شلوار زاپ دار نماد سبک گرانج

05 بهمن 1400
شلوار-زاپ-دار-نماد-سبک-گرانج

شلوار زاپ دار نماد سبک گرانج موضوعی است که در این مقاله پیرامون آن توضیحاتی ارائه می گردد. استایل گرانج با ورود خود به دنیای مد و استایل سبک متفاوتی از زندگی افراد جامعه را به تصویر کشید. با این مقاله همراه باشید، تا به طور کامل با این استایل آشنا شوید.

با این مقاله همراه باشید در ادامه نگاهی کوتاه خواهیم داشته به تاریخچه شلوار زاپ دار یا همان شلوارهای جین پاره. این مدل شلوارها از چند دهه قبل وارد دنیای مد شده اند و جالب اینجاست که طرفداران خاص خود را دارند. چند دهه قبل ورود این قبیل شلوارها به دنیای مد چندان مورد پذیرش واقع نشد به طوری که پوشیدن آن زشت و گاها عجیب تلقی می شد.

همه افراد با چنین مسئله ای در طول حیات خود روبرو بوده اند به این صورت که ورود یک لباس با طراحی متفاوت و خارج از فرهنگ جامعه اغلب مورد نکوهش قرار می گیرد و از سوی اکثریت جامعه مورد پذیرش قرار نمی گیرد. اما با گذشت زمان اقلیتی از افراد جامعه اقدام به پوشیدن این قبیل لباس ها می کنند به طوری که با واکنش های منفی متعددی از سوی جامعه روبه رو می شوند. اما در این میان و در بسیاری از موارد با ایجاد تغییرات جزئی در فرم و شکل ظاهری این لباس ها، زمینه برای پذیرش این قبیل لباس ها و همچنین استفاده شمار بیشتری از افراد جامعه از این لباس ها مهیا می گردد.

تاریخچه شلوار زاپ دار

شلوار جین برای اولین بار در اواخر دهه ۱۸۰۰ میلادی توسط لوی استروس طراحی و تولید شد. لوی استروس متوجه شد که می‌تواند با پارچه‌های کتان دارای بافت جناغی، شلوارهای بسیار مقاوم و بادوام تهیه نماید. در زمان وی این شلوار برای طبقه کارگران طراحی و تولید شده بود چون به عنوان لباس کار مورد استفاده قرار می گرفت.

نحوه ورود شلوارهای پاره به عرصه مد

دیری نپایید که شلوار جین در استایل های روزمره ورود پیدا کرد و به محبوبیت خاصی دست پیدا کرد به طوری که بیشتر اقشار جامعه از این پوشش استفاده می کردند.

کارگران شلوارهای جین را به طور مداوم می پوشیدند بنابراین بعد از یک دوره طولانی انتظار می رفت که شلوار دچار پارگی و سایش شود. با این وجود کارگران از این شلوارهای پاره نیز استفاده می کردند.

شلوار زاپ دار بیانگر اعتراضات بود

جانی راتن که معروف به پدر ایدئولوژی پانک انگلیسی است تغییرات چشمگیری در دنیای مد ایجاد کرد تغییراتی که از آن به عنوان ضد فرهنگ نام برده می شد. طرفداران سبک پانک شلوارها را پاره می کردند و شعارهایی بر روی تیشرت های خود می نوشتند. شلوارهای جین آبی روشن یکی از لباس های محبوب طرفداران سبک پانک به شمار می رفت. طرفداران سبک پانک پوشیدن لباس های پاره را نه به عنوان مد بلکه به عنوان یک اعتراض نمادین به ایدئولوژی های زمان خود نشان می دادند.

انواع شلوار جین زاپ دار

شلوار جین پاره یا زاپ دار چیست؟ شلوار جینی که پارگی، سوراخ، ساییدگی و علائم آسیب ظاهری داشته باشد را می‌توان شلوار جین پاره نامید. در کل دو نوع شلوار جین زاپ دار یا پاره وجود دارد: شلوار جینی که بخاطر استفاده مکرر پاره می شود. شلوار جینی که در پروسه تولید به شکل زاپ دار تولید می شود، این نوع شلوار جین که فقط در ناحیه زانو شکافته شده است و پارگی دارد. البته امروزه مدل های مختلفی از شلوار زاپ دار به بازار پوشاک عرضه شده است.

تاریخچه استایل گرانج

طبق مطالعات و شواهد موجود، استایل گرانج در اوایل دهه ۱۹۹۰ در ایالات متحده پدید آمد. اما دلیل پیدایش استایل گرانج چیست؟ مشکلات مالی یکی از دلایل مرسومی بود که باعث تولد این سبک و استایل شد. همچنین این سبک ترکیبی از اجزای سبک پانک را به همراه خود به تصویر می کشد. در سبک گرانج همه لباس ها و رنگ ها و نوع استایل ها از طبقه کارگری جامعه الهام گرفته است.

پیدایش لباس های پاره و شکافته شده

قبل از اینکه استایل گرانج بر سر زبان ها بیفتد و در میان انواع پوشش بخواهد خودنمایی کند، پوشیدن لباس های پاره و شکافته شده به عنوان مد معرفی شده بود. این موضوع به دهه ۱۹۸۰ برمی گردد. لازم به ذکر است که در همین دهه از سوی طبقه کارگر اعتراضاتی نسبت به سیاست های سرمایه داری صورت گرفت و همین اعتراضات جرقه ای شد برای ایجاد استایل گرانج. با این وجود طراحان لباس دست به کار شدند و از پوشش طبقه کارگر جامعه یک جریان تازه و جدید را در مسیر مد ایجاد نمودند.

ویژگی های منحصربه فرد استایل گرانج

استایل-گرانج
استایل-گرانج

شلوار زاپ دار نماد سبک گرانج است با این وجود یکی از ویژگی های استایل گرانج نامرتب بودن و همچنین عدم تطابق لباس ها با یکدیگر است. بنابراین در این استایل نباید برای ست کردن لباس های مختلف با همدیگر شگفت زده شوید. گاهی رکابی بر روی تیشرت پوشیده می شود و گاهی یک پیراهن چهار خانه زمستانی به دور کمر بسته می شود.

همچنین…

اگر لباس ها را جداگانه از هم در نظر بگیرید شاید برایتان غیرقابل باور باشد که چطور ممکن است لباس هایی که سنخیتی با هم ندارند در یک استایل جمع شوند و سپس آن ها را برای محیط بیرون مورد استفاده قرار دهند. در استایل گرانج بدون کوچکترین نگرانی دست به ابتکار بزنید. البته رنگ های تیره و رنگ های خنثی و خاکستری بخش زیادی از این استایل را در برمی گیرند. اگر اهل تجمل گرایی نیستید و دوست دارید ساده و راحت لباس بپوشید می توانید به استایل گرانج نگاهی بیندازید.

عناصر اصلی استایل گرانج

اگر دوست دارید استایل گرانج را به استایل های مورد علاقه خود اضافه کنید باید در مورد اجزای اصلی این استایل اطلاعاتی کسب نمایید.

پیراهن چهارخانه فلانل

پیراهن-چهارخانه-فلانل
پیراهن-چهارخانه-فلانل

پیراهن چهارخانه فلانل عضو اصلی استایل گرانج به شمار می رود. از این پیراهن در استایل گرانج به وفور استفاده می شود. رنگ های تاریک و مات و گاها سطح کمرنگ و فرسوده پارچه فلانل بسیار چشمگیر است. در این استایل لباس های ارزان قیمت مورد استفاده قرار می گیرند. لباس هایی که جنس اغلب آن ها از پنبه یا پشم می باشد.

شلوار زاپ دار نماد سبک گرانج

شلوار جین زاپ دار یعنی شلوار باید دارای شکاف و پارگی باشد و اغلب گشاد و دارای لبه های برش خورده باشد. شلوارهای جین مورد استفاده در این استایل باید کمرنگ و رنگ و رو رفته به نظر برسند.

لباس های نخی بلند

لباس های نخی بلند و گشاد ما را به یاد لباس های مادربزرگ ها می اندازد. لباس هایی که با طرح های مختلف خصوصا گلدار در کمد لباس مادربزرگ ها بسیار به چشم می آمد.

علاوه بر لباس های بلند و نخی در استایل گرانج، لباس های عروسکی کودکانه و لباس های کوتاه نیز پوشیده می شود. این مدل لباس ها با شلوار استرچ زاپ دار یا پاره و همچنین جوراب شلواری ست می شوند.

کفش های مورد استفاده در استایل گرانج

در کنار شلوار زاپ دار نماد سبک گرانج می توانیم به کفش های چرمی اشاره کنیم که در این نوع استایل بسیار محبوب هستند. چون از سبک گرانج به عنوان یک سبک راحت نام برده می شود بنابراین در این سبک اغلب از کفش های راحت همچون چکمه های رزمی و کفش های تنیس استفاده می شود. هم آقایان و هم بانوان می توانند از این مدل کفش ها برای استایل گرانج استفاده کنند.

کفش-یا-بوت-چرم
کفش-یا-بوت-چرم

پوشاک چرم

چرم جزو جدانشدنی استایل گرانج محسوب می شود. کت چرمی، کفش های چرمی از قبیل چکمه چرمی و دامن چرمی نیز در استایل گرانج به وفور مورد استفاده قرار می گیرند.

اکسسوری های استایل گرانج

در این نوع استایل کلاه چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد. البته در این میان به ندرت از کلاه هایی باقلایی و کلاه بیس بال استفاده می شود.

آرایش در استایل گرانج

آرایش در استایل گرانج معمولا جایی ندارد. موهای بلند در استایل گرانج با همان حالت طبیعی خود و گاها سفید یا رنگ شده می باشد. آرایش سبک که با خط چشم مشکی و بدون سایه های براق انجام می گیرد. البته استفاده از سایه های تیره تقریبا رایج است. رژهای مات همچون قهوه ای تیره بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

مژه های ریمل زده، خط چشم ضخیم و سایه های پررنگ و تیره یک سبک جسورانه را به تصویر می کشند. موهای نامرتب که اغلب ظاهر طبیعی خود را حفظ کرده اند و گاها با رنگ های تیره همچون قهوه ای، زرشکی و… رنگ آمیزی شده اند.

زیرپوش رکابی

در میان زیرپوش های مردانه، رکابی در استایل گرانج جزء اصلی و ضروری محسوب می شود. رکابی چون سبک، خنک و راحت است و می توان در زیر هر نوع پیراهن و لباسی، رکابی پوشید.

جواهرات و بدلیجات استایل گرانج

جواهرآلات-استایل-گرانج
جواهرآلات-استایل-گرانج

با همه توضیحاتی که در مورد این استایل ارائه گردید می توانیم انتظار داشته باشیم که جواهرات در استایل گرانج حضور بسیار ضعیفی دارند. تا جایی که مچ بند ساده چرمی می تواند تمام چیزی باشد که یک علاقمند به استایل گرانج مورد  استفاده قرار می دهد.

استایل گرانج یک استایل ساده و بدون تجملات است. ترکیب های موجود در این استایل پیرامون لباس های ارزان قیمت شکل می گیرد. در میان عناصر و اجزای استایل گرانج، پیراهن چهارخانه عنصر ثابت محسوب می شود و سایر عناصر بسته به علاقه و سلیقه شخص مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین کفش های بزرگ و تخت نمادی برای سبک گرانج به شمار می روند. چکمه های نظامی، کفش های راحتی و صندل های صاف نیز جزو پروپاقرص سبک گرانج هستند.

نگرش دوستداران استایل گرانج

استایل گرانج در سبک خود تجمل گرایی و صرف هزینه های زیاد برای شیک پوشی را لحاظ نمی کند. بلکه این استایل، سادگی و همچنین وضعیت مالی ضعیف و پایین جوانانی را به تصویر می کشد که در دهه ۱۹۹۰ در شمال غربی اقیانوس آرام زندگی می کردند.

گرانج دهه ۸۰ و دهه ۹۰ با تغییراتی شروع به تکامل کرده است و برای تیشرت های بلند، شلوارهای گشاد و سنگ شور، شلوار جین مام استایل، شلوار زاپ دار، کت های چرمی و تاپ های کراپ نیز جا باز کرده است. بنابراین گرانج ملایم و پاستل گرانج جزو سبک گرانج محسوب می شوند با این تفاوت که رنگ های پاستلی در کنار رنگ های تیره ست می شوند و یک سبک گرانج ملایم را رقم می زنند.

برخلاف تصوراتی که از سبگ گرانج خشن و تیره در اذهان شکل گرفته است امروزه این سبک بسیار جذاب و زیبا به تصویر کشیده شده است.

یک سبک خشن که ظاهری زیبا و جذاب دارد. بنابراین انتخاب لباس و ست کردن آنها به وسیله رنگ های تیره یا روشن در نشان دادن زمخت بودن این سبک یا ملایم بودن آن بسیار موثر است.

استایل گرانج و طراحان مد

طراحان-مد-و-استایل-گرانج
طراحان-مد-و-استایل-گرانج

از آغاز ورود استایل گرانج به جامعه زمان زیادی نگذشته بود که طراحان مد سعی نمودند تا از این استایل برای مدهای سطح بالا استفاده کنند. طراحان معروفی همچون مارک جیکوبز و آنا سوئی، استایل گرانج را به فشن شوها وارد کردند تا جایی که گرانج علاوه بر استایل محبوب طبقه کارگر جامعه بعد از مدتی به استایل گران قیمت طبقه مرفه جامعه تبدیل شد.

اما در این جابجایی، نوع پارچه تغییر کرد به این صورت که پارچه های ابریشمی گران قیمت جای پارچه های پنبه ای ارزان قیمت را گرفتند. با این وجود هنوز استایل گرانج در میان اقشار متوسط و پایین جامعه به عنوان یک سبک بدون نظم و نامرتب و در عین حال کاملا ساده شناخته شده است و مورد استفاده قرار می گیرد.

سبک استایل گرانج بخاطر مشکلات مالی به وجود آمده است بنابراین تم تیره و مات بیانگر این موضوع است که در این وضعیت خبری از لباس های تجملی و زندگی تشریفاتی نیست. سبکی بدون نظم و بسیار نامرتب که از عناصری همچون لباس های پاره، موهای ژولیده و صورتی خالی از آرایش تشکیل شده است.

ظاهری بی دقت و خشن که نشان دهنده سبک و استایل گرانج بود. در ابتدا از این سبک به عنوان ضد مد نام می بردند اما دیری نپایید که این سبک به صنعت مد راه پیدا کرد. امروزه سبک گرانج مورد پسند بسیاری از جوانان است چون با خلاقیت و سلیقه خود آن را تغییر می دهند و به عنوان استایل های دنیای امروز به معرض نمایش می گذارند.

#استایل گرانج #تاریخچه استایل گرانج #شلوار جین زاپ دار #سبک گرانج #انواع استایل گرانج #آرایش در استایل گرانج #پیراهن فلانل چهارخانه در استایل گرانج #رنگ های مات و تیره استایل گرانج

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟