C & A و پارچه های بازیافتی

10 تیر 1400
سی-اند-ای-و-پارچه-های-بازیافتی

C & A یک برند جهانی است. با این برند به جدیدترین مجموعه از لباس های بازیافتی دست پیدا خواهید کرد. اما این تنها بخشی از داستان شگفت آور برند سی اند ای می باشد. با ما همراه باشید تا ادامه مقاله شما را با پیشرفت هایی این برند در دنیای مدرن آشنا سازیم.

سی اند ای

سی اند ای یک برند جهانی ارزشمند و یکی از بزرگترین مصرف کنندگان پنبه ارگانیک در جهان است. این برند در ۲۱ کشور جهان به عنوان یک برند تجاری خرده فروشی شناخته شده است که در تولید محصولات خود از مواد سازگار با محیط زیست استفاده می کند.

مؤسس برند C & A

سی اند ای یک شرکت تولید و فروش لباس در کشور بلژیک است. پیدایش این برند به سال ۱۸۴۱ برمی گردد زمانی که برادران Clemens  و  August Brenninkmeijer این برند را پایه گذاری کردند. در سال ۱۹۸۹ برند سی اند ای به شهرت جهانی دست یافت به نحوی که در فروشگاه های معتبر جهان مورد پذیرش قرار گرفت و توسعه پیدا کرد. یکی از دلایل موفقیت سی اند ای استفاده این برند از بهترین مواد اولیه برای تولید پارچه است.

محبوبیت C & A

محبوبیت این برند تا جایی پیش رفت که امروزه در کنار برندهای معروفی همچون برند  ZARA و H&M حرفی برای گفتن دارد به طوری که در رده های اول پوشاک باکیفیت قرار دارد و در  سطح جهانی شناخته شده و کاملا مطرح است.

زیرمجموعه های برند سی اند ای

این برند امروزه دارای زیرمجموعه های متنوعی همچون  Canda , Palomino , Yessica و … است. سی اند ای در کشورهای کانادا، هلند، بلژیک، چین، استرالیا، ترکیه، سوئد، فرانسه، آلمان، پاکستان، روسیه، دانمارک و اسلواکی نمایندگی رسمی و تولیدی دارد.

لباس های قابل بازیافت در مجموعه C & A

 لباس های تابستانی

لباس های تابستانی این برند از پنبه ارگانیک، ویسکوز و لیوسل ساخته شده اند. ویسکوز مورد استفاده توسط این برند در مقایسه با ویسکوز معمولی در سال ۲۰۱۹ از انتشار ۵۷.۱۵۷ تن گاز CO2e جلوگیری کرد.

CO2 گاز دی اکسید کربن است و یکی از اجزای اصلی گاز های گلخانه ای به شمار می رود. این گاز در نتیجه فعالیت های انسانی بر روی کره زمین آزاد می شود. تفاوت  CO2e با CO2 این است که اولی اندازه گیری اثر گاز گلخانه است در حالی که دومی ترکیبی از گاز است.

جین قابل بازیافت

برند سی اند ای اولین جین قابل بازیافت در دنیا را تولید کرده است. روش ساخت این جین از نظر اقتصادی و اجتماعی کاملا مورد تأیید قرار گرفته است به گونه ای که به آن در سطح طلایی گواهی Cradle to Cradle اعطا شده است. Cradle to Cradle علمی ترین استاندارد برای طراحی و ساخت محصولات امروزی است که آینده ای سالم، عادلانه و پایدار را امکان پذیر می کند.

پارچه های بازیافتی

تولید پارچه های بازیافتی توسط این برند در حال افزایش است. این پیشرفت توسط این برند تا جایی صورت گرفته که امروزه تا ۱۲ بار استفاده از الیاف بازیافتی افزایش یافته است.

بیو پنبه

دست یابی به پنبه ۱۰۰ % یکی از اهداف برند C & A است. مطمئنا استفاده از پنبه خالص و ارگانیک برای حفظ محیط کره زمین از آلودگی، بهتر و مقبول تر است.

این برند معتقد است که با استفاده از  Bio Cotton می توان تغییری اساسی و باورنکردنی ایجاد کرد. با تغییر در چرخه بازیافت ضمن کمک به سیاره زمین می توانیم روانه شدن به سوی صنعت مد پایدارتر را تجربه کنیم.

پنبه کرکی و سفید را می توان با کمپوست کردن دوباره به طبیعت بازگرداند. فرآیند کمپوست کردن زمانی امکان پذیر است که محصول ما از پنبه ۱۰۰ % ساخته شده باشد و هیچ عنصر فلزی یا پلاستیکی در آن وجود نداشته باشد.

کمپوست کردن چیست؟

به عمل پوساندن و تجزیه بقایای گیاهی، بقایای حیوانی یا زباله های شهری کمپوست گفته می شود که با روش های گوناگون و تحت شرایط خاص صورت می گیرد.

به عبارت ساده تر کمپوست کودی است که از بازیافت مواد ارگانیک به دست می آید، منظور از موارد ارگانیک مواد زائدی است که از گیاهان و حیوانات برجای می ماند. با گذشت زمان تمام زباله های ارگانیک در طبیعت به کمپوست تبدیل می شوند.

تنوع زیستی

بیو پنبه، پنبه ای است که به صورت ارگانیک پرورش داده شده است و در نتیجه پایدارتر است زیرا از بسیاری مشکلات محیطی که ممکن است پنبه معمولی ایجاد کند جلوگیری می کند. موضوع را با یک مثال دنبال می کنیم: خاک ما دیگر نمی تواند آب و مواد مغذی کافی ذخیره کند. به همین دلیل است که با کشاورزی متداول، برداشت طولانی مدت دشوارتر می شود. از طرف دیگر، کشاورزی ارگانیک تناوب زراعی را انجام می دهد: این گیاه به طور متناوب بین گیاهان رشد می کند. به این ترتیب خاک سالم می ماند و گیاهان بدون آفت کش، قوی تر می شوند.

بزرگترین خریداران پنبه ارگانیک

سی اند ای در طی شش سال گذشته یکی از بزرگترین خریداران پنبه ارگانیک در جهان بوده است و اقدامات این کمپانی تأثیرات زیادی داشته است به نحوی که بخش پنبه ارگانیک را در سراسر جهان تقویت کرده است. طبق گزارشات WWF (صندوق جهانی طبیعت یا بنیاد جهانی طبیعت ) حدود نیمی از پارچه های جهان از پنبه ساخته شده اند. تصور کنید اگر تمام آن مقدار پنبه به صورت اکولوژیکی تولید شود چه اتفاق عظیمی ایجاد می شود؟

الیاف پنبه

پنبه محصولی گرانبها است که از نظر اقتصادی ارزشمند تلقی می شود تا جایی که به طلای سفید شهرت دارد.

الیاف پنبه از سلولز تشکیل شده است که رنگ این الیاف قهوه ای، خاکستری، زرد و سفید می باشد و طول و قطر آنها متفاوت است. بهترین نوع پنبه، پنبه سفید است.

مقایسه پنبه ارگانیک و پنبه معمولی

برای تهیه منسوجات در سطح جهان از پنبه در کنار سایر الیاف استفاده می شود. روی آوردن کشورهای مختلف و تولیدکنندگان پوشاک به استفاده از پنبه ارگانیک در فرایند تولید به این دلیل است که محیط زیست حفظ شود و همچنین سلامت افرادی که پنبه ارگانیک تولید می کنند و کسانی که البسه هایی از جنس پنبه ارگانیک می پوشند، در معرض خطر قرار نگیرد.

GOTS

استاندارد جهانی نساجی ارگانیک (GOTS) معتقد است که در تولید پنبه معمولی از سموم دفع آفات استفاده می شود و در مرحله تولید این نوع پنبه از بذرهایی استفاده می شود که اصلاح ژنتیکی نشده اند.

در کشاورزی ارگانیک زمین حاصلخیز باقی می ماند و استفاده از سموم و کودهای شیمیایی به حداقل می رسد، همین امر سلامت کارگران را ارتقا می دهد و باعث پایداری محیط زیست می شود.

محصولات ارگانیک به صنعت مد ورود پیدا کرد و برند سی اند ای جزو برندهایی است که کار تولید پوشاک ارگانیک را شروع کرده است. با این وجود هنوز برای تولید پنبه کاملا ارگانیک به زمان نیاز دارد. پنبه ارگانیک بخاطر پایداری جایگزین مناسبی برای پنبه معمولی است.

درگیر کردن افراد

از پنبه ای که در حال حاضر در سراسر جهان کاشته می شود کمتر از ۱% گواهی ارگانیک دارند. این بدان معنی است که پنبه ارگانیک کافی در جهان وجود ندارد. اگر حجم زیادی از پنبه ارگانیک در اختیار تولید کننده ها بود در حال حاضر می توانستیم انتظار داشته باشیم که تمام محصولات ما از پنبه ارگانیک تولید شود.

همچنین…

کمپانی برند سی اند ای علاوه بر کار بر روی راه حل ها، از ابتکاراتی که به کشاورزان دارای مزارع پنبه معمولی کمک می کند تا پایدارتر شوند نیز پشتیبانی می کند. این کشاورزان به مهارت های جدید و دسترسی به بذرهای ارگانیک مجاز احتیاج دارند و همچنین عدم استفاده از سموم دفع آفات و کود نیز می تواند تأثیر مفیدی در سلامتی آنها داشته باشد. علاوه بر این آنها می توانند از تغییر پنبه ارگانیک بهره مند شوند به این صورت که آنها به جای پنبه معمولی، حق بیمه پنبه ارگانیک را دریافت می کنند.

تولید اکولوژیکی الیاف پنبه

در کشت پنبه، رشد بیولوژیکی کنترل شده هنوز نسبتا جدید است. پنبه زیستی اولین بار در اواخر دهه هشتاد در ترکیه کشت شد. امروزه پنبه در یک محیط بیولوژیکی کنترل شده در ۲۲ کشور جهان کشت می شود. از جمله این کشورها می توان به هند، مصر، چین، پرو، مصر و ایالات متحده آمریکا اشاره کرد.

پنبه زیستی

در سیستم کشاورزی بیولوژیکی پنبه طبق استانداردهای تعریف شده کشت می شود. این سیستم استفاده از سموم شیمیایی و کودهای مصنوعی را ممنوع کرده است. به این ترتیب خاک و آب های زیرزمینی تا حدود زیادی از آلودگی مصون می ماند.

پنبه زیستی یا بیو پنبه به طور متناوب با سایر محصولات زراعی کشت می شود و با کود و کمپوست بارور می شود و این باعث حفظ حاصلخیزی خاک می شود.

استفاده از پنبه ۱۰۰%

هدف این برند استفاده از پنبه ۱۰۰% تا پایان سال ۲۰۲۱ است. استفاده از پنبه ارگانیک معتبر نیز یکی از خواسته های برند سی اند ای است. در حال حاضر حدود نیمی از پنبه های مورد استفاده در مجموعه های اروپایی پنبه زیستی است، برخی از خطوط تولید لباس های زیر و لباس خواب بچه ها روی Bio Cotton متمرکز هستند با این حال مزارع پنبه ارگانیک برای تأ مین نیاز خط تولید کافی نیستند.

استاندارهای کمپانی C & A

یکی از روش هایی که به کمک آن می توان به میزان دوام لباس های برند C & A پی برد توجه به آرم ها است. تمام پنبه های زیستی مورد استفاده این برند توسط استاندارد جهانی نساجی (GOTS) تأیید شده اند. این استاندارد جهانی تأیید می کند که بر کل زنجیره تأمین از منبع تا محصول نهایی نظارت می شود.

انتخاب های آسان

هدف این برند این است که همه بتوانند محصولاتی خریداری نمایند که از پنبه بیو باشد. یعنی به خاطر دلایل مالی کسی مجبور به انتخاب محصول بی کیفیت نباشد. طبق نظر این کمپانی همه باید فرصت خرید محصولی که از پنبه ارگانیک است را داشته باشند. این کمپانی در نظر دارد که قیمت محصولات پنبه ارگانیک خود را طوری وضع نماید که همگان قادر به خرید و استفاده از آن باشند و این خرید برای افراد یک خرید مقرون به صرفه باشد.

پارچه های پایدار

خریداری پارچه های پایدار راهی است تا بتوانیم با محیط زیست خود بهتر سازگار شویم. خرید پوشاکی که از الیاف طبیعی تهیه شده اند می تواند گامی به سوی حفظ محیط زیست باشد. پنبه ارگانیک سبک و قابل تنفس است و جایگزینی پایدار برای پنبه معمولی به شمار می رود و اما پنبه بازیافتی جایگزین پایدارتری برای پنبه معمولی و پنبه ارگانیک است.

از بطری های پلاستیکی تا سالن های مد

وقتی از کت ها، پیراهن ها، کفش ها دلزده شده اید مجبور نیستید آنها را دور بریزید. همچنین فرش، تور ماهیگیری، بطری های پلاستیکی و حتی بلوز پشمی قدیمی خود را دور نیندازید. همه این وسایل و اشیاء مواد گرانبهایی هستند که از آنها می توان چیزهای جدیدی ساخت و آنها می توانند به چرخه مصرف دوباره بازگشت کنند.

برای منابع ارزش قائل هستیم

بازیافت مواد قدیمی یا دست دوم راه را به سمت یک سیستم مد دایره ای تر هدایت می کند. سیستمی که در آن می توان بارها و بارها (دوباره) از مواد استفاده کرد. از آنجا که برای تولید موادی مانند پنبه و پلی استر از ابتدا انرژی، آب و سایر منابع صرف می شود، استفاده از مواد بازیافتی باعث صرفه جویی در مصرف این منابع می شود و در عین حال باعث کاهش ضایعات می شود.

اقتصاد دایره ای

اقتصاد دورانی، دایره ای یا چرخشی  که همگی ترجمه Circular Economy می باشد یک نظام اقتصادی است که هدف آن کمینه کردن ضایعات و بیشترین استفاده از منابع موجود است. در اقتصاد مدور، ابتکار اصلی، بازیافت کامل محصول یا بخشی از آن و ورود مجدد آن به چرخه تولید می باشد.

اقتصاد چرخشی بر اصولی همچون حذف ضایعات، انعطاف پذیری از طریق تنوع سازی کالاها و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر بنیاد شده است.

اقتصاد مدور و کمپانی C & A

کمپانی  C & A محصولات نوآورانه را با رعایت اصول اقتصاد دایره ای طراحی می کند. این به معنای استفاده از مواد ایمن، احترام به طبیعت و مردم و حرکت به سمت مواد تجدیدپذیر است که باعث بهبود بازیافت می شود.

یکی از استراتژی های سی اند ای ایجاد مواد جدید است. از مواد بازیافتی مانند بطری های پلاستیکی،  پلی استر ساخته می شود. این همان چیزی است که بر پایه آن اقتصاد دایره ای شکل می گیرد.

GRS اجرای استاندارد بازیافت

GRS به عنوان یک گواهینامه بین المللی پذیرفته شده است. با به دست آوردن این گواهینامه شرکت یا کارخانه اثبات کرده است که در زنجیره تأمین محصول از مواد بازیافتی استفاده نموده است. بنابراین شرکت بایستی الزامات این استاندارد را پیاده سازی نماید. شرکت هایی که در زمینه نساجی، پلاستیک و الیاف فعالیت دارند و از مواد بازیافتی در پروسه تأمین استفاده می کنند می توانند از این گواهی استاندارد استفاده نمایند.

الیاف بازیافتی کمپانی سی اند ای

این کمپانی در سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۰۰۰۰۰ قطعه پلی استر که دارای گواهی استاندارد یا استاندارد محتوای بازیافت جهانی (GRS) بودند را به فروش رسانده است.  تورهای ماهیگیری، فرش ها، تکه های پارچه، بقایای پارچه های قدیمی ، همه این وسایل تاریخچه بسیار جالبی دارند. ترمه بازیافتی، پشم بازیافتی و پنبه بازیافتی، جزو الیاف بازیافتی موجود در این مجموعه هستند.

ترکیب مواد بازیافتی

چرا وقتی می توانیم از آنچه در دست داریم استفاده کنیم، از مواد جدید استفاده می کنیم؟ این کمپانی گام های بلندی برداشته است تا میزان مواد بازیافتی لباس ها را افزایش دهد. تمام محصولات سی اند ای که از مواد بازیافتی ساخته شده اند دارای استاندارد جهانی بازیافت هستند.به عنوان مثال: پلی استر و نایلون ساخته شده از مواد بازیافتی در لباس زیر مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین پنبه بازیافتی در جین و ترمه بازیافتی در لباس های بافتنی مورد استفاده قرار می گیرد.

تعهد برای بازیافت در مورد لباس هایی که می سازیم

این کمپانی طی چند سال گذشته در فروشگاه های خود تغییراتی ایجاد کرده است. به طور مثال ممنوع کردن کیسه های پلاستیکی و معرفی کیسه های قابل استفاده مجدد به مشتریان . در فروشگاه های سی اند ای حتی آویزها قابل بازیافت هستند.

لباس هایی که به C & A بر می گردند

این کمپانی دست به ابتکار زده است و با شعار ” ما آن را پس می گیریم” از اشخاص می خواهد که اگر قصد دور ریختن لباس های خود را دارند بهتر است که دست نگه دارند چون سی اند ای از همه می خواهد که لباس ها را به او برگردانند.

جمع آوری منسوجات

این برند به ابتکار و شعار خود جامعه عمل پوشاند به این صورت که در بیش از ۵۰۰ فروشگاه از ۷ کشور اروپایی و همچنین بصورت آنلاین در آلمان و فرانسه اقدام به پس گیری پارچه های قدیمی نمود.

این برنامه به طور رسمی از ۲۰۱۸ اجرایی شد و ۳.۰۵۳.۶۳۷ کیلوگرم منسوجات قدیمی یعنی حدود ۷۲۷ کامیون پر از لباس های کهنه و قدیمی جمع آوری شد. در نگاه اول این آمار خوشحال کننده به نظر می رسد ولی این مقدار تلاش برای کمپانی سی اند ای کافی نیست. چون این برند می خواهد مد دایره ای را به کمک مجموعه منسوجات مورد نیاز فعال نماید.

مد دایره ای

وقتی یک پیراهن تولید می شود از خود می پرسیم بعد از اتمام دوره استفاده از این پیراهن، می توانیم آن را به یک لباس جدید تبدیل نماییم؟ یا می توانیم آن را به یک کیف خرید تبدیل کنیم. یا می تواند روکش بالش روی کاناپه باشد.

طول عمر

سی اند ای می خواهد که مواد، عمر طولانی داشته باشند به همین دلیل آنها را برای استفاده بعدی که از قبل در ذهن دارد، درست می کند. محصولات پایدار تمام نمی شوند آنها دوباره اختراع می شوند، به عبارتی ساده تر ما آنها را دوباره اختراع می کنیم. این فلسفه مد است. ما آینده ای می خواهیم که در آن هر ماده ای با خیال راحت مورد استفاده و استفاده مجدد قرار گیرد.

C2C

کمپانی سی اند ای اولین گواهینامه C2C را در سال ۲۰۱۷ کسب نمود. سبد محصولات C & A بر پایه C2C گسترش پیدا می کند. محصولات این کمپانی در کارخانه هایی ساخته می شوند که به حقوق بشر احترام می گذارند. از مواد شیمیایی مضر استفاده نمی شود بلکه رنگ ها و مواد ایمن مورد استفاده قرار می گیرد. تک تک اجزای لباس کاملا قابل بازیافت هستند حتی دکمه ها قابل بازیافت هستند. در تهیه البسه از پنبه بیو استفاده می شود یا پنبه ای که ارگانیک مجاز است و برای محیط زیست و برای کشاورزان و آینده زمین نیز بهتر است.

استفاده از انرژی های تجدیدپذیر

آب مورد استفاده پس از فرآیند تولید، تصفیه می شود تا به عنوان آب ورودی مورد استفاده قرار گیرد. تأسیسات تولیدی تا حدود زیادی از انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و باد استفاده می کنند تا انتشار کربن حاصل از تولید را به حداقل برسانند.

به طور خلاصه محصولات سی اند ای به گونه ای طراحی شده اند که هرگز به هدر نروند. آنها برای اقتصاد دایره ای طراحی شده اند که می توانند بارها مورد استفاده قرار گیرند.

تخمین زده می شود در کمتر از ده سال جمعیت جهان به ۹ میلیارد نفر برسد. در آن صورت طبیعت قادر به تأمین نیاز بشر نخواهد بود اما با قتصاد دایره ای می توان نیازهای بشر را تأمین نمود.

انجمن های کمپانی C & A

جامعه جایی است که افراد احساس می کنند که به آن تعلق دارند، مانند یک خانواده، فقط به معنای وسیع تر. این کمپانی تجارت خود را براساس ارزش های خانوادگی، احترام، عشق و مسئولیت بنا کرده است و از اشتراک گذاری آن با دیگران احساس رضایت می نماید. این کمپانی بیش از ۳۱.۰۰۰ کارمند در سراسر جهان دارد و به آن می بالد. سی اند ای نظرسنجی هایی را در مقیاس وسیع انجام می دهد تا در مورد نظرات سایرین نیز شناخت داشته باشد. به عنوان کارفرما در مورد افکار کارمندانش، استراتژی و رویکردهایشان نسبت به محصولات پایدار نظرسنجی به عمل می آورد. این کمپانی صریحا اعلام می دارد که نسبت به همه اتفاقاتی که در زنجیره تأمین رخ می دهد احساس مسئولیت می کند و همچنین سعی دارد فعالیت های خود را در سطح جهان توسعه دهد.

دفاتر سی اند ای

در حال حاضر دفاتر این برند در شهرهای دوسلدروف و بروکسل واقع شده است. یکی از دلایل شهرت فروشگاه های سی اند ای به سبب ارائه کالا با قیمت مناسب و ارزان می باشد.

روش های مختلف بازیافت

استفاده از فناوری های بازیافت از سوی برند سی اند ای

امروزه فناوری های بازیافت امکان استفاده و تبدیل این مواد را به محصولات گرانبها فراهم آورده است. در کشورهای پیشرفته از روش های مختلفی مانند روش های فیزیکی، شیمیایی و حرارتی جهت بازیافت مواد استفاده می شود. به طور مثال از بطری های ضایعاتی الیاف جدید ریسیده می شود. طی فرآیند بازیافت مواد قابل استفاده به چرخه تولید یا طبیعت بازگردانده می شوند. بازیافت در صنعت نساجی، تحولی در مدیریت مواد زائد محسوب می شود.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟