پارچه مخمل کبریتی

17 مرداد 1400
پارچه مخمل کبریتی

پارچه مخمل کبریتی یا corduroy یکی از انواع پارچه برای تولید لباس است. شکل ظاهری متفاوت آن باعث وجه تمایز آن با سایر جنس های دیگر شده است. این پارچه برجستگی هایی در سطحش دارد که به راحتی قابل دیدن است.

مخمل کبریتی یک پارچه با بافت متمایز است. یعنی نوعی رشته ی برجسته یا بافته شده به دور خودش. پارچه های مخمل کبریتی جدید معمولاً از رشته های در هم پیچیده تشکیل شده است. وقتی که به آن ها نگاه می اندازیم به یک کانال بین دو برجستی شباهت دارد. در واقع فاصله ی تارها را نشان می دهد.

پارچه های مخملی و مخمل کبریتی هر دو از الیاف فاستونی ساخته شده اند. این پارچه به نظر می رسد که از رشته های متعددی ساخته شده است. به طوری که انگار به موازات یکدیگر قرار گرفته و سپس به هم دوخته شده اند.

نام های متنوع

مخمل کبریتی در زبان انگلیسی با نام های دیگر نیز شناخته می شوند، در واقع به آن ، پارچه ی فیلی (به خاطر ضخامت آن) و همچنین پارچه ی منچستری هم می گویند. البته در فارسی هم به آن کبریتی نیز گفته می شود.

تاریخچه

در زبان انگلیسی به این پارچه Corduroy می گویند. برخی ها ریشه ی این کلمه را از cord و duroy می دانند که به معنی یک پارچه پشمی درشت است . تاریخ شناسان مبدا آن را انگلستان در قرن ۱۸ می دانند.

برخی دیگر بر این باورند که واژه ی Corduroy یک واژه ی فرانسوی است از سه کلمه ی Corde du roi گرفته شده که به معنای ریسمان مخصوص شاه است، که منظور این است که این پارچه برای ساخت لباس مخصوص اشراف زادگان و طبقه ی بالای جامعه بوده است، که البته بر اساس منابعی مانند dictionary.com این نظریه که به یک باور عامیانه تبدیل شده صحیح نیست.

پارچه مخمل کبریتی
منشا

مخمل کبریتی پارچه ای است که به طور سنتی در تولید لباس های بریتانیایی مورد استفاده قرار می گرفت. در واقع منشا آن به وسایلی بر می گردد که مردم شهر در مناطق صنعتی می پوشیدند. اگرچه مخمل کبریتی از قرن ۱۸ وجود داشته است و برای مدت طولانی در اروپا مورد استفاده قرار می گرفت. اما در قرن ۲۰ بود که این پارچه جهانی شد، به ویژه در دهه ۱۹۷۰ که محبوبیت آن بسیار افزایش پیدا کرد.

تنوع

پارچه ی مخمل کبریتی به دلیل اینکه از الیاف در هم پیچیده شاخته می شود، بسیار بادوام است به همین خاطر از این پارچه برای تولید شلوار، پاتو و پیراهن استفاده می کنند. تنوع این پارچه هم بسته با ضخامت و عرض تارهای آن متفاوت است، در واقع هرچه شماره تعداد تارها در هر اینچ پایین تر باشد ضخامت آن بیشتر است و بالعکس، به عنوان مثال مخمل کبریتی که ۵ رشته در اینچ دارد بسیار ضخیم تر از پارچه ای است که ۱۰ رشته در هر اینچ دارد.

تعداد رشته های پارچه ی مخمل کبریتی از ۱.۵ رشته در هر اینچ شروع می شود و تا ۲۱ رشته در هر اینچ متغییر است، البته تعداد رشته های استاندارد در هر اینچ برای تولید لباس هایی از این جنس عددی بین ۱۰ تا ۱۲ است.

انواع پارچه ی مخمل کبریتی

مخمل کبریتی با توجه به ضخامت و موادی که همراه آن به کار می رود متنوع هستند. بعضی از این پارچه ها بسیار ضخیم که به آن مخمل کبریتی فیلی می گویند. همچنین مخمل کبریتی اسپندکس که با ترکیب الیاف پلی استر و پشم تولید می شود که در واقع نوع کشی آن را به وجود می آورد.
جنس مخمل کبریتی Bedford که خطوط آن کمی از مخمل کبریتی ساده برجسته تر است. پارچه مخمل کبریتی رنگدانه ای هم که نحوه ی تولید خاصی دارد و البته بسیار زیبا.

کاربردها

همان طور که اشاره شد از مخمل کبریتی برای تولید لباس استفاده می شود. این پارچه را بیشتر برای تولید شلوار به کار می برند چونکه دوام و استحکام بالایی دارد. این پارچه همچنین برای تولید پالتو، کفش و پیراهن نیز استفاده می شود. البته از مخمل کبریتی برای لوازم خانگی مانند مبلمان و نیز استفاده می شود.

پارچه مخمل کبریتی

طرفداران

به طور کلی می توان گفت که لباس هایی که از جنس مخمل کبریتی تولید می شوند طرفداران خاصی دارند. در واقع هر کسی این مدل لباس را نمی پسندد. همانطور که گفته شد با توجه به ویژگی هایی که دارد مطمئنا می تواند افراد خاصی را به خود جذب کند. با پوشیدن یکی از مدل های لباس مخمل کبریتی که مناسب با استایل تان باشد می توانید تغییر زیادی در پوشش خود ایجاد کنید.

برندها

برندهای معتبر دنیا نیز برای اینکه دامنه ی مشتریان خود را گسترش بدهند در برخی از لباس های تولیدی از این پارچه استفاده می کنند. برای نمونه برند آلمانی لیورجی که زیر نظر هلدینگ لیدل است اقدام به تولید شلوار، پیراهن و پالتو هایی از جنس مخمل کبریتی کرده است. همچنین برند چیبو نیز از این پارچه در تولید لباس هایش استفاده می کند.

نحوه ی شستشو

مخمل کبریتی با توجه به الیافی که در آن ها به کار رفته است شستشوی متفاوتی دارند. قبل از شستن آن ها حتما باید به راهنمای لباس که معمولا در قسمت داخلی آن زده می شود توجه کنید.

شما هم می توانید به ما بگویید که آیا از این مدل لباس خوشتان می آید یا خیر و اینکه چه مدلی از آن ها را پوشیده اید یا الان می پوشید. خوشحال می شویم که نظرات خودتان را با ما و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید و اگر نکاتی دیگری در مورد پارچه و لباس های مخمل کتان می دانید که در مقاله نیامده است در آن را قسمت نظرات بفرمایید.

فروشگاه امی به عنوان وارد کننده ی لباس های اروپایی و آمریکایی. نیز لباس هایی از جمله شلوار و پیراهن هایی از جنس مخمل کبریتی به مشتریانش ارائه می دهد.

0
۰

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟