لباس در مصر باستان

17 اسفند 1400
ancient-egyption-clothes

لباس در مصر باستان یک موضوع جذاب و خواندنی است که در این مقاله پیرامون آن توضیحاتی ارائه می گردد. برای علاقمندان به تاریخ مصر، راز و رمزهای موجود در این دوران بسیار جذاب و هیجان انگیز است به طوری که ذهن را به کاوش و کنجکاوی در مورد آن وادار می سازد.

یافته های تاریخی پیرامون دوران مصر باستان

اصطلاح “مصر باستان” برای اشاره به دوره ای بین ۳۰۰۰ تا ۳۳۰ سال قبل از میلاد استفاده می شود. یک تمدن بزرگ که در کنار رودخانه نیل تشکیل شده بود. ما بخش عظیمی از تاریخ مصر باستان را از طریق Hieroglyphs آموخته ایم با کلمات تصویری و بقایای پارچه ای که از مقبره های مصر باقی مانده است.

پوشش مردان و زنان مصری

egypt02

اکثر لباس های موجود در مقبره هایی مانند Kilts، Tunics، شامل پیراهن، جوراب، دستکش، لباس های راحتی ، کلاه ها و روسری ها هستند. این لباس ها به ما چیزهای زیادی در مورد سبک های زندگی و پوشش این افراد آموخته اند.

استایل زیبای مردان و زنان مصری

تصور کلی که ما از Hieroglyphs دریافت می کنیم این است که مردان و زنان مصری قد بلند هستند و به طرز زیبایی دارای فیزیک جسمانی لاغر هستند. همچنین در مصر باستان، مردان و زنان دوست داشتند بدن خود را با لوازم آرایشی و جواهرات، به غیر از لباس های خوب تزئین کنند. با این وجود سبک لباس ها در این دوران نسبتا ساده بودند.

سبک های لباس مردان و زنان

egypt05

در مصر باستان، مردان و زنان تقریبا لباس های مشابهی را پوشیده اند. مردان و زنان مصری علاقه زیادی به لباس و لوازم جانبی خود داشتند. همچنین مردان و زنان مصری از کلاه گیس های سیاه استفاده کرده اند.

تونیک های بلند

زنان اغلب تونیک های بلند را پوشیده اند. گاهی اوقات هم یک روپوش با آستین های بلند و گشاد و یک باند به عنوان کمربند بر روی تونیک پوشیده می شد.

لباس مردان باستانی مصری اغلب شامل بالا تنه لخت و پوشیدن یک دامن کوتاه بود. در حالی که مردان طبقه کارگر فقط از یک تیکه پارچه برای پوشاندن پایین تنه خود استفاده می کردند.

همچنین…
egypt04

بسیاری از ویژگی های خاص و منحصربه فرد لباس ها در دوران مصر باستان عمدتا به مدت طولانی و بدون تغییر باقی مانده است، و این یعنی بسیاری از سبک های لباس در دوران مصر باستان برای قرن ها ادامه یافت و مورد استفاده قرار گرفت.

اکثر اطلاعات مربوط به لباس در مصر باستان از نوشته های هرودوت و از نقاشی های موجود در مقبره ها به دست آمده است. اما این نقاشی ها ممکن است یک منبع کامل برای مطالعه دقیق در مورد لباس های مصر باستان نباشد.

تونیک لباس مردان و زنان

این لباس، اولین لباس شناخته شده مصر باستان است که توسط مردان و زنان مصر بیش از ۲۰۰۰ سال پوشیده شده است. یک لباس تونیک مانند که بلندی آن به مچ پا می رسید و در قسمت شانه ها با بندها آویزان می شد و در پوشش زنان نیز همین مدل تونیک مورد استفاده قرار می گرفت با این تفاوت که لباس آن‌ها دارای یقه گسترده و بسیار باز بوده است. لباس ها اغلب بدون آستین بودند. اما با گذشت زمان یک آستین به سمت چپ لباس اضافه شد.

egypt01

kalaris

Kalaris اساسا یک قطعه پارچه ای است که در وسط با یک شکاف برای گردن باز می شود و در دو طرف تا زیر بغل دوخته می شود. در دوره های بعد، Kalasaris بسیار دقیق تر دوخته شد.

ROBE

ROBE که از سر پوشیده می شد. در حالی که دو طرف لباس کاملا دوخته می شد.گاهی اوقات، لباس به طور یکپارچه تنها در پایین تنه و اطراف باسن قرار می گرفت. زنان این لباس را به کمک یک کمربند باریک نگه می داشتند. این روپوش های نام برده شده در دوره های بعد نیز پوشیده شده اند. البته بعدها زنان از کلاه یا شال نیز در سبک پوشش خود استفاده کرده اند.

Schenti

egypt03

مردان مصر باستان از یک تیکه پارچه یا یک لاین کوتاه استفاده می کردند که مانند یک دامن بود و Schenti نامیده می شد. تیکه پارچه باریک و کوچک در اطراف کمر گره خورده بود و تا زانو می رسید. طول این دامن ها در سلسله های مختلف تغییر یافت و در سلسله های قدیمی، دامن کوتاه مرسوم بود.

Schenti یک لباس معمول برای فرعون ها و ثروتمندان به شمار می رفت. در حالی که در دوره های بعد، طبقه کارگر نیز شروع به پوشیدن دامن کرد. بلندی دامن ها  تا نیمه ران می رسید.

پارچه های مصر باستان

نقش آب و هوا در پوشش مردان و زنان

egypt06

لباس و پارچه مورد استفاده مصریان باستان تحت تأثیر شرایط آب و هوایی بود. مصری ها لباس های خود را با شرایط آب و هوای گرم تطبیق داده بودند به طوری که در دوخت لباس ها از پارچه هایی استفاده می شد که دارای الیاف طبیعی بودند. الیاف طبیعی شامل کتان و پنبه بود.

تفاوت چندانی بین لباسی که توسط نجیب زادگان و مردان طبقه معمولی جامعه پوشیده می شد، وجود نداشت. تفاوت در جنس پارچه ها بود به طوری که ثروتمندان از لباس هایی استفاده می کردند که از کتان مرغوب ساخته شده بود و دارای رنگ شفافی بود.

لباس های کتانی

egyptcloth

لباس ها عمدتا از کتان ساخته شده اند. کتان مورد نیاز در ساخت پارچه ها از گیاه کتان موجود در امتداد رودخانه های نیل، به دست می آمد. به این صورت که کتان برداشت شده و سپس در آب خیس شده است تا آن را نرم کنند. این کتان نرم شده به الیاف تبدیل می شد. الیاف بعدا بافته شده و برای تهیه لباس های کتانی مورد استفاده قرار می گرفتند.

 اولین لباس های مصر باستان از کتان بافته شده هستند. اما در دوره های بعد، ما می بینیم که مصریان در تهیه پارچه های کتان پیشرفت و ترقی نموده اند.

همچنین…
egyptclothes

مصری ها می دانستند چگونه لباس های پشم را از پشم تهیه کنند. لباس های پشمی اغلب مورد استفاده کشیشان و عبادت کنندگان قرار داشت. در حالی که ثروتمندان و نجیب زادگان گاهی اوقات پوست لئوپارد را پوشیده اند. همچنین فرعون ها دم شیر را از کمربند لباس آویزان می کردند. استفاده از انواع کلاه یا شال مرسوم بوده است. برخی از بقایای لباس های ابریشم از آرامگاه یک مومیایی زن کشف شده است، اما این احتمال وجود دارد که ابریشم از چین وارد شده باشد.

جایگاه رنگ سفید

مصریان باستان بری لباس های خود از رنگ سفید استفاده می کردند چون معتقد بودند که سفید یک رنگ قابل احترام و مقدس است. بنابراین، آن‌ها ترجیح می دادند از پارچه های کتانی در حالت طبیعی خود استفاده کنند، که خارج از رنگ سفید بود.

egyptwhiteclothes

رنگ های مورد استفاده

رنگ های رایج که مصریان استفاده می کردند شامل آبی، سبز، قرمز، زرد و سیاه بودند. رنگ ها در میان مصریان باستان معانی نمادین داشته اند. به گونه ای که رنگ سفید، خلوص و پاکی را نشان می دهد. رنگ آبی نیز نماد خدای باد نشان داده شده است. رنگ زرد نماد طلا است. قرمز نشان دهنده خشونت است. رنگ سبز نماد زندگی و جوانان است. رنگ سیاه برای ساخت کلاه گیس ها مورد استفاده قرار می گرفت.

پارچه هایی با الگوهای چاپ شده

egyptiancloth

پارچه های مورد استفاده برای لباس اغلب دارای الگوهای بافته شده یا چاپ شده بودند. آنها همچنین از گلدوزی، مهره ها و جواهرات استفاده می کردند تا لباس هایشان را تزئین کنند. این تزئینات به ویژه در صندل، یقه لباس ها و کمربند ها بسیار چشمگیر است.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟