لکه ها را از بین ببریم

19 مرداد 1400
لکه ها را از بین ببریم

لکه ها را از بین ببریم. لکه های روی لباس، فرش و مبلمان با توجه به نوع پارچه و الیاف و به روش های مختلف پاک می شوند. در ادامه مطلب به روش های از بین بردن لکه جوهر، چربی و غذا، چای و قهوه ، آب میوه، آدامس، لاک ناخن و غیره خواهیم پرداخت. برای اینکه لکه ها را از بین ببریم باید از روش های متفاوت استفاده نمود چون هر نوع لکه به روش خاصی پاک می شود.

انواع لکه ها را از بین ببریم

لکه جوهر

شاید تعجب کنید اما یکی از پاک کننده های اصلی برای لکه جوهر، اسپری مو است. در این روش باید یک دستمال کاغذی را زیر لکه قرار دهید و تا زمانی که لکه محو می شود به اسپری کردن ادامه دهید.

بعد از این مرحله باید لکه جوهر را با یک دستمال تمیز دیگر پاک کنید. این فرآیند را باید تا زمان پاک شدن لکه ادامه دهید و سپس اقدام به شستشوی لباس نمایید. در روش دوم برای پاک کردن لکه جوهر می توان از الکل یا محصولاتی نظیر ضدعفونی کننده های دستی الکلی نیز استفاده کرد. نحوه کار به این صورت است که بخش لکه شده پارچه را روی دهانه یک شیشه قرار دهید طوری که سمت لکه شده رو به داخل شیشه باشد. به آرامی الکل را روی لکه بریزید، در این هنگام جوهر باید از پارچه پاک شده و قطره قطره داخل شیشه بریزد.

این فرآیند را دنبال کنید تا لکه کاملا کم رنگ شود. سپس دستورالعمل های شستشو را بر روی پارچه اعمال کنید. باید در نظر داشته باشید که بسیاری از لکه های جوهر هرگز از بین نخواهند رفت بخصوص اگر پارچه رنگ روشن باشد. با این وجود این روش به کم رنگ کردن لکه کمک می کند.

لکه های غذا، روغن و چربی

لکه غذا، روغن و چربی

مایع ظرف شویی به گونه ای ساخته شده است که باقی مانده های غذای چرب را از روی بشقاب ها و فنجان ها از بین ببرد، لذا از این مایع می توان برای پاک کردن روغن از روی انواع پوشاک و البسه نیز استفاده کرد.

برای پاک کردن لکه های چربی بر روی البسه باید به روش زیر عمل کرد.

ابتدا کمی پور بچه روی لکه بریزید و اجازه دهید تا ۱۰ دقیقه روی سطح مورد نظر باقی بماند. سپس پودر را با یک مسواک برس بزنید و اضافه ها را از روی لکه پاک کنید.

کمی مایع ظرفشویی روی لکه غذا ریخته و آن را برس بزنید. توجه داشته باشید که پیش از شستشوی اصلی، لباس را زیر آب سرد بشویید.

در کنار این روش می توانید از روش دوم نیز استفاده کنید. در این روش خیساندن کل لباس در آب گرم به مدت چند ساعت توصیه می شود البته به آب گرم باید مقداری مایع ظرفشویی اضافه شود. بهد از این مرحله می توان لباس را کامل شستشو داد. با این روش، لباس محبوب شما از شر لکه غذای چرب خلاص می شود.

لکه آبمیوه

لکه آبمیوه روی لباس

اگر لکه آبمیوه بر روی پارچه های سفید و رنگی کتانی و پنبه ای ریخته شد سریعا محل لکه را به نمک آغشته کنید و سپس با آب گرم شستشو دهید، ولی اگر مدت زمانی سپری شده و در نتیجه لکه آبمیوه بر روی سطح پارچه خشک شده است محل لکه را با آب جوش شستشو دهید.

چای و قهوه

چای و قهوه روی لباس

همه افراد حداقل یک بار ریختن چای یا قهوه را روی لباس خود تجربه کرده اند. برای پاک کردن لکه باید محل لکه را هر چه سریع تر در یک سوم فنجان سرکه سفید و دو سوم آب خیس کنید. با این کار می توانید قبل از شستشوی نهایی لباس، لکه را پاک کنید. برای شستشوی لباس طبق دستورالعمل برچسب لباس عمل کنید. با این وجود می توانید کمی سرکه به ماشین لباسشویی اضافه کنید تا فرآیند شستن به صورت کامل و بی نقص صورت گیرد.

نحوه پاک کردن لوازم آرایشی بر روی لباس

لوازم آرایشی روی لباس

بانوان مطمئنا با این مسأله مواجه شده اند که لوازم آرایشی به راحتی روی لباس ایجاد لک می کنند مخصوصا اگر رنگ لباس سفید باشد که لکه بر روی سطح پارچه کاملا خودنمایی می کند. برای پاک کردن لکه آرایش بر روی لباس می توان از کمی کرم اصلاح و آب استفاده کرد.

در این روش ابتدا باید کرم اصلاح را روی لکه آرایشی برس بزنید و سپس ۵ الی ۱۰ دقیقه به کف اجازه بدهید که روی لکه باقی بماند، سپس با آب سرد محل لکه را شستشو دهید.

اما در روش دوم می توانید مقداری کرم اصلاح را روی سطح لکه قرار دهید و ۵ تا ۱۰ دقیقه بگذارید بماند. اما این بار محل لکه را با آب گرم شستشو دهید.

نحوه پاک کردن لکه ترشی

ترشی یکی از چاشنی های سفره های ایرانی است که اگر کنار غذا نباشد گویی غذا آن طور که باید و شاید مزه نمی دهد. لکه ترشی روی لباس به راحتی پاک می شود به طوری که با کمی آمونیاک محلول در آب از بین می رود.

نحوه پاک کردن لکه بستنی و شکلات

لکه شکلات روی لباس

برای از بین بردن لکه های شکلات و بستنی بر روی پارچه های کتانی و پارچه ای استفاده از آب سرد و صابون توصیه می شود. با این وجود می توانید روش دوم یعنی قرار دادن محل لکه در محلول آب گرم و نمک را به کار ببرید. همچنین در روش سوم می توانید با پنبه آغشته به بنزین یا تتراکلراید بر روی لکه بکشید. در صورتی که شکلات و بستنی بر روی پارچه پشمی و ابریشمی سفید ریخته شود استفاده از آب سرد و صابون آسانترین راه حل است. همچنین می توانید به جای روش بالا، لکه را در یک محلول آمونیاک خانگی در یک لیوان آب فرو برده و سپس پارچه را بشویید.

پاک کردن لکه شیر

برای از بین بردن لکه شیر روی لباس از محلول آمونیاک کمک بگیرید به این صورت که محلول آمونیاک را با آب رقیق کرده و مقدار کمی نمک به آن اضافه کنید. بعد از استفاده از این محلول و پاک کردن لکه، سریع لباس را بشویید.

پاک کردن لکه رنگ

لکه رنگ روی لباس

اگر زمان زیادی از لک شدن لباس نگذشته باشد و لکه تازه باشد ابتدا آن را پاک کرده و سپس با آب گرم و صابون بشویید. اما اگر لکه بر روی سطح پارچه خشک شده بود می توانید آن را با روغن یا وازلین پاک کنید و در ادامه جای لک را به کمک اسفنج با آب گرم و صابون بشویید.

پاک کردن لکه لاک ناخن

لاک ناخن روی لباس

لاک ناخن به عنوان یکی از لوازم زیبایی از سوی بانوان و همچنین دختران جوان و نوجوان مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین روبه رو شدن با لکه لاک ناخن بر روی لباس تقریبا اتفاقی اجتناب ناپذیر است. برای پاک کردن لاک ناخن بر روی پارچه هایی با الیاف طبیعی می توان از تینر و استون استفاده کرد، همچنین برای پارچه های مصنوعی باید از تتراکلروکربن استفاده کرد.

پاک کردن لکه آدامس

لکه آدامس روی لباس

برای پاک کردن لکه آدامس بر روی پارچه هایی رنگی و سفید که پنبه ای و کتانی هستند باید بر روی لکه مقداری یخ بگذارید و یا اینکه پارچه را در آب خیلی سرد خیس کنید. سپس آدامس را با کارد تراشیده و پارچه را در مواد شوینده بگذارید تا خیس شود و در پایان محل لکه را با آب داغ شستشو دهید. فراموش نکنید که بر روی پارچه های رنگی شوینده های کلردار نریزید.

پاک کردن لکه زنگ زدگی

لکه زنگ زدگی روی لباس

برای از بین بردن لکه زنگ زدگی روی لباس لکه را به مدت ۱۰ دقیقه در آب لیموی تازه قرار دهید سپس مقداری نمک به آن اضافه کنید و لکه را با آب بشویید.

پاک کردن لکه قیر

لکه قیر روی لباس

برای از بین بردن لکه قیر از لباس، محل لکه را در بنزین قرار دهید و بعد از مدتی لباس را با آب و مواد شوینده شستشو دهید. برای از بین بردن بوی بنزین روی لباس باید لباس را در معرض آفتاب قرار دهید.

در ادامه مطلب به نکاتی اشاره خواهیم کرد که باید در مورد پاک کردن هر نوع لکه ای بر روی  البسه رعایت کنیم.

هنگام مقابله با لکه ها، سرکه بهترین پاک کننده محسوب می شود، ضمن اینکه می توانید در هزینه ها صرفه جویی کنید و از خرید شوینده های گران قیمت صرفنظر کنید. اضافه کردن حداکثر یک فنجان سرکه سفید به کشوی نرم کننده پارچه دستگاه لباسشویی اضافه کنید.

این کار نه تنها در از بین بردن لکه ها مؤثر می باشد بلکه باعث می شود که لباس های سفید روشن تر شوند. همچنین سرکه سفید پرزهای اضافی لباس را از بین می برد. همچنین سرکه سفید از حرکت رنگ ها جلوگیری می کند، باکتری ها را از بین میبرد و بوی نامطلوب لباس ها را خنثی می کند.

از مزایای دیگر استفاده از سرکه سفید در شستشوی البسه این است که رسوب صابونی را بر روی البسه پاک کند. همچنین سرکه سفید باعث می شود که هم لباس ها و هم دستگاه لباسشویی تمیزتر شود و عمر طولانی تر داشته باشند. در صورتی که برای پاک کردن لکه ها روی البسه نیاز به مالش باشد باید در جهت خط راستا یا موازی با ترکی پارچه صورت گیرد. به این ترتیب خراب شدن الیاف را به حداقل خواهید رساند.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟