگی روز مره است.  به خصوص که امروزه در جهانی مدرن زندگی می کنیم و صنعت مد روز به روز در حال پیشرفت است. متخصصان حوضه تولید لباس به بهترین نحو ممکن چیزهایی را طراحی می‌کنند که با آسان ترین روش بتوانیم از آن ها استفاده کنیم.

 تکنولوژی تولید لباس تا حدی پیشرفت است که لباس‌های مخصوص و پرخاصیتی را تولید می کنند که بشر بتواند با استفاده از آن کارهای مورد علاقه خود را انجام دهد. همچنین لباس به عنوان یک محافظ در برابر خطرات و حفظ پوشش حیا و عفت به کار می‌رود.

پوشش لباس انسان را در برابر بسیاری بیماری ها و موارد دیگر در امان می گذارد از جمله حفاظت ها می توان به محافظت در برابر گرما و سرما همچنین استفاده از لباس های رزمی در زمان جنگ، جان انسان را در برابر خطرات ناگوار در امان می گذارد، لباس‌های فضانوردی که باعث شده است انسان به موارد دست نیافتنی، دست یابد، چیزهای زیادی را کشف و اطلاعات مهمی را بدست آورد. بسیاری دیگر از کارهای روزمره هستند که در نبود لباس های مخصوص جان انسان به خطر می افتد.

 انسان از چه زمانی شروع به پوشیدن لباس کرده است؟

طی پژوهش های انجام شده در سال ۲۰۱۱ با تحقیق بر روی شپش هایی که در بدن انسان وجود داشت به این نتیجه رسیدند که انسان برای اولین بار در ۱۷۰ هزار سال پیش لباس پوشیده است.

انسان هوشمند

 در آفریقا ” انسان هوشمند Homosapia ” ( نام گونه ای از سرده انسان است) پیدا شد. انسان های هوشمند موی چندانی نسبت به اجدادشان نداشتند و با توجه به این حال و وضع بدن آنها در برابر سرما و گرما مقاومت چندانی نداشت و بسیاری از شکارچیان ازجمله مردمان نوئر ( Noer )  که در جنوب سودان زندگی می کردند لباس زیادی نمی پوشیدند. با توجه به به موارد ذکر شده در این متن به این نتیجه می رسیم که انسان برای اولین بار از لباس جهت محافظت خود در برابر گرما و سرما استفاده کرده است.

 بعضی از شکارچیان ناحیه فوگیانس ( Fuegians ) در آمریکای جنوبی گاهی اوقات لباس های ساده ای را می پوشیدند، ولی اکثر وقت ها برهنه بودند. بنابراین شرایط ممکن است انسان های اولیه فقط در وقت هایی که هوا سرد بوده است، لباس پوشیده اند.

نئاندرتال ها…

قبل از اینکه انسان مدرن به اروپا پا بگذارد، نئاندرتال ها  ( گونه ای از گونه ای انسان است که در اروپا و بخش هایی از آسیا، آسیای مرکزی و شمال چین زندگی می کردند ) در این قاره زندگی کرده اند. به این نتیجه می‌رسیم که انسان بیش از یک بار لباس اختراع کرده است. قبل از ما نئاندرتال ها به پوشیدن لباس اقدام کرده‌اند. بر طبق پژوهش های انجام شده در آگوست ۲۰۱۶ به نظر می‌رسد که نئاندرتال ها جامه ی ساده از پوست حیوانات را می پوشیدند.

 رفته رفته تکنولوژی و تولیدی لباس منجر بە این امر شد که بشر جایگاه خود را در دنیا برجسته برتر نشان دهد.

 مارک ملارد

مارک کولارد یکی از نویسندگان دانشگاه فریزر کانادا است. وی با توجه به این مسئله به این نتیجه رسید که انسان های مدرن لباس های ضخیم و گرم تری می پوشیدند و با این حال حیواناتی را شکار می کردند که پوست آن ها کلفت باشد.

 از جمله حیواناتی که انسان های مدرن شکار می کردند و الان هم توسط بومی‌های کانادا شکار می‌شود می‌توان به راسو اشاره کرد. از پوست راسو برای گرم نگه داشتن قسمت هایی از بدن استفاده می کردند برای نمونه بیشتر برای گرم نگه داشتن گردن و آستین استفاده می کردند.  انسان هوشمند نسبت به نئاندرتال ها لباس های پیشرفته تر و ابزار پیچیده تری تولید می کردند، از آن زمان تکنولوژی و تولید لباس کم کم شروع به رواج پیدا کردن کرده است.

 البته…

 یکی از مطالب مهمی که در مورد نئاندرتال ها می‌توان گفت این است که آن ها از استخوان برای ساخت ابزار استفاده می کردند، بر خلاف دیگر گونه های بشر که از سنگ برای ساخت وسایل مورد نیاز خود استفاده می کردند. با گذشت زمان، لباس استفاده بیشتر و پرکاربردتری پیدا کرد و به ابزاری تزیینی و سمبلی تبدیل شد.

پوشیدن لباس خیلی پیچیده تر از آن است که به آن فکر می کردیم. بالشخصه برایم واقعیتی سر سام آور است که اگر بشر به اهمیت پوشیدن لباس پی نمی برد این امکان وجود داشت که نسل انسان منقرض شود. ولی امروزه کاربرد لباس خیلی فراتر از پوشاندن بدنمان پیش رفته است. لباس ها جزئی از شخصیت، فرهنگ، هنجار های اجتماعی و هویت ما هستند. لباس هایی که در طی روز می پوشیم نشان می دهد که به کدام یک از گروه های اجتماعی یا سیاسی تعلق داریم.

هر چند که اگر بشر به این مرحله از تولید و پوشش لباس نمی‌رسید ممکن بود امروزه بلاهای غیرقابل پیش‌بینی شده ای بر روی طبیعت اطرافمان بی افتد، از جمله شکار بیش از حد حیوانات منجر به منقرض شدن نسل بسیاری از گونه های حیوانی می شد، خوشبختانه که الان پا بر جاست. از گل و گیاهانی که برای رنگ سازی ها طبیعی از آن ها استفاده می کردند اگر رنگ های شیمیایی جایگزین رنگ های طبیعی نمی شد، با اطمینان زیاد امروزە نسل تعداد خاصی از گیاهان را در محیط دوربرمان نداشتیم، به همین دلیل بسیاری از رنگ های شیمیایی ساخته شده است  تا بشر به طبیعت اطراف خود ضرر و زیان بیشتری وارد نکند.


بروز تکنولوژی های خارق العاده در صنعت مد و پوشاک

در قرن بیستم تحول بزرگی بر نحوه ی زندگی کردن انسان روی داد که یکی از پدیده های به ارمغان رسیده این قرن، صنعت مد و لباس است. تنوع در طرح، رنگ، مدل های لباس و اکسسوری وجواهرات منجر به این شد که انسان در بخش های مختلف این عرضه کار های متفاوتی را بر عهده بگیردو درآمد مناسبی را دریافت کند.


هوش مصنوعی ( AI )

هوش مصنوعی

در طی چند سال اخیر برندهای معروف با کمک گرفتن از هوش مصنوعی سعی کردند که تجربه خدیدهای خریداران را بهبود بخشند، میزان فروش را افزایش دهند، روندها را پیش بینی کنند، داده ها را آنالیز کنند و موارد انبارداری را بهبود بخشد.

برای مثال یک شرکت انگلیسی به نام ( Finery ) با استفاده از تحلیل داده، ابزار مجازی پوشاندن لباس را تولید کرده است. این سیستم خرید مشتریان را ثبت کرده و لباس پذیرفته شده آن ها را به صورت مجازی بر تن مشتریان عزیز می کند و در اختیارشان می گذارد. با به کار گیری این روش منحصر به فرد می توانند در بیش تر از ۱۰۰۰ فروشگاه محصولات خود را بە صورت مجازی ارائە دهند.


اینترنت اشیا ( IOT )

اینترنت اشیاء

در سال های اخیر پوشاک هوشمند و طراحی‌های چند کاربردی، پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته اند. ارتباطی که ما با دنیای مجازی داریم باعث شده است که بسیاری از طراحان این عرصه در پی تغییر دادن مرزهای پوشاک کلاسیک باشند.

کفش های کتانی هوشمندی که این روزها طراحی و تولید می‌شوند دارای سیستمی هستند که وقتی افراد از آن ها استفاده می کنند می تواند تصاویر لحظه ای را ثبت کنند و پخش تصویر و انیمیشن بر روی بخش های عقبی و جلویی کفش در اختیارشان بگذارد. در این بخش به محصولات شرکت ( Vixdo ) می توان اشاره کرد.

موبایل و ساعت هوشمند از جمله وسایلی هستند که در اثر تکنولوژی صنعت مد به وجود آمده اند و برای آشنایی بیشتر به این مورد می توانید به سایت زومیت مراجعه کنید که اجناس به روز و دیجیتالی را در این باره ارائه می دهند. با استفاده از ساعت مچی دیجیتالی هم می‌توان در هنگام پیاده روی استفاده کرد و بسیار از کارهای مربوط به موبایل را روی همان ساعت مچی دیجیتالی انجام داد.

افرادی که به سلامتی خود اهمیت می دهند و هر روز ورزش های انتخابی خود را انجام می‌دهند مثل پیاده روی یا دور میدانی از این کفش‌های کتانی هوشمند استفاده می‌کنند کە تعداد گام ها و میزان کالری مصرف شده بر اساس رژیم غذایی را اندازه گیری می کند. هرچند که با استفاده از ساعت مچی دیجیتالی یا گوشی ( ولی بیشتر از ساعت مچی دیجیتالی استفادە می کنند که حمل آن آسان تر است ) می توان تعداد گام های برداشت شده در حین پیاده روی یا دورمیدانی را ثبت کرد و از آن بهرە برد.

۱۰ نوآوری خارق العاده کە آینده صنعت مد و پوشاک را تغییر می دهد

 یکی از روش های تولید پوشاک، سبک سنتی است که امروزه خیلی کم رنگ شده است. با افزایش اطلاعات روزافزون مصرف کنندگان و تغییر جهت تولید کنندگان به سمت پاسخگوی زیست‌محیطی، پیشرفت قابل توجهی را در فناوری این صنعت به وجود آورده است.
لازم به ذکر است یکی از مراحل مهم زندگی هر فرد بر اساس تکنولوژی و تولید لباس سپری می‌شود چون سال به سال و دهه به دهه با تحولات مختلفی سر و کله می زنیم که هر فردی در بخشی از این مراحل شرکت دارد.

در این بحث به ۱۰ نوآوری خارق‌العاده صنعت مد اشاره می کنیم

۱_ تهیه پارچه از شیر چای و دانه قهوه:

شیر، چای و قهوه تمایل به هم چسپیدن را با هم دارند اما نه با این شرایط که به توان به صورت مستقیم از آن ها لباس تولید کرد.
افراد متخصصی در حوزه رشته میکروبیولوژی در این کار تسلط بیشتری دارند. برای مثال از شیر در تهیه الیاف سازگار با محیط زیست که ( Omilch ) نامیده می‌شود استفاده می کنند. البته بسیاری از طراحان معروف لباس از مخمر چای در تولید پارچه و چرم گیاهی استفاده می کنند.

۲_ رنگ کردن با جریان هوا:

رنگ کردن با جریان هوا یکی از روش هایی است که در کالیفرنیا ایجاد شده است و از رنگ های اختصاصی استفاده می‌کنند که در یک مرحله، گرما را از کاغذی عبور می دهند و پارچه منتقل می‌شود و این امر موجب کاهش ۸۵ درصد انرژی شده است. (  یعنی از ۷۰ تا ۷۵ گالن آب و انرژی در رنگ آمیزی با ۵۰۰ گرم پارچه صرفه جویی می‌گردد )

۳_ چاپ دیجیتالی:

تکنولوژی و تولید لباس در این روش به جایی رسیده است که عکس چاپی به طور مستقیم با استفاده از چاپگر بر روی پارچه اعمال می گردد. با به کارگیری این روش ۹۵ درصد مصرف آب ۷۵ درصد از مصرف انرژی صرفه‌جویی شده است.

۴_ بازیافت کیسه های پلاستیکی:

بسیاری از مواد مصنوعی بازیافت شده اند و به کیسه های پلاستیکی  تهیه شده اند بلکه بار دیگر احیا می شوند و به ذرات ریز تجزیه، ذوب و به نخ تبدیل می شوند.

۵_ رنگرزی دستی:

بعضی اوقات آخرین نوآوری ها در واقع یکی از قدیمی ترین روش ها هستند. برخی از شرکت‌های طراحی و فروش پوشاک با وجود مواد ذخیره شده به روش های محلی بازگشته اند و به صورت دستی لباس ها را رنگ می کنند.

۶_ خرید آنلاین با استفاده از ابزاری که اندازه شما را می داند:

بسیاری از شما ها وقتی لباسی را به صورت آنلاین خریداری کرده‌اید احتمال دارد که با این شرایط مواجه شده‌ باشید که رضایت کامل از نوع پارچه و جنس آن را نداشته باشید. این تکنولوژی خریداران را قادر می سازد تا به راحتی بتوانند لباس خود را بر اساس اندازه و ترجیحات شان انتخاب کنند.

۷_ سنگ شویی بدون آب:

یکی از برندهای معروف تولید کننده ی شلوار جین که یک دسته از محصولاتش را بدون استفاده آب تولید می کند.

۸_ بیوفیلتر کردن آب های آلوده:

بیوفیلتر یکی از روش های تصفیه آب آلوده است. در این مرحله سمی‌ترین اجزای رنگی منسوجات را از طریق اوزون های درمانی، قبل از استفاده از تکنیک بیوفیلتراسیون آلودگی آب را از بین می برند.

۹_ خیاطی هوشمند:

خیاطی هوشمند همان  تکنولوژی پنل مستقیم به دستگاه  نساجی است. خیاطی هوشمند توسط طراح هندی ارائه شده است. با داشتن هدف مشخص این طرح را بنیان گذاری کرد. از جمله هدف های آن می توان به افزایش کارایی پارچه و کاهش زمان تولید پوشاک باکیفیت اشاره کرد.

۱۰_ استاندارد های جدید:

گواهینامه جامع الیاف علاوه بر عدم تمرکز در نوآوری و فناوری استاندارد که منسوجات ارگانیک جهانی است، با توجه به الزامات مشخص بین المللی توسعه یافته است.

امروزه با وجود تکنولوژی، تغییرات چشم گیری بر روی صنعت مد و تولید لباس ایجاد شده است، جوری که طرح و مدل های عجیب و غریبی را به وجود آورده اند که با فرهنگ هر جامعه ای نمی گنجند. تاثیر تکنولوژی بر صنعت مد و تولید لباس خیلی بیش تر از آن که فکر می کردیم پیش رفته و از کنترل ما خارج شده است.

لباس هایی از جنس فیبر نوری


لباس های عجیب و غریب شامل لباسی هایی می شوند که با فویل های هوشمند و فشرده ساخته شده اند که بیش از حد شفاف اند، طوری که لباس زیر کاملا معلوم است یا لباس هایی از جنس فیبر نوری را ارائه می دهند که طرفدار زیادی هم دارند، چرا که افراد  بسیاری هستند که خواهان متفاوت بودن هستد. بسیاری از دلایل دیگر وجود دارد که باعث محبوبیت این لباس ها در میان عده ای از مردم شده است.

0
۰

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟