لباس در فرهنگ های مختلف جهان

12 بهمن 1400
لباس در فرهنگ های مختلف جهان

لباس در فرهنگ های مختلف جهان موضوعی است که در این مقاله به آن می پردازیم. هر کشوری هویت ملی خود را از طریق لباس منحصر به فرد و خاص خود حفظ می کند که از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده است.

این لباس نشان دهنده تاریخ، سنت های فرهنگی، حساسیت های طراحی، سنت های صنایع دستی، و همچنین سازگاری با آب و هوای محلی است. همچنین می تواند وضعیت اجتماعی، زناشویی یا مذهبی را نشان دهد. این اغلب در سنت های غنی ریشه دارد و به مردم احساس تداوم می دهد.

معرفی چندین پوشش در فرهنگ های مختلف جهان

در بسیاری از کشورها، پوشش های ملی در حال حاضر تنها در طول جشنواره ها، مراسم و موارد خاص پوشیده می شوند، اما در برخی جوامع هنوز پوشش های سنتی در زندگی روزمره نیز پوشیده می شود. در این مقاله ۱۳ پوشش سنتی و محلی از کشورها و فرهنگ های سراسر جهان معرفی می شود و توضیحاتی پیرامون آنها ارائه می گردد.

لباس های سنتی و محلی

از ساری هند تا کلاه مخروطی ویتنام، بیانگر این موضوع است که مردم جهان دارای پوشش های مختلف و بالطبع لباس های سنتی متنوع هستند. لباس هایی که در طرح و رنگ های متفاوت و متناسب با شرایط آب و هوایی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. لباس هایی که با توجه به فرهنگ های اقصی نقاط مختلف جهان طراحی و تولید شده اند.

کشور بوتان

یکی از کشورهای منحصر به فرد در جهان، که در آن بسیاری از مردم هر روز پوشش سنتی و محلی خود را می پوشند، بوتان ( پادشاهی کوهستان در آسیا) است. بوتان با نام پادشاهی بوتان به عنوان یک کشور در هیمالیای شرقی و در آسیای جنوبی واقع شده است.

لباس ملی کشور بوتان

 لباس ملی Bhutanese بیش از ۴۰۰ سال پیش در قرن هفدهم، در طول سلطنت Zhabdrung Ngawang Namgyal تصویب شد. این کشور زیبا با افسانه ها و اسطوره ها گره خورده است و به عنوان یک امپراطوری کوچک که بین هند و چین واقع شده است، دارای کوهستان های باشکوه و مناظر شگفت انگیز است.

کشور-بوتان
کشور-بوتان
همچنین…

 او پوشش ملی را برای ترویج هویت یکپارچه برای همه بوتان معرفی کرد. در سال ۱۹۸۹، قانونی تصویب شد که تمام ساکنان بوتان را ملزم به پوشیدن لباس ملی برای موقعیت های حرفه ای و دولتی و  سایر موارد رسمی نمود.

پوشش مردان و زنان در کشور بوتان

امروز شما می توانید مردان را در سراسر کشور با پوشش GHO سنتی مشاهده نمایید. این نوع پوشش در قسمت کمر با کمربند پارچه ای نگه داشته می شود. پوشش سنتی زنان در بوتان Kira نام دارد. این پوشش یک پارچه طولانی و بافته شده است که در اطراف بدن و در هر دو شانه نیز پیچیده می شود و سپس گره زده می شود. همچنین این پوشش معمولا با بروچ های نقره ای و با بلوز و ژاکت تکمیل می شود.

در کنار پوشش رسمی بوتان، مردان از شال ابریشم نیز استفاده می کنند به طوری که تمام لباس سنتی آنها یعنی GHO را می پوشاند. در موارد خاص، مردان بوتان نیز چکمه های ویژه ای را که به طور سنتی از چرم و ابریشم ساخته شده اند، می پوشند.

کشور کره جنوبی

پوشش سنتی کره جنوبی، Hanbok است که دارای تاریخ رنگارنگی می باشد. این پوشش به صورت دو قطعه است و در موقعیت های رسمی یا نیمه رسمی و رویدادهایی مانند جشنواره ها، جشن ها و مراسم استفاده می شود.

لباس سنتی زنان در کره جنوبی

Hanbok به عنوان لباس سنتی زنان از دو بخش تشکیل شده است: Jeogori (بلوز یا ژاکت) و چیما (یک دامن کامل، بسته بندی شده در اطراف).اما Hanbok مردان شامل Jeogori است و با Baji با baji (شلوار) جفت شده است.

کره-جنوبی
کره-جنوبی

هانبوک در کشور کره

گفته می شود که Hanbok در طول پادشاهی (Goguryeo) آغاز شده است و طراحی آن تا امروز تقریبا یکسان باقی مانده است. Hanboks به طور سنتی در رنگ های پر جنب و جوش ساخته شده است که با پنج عنصر یین و یانگ مطابقت دارد. رنگ ها همچنین موقعیت اجتماعی و وضعیت زناشویی را نشان می دهند. تفسیر های مدرن از لباس سنتی Hanbok را بر روی تپه های مد مشهور در سراسر جهان می توانید ببینید. در سال ۱۹۹۶، دولت کره ۲۱ اکتبر را به نام “روز هانبوک” نامگذاری کرد.

کشور ویتنام

ao dài (به معنی “پیراهن بلند”) لباس ملی ویتنام است. این پوشش نماد ظرافت است. ÁO Dài یک لباس ابریشم بلند تنگ با آستین بلند و یک گردنبند ماندارین است که با شلوار بلند ست می شود و با کلاه مخروطی یک ست کامل از لباس محلی و سنتی را شکل می دهد.

جنس پارچه های پوشش سنتی کشور ویتنام

نسخه های مدرن از این لباس سنتی یعنی áo dài نسبت به جنس پارچه باستانی که اغلب از پارچه های توری تا ابریشم ساخته می شدند، کاملا متفاوت هستند. امروزه این لباس سنتی اغلب از پارچه هایی تهیه می شود که قابلیت تنفس پذیری بالایی دارند و جنس آنها با پوست سازگاری بیشتری دارد.   

ویتنام
ویتنام

کلمه “Áo Dài” در ابتدا در قرن هجدهم، در طول سلسله نگوین، زمانی که لباس چینی تجویز شد، مورد استفاده قرار گرفت. این لباس سنتی ویتنامی از لباس های پوشیده شده توسط چمز یا مردم شامپو که یک پادشاهی در هندوچین بود که از قرن دوم تا قرن هفدهم فرمانروایی کرد، الهام گرفته شده است. امروزه بسیاری از زنان در ویتنام برای کار و موارد روزمره و همچنین جشن های ویژه، لباس سنتی و محلی خود را می پوشند.

کشور آلمان

یک DIRNDL شامل یک بالاپوش بلند است که اغلب با اکسسوری هایی همچون گردنبند تزیین می شود، همچنین این لباس دارای یک دامن بلند است که تا مچ پا را می پوشاند. این لباس سنتی در مناطق آلپ، جنوب آلمان، اتریش، لیختن اشتاین، سوئیس و ایتالیا پوشیده می شود. البته این لباس، بین قرن های شانزدهم و هجدهم به لباس دهقانان در این مناطق تبدیل شد. این لباس معمولا از پنبه، مخمل، کتان یا ابریشم ساخته و دوخته می شود.

آلمان
آلمان
همچنین…

 اگرچه یک DIRNDL به عنوان یک لباس کار وارد عرصه لباس های سنتی شد، اما در طول قرن هجدهم، یک بیانیه مد در میان اشرافیت بود. این لباس سنتی و محلی پس از جنگ جهانی دوم محبوبیت خود را از دست داد، اما اکنون دوباره آن را تحسین می کنند به طوری که در جشنواره های سنتی آلمانی مانند Oktoberfest از این لباس محلی استفاده می کنند.

شلوار زانویی چرم

Lederhosen یا همان شلوار چرم که قد آن تا زانو می رسد و در آلمان توسط مردان پوشیده می شود – از لحاظ تاریخی این شلوار برای محیط کار، توسط مردان مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته این پوشش در سراسر اروپا مرکزی، به ویژه در منطقه تریرول مرسوم بود. به طوری که مردان برای کار های فیزیکی در خارج از منزل از این پوشش استفاده می کردند زیرا با دوام تر از پارچه بود.

همچنین…

امروزه این مدل شلوار اغلب در اوقات فراغت پوشیده می شود. Lederhosen یا شلوار زانویی چرم، نماد مردانگی در نظر گرفته می شود. این شلوارهای زانویی به طور سنتی از چرم گوزن ساخته شده اند، اما در حال حاضر نسخه های زیادی از چرم ارزان تر نیز در بازار وجود دارد. هنوز هم برخی از مردان آلمانی آن را می پوشند، زمانی که آنها در خارج از منزل مشغول باغبانی، پیاده روی و یا رفتن به باغ و رفتن به جشنواره ها هستند.

کشورهای آفریقای غربی

یک پیراهن رنگارنگ تقریبا گشاد که اغلب از جنس پنبه می باشد و توسط مردان و زنان آفریقایی پوشیده می شود   Dashiki، نام دارد. البته این لباس سنتی عمدتا در کشورهای آفریقای غربی مانند نیجریه پوشیده می شود. گاهی اوقات این لباس با شلوار ست می شود.

کشور اندونزی

Kebaya (معمولا با یک سانگ پوشیده می شود) ترکیبی سنتی اندونزیایی و مالزی بلوز زنانه است که برای اولین بار در دادگاه جاوا پوشیده شده بود. این لباس ملی اندونزی است و همچنین در سنگاپور، برونئی و فیلیپین پوشیده می شود. شرکت های پرواز زن هواپیمایی مالزی و خطوط هوایی سنگاپور نیز لباس های کوبایا را می پوشند.

همچنین…

جنس بلوز معمولا از توری، نایلون نیمه شفاف یا پنبه است که با الگوهای گل ساخته می شود و معمولا توسط یک بروچ نصب می شود.

 Kebaya تحت تاثیر برخی از عناصر اروپایی همچون کلونیزاسیون پرتغالی و هلندی در Malacca تحت تاثیر قرار گرفته است. اندونزی تلاش می کند تا Kebaya به عنوان یک میراث فرهنگی نامشهود به یونسکو معرفی و شناخته شود.

کشور اسکاتلندی

اسکاتلند
اسکاتلند

اسکاتلند یک سوم شمالی بریتانیای کبیر را شامل می شود. همچنین اسکاتلند به عنوان دومین کشور بزرگ بریتانیا همیشه به دنبال کسب استقلال از بریتانیا بوده است. بر همین اساس، اسکاتلندی ها همیشه بر فرهنگ و پوشش خاصی تأکید دارند. اسکاتلند را با لباس معروفش می شناسند. چرا که لباس اسکاتلند شهرت جهانی دارد و یک لباس سنتی کامل و بی نقص به شمار می رود.

لباس مردان اسکاتلندی در انواع مختلف تولید می شوند به طوری که در موقعیت های رسمی، نیمه رسمی و کاملا رسمی از مدل های مختلف این لباس سنتی استفاده می شود.

پارچه تارتان چیست؟

تارتان نام یک طرح پارچه اسکاتلندی است که برای دوخت لباس های سنتی و محلی مورد استفاده قرار می گیرد. خطوط عمودی و خطوط افقی که دارای طیف متنوعی از رنگ ها هستند، پارچه تارتان را تشکیل می دهند. البته از قرن ۱۸ میلادی استفاده از این پارچه چشمگیرتر شد.

کیلت چیست؟

یک دامن اسکاتلندی که از قرن ۱۶ به بعد در میان لباس مردان اسکاتلندی رواج پیدا کرد. همچنین این لباس محلی توسط مردان اسکاتلندی، اولین بار در قرن شانزدهم به ثبت رسید. این لباس را با دامنی که تا زانو می رسد می توان از سایر لباس ها تشخیص داد.

Kilt به عنوان یک لباس سنتی از  پارچه پشمی و الگوی تارتان تهیه شده است. این لباس توسط برخی از مردان اسکاتلندی در موارد رسمی، جلسات تشریفاتی، جشنواره ها و احزاب خانوادگی پوشیده شده است.

تروز چیست؟

تروز به نوعی شلوار چهارخانه گفته می شود که از سال ۱۵۳۸ توسط مردان اسکاتلندی مورد استفاده قرار گرفت.

نحوه ست نمودن kilt با سایر لباس ها

 Kilt از لایه هایی همراه با یک پین کیل ساخته شده است. KILT معمولا با جوراب های پشمی، کفش های چرمی محکم و اسپورن پوشیده می شود (یک کیسه که به وسیله یک زنجیره از اطراف کمر آویزان می شود). Kilts نیز توسط زنان برای مواردی مانند ورزش و رقص مورد استفاده قرار می گیرد. پلان های مختلف در این لباس نشان دهنده رنگ های متعلق به قبیله های خاص است. امروزه Kilt نماد غرور ملی اسکاتلند محسوب می شود.

اسپورن چیست؟

در گذشته مردان اسکاتلندی از نوعی کیسه به نام اسپورن استفاده می کردند. اسپورن نقش جیب یا کیف را داشت که روی دامن بسته می شد. این کیسه از چرم و پوست حیوانات ساخته می شد.

بالمورال چیست؟

نوعی کلاه سنتی مردان اسکاتلندی که در رنگ قرمز و رنگ مشکی و با طرح های چهارخانه تولید می شد.

لباس سنتی زنان اسکاتلندی

برخلاف لباس مردان اسکاتلندی که بسیار اصیل، خاص و منحصر به فرد است، پوشش زنان اسکاتلندی شباهت زیادی به پوشش زنان انگلیسی و ایرلندی دارد. پارچه های تارتان یا پارچه های ساده در دوخت لباس های بلند زنان مورد استفاده قرار می گرفت.

Fez

یک کلاه قرمز رنگ استوانه ای  شکل با یک تاسل، که Fez نامیده می شود. این کلاه مسطح، نام خود را از شهر Fez در مراکش می گیرد، جایی که رنگ از توت های قرمز به دست می آید. در مراکش، این کلاه را به عنوان یک نماد فرهنگی علیه استعمار فرانسه می بینند. از مراکش FEZ به بسیاری از کشورهای مسلمان در امپراتوری عثمانی گسترش یافت.

fez
fez

کلاه های Fez کلاه های رومی نیز نامیده می شوند چون یکی از شاعران مشهور ترکیه با نام Melwana Jalaluddin Rumi اغلب از این کلاه استفاده می کرد.

پوشش سنتی کشور ژاپن

کیمونو یکی از قدیمی ترین لباس های ملی می باشد که هنوز مورد استفاده قرار می گیرد. این پوشش سنتی عمدتا توسط Noblebomen پوشیده شده بود. اما در طول دوره EDO، از اوایل دهه ۱۶۰۰ به طور رسمی به عنوان یک لباس سنتی معرفی شد، بنابراین کیمونو در میان مردم بسیار محبوب شد.

موارد استفاده از پوشش کیمونو
Kimono
Kimono

امروزه عمدتا در مراسم های تشریفاتی مانند مراسم عروسی یا مراسم تشییع جنازه از کیمونو استفاده می شود. Kimono دارای نسخه های مختلف است – Yukata ساده از پارچه نازک مانند پنبه، کتان، یا کنف ساخته می شود.

معنی کیمونو

کیمونو به معنی “چیزی پوشیده” است که نماد نهایی فرهنگ سنتی ژاپنی است. این لباس از قرن هفدهم به بعد به عنوان لباس سنتی و رسمی برای مردان و زنان مورد پذیرش واقع شده است.

لباس معبد Balinese در کشور اندونزی

جزیره بالی در محل تلاقی اقیانوس هند و آرام قرار گرفته است. البته این  جزیره شگفت انگیز به سرزمین خدایان معروف است از جاذبه های جزیره بالی اندوزی می توان به آتشفشان ها، مزارع سرسبز برنج و مکان ها و معابد تاریخی اشاره کرد. همچنین یکی از مناطق گردشگری که بسیار محبوب است و در میان جوانان علی الخصوص زوج های جوان یک مقصد عالی برای گردشگری محسوب می شود.

معبد مادر یا معبد بساکیه

معبد مادر یا بساکیه علاوه بر این که یکی از مناطق گردشگری جذاب برای توریست ها محسوب می شود جزو مکان های مذهبی در اندونزی به شمار می رود. این معبد از صبح زود تا غروب آفتاب پذیرای مهمانان و مسافران برای بازدید است. معبد بساکیه جزو شلوغ ترین معبدهای هند و اندونزی محسوب می شود چون سالانه بیش از ۷۰ جشن مخصوص آیین هندو در این معبد برگزار می شود.

لباس سنتی زنان

رقص های دراماتیک، مراسم های رنگارنگ، هنرها و صنایع دستی، استراحتگاه های ساحلی همگی در این سرزمین شگفت انگیز و بی نظیر دست به دست هم داده اند تا خاص و منحصربه فرد باشند.

هر کسی که قصد بازدید از معبد مقدس بالی را داشته باشد باید لباس سنتی به تن کند. این لباس برای زنان در قسمت بالاتنه شبیه یک بلوز و در قسمت پایین تنه شبیه دامن است. در تهیه لباس سنتی برای دعا معمولا پارچه های ساده و گاها گلدوزی شده مورد استفاده قرار می گیرند.

Cheongsam در چین

Cheongsam
Cheongsam

لباسی بلند که اغلب تا مچ پا می رسد، یقه در ناحیه گردن تقریبا به صورت ایستاده است. همچنین در قسمت پایین تنه لباس، یک شکاف یا چاک در دامن وجود دارد. این لباس معمولا از ابریشم چینی ساخته شده است و در طول سلسله چینگ در اوایل دهه ۱۶۰۰ به عنوان یک پوشش محلی مورد استفاده قرار می گرفت.

Cheongsam معمولی در چین توسط Socialites در شانگهای از دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۰ محبوب شد. اگر چه محبوبیت این لباس در شانگهای در طول انقلاب کمونیستی افزایش پیدا کرد به طوری که این سبک پوشش به تایوان و هنگ کنگ نیز گسترش یافت. اما از دهه ۱۹۸۰ لباس Cheongsam دوباره در چین و در نمایشگاه ها به معرض نمایش گذاشته شد. همچنین این لباس توسط عروس برای عروسی نیز پوشیده می شد. اما امروزه این لباس برای جشن هایی مانند جشن های تحویل سال یا جشن های خانوادگی پوشیده می شود.

پوشش سنتی زنان کشور آفریقا

دو قوم “هیررو” و “ناما” در سرزمین نامیبیا زندگی می کنند. نامیبیا در جنوب باختری کشور آفریقا واقع شده است. لباس محلی زنان در این مناطق از دوران استعمار الهام گرفته است. نامیبیا در سال ۱۸۸۴ به مستعمره آلمان تبدیل شد و بین سال های ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۸ دهها هزار تن از قبیله “هیررو” به علت قیام علیه استعمار، توسط نیروهای نظامی آلمان کشته شدند.

فرم ظاهری لباس سنتی زنانه به صورت یک بالاتنه باریک و یک دامن بلند و پف دار بود. همچنین آستین هایی که در ناحیه مچ دست باریک و در ناحیه شانه پف دار بودند و یک کلاه که شکوه و زیبایی این پوشش را کامل می کرد.

بوناد در نروژ

بوناد یک لباس مردانه پشمی است که معمولا در سراسر نروژ مورد استفاده قرار می گیرد این لباس با دستکش، دکمه ها و جواهرات تزئین شده است. بوناد یک لباس روزمره نیست بلکه این پوشش، برای جشن های مختلف از جمله مراسم ازدواج، تولدها و رقص های مردمی و همچنین مراسم مذهبی مانند غسل تعمید پوشیده می شود.

bunad
bunad
طرح های متفاوت از لباس بوناد

البته طرح های لباس بوناد با توجه به مناطق مختلف کشور آلمان متفاوت است بنابراین بیش از ۲۰۰ نوع طرح متفاوت از بوناد در این کشور وجود دارد.

یکی از شناخته شده ترین طرح های بوناد، Nordland است. بوناد برای زنان معمولا یک لباس آبی با الگوهای گلدوزی شده در قسمت دامن است، البته بالا تنه لباس با شال پوشیده می شود.

نحوه ست نمودن بوناد با سایر لباس ها

مردان بوناد را اغلب با جوراب های آبی تیره، جلیقه Brocade و یک پیراهن هماهنگ ست می کنند. بوناد نمونه ای از لباس های سنتی عامیانه ای است که چند صد سال از قدمت آنها می گذرد اما هنوز مورد استفاده قرار می گیرند.

ساری در هند

sari
sari

ساری ظاهرا ساده ترین آیتم لباس زنانه به حساب می آید. چون ساری تنها یک پارچه است که تا نه متر طول دارد. البته ساری یکی از لباس های متنوع و شیک است که به طرق مختلف پوشانده می شود. ساری در تمام جامعه هند مورد استفاده قرار می گیرد. جنس غالب ساری ها از پنبه ای است که در روستاهای هند بافته شده است. البته در تهیه ساری از پارچه های گران قیمت و پر زرق و برق نیز استفاده می شود. طرح های خاص و منحصر به فرد ساری، لباس های گران قیمت و پر زرق و برق ساری جزو لباس های محبوب در هفته مد و سالن های مد به شمار می روند.

البته لباس های سنتی هند بسیار متنوع هستند به طوری که هر منطقه متناسب با جغرافیا، شرایط آب و هوایی، قومیت و فرهنگ از لباس سنتی استفاده می کند. همچنین لازم به ذکر است که پوشش زنان و مردان هند دستخوش تغییر و تحولات زیادی در نتیجه حضور اسلام در هند و حضور استعمارگران انگلیسی در هند شده است.

#لباس های محلی و سنتی در جهان #هانبوک چیست؟ #ساری در هند #کیلت چیست؟ #تاریخچه دامن اسکاتلندی #طرح های مختلف لباس بوناد #لباس سنتی زنان آفریقا #لباس سنتی در کشور اندونزی #جزیره بالی #لباس سنتی کشور ژاپن #لباس سنتی مردم چین

#کلاه فیز #پارچه تارتان چیست؟ #تروز چیست؟ #اسپورن چیست؟ #لباس سنتی زنان اسکاتلند #لباس سنتی زنان آلمان #لباس سنتی مردم ویتنام

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟