پارچه مناسب لباس کودک

22 تیر 1400
پارچه-مناسب-لباس-کودک-

پارچه مناسب لباس کودک باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟ خرید لباس نوزاد و کودک جزو اتفاقاتی هست که جذاب و شیرین است. لباس هایی که از سایز کوچکشان گرفته تا شکل و طرح فانتزیشان به دل می نشیند.

هنگام خرید با دیدن لباس بچگانه در پشت ویترین فروشگاه پوشاک، ناخودآگاه دلتان می خواهد به داخل فروشگاه سرک بکشید و از لباس های زیبا و خوش طرح کودکانه چند مدل خریداری کنید. قبل از اینکه رنگ های شاد و طرح های زیبای لباس کودکانه شما را ترغیب به خرید نماید بهتر است که از کیفیت پارچه و مناسب بودن آن برای پوست کودک اطلاع حاصل نمایید.

با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب به معرفی انواع پارچه برای لباس کودک و نوزاد بپردازیم.

پوست نرم و لطیف کودکان نیاز به مراقبت دارد. جنس لباسی که به تن کودک پوشانده می شود باید لطیف و زیبا باشد و موجب بروز حساسیت در کودک نشود. تنوع پوشاک کودکان ایجاب می کند تا در مورد انواع پارچه و ویژگی های آنها اطلاعاتی کسب کنیم تا هنگام خرید لباس کودک، لباسی مناسب و در عین حال زیبا خریداری نماییم. در هنگام خرید لباس کودک اولویت را در جنس پارچه و نوع آن قرار دهید.

انواع پارچه مناسب لباس کودک

پنبه

پارچه پنبه ای اولین گزینه ای است که هنگام خرید به چشم می آید. لباس های پنبه ای قابلیت تنفس دارند و مانع تعریق در کودک می شوند. به وسیله لباس های پنبه ای دمای بدن کودک را تنظیم کنید به گونه ای که در تابستان با لباس های پنبه ای از گرم شدن بیش از حد بدن کودک جلوگیری کنید و در زمستان پارچه های پنبه ای کمک می کنند تا بدن کودک گرم بماند.

همچنین…

یکی از رایج ترین و محبوب ترین پارچه ها در جهان پارچه پنبه ای است چون این محصول کاملا ارگانیک می باشد و هیچگونه ترکیبات مصنوعی در آن وجود ندارد. اولین موارد استفاده از پنبه در منسوجات به حدود ۱۳۰۰ تا ۳۳۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد زمانی که در شبه قاره هند پنبه به عنوان یک منبع برای تولید لباس و منسوجات به کار می رفت.

دوام و ماندگاری پنبه

قابلیت تنفس و وزن سبک الیاف پنبه باعث توجه بیش از حد به این جنس از پارچه شده است. پنبه چیزی حد فاصل بین پشم و ابریشم است. اما پنبه از دوام بیشتری نسبت به ابریشم برخوردار است با این وجود طول عمر پنبه از پشم کمتر است.

ماشین پنبه پاک کنی

در هنگام برداشت پنبه، ابتدا باید دانه پنبه از غلاف خود جدا شود که تا قبل از سال ۱۷۹۴ این کار با دست انجام می گرفت تا اینکه یک کارآفرین آمریکایی به نام ایلای ویتنی در سال ۱۷۹۴ موفق به اختراع دستگاه پنبه پاک کنی شد. به وسیله این دستگاه فرآیند جداسازی دانه از پنبه بسیار سریع صورت می گیرد.

البته امروزه فرآیند کاشت و برداشت پنبه با ماشین های کاملا خودکار صورت می گیرد. اگر بخواهیم مراحل تولید پنبه به پارچه را در یک یا دو جمله بیان کنیم می توانیم بگوییم که مراحل ساخت پارچه پنبه از برگ ریزی شروع و به برداشت ماشینی محصول و سپس جداسازی، حمل کردن و کاردینگ می رسد. سپس بعد از فرآیند شکل دادن به الیاف پنبه و تبدیل آنها به رشته های بلند، نوبت به نخ ریسی و رنگ آمیزی نخ ها و در مرحله آخر بافتن نخ می رسد.

سهم پنبه در منسوجات جهان

بیشتر محصولات پوشاک جهان از پنبه ساخته شده اند یا حداقل دارای مقدار اندکی پنبه می باشند. طبق بررسی های انجام گرفته ۷۵ درصد از پوشاک جهان را پنبه تشکیل می دهد.

کاربرد پنبه در صنعت پوشاک

از پنبه برای تولید لباس، لباس های مخصوص حمام همچون تن پوش حمام و منسوجات مخصوص خواب از قبیل ملافه، لحاف و پتو استفاده می شود.

تولیدکنندگان پنبه در جهان

از دو کشور هند و چین به عنوان بزرگ ترین تولیدکنندگان پنبه در جهان نام برده می شود. ایالات متحده آمریکا در رتبه سوم این جایگاه قرار دارد. البته تولید پنبه به این سه کشور محدود نمی شود چه بسا امروزه کشورهایی همچون پاکستان، برزیل و استرالیا، سالانه بیش از ۱ میلیون تن الیاف پنبه تولید و به بازارهای جهانی عرضه می کنند.

صدور گواهینامه های ارگانیک بودن پنبه

سازمان های استاندارد ارگانیک اتحادیه اروپا یا وزارت کشاورزی ایالات متحده، گواهینامه هایی مبنی بر ارگانیک بودن پنبه صادر می کنند. هر چند در این میان یک سری از سازمان ها مجوز صدور گواهینامه دارند به طور مثال سازمان استاندارد جهانی منسوجات ارگانیک (GOTS) و همچنین شرکت OEKO TEK به صورت ویژه بر روی دسترسی پایدار و ایمن به پارچه های ارگانیک از سوی مصرف کنندگان نظارت دارند.

پارچه نخی

پارچه های نخی همان پارچه های پنبه ای هستند به عبارتی باید گفت که نخی صفتی برای پارچه است و نام پارچه محسوب نمی شود. این پارچه ها کاربرد فراوانی در تهیه لباس نوزاد و کودک دارند. وجود الیاف طبیعی و لطیف نخ برای پوست حساس کودک کاملا مناسب است.

همچنین…

ناگفته نماند که نگهداری و شستشوی پارچه های نخی بسیار راحت است. پارچه های نخی سبک وزن هستند و برای تهیه لباس راحتی کودک گزینه مناسبی محسوب می شوند. پارچه های نخی و پنبه ای قابلیت اتوکشی دارند و پس از شستشو سریع خشک می شوند. رنگ پذیری بالای پارچه های نخی باعث شده است تا این پارچه از تنوع رنگ برخوردار باشد.

انواع پارچه نخی

پارچه های کودری یکی از انواع پارچه هایی هستند که در میان مردم به پارچه نخی معروفند. منظور از جنس نخی این است که پارچه یا لباس از نخ تهیه شده است در حالی که مردم زمانی اصطلاح جنس نخی را به کار می برند که منظورشان جنس پنبه ای باشد. با این وجود هر دو اصطلاح یکی هستند و با هم تفاوتی ندارند.

پارچه ساتن

سطح این پارچه صاف است و به خاطر وزن سبک آن در دوخت انواع لباس مجلسی بچگانه مورد استفاده قرار می گیرد. در لباس فروشی ها می توانید لباس هایی را خریداری نمایید که از ساتن تهیه شده اند و با تور و گلدوزی های ظریف و زیبا تزئین شده اند. کاربرد پارچه ساتن تنها به دوخت لباس عروس و لباس شب محدود نمی باشد بلکه به عنوان روکش مبلمان و پرده نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

جنس ساتن

به نظر بسیاری از افراد، پارچه ساتن از ابریشم خالص بافته می شود در حالی که هنگام بافت ساتن در کارخانجات نساجی از الیاف نایلون و پلی استر نیز استفاده می شود. طبق اسناد تاریخی پارچه ساتن به سرزمین چین و شهر گوانژو برمی گردد.

انواع ساتن

ساتن تافته و ساتن کرپ بخاطر مقاومت و استحکام در دوخت انواع مانتو، شومیز، لباس مجلسی و لباس های رسمی به کار می روند.

پارچه کتان کاغذی

لطافت و نرمی این پارچه در کنار وزن سبک آن، انتخاب مناسبی برای دوخت لباس های بچگانه به شمار می رود. برای اثبات قدیمی بودن این پارچه می توان به یافته های باستان شناسان رجوع کرد که طبق گفته های آنان، الیاف کتان در غارهای گرجستان کشف شده اند که مربوط به ۳۶ هزار سال پیش می باشد. پارچه کتان در میان مصریان باستان از اهمیت فراوانی برخوردار بود چون آنها مومیایی های خود را در نوارهایی از جنس کتان می پیچیدن چون کتان دوام و ماندگاری بالایی داشت.

تولیدکنندگان کتان در جهان

کشورهایی مانند چین، هند، امریکا، روسیه، اکران، فرانسه، ارژانتین و اتیوپی در لیست بزرگترین تولید کنندگان کتان در جهان قرار دارند. همچنین پارچه کتان کشی، پارچه کتان نخی و پارچه کتان کاغذی در فهرست پرکاربردترین پارچه های کتان قرار می گیرند.

پارچه ماسلین

ضخامت پارچه ماسلین از بسیار نازک تا ضخیم و نسبتا متراکم را شامل می شود. همین موضوع باعث شده تا این پارچه نخی در وزن های مختلف موجود باشد و به بازار عرضه گردد.  این پارچه ظاهر ساده ای دارد بنابراین در تهیه قنداق، پتوهای زیرین و پارچه های آروغ نوزاد به کار می رود.

پارچه حوله ای

این پارچه برای دوخت لباس کودک به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. البته برای فصول پاییز و زمستان لباس های حوله ای برای کودک بهترین انتخاب ممکن هستند. پارچه حوله ای بسیار لطیف و نرم است و قدرت جذب آبگیری بالایی دارد و همین موضوع باعث استفاده از این پارچه در تهیه حوله های تن پوش شده است. انواع پارچه حوله ای شامل پارچه حوله ای نازک، پارچه حوله ای ضخیم، پارچه حوله ای یکبار مصرف و پارچه حوله ای از جنس نانو می شود.

پارچه لاکرا

این پارچه در تهیه لباس زیر و لباس راحتی کودکان، دستکش و جوراب مورد استفاده قرار می گیرد. از محاسن پارچه لاکرا می توان به عدم تغییر سایز و رنگ پارچه پس از شستشو اشاره کرد. حالت کسشانی این پارچه باعث دوام و ماندگاری بیشتر آن می شود. از نخ لاکرا که یک نوع الیاف مصنوعی است با عنوان اسپاندکس نیز نام برده می شود.

پارچه مخمل

پارچه مخمل به عنوان یک پارچه کرکی از کتان، پشم و ابریشم تهیه می شود. از پارچه مخمل برای دوختن لباس های گرم زمستانی استفاده می شود. لباس هایی که برای محیط منزل و حتی بیرون از منزل شیک و زیبا هستند. در تهیه مخمل از الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده می شود بنابراین والدین دقت داشته باشند که هنگام خرید پارچه ای خریداری نمایند که الیاف آن کاملا طبیعی باشد.

قدمت پارچه مخمل

تهیه پارچه مخمل به قرن یازدهم برمی گردد یعنی زمانی که صنعت مخمل بافی به طور همزمان در چین، ایتالیا و ایران در حال تکامل بود. در کشور ایران، شهر یزد در تولید مخمل پیشگام بود و سپس مخمل بافی در شهرهایی همچون کاشان، اصفهان، تبریز و مشهر رواج پیدا کرد.

ریون بامبو

پارچه ای که ارگانیک است و از سلولز مشتق شده از گیاهان بامبو ساخته شده است. الیاف طبیعی به کار رفته در لباس مانع ایجاد حساسیت می شود و ضمنا با دمای بدن کودک سازگار می شود.

پارچه میکروفایبر

از این پارچه نرم و سبک برای دوخت لباس نوزاد استفاده می شود چون این جنس پارچه صد در صد طبیعی بوده و مانع ایجاد آلرژی و حساسیت در نوزاد می شود.

لباس های ایمن

لباس های راحت و لباس های ایمن یعنی لباس هایی که سلامتی کودک را به خطر نمی اندازند و از پوست لطیف نوزاد و کودک نیز مراقبت می کنند. لباس هایی که در ساخت آنها از الیاف مصنوعی یا مواد ترکیبی استفاده شده است می توانند سلامت کودک را به خطر انداخته و باعث انواع آلرژی و حساسیت پوستی در کودک شوند.

پارچه های پنبه ای که در اثر شستشوی مداوم زبر و خشن نمی شوند و لطافت خود را همچنان حفظ می کنند، انتخاب مناسبی برای لباس نوزاد و کودک دلبندتان محسوب می شوند.

لباس کودک را به درستی بشویید

لباس کودک به ندرت برای مدت طولانی تمیز می ماند. به همین خاطر هر روز با تعداد بیشماری از لباس های نوزاد و کودک دلبندتان روبه رو می شوید. هنگام شستن لباس کودک چند نکته باید در نظر گرفته شود، زیرا همه مواد شوینده برای پوست حساس کودک مناسب نیستند.

پوست حساس کودک

پوست کودک شما به خصوص در چهار تا شش ماه اول زندگی حساس است چون از یک طرف پوست کودک نازک تر از پوست بزرگسالان است و از طرف دیگر، لایه محافظ طبیعی هنوز به طور کامل تشکیل نشده است. به همین دلیل نه تنها پوست کودک به مراقبت نیاز دارد بلکه انتخاب لباس مناسب برای کودک و نحوه شستشوی آنها نیز به توجه ویژه ای نیاز دارد.

استفاده از شوینده های مخصوص

مهمترین نکته این است که حدالمقدور لباس های کودک را جدا از لباس های بزرگسالان شستشو دهید. در غیر این صورت، رنگ های آلرژی زا می توانند در هنگام شستشو به لباس های کودک ورود پیدا کنند. در مورد مواد شوینده نیز باید مواظب باشید چون پوست کودک حساس است و همچنین بعضی از کودکان نسبت به مواد افزودنی موجود در شوینده ها حساسیت و آلرژی دارند بنابراین از مواد شوینده ملایم باید استفاده کنید.

شوینده هایی که دارای فسفات و عطرهای معطر نباشند و پوست کودک را تحریک نکنند می توانند در لیست شوینده های مناسب برای شستشوی لباس کودک قرار بگیرند. البته این حساسیت فقط در مورد پوست کودک نمی باشد چه بسا نوزاد نازنین شما با لذت زیادی پتو، آستین لباس، بالش و اسباب بازی هایش را به دهان برده و می مکد. با استفاده از محصولات شستشوی مناسب یا همان شوینده های استاندارد می توانید از ورود مواد مضر به بدن و ایجاد آلرژی یا بیماری در کودک جلوگیری کنید.

منسوجاتی مانند لباس، پتو یا اسباب بازی های کودک را حداقل یک بار قبل از استفاده از آنها برای اولین بار کاملا در ماشین لباسشویی بشویید. حتی اگر محصولات فاقد مواد مضر باشند، ممکن است در هنگام نگهداری یا حمل و نقل آلوده شده باشند.

آیا می توانید از نرم کننده پارچه استفاده کنید؟

هنگام شستن لباس کودک نباید از نرم کننده استفاده کرد چون رایحه های موجود در آن می تواند باعث ایجاد حساسیت در کودک شود. البته در هر بار شستشو می توانید مقدار کمی سرکه به لباس ها اضافه کنید چون باعث می شود که لباس های شسته شده نرم شوند.

شستن لباس های کودک: چه دمایی لازم است؟

بسیاری از والدین سعی می کنند که لباس کودک، قنداق و ملافه را در دمای بالا مورد شستشو قرار دهند تا میکروب ها از بین بروند. اما این کار اصلا ضرورتی ندارد. لباس کودک که کثیف شده را می توانید در دمای ۳۰ یا ۴۰ درجه سانتیگراد شستشو دهید. برای شستشوی پتوی کودک، اسباب بازی ها و روکش تشک و پوشش تختخواب کودک می توانید دمای ۶۰ تا ۹۰ درجه را انتخاب کنید تا لکه ها و میکروب ها از بین بروند.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟