طرح لباس ؛ انواع طرح های روی پوشاک

29 مهر 1400
طرح لباس

طرح روی لباس بسیار مهم است، الگوهایی که هر کدام به نوبه ی خود زیبایی منحصر به فردی دارند و در برخی مواقع خود نشان دهنده ی موضوعی خاص هستند. به طور کلی هر طرح لباس خوشایند برخی از سلیقه هاست. در این مقاله قصد داریم برخی از این الگوها و طرح ها را با هم بهتر بشناسیم.

آرگیل

آرگیل (Argyle) یکی از طرح های زیبای لباس به شمار می رود، در یک الگوی آرگیل از طرح های لوزی شکل یا الماس گونه استفاده شده است. آرگیل بیشتر شامل لایه هایی از نقوش همپوشانی است که حس سه بعدی بودن و جنب و جوش را به بافت اضافه می کند. به طور معمول ، روی طرح های لوزی شکل آرگیل خطوط مورب متقاطع وجود دارد.

تاریخ

الگوی آرگیل از تارتان کلن کمپبل در غرب اسکاتلند ، که برای کیلت و فرش استفاده می شود ، و همچنین از جوراب های طرح دار که حداقل از قرن ۱۷ میلادی توسط مردم سرزمین های اسکاتلندی پوشیده می شود ، نشأت می گیرد. این طرح ها عموماً به عنوان “جوراب تارتان” شناخته می شدند.

آرگیل
قرن بیستم

لباس های بافتنی Argyle در بریتانیای کبیر و سپس در ایالات متحده پس از جنگ جهانی اول ۱۹۱۴-۱۹۱۸ مد شد. پرینگل اسکاتلند این طرح را متداول کرد و در شناساندن آن با دوک ویندزور کمک کرد. وب سایت Pringle می گوید که “طراحی نمادین پرینگل argyle” در دهه ۱۹۲۰ توسعه یافت. دوک ، مانند دیگران ، از این الگو برای لباس گلف استفاده کرد: این طرح لباس هم برای پیراهن ها و هم برای جوراب های بلند مورد نیاز برای شلوارهای پلاس چهار مورد استفاده قرار گرفت.

استفاده معاصر

پین استوارت (۱۹۵۷–۱۹۹۹) ، که در سال های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۹ قهرمان مسابقات آزاد آمریکا و قهرمانی PGA در سال ۱۹۸۹ شد ، به خاطر تیپ های زرق و برق دار ، چاقوها ، و جوراب های آرگیل معروف بود.

برخی از تیم های ورزشی معاصر از مدل های روشن الگوی argyle استفاده می کردند. به عنوان مثال ، تیم کرلینگ مردان نروژی در المپیک زمستانی ۲۰۱۰ و تیم دوچرخه سواری حرفه ای Garmin-Slipstream ، ملقب به “Argyle Armada” از این طرح در لباس های خودشان استفادهد کردند.

در ۲۷ آوریل ۲۰۱۳ تیم حرفه ای فوتبال اسپورتینگ کانزاس سیتی لیگ اصلی فوتبال (MLS) در ایالات متحده سومین پیراهن خود را در فصل ۲۰۱۳ اعلام کرد که دارای الگوی آرگیل بود. دانشگاه کارولینای شمالی از الگوی argyle برای لباس های بسکتبال خود از سال ۱۹۹۱ استفاده کرد و آن را به عنوان جایگزینی برای همه لباس های ورزشی در سال ۲۰۱۵ معرفی کرد. تیم فوتبال بلژیک از چنین طرحی در سال ۱۹۸۴ استفاده کرد و نسخه به روز شده آن را در سال ۲۰۱۸ در اختیار داشت.

بافتنی

به عنوان یک الگوی بافندگی ، آرگیل به طور کلی با استفاده از تکنیک intarsia انجام می شود. الگوهای آرگیل یکی در میان بافته می شوند.

شطرنجی

طرح لباس شطرنجی و الگوهای مختلف آن معمولاً به عنوان طرح های پارچه ای و نساجی مورد استفاده در ساخت لباس استفاده می شود. پس از جنگ جهانی دوم ، محبوبیت طرح شطرنجی در مد روز افزایش یافت زیرا در پوشش کت های برند Buberry ظاهر شد و افراد مشهور از جمله همفری بوگارت آن را پوشیدند. از سال ۱۹۱۰ تا اواخر دهه ۱۹۷۰ این لباس در انواع مدل های تولید شده توسط نلی دان اجرا شد ، که میکیونگ وانگ در آن زمان اظهار داشت این طرح لباس ، تغییر نقش زنان را در بین مردم منعکس می کند زیرا جایگزینی برای لباس خانه مادر هوبارد ارائه می دهد. الگوی شطرنجی اغلب با لباس های رسمی همراه است ، زیرا انواع آن معمولاً در لباس ، دامن ، کت و شلوار و تک کت ها اجرا می شود.

شطرنجی
چفیه

طرح شطرنجی بر روی بسیاری از مدل های لباس وجود دارد. یکی از مشهورترین آن ها در منطقه ی خاورمیانه و در میان اقوام عرب وجود دارد. به طور عمومی چفیه ، نوعی روسری که در قسمت هایی از کشورهای عرب زبان خاورمیانه پوشیده می شود، طرح شطرنجی دارد. چفیه شطرنجی بیشتر در رنگ های قرمزو سفید و همچنین سیاه و سفید پوشیده می شود اما انواع دیگر رنگ ها نیز موجود است. هر دو رنگ از طرح شطرنجی چفیه در کشورهایی مانند یمن رایج است. گسترش این مسئله در نتیجه واردات طرح به منطقه پس از اخراج فلسطین از ۱۹۴۸ صورت گرفت.

هر یک از انواع چفیه ممکن است بر اساس الگو و رنگ آن دارای معانی نمادین متفاوتی باشد. گرچه هیچ نماد اصولی و اساسی برای چفیه وجود ندارد. بلکه معنای آن تنها از نظر جغرافیایی ، فرهنگی و موقعیتی تفسیر شده است.

چفیه فلسطینی

یک مدل پرکاربرد از چفیه به نام چفیه فلسطینی است که معمولاً در یک طرح شطرنجی سیاه و سفید ظاهر می شود. این مدل همچنین در رنگ های مختلف از جمله الگوهای قرمز و سفید و حتی طرح های بدون شطرنج ظاهر می شوند. این مدل به طور سنتی با کشاورزان روستایی که تحت حکومت عثمانی کار می کردند مرتبط بود. اما پس از شورش اعراب در ۱۹۳۶-۱۹۳۹ در فلسطین نشان دهنده ناسیونالیسم فلسطین بودند. این شهرت در بقیه قرن بیستم و قرن بیست و یکم اهمیت خود را حفظ کرده است و در محاوره عامیانه به عنوان “پرچم غیر رسمی” فلسطین و نماد سیاسی فلسطین ذکر می شود.

کفیه چک قرمز و سفید نمادی از مارکسیست های فلسطینی است. و همچنین یک الگوی رایج با دلالت های نمادین متفاوت در خارج از این گروه خاص است. محبوبیت آن در اردن به دلیل ارتباط آن با میراث ملل و ارتباط با تاریخ و مد بدوی اردنی است.

فلانل

فلانل

طرح لباس فلانل را می توان یکی دیگر از طرح ها به حساب آورد. فلانل یک پارچه نرم بافته شده با ظرافت های مختلف است. فلانل در اصل از پشم یا نخ پشمی ساخته می شد ، اما امروزه اغلب از پشم ، پنبه یا الیاف مصنوعی تهیه می شود. از فلانل معمولاً برای تهیه لباس تارتان ، پتو ، روتختی و لباس خواب استفاده می شود.

فلانل ممکن است برای ایجاد نرمی بیشتر برس زده شود یا بدون برس باقی بماند. برس زدن یک فرایند مکانیکی است که در آن یک برس فلزی خوب پارچه را می مالد تا الیاف نازک را از نخ های باریک چرخیده بیرون بکشد و در یک یا هر دو طرف تقسیم کند. اگر فلانل به خوبی برس زده نشود ، نرمی خود را از طریق نخ کاملاً چرخیده به شکل بافته شده به دست نمی آورد.

واژه

اصطلاح “پیراهن فلانل” اغلب به اشتباه برای هر پیراهنی با طرح چهارخانه یا تارتان استفاده می شود. با این حال ، “فلانل” به سادگی به پارچه اشاره دارد و همه پیراهن های فلانل چهارخانه نیستند.

Houndstooth

طرح Houndstooth ، دندان سگ شکاری یا دندان سگ شکاری ، که همچنین به عنوان دندان سگ ، یا کله پا شناخته می شود ، یک الگوی نساجی دوتایی است که با شطرنج های شکسته یا اشکال انتزاعی چهار پر ، اغلب با رنگ سیاه و سفید مشخص می شود.، اگرچه از رنگ های دیگر نیز برای این طرح لباس استفاده می شود. الگوی کلاسیک Houndstooth نمونه ای از تسمل است.

Houndstooth
طراحی و تاریخچه

قدیمی ترین رویداد شناخته شده برای طرح Houndstooth مدل Gerum است، لباسی که در تپه ای درسوئد کشف شده است و تاریخ آن بین ۳۶۰ تا ۱۰۰ قبل از میلاد است. مدل های شطرنجی های امروزی ممکن است به عنوان الگویی در پارچه توئید بافته شده واقع در مناطق پست اسکاتلند ایجاد شده باشند ، اما اکنون در بسیاری از پارچه های بافته شده به غیر از پشم استفاده می شود.

بررسی سنتی Houndstooth نوع بافت آن را به این شیوه نشان می دهد که این طرح لباس با نوارهای متناوب از چهار نخ تیره و چهار روشن در هر دو تار و پود/پرکن با بافت ساده ۲: ۲ ، دو روی دو در زیر تار انجام می شود و در هر پاس یک نخ را پیش می برد.

الگوهای سایز بزرگ Houndstooth نیز به طور برجسته در مجموعه پاییز ۲۰۰۹ الکساندر مک کوئین با عنوان شاخ فراوانی به کار گرفته شد. این الگوها مرجع کت و شلوارهای توئیتی کریستین دیور بودند.

الگوهای تپه ماهی ، به ویژه دندان سفید سگ سفید ، مدتهاست که به صورت منطقه ای با دانشگاه آلاباما مرتبط است. این به این دلیل است که پل “خر” برایانت مربی قدیمی فوتبال UA اغلب (هرچند نه به طور انحصاری) از فدورهای سیاه و سفید سگ شکاری استفاده می کرد. [۹] این دانشگاه سعی کرده است که علامت تجاری برای دندان شکار کند ، به ویژه هنگامی که همراه با سایر نمادهای مدرسه و تیم فوتبال آن استفاده می شود ، یک استراتژی قانونی که تا حد زیادی ناموفق بوده است.

Tattersall

Tattersall یک طرح لباس شطرنجی یا الگوی چهارخانه بافته شده در پارچه را توصیف می کند. این الگو از نوارهای پیچ دار باریک و عمودی با فاصله منظم تشکیل شده است که در بافت به صورت افقی تکرار شده و در نتیجه مربع هایی را تشکیل می دهند.

Tattersall

نوارها معمولاً در دو رنگ متناوب هستند ، عموماً در پس زمینه ی روشن، تیره تر هستند. الگوی پارچه ای نام خود را از بازار اسب تاترسال گرفته است که در سال ۱۷۶۶ در لندن آغاز شد. در طول قرن ۱۸ در بازار اسب تاترسال ، پتوهایی با این الگوی نقش بندی شده برای استفاده بر روی اسب فروخته می شد.

امروزه تاترسال یک الگوی رایج است که اغلب در پنبه ، به ویژه در پارچه های فلانل بافته می شود و برای پیراهن یا ژاکت مورد استفاده قرار می گیرد. پیراهن های تترسال ، همراه با جینگهام ، اغلب با لباس محلی استفاده می شوند ، به عنوان مثال در ترکیب با کت و شلوار توئیتی وتک کت استفاده می شوند. جلیقه های سنتی این پارچه اغلب توسط اسب سواران در لباس رسمی سوارکاری استفاده می شود و با کراوات کوتاه تزیین می شود.

و در آخر

طرح های لباس بسیار زیاد دیگری وجود دارند که هر کدام از آن ها به نوبه ی خودشان نشان دهندی ی فرهنگ و آداب و رسوم خاصی هستند مانند تارتان که مقاله ی آن را هم در سایت مجموعه ی بزرگ امی قرار داده ایم. همچنین لباس هایی که کاملا ساده هستند و به نوعی لباسی برای تمامی مراسمات و مهمانی ها محسوب می شوند.

در کل استفاده از لباس ها با طرح ها و حتی رنگ های متنوع به سلیقه ی افراد بستگی دارد و این هم نکته ایست که تفاوت سلایق را به خوبی می توان در آن مشاهده کرد.

این بود مقاله ای دیگر از مجموعه ی امی امیدواریم که از خواندن آن لذت برده باشید.

با آرزوی سلامتی و سربلندی همیشگی شما

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟