نوآوری های صنعت مد و پوشاک

10 اردیبهشت 1401
نوآوری های صنعت مد و پوشاک

نوآوری های صنعت مد و پوشاک باعث ایجاد تغییراتی در روند مد و تولید پوشاک شده است. آلودگی های زیست محیطی ناشی از پروسه تولید پوشاک و استفاده از الیاف مصنوعی و شیمیایی زنگ خطری برای زندگی انسان و سایر موجودات و گیاهان می باشد. بنابراین تولیدکنندگان پوشاک و بسیاری از برندهای معتبر و فعال در این حوزه اقدام به تولید پوشاک از مواد طبیعی همچون مواد غذایی و مواد پلاستیکی همچون کیسه های پلاستیکی نموده اند.

با وجود اقدامات صورت گرفته از سوی برخی تولیدکنندگان البسه در جهت تغییر روند تولید پوشاک باید بگوییم که هنوز راه زیادی برای رسیدن به پوشاک سازگار با محیط زیست و کاهش آلاینده های موجود در این حوزه داریم. با این مقاله همراه باشید در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که نوآوری های فوق العاده شگفت انگیز در حوزه پوشاک و مد محسوب می شوند.

مد یک صنعت پیچیده

صنعت مد صنایع و محصولات مختلفی را تحت الشعاع خود قرار داده است به این صورت که روند مدگرایی به یک سبک زندگی تبدیل شده است و در ابعاد مختلف صنعت پوشاک همچون فرآورده های پوشاک، منسوجات، طراحی و تولید نقش پررنگی بر عهده دارد. فست فشن نتیجه طراحی و تولید محصولات برندهای مختلف برای یک پروسه زمانی کوتاه همچون یک فصل یا یک هفته است.

در حال حاضر، تقاضا در بازار پوشاک برای البسه مد روز و مورد پسند بسیار زیاد است و همین موضوع کمپانی های مختلف موجود در حوزه پوشاک را بر آن داشته است تا با بهترین و خلاق ترین طراحان لباس همکاری نمایند تا بتوانند محصولات چشمگیر و جذاب را طراحی و تحویل تولیدکنندگان دهند و سپس تولیدکنندگان به وسیله راه اندازی خط تولیدهای اختصاصی، کالاهای لوکس و فانتزی را در حجم بالا به بازار پوشاک عرضه نمایند.

اینکه لباس ها در چه موقعیت هایی پوشیده می شوند و اینکه برای چه رده های سنی طراحی و تولید می شوند از جمله نکاتی هستند که طراحان لباس در طراحی های خود لحاظ می نمایند. البته امروزه لباس های روزمره بخش زیادی از تولیدات حوزه پوشاک را به خود اختصاص داده است.

لحاظ نمودن استانداردهای جدید

امروزه دست اندرکاران حوزه نساجی اقدام به تغییر استانداردهای جهانی حوزه پوشاک نموده اند. این نوع استانداردها بر تمام فرآیند تولید پوشاک نظارت می کند. فرآیندی که شامل کشت و زرع مواد اولیه برای تولید منسوجات و همچنین مسائل زیست محیطی پیرامون آن و سپس تضمین دادن به مصرف کننده برای عرضه یک محصول سالم و باکیفیت می شود. بنابراین کمپانی های خرده فروشی و عمده فروشی پوشاک باید محصولاتی کاملا استاندارد و قابل اطمینان به مصرف کنندگان عرضه نمایند.

مانکن های رباتیک برای پرو لباس

یکی از دغدغه هایی که بسیاری از افراد در خرید های اینترنتی و آنلاین پوشاک با آن مواجه هستند مربوط به عدم امکان پرو لباس و در نتیجه خرید لباس هایی است که اغلب با اندازه واقعی و مورد نظر افراد متفاوت است.

این موضوع معمولا باعث می شود که حجم زیادی از پوشاک خریداری شده بدون استفاده باقی بماند و همین موضوع در طولانی مدت باعث هدر رفت منابع انرژی و سرمایه می شود. در حال حاضر بسیاری از فروشگاه های عرضه کننده پوشاک در سطح جهانی از ابزارهای هوشمند در خرید آنلاین استفاده می نمایند.

اتاق پرو مجازی

اتاق پرو مجازی از جمله ابتکاراتی بود که از سوی یکی از فروشگاه های آنلاین صورت گرفت. این فروشگاه اینترنتی به مشتریان این تضمین را داد که می توانند هر نوع لباسی را خریداری نمایند در حالی که لباس دقیقا اندازه خودشان است.

در اتاق پرو مجازی به وسیله یک ربات اشکال مختلف بدن بازسازی و سایزها اندازه گیری می شود. جالب اینجاست که استفاده از این روش خلاقانه باعث شد که طی یک سال تعداد مرجوعی های بسیاری از خرده فروشان تا ۲۸ درصد کاهش پیدا نماید.

تهیه پارچه از مواد غذایی

در حال حاضر تکنولوژی های پیشرفته ای در صنعت پوشاک وجود دارد که نوید دهنده تغییرات اساسی و اصولی در حوزه پوشاک و مد هستند. تغییراتی که در آینده ای نه چندان دور در کالاهای پوشیدنی ایجاد می شود و پروسه طراحی و تولید انواع پوشاک را دستخوش تحول می نماید.

تهیه الیاف سازگار با محیط زیست از جمله مواردی است که برندهای مطرح و بنام حوزه پوشاک پیرامون آن دست به ابتکار و خلاقیت زده اند به عنوان مثال از شیر در تهیه الیاف سازگار با محیط زیست استفاده می کنند یا از دانه های قهوه بازیافت شده در تولید البسه همچون گرم کن استفاده می کنند.

قرار دادن عکس چاپی بر روی پارچه

استفاده از چاپ دیجیتال در حوزه پوشاک به این صورت است که عکس چاپی به طور مستقیم با استفاده از چاپگر بر روی انواع پارچه اعمال می گردد. همچنین به کمک چاپ دیجیتال در مصرف آب و مصرف انرژی صرفه جویی می شود و ضایعات نساجی نیز روند کاهشی پیدا می کند.

مواد مصنوعی بازیافت شده

در صنعت پوشاک شاهد تبدیل گیاهانی همچون بامبو به نخ بوده ایم ولی امروزه از مواد دور ریختنی همچون کیسه های پلاستیکی و شیشه های انواع آبمیوه برای تهیه نخ استفاده می شود به این صورت که این مواد دور ریختنی بازیافت می شوند و از بازیافت آنها مواد مصنوعی تولید می شود. سپس مواد مصنوعی طی فرآیندهایی به نخ تبدیل می شوند.

در حال حاضر در بسیاری از بازارهای جهانی پوشاک انواع مختلفی از شلوار جین عرضه شده است که بخشی از آن از بازیافت مواد دور ریختنی تهیه شده اند.

لباس های تجزیه پذیر

لباس های تجزیه پذیر جزو موضوعاتی محسوب می شود که در صنعت مد و پوشاک در حال گسترش است. آلودگی های زیست محیطی ایجاب می نماید که صنعت پوشاک پروسه و فرآیند طراحی و تولید انواع البسه را در مسیر حفظ محیط زیست و منابع طبیعی هدایت نماید.

لباس های تجزیه پذیر لباس هایی هستند که می توانند فرآیند تجزیه ایمن و سازگار با محیط زیست را آغاز کنند، همچنین در پایان عمر برنامه ریزی شده خود، فقط برای ایجاد منسوجات جدید مورد استفاده مجدد قرار می گیرند.

لباس های در حال رشد

اگر در حوزه پوشاک با اصطلاح لباس های در حال رشد مواجه شدید اصلا تعجب نکنید چون این قبیل لباس ها تا ۷ سانتی متر تغییر سایز می دهند و رشد می کنند. ورود این قبیل لباس های تطبیقی به حوزه پوشاک یک تحول اساسی در صنعت پوشاک محسوب می شود.

الیاف با تکنولوژی بالا

امروزه الیاف مصنوعی تا حدود زیادی جایگزین الیاف طبیعی شده اند. الیاف مصنوعی اغلب از پلیمرهای مصنوعی ساخته می شوند و عملکرد و بازدهی آنها بسیار بهتر از الیاف طبیعی می باشد. امروزه الیافی طراحی و تولید شده اند که قابل بازیافت هستند ضمنا با ورود به جریان آب در آن حل می شوند بدون آنکه باعث ایجاد آلودگی در آب شوند.

به عنوان مثال برند آدیداس پارچه هایی با تکنولوژی بالا طراحی نموده است. این پارچه ها دمای بدن را در ۳۷ درجه سانتی گراد حفظ می نمایند. در آینده ای نزدیک از این پارچه در انواع منسوجات ورزشی استفاده می شود.

لباس های ویوومتریک

برای ساخت لباس های ویوومتریک از ترکیب تکنولوژی و الکترونیک استفاده می شود. این قبیل لباس ها جزو منسوجات پزشکی محسوب می شوند. لباس های ویوومتریک اطلاعات لازم در مورد عملکرد بدن را در اختیار فرد قرار می دهند. به عبارت دیگر، این قبیل لباس ها ضربان قلب، فشار خون، سطح اکسیژن، میزان کالری مصرفی، دما و حرکت بدن را اندازه گیری می نمایند.

منسوجات استتار

با شنیدن واژه استتار اغلب تغییر رنگ آفتاب پرست در ذهن تداعی می شود. شاید این موجود نمونه بارز یک استتار طبیعی به شمار می رود.

در حال حاضر در صنعت پوشاک از الیافی منحصربه فرد و خاص برای تهیه انواع منسوجات استتار استفاده می شود. منسوجات استتار با رطوبت، نور خورشید و تغییر فصول دچار تغییر می شوند.

منسوجات الکترونیکی

منسوجات الکترونیکی نیز نمونه بارزی از لباس های هوشمند محسوب می شوند. ژاکت هایی که در آن ها تکنولوژی هایی همچون تلفن همراه و میکروفون تعبیه شده است.

فناوری ضد میکروبی

در حال حاضر یک برند چینی در زمینه پوشاک ورزشی محصولاتی بی نظیر و منحصربه فرد را طراحی و تولید نموده است. محصولاتی که از فناوری ضد میکروبی برخوردار هستند. اما فناوری ضد میکروبی چیست؟ به کمک این فناوری لباس ها برای مدت طولانی تری تمیز و خوش بو باقی می مانند.

لباس های مخصوص دویدن، لباس های راحتی و لباس های رشته های مختلف ورزشی از این فناوری برخوردار شدند. شرکت Hotsuit خط تولید خود را برای تولید انواع لباس ورزشی با فناوری ضد میکروبی گسترش داد.

به کمک فناوری ضد میکروبی عملا از رشد باکتری ها جلوگیری می شود. باکتری هایی که به سهولت در محیط های مرطوب و گرم رشد می کنند. ضمنا وقتی میکروبی مجال رشد بر روی بافت لباس نداشته باشد قطعا شستشوی لباس به دفعات کمتری صورت می گیرد.

در حال حاضر محصولات این کمپانی چینی در سراسر جهان عرضه می گردد. با سر زدن به فروشگاه اینترنتی آمازون می توانید این قبیل لباس های خاص و منحصربه فرد را خریداری نمایید. به کمک فناوری های موجود در صنعت پوشاک می توانیم شاهد گسترش پارچه های هوشمند و پایدار در صنعت نساجی باشیم.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟