شستشوی کفش ها

28 تیر 1400
شستشوی-کفش-ها

شستشوی کفش ها را به ماشین لباسشویی بسپاریم ؟ کفش های مورد علاقه غالبا هر روز پوشیده می شوند و پاهای ما را تحت پوشش خود قرار می دهند. با این حال، آلودگی های خیابان، لکه های آب و سایر لکه ها لذت استفاده از کفش ها را به مرور زمان کاهش می دهد.

همین موضوع نه تنها در ظاهر کفش اثرگذار است بلکه در طولانی مدت و در بدترین حالت حتی می توانند به کیفیت کفش آسیب برسانند. بنابراین توصیه می شود کفش ها به طور مرتب تمیز شوند. اما اگر کفش ها با برس کفش و پارچه تمیز نشوند یا بوی کفش های ورزشی خیلی شدید و آزاردهنده شود، چه باید کرد؟

کفش وسیله ای برای محافظت از پا

کفش به عنوان وسیله ای برای محافظت از پا تعریف شده است، به این صورت که از پا در برابر گرما و سرما و خطرات موجود در محیط محافظت می کند. پای انسان ها در مقایسه با سایر اندام ها از استخوان بیشتری برخوردار است بنابراین در برابر خطرات محیطی از قبیل درختان، سنگ ها و سطوح گرم و سرد آسیب پذیرتر است. با پوشیدن کفش از پا در مقابل این خطرات محافظت می شود.

تقسیم بندی کفش ها

طی قرون گذشته تا عصر حاضر تغییرات بیشماری  بر شکل و طراحی کفش ها اعمال شده است که این تغییرات مبتنی بر نیاز انسان ها بوده است. البته فراموش نکنیم که جنبه آراستگی کفش و راحتی پا همواره در طراحی کفش ها لحاظ شده و می شود.

تقسیم بندی کفش ها به شیوه های مختلفی صورت می گیرد به طور مثال آنها را با توجه به بنددار بودن و بی بند بودن و همچنین براساس جنس چرمی، پلاستیکی، کتانی و غیره تقسیم بندی می کنند. البته می توان کفش ها را به کفش های مردانه، زنانه و بچگانه طبقه بندی کرد یا حتی می توان با توجه به کاربرد کفش ها آنها را به معمولی، صنعتی و ورزشی تقسیم نمود.

انواع کفش معمولی

 کفش های معمولی برای استفاده روزانه کاربرد دارد به همین خاطر از زیره ای مقاوم و ضخیم و رویه ای از چرم یا پارچه ساخته می شوند. از کفش های معمولی می توان کفش کلارک، کفش قیصری، کفش آکسفورد و کفش سگک دار را نام برد.

انواع کفش ورزشی

کفش های ورزشی در مدل های مختلف و متناسب با ورزش های گوناگون و انواع فعالیت های بدنی طراحی شده اند. از کفش های ورزشی می توان به کفش کوهنوردی، کفش اسکیت، کفش کشتی، کفش اسکی و کفش دوچرخه سواری اشاره کرد.

شستشوی کفش ها با ماشین لباسشویی یا بدون ماشین لباسشویی؟

در ادامه مطلب به نحوه شستشوی کفش ها و اینکه در چه درجه ای می توان کفش ها را با ماشین لباسشویی شستشو داد، توضیحاتی ارائه می دهیم.

آیا شستشوی کفش ها با ماشین لباسشویی امکان پذیر است؟

برای از بین بردن آلودگی های سخت و لکه ها و همچنین بوی نامطبوع کفش، چرخه شستشو در ماشین لباسشویی راه حل جذابی به نظر می رسد. بیشتر تولیدکنندگان کفش شستشوی کفش ها با ماشین لباسشویی را توصیه نمی کنند چون معتقدند که درجه حرارت و رطوبت بالا می تواند باعث شل شدن چسب ها، از هم جدا شدن درزها و یا حتی ذوب شدن کف کفش ها شود.

در شستشوی کفش با ماشین لباسشویی احتمال آسیب به کفش وجود دارد. با این وجود کفش های پارچه ای و کفش هایی که از مواد مصنوعی ساخته شده اند برای یک تایم کوتاه این قابلیت را دارند که در داخل ماشین لباسشویی مورد شستشو قرار بگیرند. به طور مثال بسته به مدل کفش و خصوصیات آن می توان اقدام به شستشوی کفش از طریق ماشین لباسشویی کرد.

برای کفش های پاشنه بلند و کفش های چرمی، لباسشویی محیط مناسبی برای شستشو محسوب نمی شود. اما می توان کفش های ورزشی و کفش های پارچه ای را از طریق ماشین لباسشویی شست.

با این حال، برای اطمینان از اینکه کفش هنگام شستن در ماشین لباسشویی آسیب نبیند، باید چند نکته اساسی رعایت شود.

شش نکته برای شستن کفش های کتانی در ماشین لباسشویی

کفش های کتانی برای شستشو در ماشین لباسشویی مناسب هستند، زیرا بخش قابل توجهی از کفش از الیاف مصنوعی حساس ساخته نشده  است و شما می توانید  با خیال راحت شستشوی کفش های خود را به ماشین لباسشویی بسپارید. همچنین می توانید با یک برس مناسب آلودگی های موجود بر روی کفش را از بین ببرید.

۱-برنامه شستشو و دما را با دقت انتخاب کنید

هنگام شستن کفش های کتان، یک چرخه شستشوی آرام در دمای پایین شستشو باید انتخاب شود. ۳۰ درجه سانتیگراد دمای مناسبی به نظر می رسد چون از شل شدن چسب موجود در کفش و همچنین جمع شدن کفش جلوگیری می کند. از یک برنامه ملایم برای شستشو استفاده کنید چون چرخش باید به حداقل برسد و کمترین سرعت چرخش انتخاب شود.

۲-از شوینده مناسب استفاده کنید

یک شوینده ملایم گزینه مناسبی برای تمیز کردن آرام کفش است. در مورد کفش های پارچه ای سفید، از مواد شوینده سفید نیز می توان برای درخشش بیشتر رنگ سفید استفاده کرد. دقت کنید که بعضی از کفش ها دارای آسترهای چرمی هستند و در اکثر مواقع کفش ها به وسیله چسب مونتاژ می شوند که مطمئنا در مقابل فشار آب داخل لباسشویی دوام نخواهند داشت، بنابراین قبل از شستشو باید از جنس کفش و میزان مقاومت آن مطمئن شوید.

۳-قبل از ورود کفش ها به ماشین لباسشویی، باید چند آماده سازی انجام دهید

کفش ها را آماده کنید به این صورت که بندهای کفش، کفی کفش باید از قبل پاک شوند. کثیفی های موجود بر روی سطح و کف را با برس کفش و یا مسواک تمیز و با پارچه مرطوب پاک کنید تا در ماشین لباسشویی جمع نشود و شلنگ های دستگاه را مسدود نکند. برای محافظت از کفش ها می توان آنها را در کیسه لباس یا کیف بالش قرار داد.

۴-دستگاه را با دقت بارگیری کنید

کفش ها را هرگز نباید تنها در ماشین لباسشویی قرار دهید. به دلیل دورهای سریع ماشین لباسشویی، کفش ها از داخل به بدنه دستگاه برخورد و می توانند عدم تعادل ایجاد کرده و به دستگاه آسیب برسانند.

به عنوان مثال حوله و ملحفه، همراهان خوبی برای کفش در ماشین لباسشویی هستند. کفش ها را در داخل یک کیف پوشاک قرار دهید، دیگر نگران آسیب دیدن سایر وسایل داخل ماشین لباسشویی نباشید.

۵-کفش ها را پس از شستشو خشک کنید

بعد از خروج کفش ها از داخل دستگاه باید به درستی خشک شوند. از قرار گرفتن کفش ها در معرض مستقیم گرما و حرارت سشوار خودداری کنید. در حالی که کفش های کتانی به طور ایده آل در دمای اتاق خشک می شوند.

برای جلوگیری از تغییر شکل کفش می توان مقداری کاغذ مچاله شده داخل کفش گذاشت. کاغذ سفید این مزیت را دارد که آب را جذب می کند و روند خشک شدن را سرعت می بخشد. توجه داشته باشید که از روزنامه استفاده نکنید چون در اثر رطوبت، رنگ جوهر روزنامه بیرون می آید. فراموش نکنید که نباید کفش ها را برای خشک کردن در خشک کن قرار دهید.

۶-مراقبت مناسب از کفش

به طور کلی باید از کفش ها مراقبت شود تا مدت زیادی دوام داشته و ظاهر خود را حفظ کنند. قبل از نشستن خاک در الیاف کفش، باید خاک را در اسرع وقت پاک کرد تا خاک در چین های کفش نتواند نشست کند.

۷-کفش های سفید پس از شستشو زرد می شوند، در این مورد چه کاری باید انجام دهیم؟

اگر کفش های سفید شما پس از شستشو به رنگ نامطلوب زرد متمایل شدند، این بیشتر به دلیل چسبی است که شل شده و در پارچه گیر کرده است به همین دلیل هنگام شستن کفش های کتانی سفید باید بسیار مراقب باشید. مخلوطی از بیکینگ پودر و مایع لباسشویی می تواند برای از بین بردن رنگ زرد کفش کمک کننده باشد.

این مخلوط به نسبت یک به یک با مسواک به کفش زده می شود و پس از مدت زمان کوتاهی، این مخلوط با پارچه مرطوب برداشته می شود. اغلب اوقات این روش می تواند کمی از زردی رنگ کفش بکاهد.

شستن با دست به عنوان جایگزین

اگر تمایل ندارید که شستشوی کفش های خود را به ماشین لباسشویی بسپارید، می توانید شستن کفش با دست را امتحان کنید. به این ترتیب می توانید مطمئن باشید که به سطح کفش آسیب نمی رسد و ضمنا در صورت مشاهده هر گونه واکنش نامطلوب در کفش، می توانید شستشو را سریعا متوقف نمایید. دقت داشته باشید که در هنگام خرید کفش در مورد ست پاک کننده آن از فروشنده بپرسید چون متناسب با مارک و مدل هر کفش باید از پاک کننده مختص به آن استفاده کرد.

برای تمیز کردن کفش های پارچه ای خود می توانید از یک مواد شوینده مناسب همچون مایع ظرفشویی استفاده کنید به گونه ای که یک قاشق چایخوری از این مایع ظرفشویی را در دو فنجان آب گرم مخلوط کرده و سپس برس یا مسواک را به محلول آغشته کنید. سطح پارچه ای کفش را بیش از حد مرطوب نکنید و مسواک را منحصرا بر روی یک قسمت از کفش حرکت ندهید چون احتمال ایجاد لکه وجود دارد.

در مورد کفش های چرم مصنوعی بهتر است که قبل از اینکه اقدام به تمیز کردن کفش نمایید، با پارچه ای آغشته به آب و سرکه سفید، لکه ها را پاک کنید. استفاده از محلول آب خنک و سرکه سفید روش مناسبی برای تمیز کردن لکه ها و همچنین حفظ سطوح چرمی کفش به شمار می رود.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟