خرید شال و روسری

14 شهریور 1400
شال و روسری

خرید شال و روسری با وجود مدل های شیک و جدید یکی از خریدهای مورد علاقه بانوان به شمار می رود. شال و روسری به عنوان بخشی از سبک لباس پوشیدن می تواند متناسب با تغییر فصول و موقعیت های مختلف و همچنین لباس هایی که می پوشید، متفاوت باشد.

با ما همراه باشید، در ادامه نگاهی مختصر و کوتاه بر تاریخچه شال و روسری در جهان و ایران خواهیم داشت، سپس به بیان نکاتی پیرامون خرید شال و روسری و نحوه ست کردن آن ها با سایر لباس ها می پردازیم.

حجاب در جوامع مختلف

حجاب در جوامع مختلف

شواهد تاریخی نشان می دهد که حجاب در میان زنان در اکثر جوامع و ملت ها رایج بوده، هر چند که در دوره های تاریخی مختلف پادشاهان مخالفت های بسیاری با پوشش زنان و روسری و شال به عنوان سر پوش داشتند. به طور مثال در کشورهای اروپایی، حجاب به قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی بر می گردد.  

در کشورها و فرهنگ های غربی شال و روسری ها از پر کاربرد ترین اکسسوری ها محسوب می شوند که جنبه تزئیناتی دارند و در میان زنان و مردان بسیار محبوب بوده و مورد استفاده قرار می گیرند. زنان و مردان در جوامع اروپایی از روسری های سه گوش به عنوان کراوات یا شال گردنی تزئینی بر روی شانه و سینه خود استفاده می کنند.

شال و روسری

انتخاب این پوشش به فرهنگ، مذهب، ملیت و مکانی که فرد در آن زندگی می کند، برمی گردد. به عنوان مثال در جوامع اسلامی زنان و دختران از شال و روسری به عنوان یک پوشش به منظور حفظ حجاب استفاده می کنند. استفاده از روسری به دوره پیش از اسلام برمی گردد. البته امروزه روسری و شال نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه در بعضی از نقاط جهان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. روسری به عنوان پوشاکی که موی سر، گوش و گلو و گردن را می پوشاند، مورد استفاده قرار می گیرد.

معنی روسری در فرهنگ لغت دهخدا

روسری پارچه ای است که زنان بر سر می افکنند و معمولا در زیر چانه گره می زنند. در گناباد خراسان به چادر نماز و روسری چادرچه می گویند.

معنی روسری در فرهنگ معین

روسری پارچه ای معمولا سه گوش یا چهارگوش (به صورت سه تا شده) که زنان سر و گردن خود را با آن می پوشانند. البته روسری معمولا به صورت سه گوش یا چهارگوش و روی سر یا گردن را می پوشاند. روسری ممکن است به منظور رعایت حجاب اسلامی، گرما، تمیزی یا برای زیبایی پوشیده می شود.

خمار چیست؟

خمار به کسر خاء یک نوع پوشش است که موی سر را می پوشاند. روسری های کوچک که آن را خمار یا مقنعه می نامند که معمولا در خانه از آن استفاده می کردند.

روسری در طول تاریخ

روسری در اندازه های مختلف و در طرح های متنوع موجود بوده است. بانوان به وسیله روسری موهای خود را می پوشانند. البته این پوشش زنانه در دوره های مختلف دارای اشکال گوناگونی بوده است. پوشش زن ایرانی پیش از اسلام متشکل از لباس های بلند، پیراهن های ساده و چادرهای گشاد پرچین بوده است.

روسری زنان مغول

روسری در دوران مغول به نام بغطاق خوانده می شد و جالب اینجاست که روسری زنان متشخص مغول بلند بود.

روسری در دوره تیموریان

لچک نام روسری سه گوش دوره تیموریان بود. البته بعضی وقت ها نوعی روسری بادبزن شکل که در جلو گره می خورد و سپس روی گردن می افتاد، مورد استفاده قرار می گرفت. سرپوش زنان تیموری شامل عرقچین، روسری توری، چارقد و چادر بود.

روسری در دوره صفویان

روسری زنان در این دوره دارای رنگ های متفاوت بود. سرپوش بانوان شامل شال، روسری، چارقد، روبنده و چادر می شد. زنان صفوی دارای چهار نوع حجاب بودند که دو نوع آن را در داخل خانه و دو نوع آن را در خارج از خانه استفاده می کردند. روسری و چارقد در داخل خانه مورد استفاده قرار می گرفت و چادری به رنگ سفید و پارچه ای به نام روبنده از جمله پوشش زنان صفوی در خارج از خانه بود.

روسری های بزرگ که بانوان در بیرون از خانه از آن استفاده می کردند. روسری بزرگ با نام جلباب از مقنعه بزرگتر و از ردا کوچکتر بود و تقریبا به چادرهای امروزی شباهت داشت.

پیشرفت های صنعت نساجی

پیشرفت های صنعت نساجی باعث شد تا کیفیت روسری و شال به عنوان یک پوشش زنانه دستخوش تغییرات زیبا و چشمگیری شود. این پوشش زنانه در کشورهای مختلف جهان از تنوع، جنس و کیفیت های مختلفی برخوردار است.

همچنین…

در زمان های گذشته شال ها دارای نقوش بسیار زیادی بودند که همین امر باعث زیبایی بیشتر آن ها شده بود. شال ها اغلب از ابریشم تهیه می شدند و دارای رنگ های بسیار متنوع و زیبا بودند. همچنین در دوره هایی از تاریخ بانوان از لباس هایی بلند که تا مچ پا بودند، به همراه شلوار استفاده می کردند. این نوع پوشش در مراسم های رسمی مورد استفاده قرار می گرفت. شال های بلند تکمیل کننده این لباس زنانه زیبا بود.

تفاوت بین شال و روسری

شال

شال یک پارچه مستطیلی شکل است که دارای اندازه های متفاوتی می باشد. اندازه استاندارد شال معمولا ۱۸۰ در ۷۰ در نظر گرفته شده است. اما شال در اندازه های مختلف دیگری نیز همچون ۷۰ در ۱۶۰ و ۹۰ در ۲۰۰ موجود است.

هر سال مدل های مختلف شال به بازار عرضه می شود به طور مثال شال هنرمندی یکی از مدل هایی بود که در ابعاد ۱۰۰ در ۲۸۰ عرضه شد. البته این شال سه متری مورد توجه بانوان قرار گرفت به طوری که در بسیاری از استایل ها مورد استفاده قرار گرفت.

روسری

روسری از یک پارچه مثلثی یا پارچه مربعی تاشو به شکل مستطیل، تشکیل شده است. امروزه روش های چاپ روی انواع شال و روسری به کار برده می شود. روش چاپ خیس و روش چاپ دیجیتال از روش های بروز در صنعت پوشاک محسوب می شوند.

نکات مهم خرید شال و روسری

شال و روسری در بازار امروز از تنوع و رنگ بندی های مختلفی برخوردار هستند. جنس نخی، ابریشمی، حریر و ساتن چند نمونه از جنس های خوش فروش و پرطرفدار موجود در بازار هستند. قبل از خرید شال و روسری توجه داشته باشید که خواهان چه مدلی از شال و روسری هستید و اینکه در استایل خود از روسری استفاده می کنید یا شال های رنگی و طرحدار را ترجیح می دهید.

خرید شال و روسری متناسب با سلیقه و استایل

برخی از بانوان طرفدار طرح های سنتی و کلاسیک هستند و  همچنین علاقمند به پوشیدن روسری و شال هایی با طرح هایی همچون بوته و گل هستند. البته بانوان مسن اغلب طرفدار طرح های سنتی و کلاسیک هستند. طرح های مدرن هم طرفداران خود را دارد این طرح ها شامل طرح چهارخانه، طرح های کمربندی و زنجیری می باشد. تک رنگ های ساده و خوشرنگ که معمولا از جنس نخی هستند مناسب ترین گزینه برای فصل تابستان محسوب می شوند.

جنس شال و روسری

برای استایل های روزمره شال و روسری نخی مناسب است که معمولا به آسانی با اکثر لباس ها ست می شود. شستشوی شال و روسری نخی کاملا راحت و خشک شدن آن ها نیز سریع انجام می گیرد. جنس نخی در  تابستان گرما را از خود عبور می دهد و به همین علت خنک است. همچنین اتو کردن شال و روسری نخی آسان است. یکی از ویژگی های جنس نخی شال و روسری این است که نسبت به جنس های حریر و ساتن، سر نمی خورند. مرتب کردن مدام روسری و شال می تواند ناراحت کننده باشد.

جنس حریر کاملا لطیف، نازک و سبک است. شال و روسری ساتن در مجالس رسمی مورد استفاده قرار می گیرد. شال و روسری ابریشمی انتخاب مناسبی برای هر چهار فصل است. از ویژگی های جنس ابریشم می توان به لطیف و سبک بودن اشاره کرد.

قواره شال و روسری

برای بعضی از بانوان قواره شال و روسری بزرگتر بهتر و راحت تر است. سایز استاندارد روسری ۹۰ سانت در نظر گرفته شده است. سایز استاندارد شال نیز بستگی به پوشش بانوان دارد ولی معمولا عرض شال ۷۰- ۶۰ سانت و طول آن ۱۸۰ سانت در نظر گرفته شده است.

قیمت شال و روسری

قیمت شال و روسری براساس کیفیت، جنس و سایز آن متفاوت است.

انتخاب روسری با توجه به رنگ پوست و چشم

رنگ های کم رنگ بر روی پوست روشن، فرد را رنگ پریده نشان می دهد. این افراد باید از رنگ های شاد استفاده کنند. استفاده از رنگ تیره بر روی پوست تیره چهره فرد را گرفته نشان می دهد. برای خانم هایی که چشمان رنگی دارند، ست کردن روسری با رنگ چشم روش مناسبی برای برخورداری از یک استایل هماهنگ است.

روسری های طرح دار

اگر جزو افرادی هستید که استفاده از روسری های طرح دار را در استایل خود گنجانده اید، بهتر است که چهره شما دارای یک آرایش ملایم باشد. در انتخاب طرح و رنگ روسری به رنگ پوست، رنگ و طرح سایر لباس هایتان و همچنین اکسسوری هایی که استفاده می کنید، توجه داشته باشید.

نحوه ست کردن شال و روسری با سایر لباس ها نحوه ست کردن شال و روسری با سایر لباس ها به خلاقیت و همچنین سبک و مدل لباس پوشیدنتان بر می گردد. سعی کنید رنگ شال و روسری خود را با رنگ مانتو و شلوار ست نکنید. این ترکیب خیلی تکراری می باشد. می توانید رنگ شال و روسری را با رنگ چشمان خود ست کنید.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟