ویژگی لباس ورزشی

23 مهر 1400
ویژگی لباس ورزشی

ویژگی لباس ورزشی همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. و خرید لباس ورزشی همیشه به عنوان یکی از لوازم خرید حتی برای کسانی که زیاد ورزش هم نمی کنند مهم بوده است. اما قطعا با توجه به سبک متفاوت استفاده از این نوع لباس باید طراحی و ویژگی های آن نیز متفاوت باشد.

به دلیل اینکه در هنگام ورزش کردن تمامی عضلات بدن با شدت بیشتری درگیر فعالیت می شوند و همچنین سوخت و ساز بدن نیز بسیار افزایش پیدا می کند پس برای اینکه عملکرد فرد بالا برود باید از لباس مخصوص استفاده کند که بتواند تمامی خواسته های فرد را برای عملکردی بهتر برآورده کند.

در این مقاله قصد داریم تا در مورد برخی از ویژگی هایی که لباس ورزشی باید داشته باشند توضیحاتی را بدهیم تا بتوانیم بیشتر اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهیم.

در وهله ی اول لباس های ورزشی باید چند ویژگ اساسی داشته باشند، از این بین می توانیم به قابلیت تنفسی بودن، سبکی و راحتی در هنگام تحرک اشاره کنیم. در واقع لباس هایی از جنس پشم و جین اصلا  مناسب این ورزش نیستند و باید به شدت از پوشیدن آن ها برای ورزش خودداری کنیم.

در واقع لباسی که باید برای کوهنوردی یا کوهپیمایی استفاده شود باید تا جایی که امکان دارد علاوه بر اینکه بدن را در دمای مطلوب نگه دارد، از خیس شدن بدن در اثر تعریق جلوگیری کند و اینکه با دارا بودن قابلیت ضد آب یا همان گورتکس مانع از خیس شدن بدن در اثر عوامل خارجی مانند باران و برف و آبشار و مواردی از این قبیل باشد.

Dry-Fit

 Dry-Fit
Dry-Fit

در لباس های ورزشی برند مشهور نایک وِیژگی Dry-Fit وجود دارد که این ویژگی باعث می شود که تعریق بدن از سطح پوست به سرعت به لایه ی خارجی لباس منتقل شود و با بخار آن باعث خشک ماندن بدن شود و در نتیجه عملکرد بدن افزایش پیدا کند.

ClimaCool و Climalite

برند آدیداس هم از ویژگی های خاصی برای تولید لباس های ورزشی استفاده می کند که از بین آن ها می توانیم به فناوری های ClimaCool و Climalite اشاره کنیم.

 فناوری Climacool برای تهویه بدن فرد استفاده می شود که  از طریق تهویه میکرورطوبتی باعث می شود که دمای بدن فرد کنترل شود.

در فناوری Climalite از ویژگی ای استفاده می شود که در آن لباس ها و لوازم جانبی که باعث می شود وقتی فرد عرق می کند، آن عرق از بدن تخلیه شود و آن تخلیه ی عرق از بدن باعث خنک شدن فرد می شود.

ضدآب بودن یا گورتکس

گورتکس
گورتکس

اگر ورزشی را انجام می دهید که احتمال خیس شدن در آن برای شما وجود دارد، ورزش هایی مانند کوهنوردی، قایق رانی و مواردی از این دسته یا اینکه می خواهید در هوای بارانی یا برفی ورزش کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که لباسی را استفاده کنید که علاوه بر دارا بودن ویژگی تنفسی ضدآب نیز باشد، این ویژگی در لباس ورزشی را به اصطلاح گورتکس نامیده می شود.

گورتکس غشای پارچه ای ضد آب، قابل تنفس است که می تواند آب مایع را دفع کند در حالی که اجازه می دهد بخار آب از آن عبور کند. گورتکس به عنوان پارچه ای سبک و ضد آب برای استفاده در هر آب و هوایی طراحی شده است. این ماده از پلی تترا فلورواتیلن کشیده شکیل شده است که بیشتر با مارک تجاری تفلون شناخته می شود. این ماده به طور رسمی به عنوان اصطلاح عمومی PTFE شناخته می شود.

البته همانطور که میدانید واژه گورتکس در واقع نام اولین برندی است که آن را اختراع کرد و دیگر برند ها برای ویژگی ضد آب او نام های دیگری استفاده می کنند.

سبک بودن و تحرک پذیری

استفاده از پارچه های سبک برای تولید لباس های ورزشی تاثیر زیادی برای بهبود عملکرد ورزشکار دارد، در واقع لباس ورزشی باید طوری باشد که فرد ورزشکار در هنگام ورزش بتواند خود را بر آنچه انجام می دهد، متمرکز کند. این ویژگی لباس ورزشی نیز بسیار مهم است.

همچنین لباس ورزشی باید بسیار تحرک پذیر باشد، یعنی اینکه فرد به هنگام انجام فعالیت ورزشی بر اثر قابلیت ارتجاعی نامناسب لباس اذیت نشود، به عنوان مثال در ورزشی مانند کوهنوردی یا صخره نوردی بتواند راحت دست و پای خود را تکان دهد تا از ایجاد خطر برای فرد جلوگیری شود.

قابل حمل بودن لباس

بادگیر سبک و قابل حمل که ورزشکار آن را مانند بازو بند حمل می کند
بادگیر سبک و قابل حمل که ورزشکار آن را مانند بازو بند حمل می کند

قابل حمل بودن لباس باعث می شود که فرد در هنگام ورزش زیاد به فکر جابجایی آن نباشد برای مثال در برخی از برند ها مانند کریویت و بروکس، بادگیر و پانچو بارانی را طوری طراحی می کنند که بشود آن را در جیب خودش جمع کرد یا در کیسه ای کوچک جای داده شود.

قابلیت تنفس

در بیشتر لباس های ورزشی ویژگی قابلیت تنفسی وجود دارد و آن هم برای راحتی ورزشکار در هنگام ورزش است این ویژگی می تواند بسیار کار آمد باشد و موجب افزایش عملکرد ورزشکار شود.

در واقع قابلیت تنفسی، قابلیتی برای پارچه است که باعث انتقال بخار رطوبت از بین مواد می شود. پارچه های دارای قابلیت تنفس باعث می شوند هوا به راحتی از درون آنها عبور کند و این خود منجر به بخار شدن هر چه سریعتر عرق بدن می شود و فرد را خنک نگه می دارد. پارچه هایی که رطوبت از آن ها عبور می کند باعث راحتی و خشک ماندن فرد در هنگام تعریق می شوند. همه پارچه های قابلیت تنفس رطوبت ساز نیستند و البته بالعکس.

اما برخی از برند ها نیز هستند که این با به روز کردن این قابلیت و افزایش کارایی آن باعث شناخته شدن این کارایی به نام برند خود شده اند که در این بین برند های نایک و آدیداس سر آمد این موضوع هستند.

زیره ی کفش

زیره ی کفش
زیره ی کفش

کفش های ورزشی در بسیاری از ورزش ها وجود دارند و البته هر ورزش کفش مخصوص به خود را دارد، یکی از مهم ترین قسمت های هر کفش زیره ی آن است که می تواند نقش مهمی در عملکرد ورزشکار داشته باشد. راحتی زیره ی کفش همراه با دوام و استحکام بالای آن را می توان یکی از ویژگی های بسیار مهم آن تلقی کرد.

به نظر شما چه ویژگی های دیگری برای لباس های ورزشی وجود دارد که برای انجام فعالیت های ورزشی بسیار مهم است و ممکن است در افزایش عملکرد ورزشکار بسیار مهم باشد؟

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟