خرید کاپشن ؛ ویژگی های مهم و مدل های متنوع

02 آبان 1400
خرید کاپشن

با فرا رسیدن فصل سرما خرید محصولات پاییزی و لباس های زمستانی آغاز می شود. بیشتر افراد در اواخر تابستان و اوایل پاییز به بازار ها و مجمتع های فروش لباس و پوشاک می روند تا محصولات و وسایل مورد نیاز خودشان را برای این فصل تهیه کنند. در این بین خرید کاپشن جزو مواردی است که قطعا مد نظر قرار می گیرد. کاپشن هایی برای تمامی اعضای خانواده که البته هر کدام مدل های خاصی را در نظر دارند.

در این مقاله قصد داریم تا تعریفی کلی از کاپشن ارائه دهیم و سپس در مورد انواع مدل های متنوع آن و همچنین ویژگی هایی که باید به آن توجه کنیم، نکات بسیار مهمی را خدمت شما ارائه کنیم تا به راحتی بتوانید برای خرید کاپشن خودتان تصمیم بگیرید.

تعریف

کاپشن از واژه ی روسی کاپیشان که به معنای بالاپوش است گرفته شده است. کاپشن لباسی برای قسمت بالای بدن است که معمولا از لحاظ قدی تا قسمت زیر کمر ادامه دارد. یک کاپشن معمولا دارای آستین است، هرچند مدل های بدون آستین که به آن ژیله گفته می شود نیز وجود دارند. کاپشن ها از مدل های لایت و سبک تا مدل های ضخیم و پر سنگین دارند. هر کدام از این مدل ها استفاده ی خاص خودشان را دارند که در هنگام خرید کاپشن باید به این مسائل دقت زیادی شود. برخی از مدل های کاپشن کلاه دار هستند و برخی دیگر کلاه ندارند.

تاریخچه

مدلی که اسکیموها از آن برای محافظت از خود در برابر سرما استفاده می کردند.
مدلی که اسکیموها از آن برای محافظت از خود در برابر سرما استفاده می کردند.

انسان ها بیشتر به صورت محافظه کارانه زندگی می کنند. در زمان های قدیم هم انسان ها بیشتر تمایل داشته اند که در مناطقی با آب و هوای معتدل زندگی کنند. اگر به تمدن های بزرگ در گذشته نگاهی بیندازیم با تمدن هایی همچون مصر باستان، ایرانیان باستان، اقوام مایا، اقوام ماندارین در چین، اقوام عرب زبان در بین النهرین و شام مواجه می شویم. حتی در قاره هایی مانند آمریکا و استرالیا که بعدا کشف شدند متوجه وجود اقوامی در آن مناطق معتدل و گرمسیری می شویم.

به همین خاطر می توان گفت در آن زمان و در این مناطق خرید کاپشن! و استفاده از لباس هایی خیلی گرم مانند آن ممکن است امری زیاد رایج نبوده باشد. به این دلیل است که یکی از اولین لباس های گرم کشف شده که به کاپشن های امروزی شباهت دارد را در منطقه ی سرد قطبی پیدا کرده اند. مدلی که اسکیموها از آن برای محافظت از خود در برابر سرما استفاده می کردند.

مطمئنا انسان ها از دیرباز به دنبال تهیه ی لباس و پوشاکی مناسب برای محافظت از خود برای در امان ماندن از سوز و سرمای طاقت فرسا بوده اند. و همان طور که بیان شد این نوع از پوشاک و لباس برای مناطق سردسیر بوده است. اسکیموها مدل های کاپشن خودشان را از پوست فک های دریایی تهیه می کردند. مدلی که علاوه بر ایجاد گرما برای آن ها ضدآب هم بود و آن ها را هم در برابر سرما و هم رطوبت محافظت می کرد.

مدل های متنوع

مدل های متنوع
مدل های متنوع

همان طور که پیشتر به آن اشاره کردیم کاپشن ها برای موقعیت های و دماهای متفاوت آب هوایی مدل های متنوعی دارند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی هایی هستند. ویژگی هایی که برای برخی از مدل ها خاص و در اغلب موارد یکسان هستند. مواردی که دانستن آن برای خرید کاپشن بسیار مهم است.

به طور کلی کاپشن ها را برای محافظت در برابر سرما به تن می کنیم. اما هستند کاپشن هایی که علاوه بر سرما مارا در مقابل رطوبت و خیس شدن نیز حفظ می کنند. برخی از کاپشن ها برای آب هوای نسبتا سرد مثل اوایل پاییز یا برای کوه پیمایی در فصل بهار و تابستان مناسب هستند. برخی دیگر برای استفاده در سرمای سوزناک و برف و بوران در مناطق بسیار سرد کاربرد دارند.

توجه به ضخامت در خرید کاپشن

اگر بخواهیم انواع مدل کاپشن را از لحاظ ضخامت دسته بندی کنیم می توانیم به کاپشن های ضخیم، مدل های متوسط و انواع کاپشن سبک یا به اصطلاح لایت اشاره کنیم.

کاپشن های ضخیم

مدل های کاپشن ضخیم برای آب و هوای بسیار سرد کاربرد دارد. کاپشن هایی که بیشتر از پر هستند و گرمای داخل آن ها مناسب استفاده در هوای استخوان سوز مناطق سردسیر یا کوهستان های سرد است. این مدل کاپشن ها طرفداران بسیاری دارد و خرید کاپشن های ضخیم به خصوص در مناطقی مانند تهران، تبریز و اردبیل که علاوه بر سرد شدن هوا در این مناطق، وجود رشته کوه های البرز باعث محبوبیت کوهنوردی از اهمیت خاصی برخوردار است.

کاپشن های متوسط

ضخامت
ضخامت

اما مدل هایی از کاپشن ها وجود دارند که جزو پر طرفدارترین و پرفروش ترین مدل ها در هنگام خرید کاپشن به حساب می آیند. کاپشن هایی از از لحاظ ضخامت نه زیاد ضخیم هستند و نه زیاد نازک که می توان از این مدل کاپشن ها در بیشتر مناطق ایران در فصل سرد استفاده کرد. این مدل کاپشن ها هم از پر هستند و هم از الیاف که گرمای مناسبی دارند و می توان از آن ها برای کوهنوردی هم استفاده کرد.

کاپشن های لایت و سبک

مدل کاپشن های لایت و سبک اما برای آب و هوای خاصی کاربرد دارد. این مدل ها را می توان بیشتر در اوایل پاییز یا بهار آن هم در مناطقی که در کل آب و هوای معتدلی دارند استفاده کرد. خرید کاپشن های لایت برای افرادی که می خواهند در فصل های بهار و پاییز به کوهنوردی آن هم در مناطق معتدل بروند توصیه می شود، چرا که هم بدن آن ها را در مقابل سرما حفظ می کند و هم گرمای آن چنان زیادی ندارد که کوهنورد مجبور شود کاپشنش را در آورد که این خودش باعث می شود که کوهنورد به احتمال زیاد دچار سرماخوردگی و بیماری شود.

مواد داخلی

در هنگام خرید کاپشن باید به جنس مواد استفاده شده برای گرمادهی در داخل آن دقت کنید. همانطور که در قسمت های قبلی به آن اشاره شد، داخل برخی از کاپشن ها از پَر پُر شده است. اما دلیل تفاوت گرما در مدل های متنوع را می توان به تراکم پر در آن و همچنین نوع پر ربط داد. کاپشن های سنگین و ضخیم دارای تراکم بسیار بیشتری به نسبت مدل های متوسط و سبک هستند.

برخلاف تصور عمومی که فکر می کنند داخل کاپشن های پر از خود پر استفاده شده است باید بگوییم که این گونه نیست و داخل این کاپشن ها در واقع از کرک پرندگان به کار رفته است. کرک پرندگانی مانند اردک و غاز که عایق گرمای بسیار مناسبی است.

برخی دیگر از کاپشن ها از الیاف پر در داخل آن ها استفاده شده است. این مدل از کاپشن ها معمولا سبک تر و نازک تر از مدل های پر هستند و از لحاظ گرمادهی هم گرمای کمتری به نسبت آن ها دارند. مدل های کاپشن که در داخل خود الیاف دارند بعدها توسط کارخانه های تولیدی وارد بازار شد.

مواد داخلی
مواد داخلی

در هر دو حالت پر و الیاف برای اینکه تمامی مواد داخل به یک قسمت از کاپشن نرود به خصوص در زمان هایی که کاپشن خیس می شود به دوخت هایی کاپشن ها را به صورت تکه تکه از هم دیگر جدا می کنند.

مزایا و معایب

در هنگان خرید کاپشن به این نکته هم توجه کنید که هر کدام از مدل های پر و الیاف به نسبت همدیگر مزایا و معایبی دارند. در مدل پر (کرک) که همانطور که خدمت شما عرض کردیم گرمای بیشتری به نسبت مدل الیاف به فرد استفاده کننده می دهد، اما از طرفی مدل های پر (کرک) در مقابل رطوبت ضعیف عمل می کنند. در واقع هنگامی که خیس می شوند کرک ها به همدیگر می چسبند و دیگر به خوبی کار عایق حرارتی را انجام نمی دهد مگر اینکه دوباره خشک شود به همین خاطر شرکت های تولیدی باید بر روی این مدل کاپشن ها عایقی ضد رطوبت قرار بدهند.

این در حالی است که مدل های کاپشنی که در داخل آن ها از الیاف استفاده شده است به نسبت مدل های پر مقاومت بهتری برای رطوبت دارند، هر چند کارایی اصلی زمان خشک بودنشان را از دست می دهند اما باز حالت عایق حرارتی خود را تا حدوی حفط می کنند.

ویژگی های مهم در خرید کاپشن

خرید کاپشن برای استفاده در موقعیت های متنوع انجام می گیرد به همین خاطر باید به ویژگی های کاپشن ها توجه خاصی داشت. به عنوان مثال فردی که کاپشن خود را صرفا برای استفاده در فصول سرد و در امان ماندن از سرما خریداری می کند با کسی که می خواهد آن را برای ورزش هایی مانند کوهنوردی و اسکی تهیه کند، دیدگاه های متفاوتی برای تهیه ی کاپشن خود دارند.

خرید کاپشن هایی که برای موقعیت های عادی مانند سرمای زمستان انجام می شوند ممکن است به نسبت موقعیت های ورزشی زیاد حساس نباشد. در واقع خیلی ها می خواهند که کاپشن آن ها فقط گرمای خوبی داشته باشد و جنس آن هم کیفیت مناسبی داشته باشد.

اما این موضوع برای خرید کاپشن های ورزشی بسیار حساس تر است. در واقع یک کاپشن مناسب برای کوهنوردی یا اسکی باید علاوه بر تامین مناسب گرما دارای ویژگی های مهم دیگری از قبیل قابلیت تنفسی، بادگیر بودن و همچنین ضد آب بودن یا همان گورتکس هم باشد.

ویژگی های مهم
ویژگی های مهم

قابلیت تنفسی

قابلیت تنفسی، یکی از ویژگی هایی بسیار مهمی است که در خیلی از محصولات و انواع لباس و پوشاک دیده می شود. این قابلیت باعث انتقال بخار رطوبت از میان مواد را فراهم می کند. پارچه های دارای این قابلیت باین ویژگی را دارند که هوا به راحتی از داخل آن ها عبور کند که این موضوع خودش باعث سرعت بخشیدن به عمل تبخیر عرق می شود و فرد را خنک نگه می دارد. پارچه هایی که این قابلیت را دارند کمک می کنند تا رطوبت از آن ها عبور کند و در نتیجه باعث راحتی و خشکی فرد در هنگام استفاده از آن می شوند.

این ویژگی جزو مهم ترین ویژگی هایی است که حتی برای خرید کاپشن هایی برای موقعیت های معمولی هم باید به آن توجه کنیم، چرا که اگر کاپشن ها این ویژگی را نداشته باشند فرد بعد از اینکه دچار تعریق زیاد شد و خواست کمی کاپشن خود را در بیاورد به احتمال زیاد دچار بیماری می شود. پس در هنگام خرید کاپشن دقت کنید که نوشته ی Breathable روی آن درج شده باشد.

گورتکس

این بار صحبت از رطوبت و خیس شدن کاپشن ها شد اما خب این مسئله که ما لباسی برای زمستان و یا کوهنوری در کوهستان بخریم و نگذاریم که خیس شود موضوعی اجتناب ناپذیر است چرا که بارندگی در هر دو حالت وجود دارد و قطعا موجب خیس شدن لباس ها و البته بیشتر از همه کاپشن های ما می شود. پس آیا راه چاره چیست که ما در هنگام خرید کاپشن با در نظر گرفتن آن بتوانیم از کاپشنی که خریداری می کنیم به بهترین شیوه ی ممکن استفاده کنیم.

شرکت های تولید کاپشن ها برای رفع این مشکل از پارچه ای به نام گورتکس استفاده کردند. اما آیا گورتکس چیست؟ گورتکس نوعی غشای پارچه ی ضد آب است.این غشای پارچه را یکی از اعضای خانواده ی گور به نام باب پس تلاش تمامی اعضای خانواده اش در این زمینه در سال ۱۹۶۹ اختراع کرد که به خاطر این اختراعش حتی نام وی به تالار مشاهیر آمریکا رفت. این پارچه که قابلیت تنفسی دارد، می تواند آب را دفع کند و این در حالی است که بخار آب می تواند از آن عبور کند. پارچه ی گورتکس به عنوان غشای پارچه ای سبک و ضد آب برای استفاده در هر آب و هوایی مناسب است. البته ما در مقاله ای به صورت جداگانه و البته تخصصی به این موضوع پرداخته ایم که شما می توانید آن را در سایت امی مطالعه بفرمایید.

نمونه هایی از کاپشن
نمونه هایی از کاپشن

خرید کاپشن از مجموعه ی بزرگ امی

یکی از مجموعه هایی که می توانید در آن کاپشن هایی با کیفیت خریداری کنید مجتمع فروشگاهی امی است. در این مجموعه کاپشن های متنوعی از برند های سی اند ای، کریویت و کریویت پرو و همچنین لیورجی و البته لوپیلو و پپرتس وجود دارد. این کاپشن ها برای تمامی رده های سنی مناسب هستند و همچنین مدل های کریویت و کریویت پرو مخصوص ورزش هایی همچون کوهنوردی و اسکی هستند که تمامی ویژگی های مهمی که در این مقاله در مورد آن صحبت شد را نیز دارند.

شما می توانید هم به صورت حضوری و هم مجازی از این محصولات دیدن کنید و خرید کاپشن خودتان را از این مجموعه انجام دهید.

این مجموعه علاوه بر فروش محصولات خود به صورت خرده و تک فروشی برای آن دسته از افرادی که خود فروشگاه حضوری یا مجازی هم دارند، لاین فروش عمده دارد که این امر باعث می شود تا افراد بتوانند خرید عمده ی کاپشن برای فروشگاه های خود را نیز از این مجموعه انجام دهند.

امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار داده باشیم.

با آرزوی لحظاتی خوش برای شما

#کاپشن #خرید_کاپش #کاپشن_کریویت #کاپشن_سی_اند_ای

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟