روکش تشک و نحوه شستشو

28 تیر 1400
روکش-تشک

روکش تشک یا محافظ تشک تا حدی از تشک در مقابله پارگی، ساییدگی، تولید کپک در لایه های زیرین تشک و نشت مایعات و عرق افراد به داخل تشک جلوگیری می کند. تختخواب محل استراحت است و باید از آن مراقبت شود تا تمیز بماند.

در کنار ملحفه، بالش و پتو باید پوشش تشک نیز تعویض و شسته شود. تشک نقش مهمی در خواب آرام دارد بنابراین به پوشش تشک نیز باید به طور منظم توجه شود. برای رعایت استانداردهای بهداشتی و حفظ کیفیت پوشش تشک تا حد ممکن باید شستشو به درستی انجام گیرد.

چرا باید روکش تشک شسته شود؟

هر شب چندین ساعت را در رختخواب می گذرانیم و با وجود ملحفه، پوشش تشک با گذشت زمان مقداری از عرق و پوسته های پوست را جذب می کند. اگر رطوبت جذب روکش تشک شود احتمال تشکیل کپک نیز وجود دارد. برای مبتلایان به آلرژی وجود کنه ها و همچنین فضولات آنها در روکش تشک جمع می شود و همین امر باعث ایجاد مشکلات سلامتی در افراد می شود. لکه هایی که بر روی روکش تشک ایجاد شده اند نیاز به شستشو دارند. پوشش تشک باید به طور منظم شسته شود تا از یک خواب سالم در شب حمایت کند.

شستشوی روکش تشک در خانه یا در خشکشویی حرفه ای؟

در مورد شستن روکش تشک سه گزینه وجود دارد:

روکش تشک های کوچکتر به عنوان مثال تشک های کودک یا تشک های تخت های یک نفره را می توان بدون مشکل در ماشین لباسشویی خود تمیز کرد. این ارزانترین و آسانترین روش است.

اگر ماشین لباسشویی در دسترس نباشد یا روکش تشک آنقدر بزرگ باشد که داخل لباسشویی جا نشود بهتر است که شستن روکش تشک را به یک خشکشویی حرفه ای بسپارید.

هشت نکته برای شستن روکش تشک

اگر قرار است روکش تشک در خانه شسته شود، باید چند نکته را در نظر بگیرید تا شستشو به فاجعه تبدیل نشود. این هشت نکته باید برای تمیز کردن موثر و در عین حال ملایم در نظر گرفته شوند.

۱-گزینه های خود را بررسی کنید

قبل از شستشو یک بررسی وجود دارد: آیا پوشش تشک کاملا قابل شستشو است؟ آیا با استفاده از زیپ می توان آن را از روی تشک خارج کرد؟ برچسب مراقبت چه توصیه هایی دارد؟ آیا پوشش تشک در داخل ماشین لباسشویی منزل جای می گیرد؟ فقط هنگامی که به این سوالات پاسخ مثبت داده شود، می توانید شستشو را آغاز کنید.

۲-دمای شستشوی مناسب را انتخاب کنید.

برای از بین بردن باکتری ها، میکروب ها و کنه ها بر روی پوشش تشک، بهتر است که شستشوی روکش در دمای حداقل ۶۰ درجه سانتیگراد صورت گیرد. روکش های میکروفیبر اغلب در برابر شستشوی جوش در دمای ۹۵ درجه سانتیگراد مقاومت می کنند، اما این تنها در صورتی لازم است که آخرین عامل بیماری زا پس از بیماری از بین برود. در غیر اینصورت شستشو در چنین دمای بالا انرژی زیادی را مصرف خواهد کرد.

قبل از تنظیم دما، قطعا باید نگاهی به برچسب مراقبت بیندازید: پرچسب می گوید که پوشش تا چه حد قابل شستشو است، در غیر این صورت ممکن است پوشش تشک کوچک شود و دیگر روی تشک قرار نگیرد.

۳-برنامه شستشوی مناسب را انتخاب کنید

توصیه می شود منسوجات بزرگ و سنگین مانند روکش تشک را حتما بشویید. قبل از شستشو می توان برنامه شستشو را تعیین کرد به این صورت که اگر پوشش تشک از مواد خاصی مانند پشم ساخته شده باشد، باید برنامه شستشوی مناسب با آن را اجرا کرد، تا به بافت پوشش تشک آسیب نرسد البته برچسب شستشو نیز می تواند کمک کننده باشد.

۴-از مواد شوینده به درستی استفاده کنید

از مواد شوینده مایع و ملایم استفاده کنید و در صورت امکان از شوینده های پودری خودداری شود. چون این مواد دارای براق کننده و مواد سفید کننده هستند و بدون تردید می توانند به پوشش تشک آسیب برسانند.

۵- استفاده از نرم کننده پارچه ضرورت دارد؟

هنگام شستن روکش تشک استفاده از نرم کننده پارچه ضروری نیست. وقتی نرم کننده پارچه خود را به دور الیاف می پیچد، قابلیت تنفس و قدرت جذب روکش کاهش می یابد. در نتیجه رطوبت در تشک جمع می شود و نمی تواند خود را رها کند و زمینه تشکیل کپک ایجاد می شود و یک خواب راحت بر روی تختخواب به طور حتم مختل می شود.

۶-پوشش تشک باید به آرامی خشک شود

برای اینکه روکش تشک خشک شود حتما لازم نیست تا ماشین لباسشویی را بر روی بالاترین سرعت چرخش تنظیم کنیم. یک چرخه چرخش با حدود ۸۰۰ دور در دقیقه انتخاب مناسبی محسوب می شود.

۷-استفاده از خشک کن

استفاده از خشک کن مخصوصا برای منسوجات بزرگ وسوسه انگیز است. خشک کن روکش تشک را به سرعت خشک می کند و فضای اضافی در آپارتمان یا بالکن اشغال نمی کند. با این وجود بیشتر روکش های تشک برای خشک شدن با خشک کن مناسب نیستند. برچسب مراقبت اطلاعاتی را در این مورد ارائه می دهد. اگر پوشش را با وجود نامناسب بودن آن به خشک کن بیندازید، خطر جمع شدن روکش وجود دارد و در این صورت کشیدن روکش روی تشک غیر ممکن است.

در حالت ایده آل، پوشش تشک باید پهن شود تا در هوای تازه و بدون تابش مستقیم خورشید تا حد ممکن کاملا خشک شود. به طور مثال می توان از چهار صندلی استفاده کرد که روی آن ها پوشش کشیده شده تا خشک شود.

۸-لکه ها را جداگانه بشویید

اگر بر روی قسمتی از روکش تشک لکه هایی ایجاد شد لازم نیست سریعا کل پوشش تشک شسته شود. بسیاری از لکه ها را می توان به راحتی پاک کرد و همچنین نیاز به زمان طولانی برای برطرف کردن لکه وجود ندارد. در زیر به نکاتی پیرامون روش های پاک کردن لکه ها می پردازیم.

۱-لکه های مربوط به ادرار کودک را می توان با آبلیمو، جوش شیرین یا سرکه از بین برد.

۲-لکه های خون را می توان به سولت از بین برد در صورتی که قبل از خشک شدن لکه ها اقدام به پاک کردن آن نمایید. با استفاده از سرکه می توانید لکه خون را پاک کنید. همچنین می توانید از مخلوط پودر بچه با آب یا مخلوط نشاسته ذرت با آب استفاده کنید.

سوالات متداول در مورد شستشوی پوشش تشک

پوشش تشک چند بار باید شسته شود؟

شستن روکش تشک هر شش ماه یکبار و در صورتی که فرد دارای آلرژی باشد باید تعداد دفعات شستشوی روکش تشک را به چهار بار در سال برسانید.

آیا هنگام شستشو باید پوشش تشک از داخل برگردد؟

از آنجا که کثیف شدن پوشش تشک معمولا بر روی سطوح بیرونی روکش به وجود می آید برای افزایش عملکرد شستشو باید پوشش تشک از داخل برگردد و مورد شستشو قرار بگیرد.

اگر روکش تشک قابل شستشو نباشد برای پاک کردن لکه ها چه کاری می توان انجام داد؟

روکش های تشک غیرقابل شستشو و بدون زیپ هنوز هم با پاک کننده های خاص قابلیت پاک شدن دارند به طوری که پس از استفاده از پاک کننده ها می توانید انتظار داشته باشید که اثری از لکه ها و بوی نامطبوی آنها باقی نماند.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟