بوت و نیم بوت زنانه

27 شهریور 1400
بوت و نیم بوت زنانه

بوت و نیم بوت زنانه یکی از پرکاربردترین کفش های فصول سرد سال محسوب می شوند. کفش های زمستانی براساس ارتفاع، نوع پاشته و داشتن بند یا نداشتن بند به چند دسته تقسیم بندی شده اند. با ما همراه باشید در  ادامه مقاله به انواع بوت و نیم بوت زنانه و تفاوت مجموعه ای بی نظیر از کفش های زمستانی می پردازیم.

قدمت چکمه

تحقیقات نشان داده است که قدمت چکمه به حدود ۱۸ هزار سال قبل از میلاد برمی گردد. کفش بوت در گذشته های خیلی دور نیز مورد استفاده قرار می گرفت و کفشی که مورد استفاده افراد مناطق سردسیر کره زمین بود نوعی کفش پوستی بود که تقریبا شبیه به بوت های امروزی بود. در گذشته چکمه ها از سه اجزای متفاوت همچون ساق، رویه و کفی تشکیل شده بودند، البته این اجزا به هم دوخته می شدند.

بوت یک واژه فرانسوی می باشد که در میان مردم ایران به وفور به کار برده می شود. از نظر لغوی کلمه چکمه یا پوتین به معنی، چیزی که کشیده می شود است، ریشه کلمه به زبان ترکی برمی گردد. در میان عوام کلمه پوتین رایج تر است و مردم این کلمه را بیشتر به کار می برند. چکمه ها از نوعی چرم براق تهیه می شوند ولی بوت ها نسبت به سایر کفش ها از تنوع زیادتری در جنس برخوردار هستند. از چرم، مخمل و خز برای ساخت بوت استفاده می کنند.

امروزه صنعت کفش دستخوش تغییرات زیادی شده است به طوری که متناسب با نیاز افراد و تغییر فصول، جنس و طرح کفش ها تغییر پیدا کرده است و برای هر نوع سلیقه و استایلی می توان کفش پیدا کرد. در طراحی چکمه های چرمی برای بانوان، زیبایی در اولویت قرار دارد در حالی که در چکمه های مردانه دوام و استحکام نسبت به سایر موارد در اولویت قرار دارد.

بوت و نیم بوت

بوت و نیم بوت اصطلاحاتی هستند که با شروع فصل زمستان و در میان خریدهای پاییزی و زمستانی شنیده می شوند. قبل از اینکه در مورد مدل های مختلف بوت و نیم بوت زنانه توضیحاتی ارائه دهیم، بهتر است که یک دسته بندی از این مدل کفش ها داشته باشیم.

بوت ها براساس ساق یا همان ارتفاق به چند دسته تقسیم می شوند. نیم بوت، بوت نیم ساق، بوت ساقدار، بوت زیر زانو، بوت بالا زانو، بوت جلو باز و … در مجموعه بوت های پاییزی و زمستانی قرار دارند. به کفشی که ساق پا را می پوشاند بوت گفته می شود البته ارتفاع بوت ها متفاوت است اما به طور کلی قد این نوع کفش معمولا تا زیر زانو میرسد.

فرق بوت و نیم بوت در چیست؟

بلندی ساق نیم بوت ها تا مچ پا می رسد و تا حدودی به کفش های مجلسی و اسپرت نزدیک هستند. نیم بوت ها به راحتی در استایل های اسپرت و رسمی قرار می گیرند. نیم بوت ها پاشنه دار و بدون پاشنه یا تخت تقسیم می شوند. نیم بوت های پاشنه دار، نیم پوت هایی هستند که در استایل های مجلسی جای می گیرند.

بوت ساق دار یک مدل محبوب در میان بانوان است که ارتفاع ساق آن بیشتر از ۱۰ سانتی متر است و تا بالای قوزک پا می رسد. اما  بوت نیم ساق چیست؟ ارتفاع بوت نیم ساق ۳ تا ۱۰ سانتی متر است به طوری که ساق کفش بالاتر از قوزک پا قرار می گیرد، ولی ارتفاع ساق در نیم بوت ها  فقط به قوزک پا می رسد.

به طور خلاصه بوت، نیم بوت و بوتی در یک دسته بندی قرار می گیرند. بوتی تا مچ پا را پوشش می دهد، نیم بوت که در آن ارتفاع ساق به چند سانتی متر بالاتر از مچ می رسد و بوت که همه این موارد را در بر می گیرد و همچنین بوت های بالای زانو و زیر زانو را هم شامل می شود. به بیانی ساده تر اصطلاح بوت، برای هر سه نوع دسته به کار برده می شود.

بوت سوارکاری

بوت سوارکاری

اگر در لابه لای تاریخ به دنبال آغازی برای کفش های بوت زمستانی باشیم مطمئنا با چکمه اسب سواری روبه رو خواهیم شد. این چکمه را طبقه اشراف و افراد ثروتمند و دارای اسب به پا داشتند. ساق این نوع چکمه تا نزدیک زانو می رسید و دارای پاشنه بود.

در طراحی این بوت اینطور که از نامش پیداست از بوت های مخصوص سوارکاری الهام گرفته شده است. بوت سوارکاری در دنیای مد و فشن مطابق با کاربردهای روزمره طراحی شده است و فقط در ظاهر به بوت سوارکاری شبیه است و در آن از ویژگی های مخصوص و فنی یک بوت سوارکاری خبری نیست.

بانوان خوش سلیقه ترجیح می دهند که از این بوت در استایل های خیابانی استفاده کنند و بوت سوارکاری را با انواع شلوار جین فیت و لگ ست کنند.

بوت چلسی

جنس این مدل بوت از نبوک و چرم براق است و معمولا حلقه ای پارچه ای در پشت بوت تعبیه شده است تا در هنگام پوشیدن، نقش کمک کننده را داشته باشد و فرد با کشیدن این حلقه، به راحتی کفش را بپوشد. زیپ یا پنل کشی در طراحی این نوع کفش حرف اول را می زند و در کنار پاشنه کوتاه، اجزای بوت چلسی را تکمیل می کند.

بوت خزدار

بوت خزدار

در این نوع بوت از خز استفاده شده است طوری که خز در لایه داخلی یا نمای بیرونی کفش مورد استفاده قرار می گیرد. بوت خزدار با انواع شلوارهای جذب و پالتوهایی که تا بالای زانو می رسند، ست می شود.

 بوت زنانه جورابی

یکی از مدل های پرطرفدار در میان بانوان، بوت جورابی می باشد. بوت زنانه جورابی دارای ساق کوتاه یا بلند است. بانوان شیک پوش ترجیح می دهند که بوت جورابی ساق کوتاه را با انواع شلوار فیت ست کنند و بوت جورابی ساق بلند را با مانتوهای کوتاه در یک استایل قرار دهند.

بوت چانکی

پاشنه های ضخیم یکی از ویژگی های بارز بوت چانکی است البته لازم به ذکر است که در بعضی از مدل های بوت چانکی در قسمت پاشنه دندانه هایی وجود دارد که از آن ها با عنوان پاشنه لژدار یا پاشنه مبلی نام برده می شود.

این نوع بوت تکمیل کننده استایل راک محسوب می شود به طوری که در کنار پالتوهای چرمی یا کت های چرمی و همچنین تیشرت هایی با طرح راک، استایل فوق العاده ای را رقم می زند.

بوت بارانی یا ولینگتون

بوت بارانی

از این نوع بوت در هوای بارانی استفاده می شود. جنس بوت بارانی از پلاستیک می باشد و ساق در این نوع بوت معمولا بلند است هر چند که امروزه انواع مدل های بوت بارانی به بازار عرضه شده اند که از نظر ساق و ویژگی های ظاهری با هم تفاوت دارند.

بوت بالای زانو

در فصول سرد سال و روزهای برفی، پوشیدن یک بوت بلند که تا بالای زانو می رسد می تواند زمینه ساز استایل های متفاوتی باشد. به طور مثال ست کردن بوت بالای زانو با شلوار جین و یک پالتو یک استایل زمستانی عالی می باشد.

بوت بایکر

برای بانوانی که علاقمند به سبک های راک هستند این مدل کفش می تواند استایل های زیبایی را رقم برند. بوت بایکر دارای یک پاشنه کوتاه است. ساق بوت بایکر مقداری از مچ پا بالاتر است. البته در بعضی از مدل های بوت بایکر بندهای سگک داری به چشم می خورد.

بوت آگ

این نوع بوت از پوست دباغی شده گوسفند ساخته می شود و داخل کفش نیز از پشم می باشد هر چند که امروزه بوت های موجود در بازار اغلب از الیاف مصنوعی ساخته شده اند. بانوان این نوع بوت را با مدل های مختلف پالتو و پانچو ست می کنند.

بوت جلوباز

یکی از ویژگی های بارز این نوع بوت، جلو باز بودن آن است، بخاطر جلوباز بودن بوت، بهتر است در فصل پاییز پوشیده شود.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟